De Gelderlander

De Gelderlander: “Racebaan” tussen Cuijk en Grave krijgt rotondes.

GraverMaat: Ik pak de draad weer op na maandenlang last gehad te hebben van dubbelzien, zenuwpijnen en spierpijnen. Het ergste heb ik nu wel gehad. 

Dorpsraad Gassel wil ook geluidsscherm,

provincie kijkt naar mogelijkheden

Automobilisten en fietsers moeten over twee, drie jaar merken dat het een stuk veiliger is op de N321 tussen Cuijk en Grave. De provincie Noord-Brabant gaat ter hoogte van Gassel rotondes in de provinciale weg bouwen.

Verslaggever de Gelderlander Dennis Greijn

Gassel

Twee rotondes moeten, aldus de provincie, de snelheid uit het verkeer halen op dit veelal rechte stuk van de N321, tussen de N324 en A73.

Eén rotonde komt bij de entree naar de dorpskern van Gassel. De tweede komt bij de Cuykschesteeg richting Grave, waar verkeer naar Escharen kan afbuigen.

,,We dwingen verkeer om in de buurt van een rotonde af te remmen. Terwijl we zo ook blijven zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer. Ook kunnen fietsers straks beter oversteken”, zegt een provinciewoordvoerder.

Kop-staartbotsingen

De reconstructie van dit deel van de provinciale weg (Maasveld) over ongeveer 3 kilometer valt onder groot onderhoud. Echt ernstige ongelukken zijn de laatste jaren uitgebleven. Toch is de weg meer dan eens in het nieuws vanwege vooral kop-staartbotsingen.

Bestuurders rijden hier ook geregeld harder dan de maximaal toegestane 80 kilometer per uur. Volgens aanwonenden komen ze vaker met ruim 100 op de teller voorbij. Het blijft bij ongevallen dan ook niet altijd bij blikschade.

Drie jaar geleden viel er op de N321 bij Escharen nog een dode. Maar hierbij ging het, aldus de politie, vermoedelijk om zelfmoord. Een 47-jarige inwoner van Beers was op de vlucht voor de politie en botste frontaal op een tegemoetkomende vrachtauto.

Volgens Erwin Jonkman van de dorpsraad in Gassel wordt de weg nu als ‘een racebaan’ ervaren. ,,De inrichting lijkt nu ook niet op een weg waar 80 het maximum is. Ook omdat het ontbreekt aan uitvoegstroken is het risico op kop-staartbotsingen groot. Toch blijven hier merkwaardig genoeg ernstige ongelukken uit. Gelukkig maar.”

Jonkman is lid van de werkgroep verkeersveiligheid in het dorp en daardoor ook nauw betrokken bij overleggen met de provincie. Vorige week hield de provincie in Gassel nog een inloopbijeenkomst.

Sommige aanwonenden, die met hun achtertuinen bijkans grenzen aan de weg, zien graag een geluidsscherm. In Velp werd er ook eentje aangelegd toen er een rotonde werd gebouwd in de N324 tussen Grave en Oss. ,,Volgens de wettelijke normen is hier geen geluidsscherm nodig”, aldus de woordvoerder. ,,Maar we rekenen alles nog een keer na.” De weg bij Gassel krijgt wel geluidsreducerend asfalt.

Mensen met bezwaren tegen de plannen, kunnen die later dit najaar indienen, zodra het bestemmingsplan klaar is. De provincie is nog met mensen ‘in gesprek’ van wie ze grond nodig heeft.

Aan de kant van het dorp wordt in elk geval het verouderde fietspad grotendeels verbreed naar 3,5 meter. ,,Zodat fietsers hier veilig in twee richtingen kunnen. Ze hoeven dan niet over te steken.” Verder komen er twee nieuwe faunatunnels vanwege een dassenburcht.

Ook bij het tankstation, nabij autobedrijf Thoonen, gaat de provincie de weg aanpassen met onder meer een apart ‘vak’ voor links afslaand verkeer.

Gevaarlijke uitrit

De dorpsraad maakt zich nog wel zorgen over de verkeerssituatie bij de Ten Holtweg, die uitkomt op de N321. Jonkman: ,,Hier zien we, los van middengeleiders, nauwelijks extra maatregelen. Vrachtwagens gebruiken deze weg om bij bedrijven te komen. Maar de huidige uitrit zorgt voor gevaarlijke situaties omdat een vrachtwagen ineens de provinciale weg moet opdraaien. We zien hier graag een in- en uitvoegstrook.”

De provincie hoopt over een jaar het project, kosten ruim 8 miljoen euro, te kunnen aanbesteden. Eind 2023 moet dan de aannemer bekend zijn. Als alles volgens plan verloopt, zouden de twee rotondes er in 2025 moeten liggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Jacques Leurs

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder