Grave LokaalKeerpunt 2010Laatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

Burgerpeiling Waar staat je gemeente: communicatie vanuit gemeente krijgt van 23 % onvoldoende.

GraverMaat: via een raadsinformatiebrief zijn de resultaten van deze burgerpeiling bekend geworden. De resultaten zijn uit het onderzoek van WAAR STAAT JE GEMEENTE door RESEARCH2EVOLVE. Er zijn 587 vragenlijsten ingevuld. Hieronder enkele opvallende resultaten. In Mill schreef het college bij de resultaten:

De resultaten staan niet op zichzelf. Het is belangrijke managementinformatie, die wordt ingezet om te leren en te verbeteren. Ons college ziet de resultaten als een hulpmiddel om te toetsen of de doelen van het collegeprogramma worden behaald en niet als een doel op zichzelf. Op de ingezette koers van het collegeprogramma worden al (beleids)acties uitgevoerd op de aandachtsgebieden van het onderzoek. De resultaten van de burgerpeiling Waar staat je gemeente zullen waar geschikt gebruikt worden in de Planningen Control cyclus om zo de ingezette koers kracht bij te zetten. In 2020 vindt een volgende meting plaats en kunnen de resultaten vergeleken worden.

Het Onderzoek

Resultaat Hoe waardeert u de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente? 

23 % van de bevraagden gaf een onvoldoende. 

  • 1% gaf een 1; zeer slecht
  • 1 % gaf een 2.
  • 3% gaf een 3.
  • 6 % gaf een 4.
  • 12% gaf een 5.
  • 24% gaf een 6.
  • 29% gaf een 7.
  • 11% gaf een 8.
  • 2% gaf een 9.
  • 1% gaf een 10; zeer goed.

In 2014 kreeg de gemeente een 6,1

In 2016 kreeg de gemeente een 6,2

In 2018 kreeg de gemeente weer een 6,2

Aanleiding

De gemeente Grave heeft in 2018 deelgenomen aan de burgerpeiling “Waar staat je Gemeente?”. De uitkomsten van deze peiling laten zien hoe tevreden de inwoners zijn over de thema’s woon- en leefomgeving, relatie burger-gemeente, gemeentelijke dienstverlening en zorg en welzijn. Over alle onderdelen gezamenlijk scoort Grave een voldoende (6,8). De volgende burgerpeiling wordt in 2020 gehouden.

Wat nog meer opviel:

  • Relatie inwoner-gemeente; wijze waarop gemeente samenwerking zoekt met burger: 5,6. Landelijk: 6,1.
  • Zorg van de gemeente voor vragenlijsten  woon- en leefomgeving:  6,4. Landelijk: 6,9.
  • Algehele dienstverlening gemeente: 6,3. Landelijk: 6,7.
  • Dienstverlening van de gemeente via digitale faciliteiten: 6,6. Landelijk 6,8.
  • Inspanning van de gemeente om burgers volledig te laten deelnemen: 6,4. Landelijk 6,6.
  • Alle inspanningen van de gemeente voor de burgers: 6,4. Landelijk 6,6.
  • Woon- en leefomgeving qua prettig wonen: 8,0. Landelijk: 8,0.

Resultaten – Woon- en leefomgeving

  • Bijna negen op de tien van de inwoners voelt zich thuis in de buurt en twee derde zal niet snel weggaan uit de buurt.
  • Ruim drie kwart van de inwoners vindt dat de buurtbewoners prettig met elkaar omgaan en twee derde geeft dat zij klaar staan voor elkaar.
  • Iets meer dan een derde van de inwoners is ontevreden over het groenonderhoud.
  • Een op de vijf is van mening dat de buurt (duidelijk) achteruit is gegaan.
  • Een derde van de inwoners vindt dat de gemeente hen onvoldoende betrekt bij de aanpak van de leefbaarheid en veiligheid.
  • Drie op de tien van de inwoners is ontevreden over de parkeergelegenheid in de buurt.
  • Hoeveel vertrouwen heeft u in de manier waarop uw gemeente wordt bestuurd?
  • 12% weet niet / geen mening
  • 11% nauwelijks tot geen
  • 17% weinig
  • 43% niet veel / niet weinig
  • 15% veel
  • 2% heel veel
  • Vier op de tien is van mening dat de gemeente niet doet wat ze zegt.
  • Vier op de tien vindt dat de gemeente onvoldoende toezicht houdt op het naleven van de regels en zich niet flexibel opstelt als dat nodig is.
  • Vier op de tien vindt dat de gemeente onvoldoende luistert naar haar burgers
  • Een derde is tevens van mening dat de gemeente haar inwoners onvoldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *