De GelderlanderGrave LokaalLaatste NieuwsVoorpagina

Jan Opsteegh (Velp) schrijft een ingezonden brief over de Graafschedijk in de Gelderlander.

GraverMaat: In de Gelderlander schrijft Jan Opsteegh uit Velp zijn visie op de ontwikkelingen rond het college-voorstel “Principe-uitspraak Graafschedijk 56-69 Escharen.
Vanavond , dinsdagavond 17 november 2020, is er een vergadering van de agendacommissie waarin besloten wordt om dit agendapunt te behandelen in de volgende commissievergadering ter voorbereiding van de daarop volgende raadsvergadering in december waarschijnlijk. 

Graafschedijk

In het artikel van 11 november is over de Graafschedijk de naam van wethouder Harrie Opsteegh vermeld.

Dit is mijn broer, inmiddels al acht jaar geleden overleden.

In de periode voor 2010 was er tussen de toenmalige wethouder en de heer Litjens overleg.

De oplossingen waren in een gevorderd stadium door met Gezond Boeren Verstand en Litjens de problemen aan te pakken.

Echter, door terughoudend reageren van het college van burgemeester en wethouders, waarvan ook de VVD deel uitmaakte, liep het proces vertraging op.

Na de verkiezingen was het de wethouder niet meer gegund om nog een ambtsperiode deel te nemen in het college van Grave.

De situatie zoals die nu wordt geschetst is anders.

Destijds waren de onderhandelingen gericht op het feit of de juiste vergunningen werden gehanteerd en herstel van de verhoudingen tussen burgemeester Zelissen en Litjens.

De huidige situatie met de strook grond langs de weg, nu in gebruik door Litjens, was toen niet ter discussie omdat die er niet was.

Als blijkt dat er na 2010 niets is ondernomen door de gemeente of welke verantwoordelijke instantie, betekent dat dat Litjes ruim tien jaar zijn gang kon gaan.

Ik kan me niet indenken dat voor de bedrijfsactiviteiten van op- en overslag van gebruikte en nieuwe bouwmaterialen goedkeuring is voor de vergunning van brandweer, veiligheids- en milieu-instanties, qua bereikbaarheid van de woning bij calamiteiten.

Ook heb ik twijfels over de juiste toestemming om de transportvoertuigen te parkeren op een terrein dat niet is voorzien van vloeistofdichte vloeren.

Van wie is de strook grond die wordt gebruikt voor de ruil?

Is het gemeentegrond, of moet de gemeente die nog aankopen in de tijd van keiharde bezuinigingen en lastenverhoging voor de inwoners?

Zo te lezen is het probleem al helemaal middels handjeklap in kannen en kruiken, alleen nog even een stemming doordrukken in de nog niet geïnformeerde raad, waarvan we de uitslag van zeven tegen zeven al kennen vanuit het verleden, toen Keerpunt 2010 ook niet stemde.

Waarom zou er een weg nodig zijn om naar de rechter te stappen als alles al bijna rond is?

Loopt er nog een zaak?

Of is het een dreigement van een raadslid tegen de gemeente waar hij bestuurlijk medeverantwoordelijk is?

Natuurlijk heb ik het mis op alle fronten, want Litjens heeft de eed afgelegd als raadslid dat zijn verplichtingen zal naleven en eenieder op gelijke waarde behandelt.

Iets anders doe je uit fatsoen niet, zoals hij zelf weleens aangaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *