Waarschuwing van Keerpunt 2010 komt uit. Keerpunt 2010 wil raadsonderzoek.
GraverMaat:
Bovenstaande foto stond in een artikel van een van de landelijke dagbladen.
1. Keerpunt 2010 wil zo spoedig mogelijk de raad blij elkaar roepen en dient dan een voorstel in om een raadsonderzoek op te starten.
2. Wat is een raadsenquête?
3. De Gelderlander publiceerde een tijdlijn over de Graafse Scheepswerf van 1957 tot nu.
4. Artikel de Binnenvaartkrant van 31 mei 2012. Voltallig college is onbekwaam. Rechter stelde Scheepswerf in gelijk.
1. In het verleden heeft Keerpunt 2010 tevergeefs geknokt voor behoud van de Graafse Scheepswerf. We hebben toen ook regelmatig gewaarschuwd voor de grote claim die na diverse procedures richting de gemeente kan komen. Een Motie van Treurnis, waarmee het beleid werd afgekeurd, werd slechts gesteund door VPGrave. CDA, VVD, LPG en TROTS stemden tegen.
Navraag bij onze juridische adviseur, die destijds Keerpunt 2010 ook al adviseerde bij de problemen die de Graafse Scheepswerf ondervond, leert ons dat in cassatie gaan hoogstwaarschijnlijk geen andere gerechtelijke uitspraak oplevert. In cassatie wordt alleen getoetst aan de wet en aan eventuele schending van vormvoorschriften, inhoudelijk vindt er geen oordeel meer plaats.
Als er meer bekend is over de gevolgen van de gerechtelijke uitspraak zullen we gaan bekijken hoe we daar op reageren.
We willen niet wachten op de reguliere raadsvergadering. We roepen de raad in een extra vergadering bij elkaar. We willen het belangrijkste instrument dat de gemeenteraad bij het uitoefenen van de controlerende taak heeft inzetten. We willen met een raadsenquête onderzoek doen naar het functioneren van het gemeentebestuur dat verantwoordelijk was voor de besluiten die tot de ondergang van de Graafse Scheepswerf hebben geleid.
Destijds verantwoordelijken zitten nu nog in college en gemeenteraad. Het is dan ook niet meer dan redelijk een raadsenquête naar de gang van zaken van destijds. Het is immers de Graafse bevolking die nu de ontstane schade moet betalen.
Daargelaten nog het feit dat destijds kostbare werkgelegenheid door het beleid van de gemeente verloren is gegaan. Ook is er veel persoonlijk leed geleden door directie, personeel en leveranciers. Ook de Graafse economie kreeg een flinke knauw.
Omdat, zoals de Gelderlander treffend schreef, de Scheepswerf en de Gemeente Grave tot elkaar veroordeeld zijn i.v.m. toekomstige ontwikkelingen van het terrein is het belangrijk dat er eerst zo’n raadsonderzoek komt. Ook kan zo’n onderzoek richting geven aan gewenste ontwikkelingen en partijen dichter bij elkaar brengen.
2. Wat is een raadsenquête?
De gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen de gemeente: de gemeenteraad stelt de hoofdlijnen van het beleid vast en controleert de uitvoering ervan door het college van Burgemeester en Wethouders. Het belangrijkste instrument dat de gemeenteraad kan inzetten bij het uitoefenen van die controlerende taak is de raadsenquête.
Een raadsenquête kan alleen worden ingesteld als een meerderheid van de gemeenteraad hiermee instemt. Voor het uitvoeren van de raadsenquête stelt de raad een onderzoekscommissie in: de enquêtecommissie. Deze commissie bestaat uitsluitend uit leden van de gemeenteraad. De enquêtecommissie doet onderzoek naar het functioneren van het gemeentebestuur over een bepaald onderwerp.
De enquêtecommissie kan getuigen en deskundigen horen. Zonodig gebeurt dat onder ede. Het horen gebeurt in een openbare zitting van de enquêtecommissie. De enquêtecommissie kan echter ook om gewichtige redenen besluiten een verhoor of een gedeelte daarvan niet in het openbaar af te nemen
3. Tijdlijn van de Gelderlander.
1957 De scheepswerf vestigt zich in het centrum van Grave.
1995 Er wordt een vergunning verleend met de beperking voor schepen van maximaal 110 meter lengte.
2010 Grave wil geen medewerking verlenen aan een door de scheepswerf gevraagde wijziging van het bestemmingsplan.
2011 De scheepswerf geeft aan dat het bouwen van schepen van 135 meter lengte noodzakelijk is voor de toekomst van het bedrijf.
2012 28 februari Het bestemmingsplan Centrum Grave ligt ter inzage. Daarin een beperking van de lengte van schepen tot maximaal 110 meter.
2012 12 april De advocaat van de scheepswerf zegt dat de gemeente niet heeft toegelicht waarom er geen schepen van 135 meter gebouwd kunnen worden.
2012 13 april De gemeenteraad geeft aan dat burgemeester en wethouders een gedoogbeschikking kunnen opstellen voor de periode tot 1 januari 2015.
2012 17 april De gemeente zegt niet op te zullen treden als begonnen wordt met de bouw van schepen van 135 meter. Desondanks gaat een opdracht van 40 miljoen euro voor de bouw van twee schepen aan de neus van de scheepswerf voorbij, omdat er geen vertrouwen is in de gedoogconstructie. Aan de scheepswerf wordt surseance van betaling verleend.
2012 8 mei De gemeenteraad geeft aan dat de lengtebeperking mag worden aangepast. De scheepswerf wordt diezelfde dag failliet verklaard.
2013 In het nieuwe bestemmingsplan Centrum Grave staat geen beperking voor de lengte van schepen aan de werf.
2016 De rechtbank: de gemeente is niet verantwoordelijk voor het faillissement van de werf.
2019 Het hof verwerpt de uitspraak van de rechtbank en bepaalt dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld en dus verantwoordelijk is voor het faillissement. Een lengtebeperking had niet in de vergunning mogen worden opgenomen, omdat dat immers ook niet in het bestemmingsplan stond.
4. Voltallig college heeft onbekwaam gehandeld. Rechtbank DEn Bosch: Scheepswerf is fundamenteel recht ontnomen.
Wethouder Eric Daandels schetste werfdirecteur Rob van Kessel van Scheepswerf Grave tegenover de pers af als een ondernemer zonder visie die niet op tijd om vergunningen zou hebben gevraagd. Nu blijkt dat niet Van Kessel maar het voltallig college van B&W van Grave onbekwaam heeft gehandeld omdat het onvoldoende weet hoe de regels voor de besluitvorming van een bestemmingsplan luiden.
In de landelijke media werd het beeld gevormd van een ondankbare werf die de ruimhartige reddingsboei van wethouder Daandels weigerde waarmee de werf tot 2015 zou worden gedoogd voor de bouw van twee schepen van 135 meter lengte. Van Kessel zag met dit lapmiddel onvoldoende toekomstgerichte bedrijfszekerheid voor de werf, vooral omdat hij sinds 2010 al uit was op een definitieve goedkeuring om ook op lange termijn grote schepen te mogen bouwen. “Is die continuïteit er niet, dan is de werf geblokkeerd in haar strategie en handelen en verliest zij het vertrouwen van haar opdrachtgevers, financiers en leveranciers”, vertelde Rob van Kessel ons eerder. In gelijk gesteld Onwettig Failliet Bron: De Binnenvaartkrant. (Hans Heiligers) |
En wie nemen er zitting in die raad enquête ? Juist, eertijds waren het CDA, VVD, LPG en TROTS die tegen stemden en die nu weer de coalitie vormen. De uitkomst laat zich raden. Kwestie van de slager keurt zijn eigen vlees.