Grave LokaalKeerpunt 2010Laatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

Gemeente Grave krijgt ook schadeclaim van 5 tot 10 miljoen euro voor faillissement Scheepswerf.

GraverMaat:

1. In het programma KRAAK van Omroep Brabant mocht Robert van Kessel zijn relaas doen. Na 7 jaar…. Op de website is zijn relaas terug te horen.

2. De MaasDriehoek sprak Robert van Kessel ook. Grave hangt grote finaciele claim boven het hoofd; kopte de krant.

2De gemeente Grave is niet alleen aansprakelijk voor de schade door het faillissement van de scheepswerf in Grave, ze krijgt ook een schadeclaim van enkele miljoenen euro’s voor het faillissement zelf. Dat vertelt Robert van Kessel, oud-directeur van de scheepswerf, zondagmiddag in KRAAK. Alles bij elkaar gaat dat de gemeente waarschijnlijk vijf tot tien miljoen euro kosten.

De scheepswerf ging failliet omdat er geen grotere schepen gebouwd mochten worden. Later kwam er alsnog toestemming, maar toen was het kwaad al geschied.

‘Onnodig kapotgemaakt’
“We zijn als bedrijf onnodig kapotgemaakt”, vertelt Van Kessel. “Mijn medewerkers ontslaan is het moeilijkste dat ik ooit heb moet doen. Veel mensen hebben een nieuwe baan inmiddels, maar een aantal zijn er helaas nog steeds niet bovenop en zitten in de bijstand.”

In het bestemmingsplan van de scheepswerf stond dat schepen tot 120 meter lang gebouwd mochten worden. Toen er in 2009, midden in de economische crisis, een order kwam vanuit Duitsland voor twee passagiersschepen, moest dat plan worden aangepast. De schepen moesten namelijk vijftien meter langer worden, zo’n 135 meter. De gemeente Grave hield de vergunning hiervoor lange tijd tegen, totdat het te laat was.

LEES OOK: Gemeente moet toch betalen voor faillissement van scheepswerf in Grave, hoeveel wordt later bekend

“De gemeente is onkundig en onwelwillend. Ze heeft fouten gemaakt en wilde die niet herstellen. Daarnaast heeft ze niets gedaan om een faillissement te voorkomen”, zegt Van Kessel.

Bedrijf kwijt
De claim die tot nu toe bij de gemeente lag, is zo’n twee miljoen euro en bestaat uit loonkosten voor het personeel, de inboedel, leveranciers die nog betaald moeten worden, belasting en het UWV. “Maar wij als eigenaar zijn een bedrijf kwijt. Wij waren aandeelhouder en het vermogen is weg. We hadden net geïnvesteerd in de toekomst en al dat geld is nu weg.”

Daarom stelt Van Kessel de gemeente nu ook aansprakelijk voor al die kosten. “Ik verwacht dat die claim zo’n vijf à tien miljoen euro gaat zijn. Het blijft heel moeilijk om een overheid aansprakelijk te stellen, dus of de gemeente deze claim ook daadwerkelijk moet gaan betalen, is afwachten.”

De MaasDriehoek:Grave hangt

grote financiële claim boven het

hoofd.

GRAVE | De rechtbank heeft uitspraak gedaan in de zaak ‘Scheepswerf tegen Gemeente Grave’. Viel de uitspraak in 2016 gunstig uit voor de gemeente, in het hoger beroep is dat vonnis vernietigd. Het hof verklaart dat de gemeente onrechtmatig handelde. Grave is verantwoordelijk. De schade kan in de miljoenen lopen.

Door Annelies Graafsma

Robert van Kessel, voormalig eigenaar van Scheepswerf Grave, zit vol emotie: “Dit was mijn bedrijf. Er kwam staal binnen en een boot voer weg, in de tussentijd was het een en al dynamiek. Het is niet mijn keuze om nu achter het bureau scheepstekeningen te maken. Ik ben trots op het huidige bedrijf, maar blijf de ontwikkelingen van destijds verschrikkelijk vinden voor het personeel dat op straat kwam te staan, de leveranciers en voor mijzelf. Ik ben blij met de erkenning. De curator heeft geld en tijd in het procedure gestoken; felicitaties hoef ik niet, er is teveel ellende gebeurd. Alles is kapot gemaakt buiten mijn schuld.”

Faillissement
Het faillissement kreeg landelijke bekendheid. Zelfs de minister kwam er aan te pas. De scheepswerf ging in 2012 failliet. De werf heeft altijd betoogd dat het faillissement gevolg was van het feit dat de gemeente niet tijdig toestond schepen te bouwen langer dan 110 meter terwijl de markt daarom vroeg. Dit zorgde ervoor dat men een order voor twee cruiseschepen van 135 meter misliep.

Miljoenen
Van Kessel: “De BV met de grond is nog van ons. De werf verhuren we aan twee bedrijven. Aan de kade worden passagiersschepen gerepareerd en vooraan op de werf worden kleine boten gebouwd. Wij (3Dship engineering) doen tekenwerk. Het draait allemaal prima, maar dit is niet mijn droombedrijf.”

‘Het huidige college zou moeten opstappen’

Van Kessel vervolgt: “Het huidige college zou moeten opstappen. LPG en CDA wisten dat ze fout zaten en toch zijn ze doorgegaan. In 2012 zaten ze in het college en nu nog steeds. Zeker, de werf zit op de verkeerde plek. Toen ik twee jaar geleden huizen wilde bouwen om de impasse te doorbreken, wilde de gemeente niet in gesprek. Nu er zo’n hard oordeel ligt van de rechtbank, overwegen we een eigen claim. Dat wordt een veelvoud van de twee miljoen die naar de belasting, leveranciers en andere gedupeerden gaat.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *