Grave Lokaal

Onze inbreng van de raadsvergadering.

Raadsvergadering
dinsdag 11 juni 2013
1. Opening en trekking stemmingscijfer
2. Vaststellen agenda 

–  motie aankondigen VPG en Keerpunt 2010 door
Jacques van Geest;
gevolgd door
vraag van Jacques Leurs om de motie naar voren te halen (na de A-stukken)  zodat de mensen op de publieke tribune niet
tot het laatste agendapunt behoeven te blijven.
     –  agendapunt
15 is een Informatienota: Consultatie
betreffende het Deltaprogramma Noord Brabant
afvoeren van de agenda
; is geen raadsvoorstel – besluit. Vlgns.presidiumverslag
van 14 mei j.l.  wordt/werd dit alleen in
de commissie behandeld
3. Vragen: Nel en Jacques.
  • Gevolgen
    voor het voltooien van het plan Hart van Grave voor de (toekomstige) bewoners
    en voor de gemeente na het faillissement van HKM?
  • Gevolgen voor historisch stadhuis – nog niet
    naar genoegen opgeleverd – voor de huwelijken gepland op 21 juni en 2 op 28
    juni 2013??
  • Gevolgen voor de buitenruimte –
    infrastructuur; voor het stadscarillon?
  • Gevolgen van de bezuinigingen bij de
    Brandweer: moet Grave een voertuig inleveren? 
  • Vraag van 22
    april j.l. van Jacques Leurs die niet beantwoord is: 
    Dhr. Leurs vraagt naar de validiteit en (behandelings)kosten van de enquête m.b.t. de weekmarkt.
  • Waarom zien de wijken het Estersveld en de Zittert er van af om collegebezoeken te organiseren?
  • Hoe staat het met het invullen van de IDOPS gelden door de Wijkraden?
  • Wanneer is er zicht op dat het budget van 50.000 euro is verdeeld en waaraan de gelden worden uitgegeven?

4. Algemeen spreekrecht

Hans Satter van het actiecomité de Mars heeft spreekrecht aangevraagd. We zullen de voorzitter vragen of hij het woord mag voeren omdat hij dit vorige week al bij de griffier heeft gemeld.
5. Ingekomen stukken en mededelingen

Eerst een opmerking: op 22
april j.l. heb ik in de raadsvergadering vragen gesteld over ingekomen brieven
2, 9 en 11.
Na enig
overleg met de wethouders is door de plv.voorzitter van de raad, de heer Piet
Vollenberg, toegezegd, dat er een nader antwoord op de vragen zou komen.
Daarvan heb ik niets vernomen.
Derhalve:
vragen stellen over ingekomen brieven aan de raad heeft alleen zin als die ook
terstond of spoedig na de vergadering beantwoord worden. Ik wil een reactie en toezegging
hierover.

De burgemeester was het met Nel eens.
brief 2: huisvesting statushouders: per 1 juli 2013 nog 5
statushouders huisvesten.  Gaat dat
lukken?
brief 7 en 8: bezwaar tegen parkeerplannen
Stadhouderslaan o.a. van de scholen de Wegwijzer en de Raamdonk.
Bij de
behandeling van het raadsvoorstel op 19 maart j.l. heeft de wethouder op een
vraag van ons toegezegd met de gebruikers van die locatie die als speel- en
sportveld wordt gebruikt – contact op te nemen. Is dat inmiddels gebeurd?
brief 9 van de stichting Mikado-Mike Peters  –  positief reageren??
brief 11 van Tekst en Uitleg, de uitgever van de Arena. Vanuit de raad is hierop en mede op een
email van het college van 10 april j.l. gereageerd. Wanneer komt er nader
bericht van het college? (
dinsdag
23 april in het college
)
Brief 20 van
de Ver. van Griffiers van 27 mei 2013 gaat over de Aanstelling in algemene
dienst van medewerkers van de gemeenten eind 2012 en de gevolgen voor de
griffier en griffiemedewerkers; o ver werkgeverschap
griffie/arbeidsvoorwaardelijke besluiten.
De vraag is
om deze brief te laten behandelen door de Werkgeverscommissie Griffier. Deze
commissie is voor het eerst op 18 december vorig jaar bijeen geweest en deze
brief hoort ter behandeling hier thuis.

De burgemeester onderschreef dat ook.
6. Vaststelling besluitenlijst 22, 23 en 25 april 2013

 

Pag. 1 Aanwezig:  dhr.
H.A.F.M. de Greeff (afwezig)  was wel aanwezig

   dhr. G.J. Bos  ontbreekt – staat verderop als afwezig   

  
vanwege ziekte, maar dat was op 23 april;

                             

Aanwezigen
publieke tribune:  25 april ???

 

Punt
1:   Stemmingsnummer: 10 dhr. J. van Geest

 

Pag. 2 Vragen

Dhr.
Leurs vraagt naar de validiteit en (behandelings)kosten van de enquête enz.

 

Punt
5: De vraag over brief 2, 9 en 11

 

Punt
9: – laatste regel:   VPGrave en Keerpunt
en Trots

 

Pag. 30 en 31 – midden Door het CDA wordt een motie ingediend

 

Motie Hof van Esteren  Agendapunt 12 Koersnotitie structuurvisie
/Woningbouwprogrammering/Ontwikkeling Waterfront

 

i.p.v. CDA   
Raadsvergadering 19 maart 2013 – Onderwerp agendapunt 16 Regionale
Woningmarktstrategie.   

 

De juiste motie moet ingevoegd worden en vervolgens
komt

onderaan blz. 31:  

De
motie is unaniem aangenomen in de vergadering enz. met Stemverhouding : Voor
10  – 
kan blijven staan.

 

Op
pagina 30
bovenaan moet na  …de heren van Geest,
Stoffer, Bos en Peters zijn afwezig
worden toegevoegd:   Stemmingsnummer:
  ?  –  dhr. W.T.H. van Raaij
A-stukken

7. Het vaststellen van gewijzigde verordeningen Wet
Werk en Bijstand 2013 in verband met de invoering Wet aanscherping handhaving
en sanctiebeleid SZW-wetgeving (fraudewet)

8. Toestemming
tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord

 

9. Wijziging
gemeenschappelijke regeling GGD Hart van Brabant

 

B-stukken

10. Gezondheidsbeleid Land van Cuijk
2013 – 2016

 

11. Mantelzorgbeleid Land van Cuijk 2013  

 

12. Gemeenschappelijke
regeling werkorganisatie van de gemeente Cuijk, Grave  en Mill en St. Hubert

Openbaar lichaam is gevestigd in Cuijk staat in de stukken.
We zien deze stap als een opmaak naar de zo noodzakelijk gewenste herindeling binnen het land van Cuijk.
We staan aan de vooravond van lancering tweede trap van lange afstandsraket die Een gemeente Land van Cuijk heet.  Eerste trap was de Intergemeenschappelijke Sociale Dienst. Tweede trap is CGM ambtelijke organisatie. Derde en vierde trap: een Land van Cuijk. Tussenstappen slaan we over!!!! Bij de  verkiezingen laten we de burgers meespreken over onze toekomst! 

Art.
12 Verantwoordings- en informatieplicht van het Algemeen Bestuur naar de raden
en de colleges beschrijft de passieve informatieplicht.

–       Hoe zit het met de actieve informatieplicht?

 

Idem
bij Art. 14 v.w.b. het Dagelijks Bestuur.

 

Art.
25 Wat als bij geschillen de inschakeling
van een mediator niet tot het gewenste resultaat leidt?

 

Art. 27 Uittreding 1.  Een dergelijk besluit kan voor de eerste keer
worden genomen zes jaar na de inwerkingtreding van deze regeling.

Wat en hoe als er in die
zes jaar wordt besloten tot
herindeling met of zonder Boxmeer en St. Anthonis?

 

Art. 28 2. Tot
wijziging of opheffing van de regeling kan door 2 van de 3 deelnemende gemeenten
worden besloten? 

 

13.
Vaststellen document Transitie Jeugdzorg

Op het VNG congres is deze berg informatie door mij verzameld over de veranderingen in het sociale domein. Het VNG gaf er zelf een vrachtwagen bij om de informatie te vervoeren. De Nationale Ombudsman voorziet een grote chaos bij de uitvoering van alle plannen door de gemeenten. Later meer hierover.

Mijn werkplek in de raad.

14.
Afwegingskader aanleg parkeerplaatsen woonwijken / Burgerinitiatieven parkeren
Quaylaan en Valkruid

 

Keerpunt
2010 vindt het hoogst ongelukkig, dat hier 5 beslispunten worden voorgelegd aan
de raad.

Het
gaat over een afwegingskader, 2 burgerinitiatieven en 2 te voteren kredieten.

Het is
heel goed mogelijk, dat over de verschillende onderdelen verschillend wordt
gedacht en dat het voorstel het door en na amendering niet haalt. Maar,
wethouder, dat risico is voor u.

 

1. in
te stemmen met het afwegingskader aanleg parkeerplaatsen

Keerpunt 2010 kan hiermee instemmen, mits de
afweging is gebaseerd op recente gegevens over parkeerdruk etc.  Maar tellingen behoeven voor ons niet steeds
door het dure bureau Goudappel Coffeng te worden verricht. Wellicht kunnen we
dat in eigen hand ook doen. Maatwerk leveren is het motto!

 

2. in
te stemmen met het afwijzen van de aanleg van parkeerplaatsen van het
burgerinitiatief parkeersituatie ‘De Quaylaan’ tussen de Chamillylaan (van
Nootstraat) en van Rechterenlaan

Wij hebben moeite om hiermee in te stemmen.
Het rapport waarop deze beslissing is gebaseerd is meer dan 2 jaar oud!

 

3. in
te stemmen met de aanleg van 15 parkeervakken van het burgerinitiatief Valkruid
in 2014

Er is hier geen sprake van
te hoge parkeerdruk volgens het parkeeronderzoek van ruim 2 jaar geleden. Maar
dat is voor ons geen recente meting. Rond het Medisch Centrum Raampoort is het
de afgelopen jaren overdag steeds drukker geworden door toename van bezoekers
en van het aantal personeelsleden.

In feite wordt op dit grasveld overdag ook nu
frequent geparkeerd en kan dit beter geregeld worden als er zoals wordt genoemd
nette parkeerplaatsen komen.

Wij kunnen daarom instemmen met de
(tijdelijke) aanleg van de gevraagde parkeerplaatsen.

 

4. in
te stemmen met het verder doorlopen van het afwegingskader m.b.t. de genoemde 9
straten inclusief de aanleg van de benodigde parkeercapaciteit in 2014.

Hiermee kunnen we niet instemmen. Wij zijn
van mening dat eerst het bedoelde onderzoek mbt het gebruik van bestaande
parkeervoorzieningen geoptimaliseerd dient te worden en – zoals in de
binnenstad – POET (parkeren op eigen terrein) bekeken moet worden en betere
belijning dient te worden aangebracht.

 

5. een
uitvoeringsbudget voteren van € 77.450,00 in de kadernota 2014 voor de
uitvoering van beslispunt 3 en 4

M.b.t. de € 66.000,00 van punt 4 gaan we niet
akkoord;met  € 11.450,00 voor
parkeerplaatsen Valkruid wel.

Als de meerderheid van deze raad instemt met
15 parkeerplaatsen voor het burgerinitiatief de Quaylaan kan eenzelfde bedrag
voor deze parkeerplaatsen onze instemming hebben.   

 

15. Informatienota Consultatie betreffende Deltaprogramma Noord-Brabant

Mail
naar de wethouder op 28 mei j.l. omdat ik tijdens de vergadering geen stem had.

16.
Jaarrekeningen 2012 en de begrotingen 2014 van de gemeenschappelijke  regelingen.

De raad staat steeds verder op afstand en heeft bijna geen invloed meer!
17 of
?
  Motie van VPGrave en Keerpunt 2010
Parkeerterrein Stadhouderslaan

Bij de
behandeling van het raadsvoorstel Motie-besluit 3 december 2012 inzake
parkeerlocaties op 26 maart j.l. hebben wij op het einde gevraagd of er contact
was
opgenomen met de buurtbewoners met de scholen, omdat de beoogde  locatie voor parkeerplaatsen als speel/sportlveld
voor de scholen-kinderen wordt gebruikt.
Dit is
kennelijk niet gebeurd met als gevolg een storm van protest uit de wijk de Mars
die niet te stoppen is.
Wij
waren met VPGrave tegen dit voorstel en komen daarom met deze motie.
De
motie spreekt voor zich, alsook de protesten in allerlei toonaarden.
Naast
de belangen van de kinderen, de scholen benadrukken wij, dat in het verleden in
het kader van de EHS/EVZ met subsidie in samenwerking met waterschap Aa en Maas een
natuurvriendelijke oever is gerealiseerd. Moet die nu weer verdwijnen??
Slot

De vergadering werd voor de eerste keer geleid door onze nieuwe burgemeester. Hij gaf iedereen voldoende ruimte om zijn zegje te doen. Het ging hem goed af. Er ontstond een prima sfeer. Hij voelde prima aan wat er speelde en luisterde goed. Het belooft veel voor de toekomst. De griffier Jos Roelofs werd prima vervangen door mevr. Vermaten. De bode, technicus voor de geluidsopname en cateraar mevr. van Zwakhoven had er de handen vol aan. Maar alles kwam goed. Ook de secretaris stak na afloop zijn handen uit de mouwen. 
Bron: Nel Schuts en Jacques Leurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Jacques Leurs

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder