Grave Lokaal

Dat verdient een bloemetje: Henk Heijman, opgestapte burgemeester van Bussum, is onterecht aan de schandpaal genageld.

Nu nog gemeentehuis van Bussum.
 Vanaf 1 januari 2016 stadskantoor Gooise Meren.

“Heijman onnodig weg uit Bussum” kopte de Gooi-en Eemlander groot op de voorpagina.

Reactie Heijman:


In een reactie laat Heijman weten tevreden te zijn met het onderzoek. “Na alle commotie van de afgelopen weken voel ik mij volledig vrijgepleit door het onafhankelijke onderzoek”, zegt hij. “Ik troost mij in de gedachte dat ik met dit onafhankelijke rapport de inwoners van Bussum recht in de ogen kan blijven kijken.”


Raadsleden onder vuur
Niet alleen Heijman zijn rol is bekeken, maar ook die van raadsleden. Zij hebben de afgelopen jaren de mogelijkheden om eerder aan te bel te trekken niet gegrepen. Pheijffer schrijft daarnaast dat er ‘raadsleden van Hart voor Bussum zich niet hebben gehouden aan  de afspraken rondom de vertrouwelijkheid van het rapport en toch inhoudelijk interview(s) hebben gegeven’. Daarmee zou de gedragscode voor raadsleden zijn geschonden.

Ook rekent hij het meerdere fractievoorzitters aan dat ze niet hebben meegewerkt aan het onderzoek, omdat ze zich niet wilde houden aan de vertrouwelijkheid.Dat terwijl ze een onderzoek naar waarheidsvinding zelf belangrijk vonden. Volgens Pheijffer heeft dit geleid tot een blinde vlek in het onderzoek.
Tekst van het persbericht van de provincie Noord-Holland.

Prof.dr.mr. Marcel Pheijffer RA (Nyenrode Business Universiteit) heeft
vandaag in aanwezigheid van de commissaris van de Koning Johan
Remkes
zijn onderzoek naar de declaraties en de besluitvorming over
de huisvesting betreffende de heer Henk Heijman, voormalig
burgemeester van de gemeente Bussum, aan de fractievoorzitters van
de gemeenteraad Bussum gepresenteerd. 

Ook onderzocht Pheijffer de
handelwijze en communicatie van de burgemeester, het college en de
gemeenteraad met betrekking tot de besluitvorming en uitvoering van
de rechtspositionele regelingen van de burgemeester, mede in relatie
tot de gedragscode van de gemeente Bussum.


Het onderzoek vond
plaats in opdracht van de commissaris van de Koning, op verzoek van
de heer Heijman zelf.


De heer Pheijffer constateert dat, hoewel het grootste deel van de
declaraties niet onrechtmatig was en de besluitvorming over de
huisvesting evenmin, de politiek-bestuurlijke verhoudingen in Bussum
zeer verdeeld zijn en er een gebrek aan vertrouwen jegens
burgemeester Heijman is ontstaan. 

Iedere betrokkene heeft zijn eigen
waarheid, die niet altijd gestoeld bleek te zijn op juridische en relevante
feiten. Dit is deels veroorzaakt door de – soms heftige – publiciteit,
maar deels ook door Heijman zelf. Mede daardoor is een beeld ontstaan
dat niet had hoeven te ontstaan indien de heer Heijman – conform de
gemeentelijke gedragscode – meer ‘openheid’ en transparantie had
betracht. Door die openheid op – in ieder geval voor anderen – cruciale
momenten na te laten, heeft de heer Heijman zichzelf volgens Pheijffer
tekort gedaan. 

Met meer openheid had het niet zover hoeven komen
dat hij tenslotte om hem moverende redenen een ontslagaanvraag heeft
ingediend. De feiten bevestigen immers niet het beeld van op grote
schaal onrechtmatig ontvangen vergoedingen.
Wel is er op onderdelen
sprake van slordigheden, bijvoorbeeld als het gaat om het niet tijdig
stopzetten van (een deel) van de reiskostenvergoeding. 

Wat betreft de ontheffing woonplaatsvereiste is de conclusie op basis
van het onderzoek dat er formeel geen ontheffing door het daartoe
bevoegde gezag – de Gemeenteraad – is verleend inzake het
woonplaatsvereiste, maar dat er materieel wel degelijk sprake was van
een dergelijke ontheffing. 

Volgens Pheijffer is er dan ook niets onrechtmatigs op dit punt aan de hand. De besluitvorming inzake de
ontheffing binnen de gemeente(raad) Bussum kenmerkt hij als
informeel en impliciet
. De heer Heijman kon en mocht ervanuit gaan dat
de facto een ontheffing aan hem was verleend.

Dat is ook het geval bij de ‘verlenging ontheffing’ woonplaatsvereiste.
Formeel-juridisch is geen sprake van een ‘ontheffing’, maar wel van een
situatie waarin, bij monde van de fractievoorzitters, door de gemeente
Bussum is aangegeven de burgemeester vanwege de bijzondere
omstandigheid van de aanstaande fusie niet aan het woonplaatsvereiste
te zullen houden. Deze lijn is door de gemeente Bussum aan de
commissaris van de Koning en de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties voorgelegd. Op basis hiervan kon en mocht de heer
Heijman er volgens Pheijffer van uitgaan dat er materieel nog steeds
sprake was van een ontheffing woonplaats, waardoor er dus niets
onrechtmatigs
aan de hand was.

Over de toekenning pensionkostenvergoeding acht Pheijffer het relevant
dat het om een secundaire arbeidsvoorwaarde gaat, waarop – indien er
aanspraak op wordt gemaakt – een recht bestaat. Toekenning en
uitbetaling is daarmee een uitvoeringskwestie voor de ambtelijke
organisatie. Ook op dit punt is niets onrechtmatigs gebeurd. Dat geldt
ook voor de op reguliere wijze toegekende reiskostenvergoeding.
Commissaris van de Koning Remkes heeft kennis genomen van de
uitkomsten van het onderzoek van Pheijffer. Volgens hem is het goed
dat er nu “duidelijkheid bestaat over de feiten”.

P.S. Op de website van Bussum is het hele rapport te downloaden.

Gelukkig was de parkeerplaats van de burgemeester nog leeg.
Tijdelijk waarnemer is  al benoemd
.
Een bekwaam CDA politicus moet het veld ruimen door de enorme polarisatie in de Bussumse gemeenteraad en verdachtmakingen in vooral de Telegraaf.
Mijn persoonlijke boodschap.
Na het lezen van het 69 pagina’s dikke rapport heb ik deze kerstboom van 2014 uit de tuin getrokken omdat hij vreselijk begon uit te vallen en te verkleuren. Op het A-viertje schreef ik:
Symbool Politiek Bussum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *