Verenigingen willen leden behouden, gemeenten in actie met #ikblijflid.

GRAVERMAAT: Ook in Grave wordt via sociale media meegedaan aan deze actie. Via #ikblijflid.

CUIJK/GRAVE/MILL – Verenigingen zijn bang. Door de coronacrisis zegt menig lid op. En dat kan funest zijn voor de club. Dus komen de gemeenten Cuijk, Grave en Mill samen in actie. Ze ondersteunen de clubs met een campagne: #ikblijflid.

Het verenigingsleven staat door de coronacrisis al meer dan een jaar nagenoeg stil. En kom je niet meer samen, kan het zomaar zijn dat je teamgevoel wegebt.

‘Ik stop’

Kyra Wolfraad-Kosman (29) uit Cuijk hoort het om haar heen: ,,Waar spelers ieder seizoen zeiden: ‘Ik ga nog een jaartje door’, denken ze nu makkelijker: ‘Ik stop’.” Wolfraad-Kosman is speelster bij Quick Up, de vrouwenkorfbalvereniging van Sint Agatha. Ze is al zeventien jaar lid en zit inmiddels ook in het bestuur. ,,Bij ons worden wedstrijden eigenlijk nooit afgelast. Van april tot medio juni spelen we buiten, als het dan slecht weer is, gaan we gewoon naar binnen.”

Het afgelopen jaar was anders. Normaal traint het team van de Cuijkse twee keer in de week en speelt het op zondag competitie. ,,Na de vorige zomer hebben we nog wat mogen doen, tot oktober. Dat was zo kort, we hebben eigenlijk het gevoel dat we het hele seizoen niet gespeeld hebben.” 

Het ‘idee van een teamsport vervaagt een beetje’, denkt de korfbalster. ,,De interesse verandert van ‘ik wil competitie spelen’ naar ‘gewoon sporten bij een vereniging’. Dat zien we bij een team van dames van boven de 50.” Daar gaat de club invulling aan geven. ,,Zo houden we de derde helft erin. Iedereen kent elkaar in het dorp. Het is altijd gezellig.”

Die ene heb je wel nodig

Quick Up zag een handjevol leden vertrekken. Op een totaal van 75 spelende leden lijkt dat wel mee te vallen. Wolfraad-Kosman: ,,Maar als je negen mensen in een team hebt en er valt er een weg, heeft dat meteen gevolgen. Je bent je wissel kwijt, want je staat met acht in het veld. Die ene heb je wel nodig.” Ze zien de leden dus niet alleen graag blijven om financiële redenen.

Toen de Cuijkse wethouder Maarten Jilisen in april een ronde maakte langs verenigingen, hoorde hij hun angst voor het weglopen van leden. Communicatieadviseur Janny Niessen van de gemeenten Cuijk, Grave en Mill kwam met een campagne, #ikblijflid. Via sociale media laten leden weten bij hun club te blijven, in de hoop andere leden te overtuigen dat ook te doen. Niessen: ,,We stellen materiaal beschikbaar, zoals een groot frame, dat je kunt gebruiken om een foto te maken.” Ze maakte zelf het ontwerp. Er is zo’n 1000 euro voor de campagne uitgetrokken.  Ze schreef allerlei verenigingen aan, niet alleen sport. ,,Maar nog niet iedereen heeft gereageerd.”

Wolfraad-Kosman hoefde niet lang na te denken om mee te doen aan de campagne. ,,We laten het campagnemateriaal rouleren onder de andere clubs in Sint Agatha.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: