Keerpunt 2010Laatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

Ben Litjens aan het werk in gemeeenteraad en de ochtend erna op het Wisseveld.

GraverMaat: Hieronder de inbreng van onze fractievoorzitter Ben Litjens. Ben stelde vragen over Het Arsenaal en over de schadevergoeding / hoger beroep uitspraak in de Zaak Gemeente Grave / Scheepswerf. Op woensdag morgen werd Ben te hulp geroepen om zijn rij-platen te komen leggen bij het plaatsen van mobiele units op het terrein van de Waal op het Wisseveld.

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de raadsvergadering op 26 maart 2019

Agendapunt 4: Vragen

Vraag 1: De toekomst van het Arsenaal.

Kan het College duidelijkheid geven omtrent de ontwikkelingen inzake Het Arsenaal?

Vraag 2: De ontwikkelingen rondom de schadevergoeding scheepswerf.

Ik hoor dat er geen vertrouwelijkheid meer rust rond de ontwikkelingen omtrent de schadevergoeding aan de curator van de Scheepswerf. Kunt u dit bevestigen en zo ja, wanneer gaat de vertrouwelijkheid er publiekelijk af ?                 De burgers vragen daarnaar en moeten het gelag wellicht betalen.

Agendapunt 7:  Verlegging komgrens Grippensteinschestraat te Velp

Akkoord met voorstel

Agendapunt 8; Wijziging bouwverordening gemeente Grave

Akkoord met voorstel

Ben Litjens is te hulp geroepen om met rij-platen een klus te kunnen klaren bij het plaatsen van units bij de Waal op het Wisseveld.

Agendapunt 9: Uren uitbreiding griffie.

Ik stem tegen dit voorstel, want ik wil niet dat de griffier een strategisch adviseur wordt.

Mocht de taak van de griffier zich uitbreiden dan ben ik van mening dat iemand van CGM de griffier moet gaan bijstaan.

Maar geen lastentoename van € 18500,- voor personeel als de gemeente al meer dan € 7,5 miljoen aan personeelslasten via CGM heeft.

Agendapunt 10: Subsidie BiblioPlus 2020 en volgende jaren

Akkoord met voorstel

Agendapunt 11: Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)-Kadernota

Akkoord met dit voorstel

Agendapunt 12: GGD Hart van Brabant

Ik stem tegen dit voorstel, omdat de lasten voor Grave van meer dan € 400.000,- maar blijven toenemen. Nu weer met € 13.000,- er bij.

In de raadscommissie heb ik gezegd, dat ik op dit moment mijn kritiek niet verder ga onderbouwen, omdat ik anders nog een beroep op deze dienst moet gaan doen. Deze opvatting is nog niet veranderd.

Agendapunt 13: benoeming Theo Jansen (lid van Keerpunt 2010) tot lid van de auditcommissie

Ik feliciteer Theo met zijn benoeming.

Binnen Keerpunt 2010 kennen wij hem als iemand, die pittig optreedt en een scherpe geest heeft.

Binnen de Auditcommissie zal hij scherp op nut en noodzaak van de uitgaven op een betrokken wijze toezien.

Theo, Ik wens je veel succes met je nieuwe functie.

Ben legt de platen zodat de trailer met zijn unit verder het terrein op kan.

Agendapunt 14: Gemeentelijk programma 2019 (Regionale woningmarktstrategie Land van Cuijk)

Ik stem voor dit voorstel. Eindelijk gaan wij de goede kant op, omdat er weer gebouwd gaat worden.

Wel vraag ik permanent aandacht, dat ouderen en jongeren (starters) een geschikte woning kunnen vinden.

Jongeren in je eigen dorp kunnen behouden is zeer belangrijk voor het functioneren van de dorpsgemeenschap. En ouderen behouden de ziel van het dorp. Ook zeer belangrijk.

En particulieren mogen weer bouwen. Prima zaak!

En nu kijk ik uit naar de reële oplevering van de aangekondigde woningbouw.

Over één jaar zal ik een oordeel geven op het resultaat.

Wel bepleit ik dat eerst het tracé van de N 321 door Grave moet worden vastgesteld voordat er plannen voor het Visio terrein worden gemaakt. Dit is voor mij een absolute topprioriteit.

Kunt u in overleg met de provincie geen tijdschema opstellen om te komen tot een duidelijke planning met inbreng van de inwoners?

Agendapunt 15: Kadernota bestuurscommissie Afval

Ik stem tegen dit plan.

Wij hebben een goede service voor het ontdoen van ons afval.

Maar stijgingspercentage van 5% in 2020, naar 10% in 2021 en naar 16% in 2022 en naar 18% in 2023 zijn veel te fors. De bestuurscommissie moet gevoed worden met meer inventiviteit en met meer moed. Zij zijn te lief voor de markt. Mijn mening is dat er zeer wel kostenreductie mogelijk is.

Dit wil ik met de wethouder doornemen.

De kosten voor Grave lopen op van € 2,5 miljoen naar € 3,2 miljoen. Zevenhonderd duizend euro in enkele jaren.

De overheid blijft maar extra belasting heffen zoals op energie. Eens moet het ophouden met deze vorm van fiscale druk op de bewoners van Grave en van Nederland.

Secuur werkje.

Agendapunt 16: Nieuwe werkwijze raad/aanpassing reglement van orde en verordening op de commissies

Ik stem tegen dit voorstel.

Er wordt wel iets vernieuwd maar dan in de verkeerde richting.

Ik zie voor onze inwoners, die zorgen hebben, geen vooruitgang op met raads- en commissieleden in een evenwichtig gesprek te komen. Hun belangen worden niet gediend met dit voorstel.

En in de gemeenteraad mogen wij geen vragen meer stellen. Die moeten wij weken tevoren inleveren. Op deze wijze lijkt de gemeenteraad nog meer op een beeld uit de Efteling.

Als er iets voorbij komt mogen wij onze papieren inleveren bij uw college, vergelijkbaar met Holle Bolle Gijs en Holle Bos Gijs zegt dan: Dank u wel!  Dank u wel!

Een gemiste kans voor onze inwoners en dus ook voor ons.

Zo schep je geen burgerparticipatie.

Agendapunt 17: Veiligheidsregio Brabant-Noord – Kadernota

Deze nota onderschrijf ik niet. Geen taakuitbreidingen. Laat de Veiligheidsregio maar zorgen dat het brandweermaterieel in Grave op topniveau is.

Het korps is uitstekend. Zij hebben onlangs nog een 1e prijs gehaald bij wedstrijden in Boxmeer, klasse 112.

Maar het materieel moet ook op topniveau zijn voor een gemeente met een oude binnenstad en met veel bos. Dit materieel moet binnen direct handbereik zijn. Een ladderwagen is daarbij essentieel. Zolang die er niet is, geloof ik niet in het goed functioneren van deze Veiligheidsregio.

Ook hun communicatie is niet goed, zoals wij hebben kunnen zien bij het scheepsongeluk bij de Stuw.

Maar waar gaat de Veiligheidsregio extra aandacht aan besteden: ja, juist, je raadt het al: Aan overstromingen.

Toen in 1995 het water zeer hoog stond, was de grote oorzaak daarvan dat Rijkswaterstaat de stuwen in Grave en Lith niet tijdig hadden laten strijken. Dat is communicatie en deskundigheid.

Sedertdien zijn er veel maatregelen genomen om de Maas meer ruimte voor de rivier te geven, zodat er mee water kan worden geherbergd in het stroomgebied van de Maas.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Grave niet overstroomt raakt door water.

Als Grave overstroomt raakt dan zal dat eerder zijn door rekeningen, die de gemeente niet meer kan betalen.

De hijskraan moet dadelijk de unit op zijn plaats zetten.

Agendapunt 18: CGM -Kadernota

Keerpunt 2010 vindt het functioneren van CGM feitelijk een mislukking.

Keerpunt ziet alleen een kostentoename.

Ruim € 7,5 miljoen per jaar uitgeven aan deze organisatie kunnen wij niet steunen.

Samenwerken met Cuijk, die eenzijdig de band met Grave heeft verbroken,  houdt in dat de oorspronkelijke doelstelling van de 3 gemeenten niet meer bestaat.

Dit behoort consequenties te hebben in de toekomst van CGM.

Keerpunt 2010 stemt tegen deze Kadernota, omdat het geen geloofwaardig perspectief biedt op deze toekomst.

 

Agendapunt 19: Structuurvisie Sociaal Domein

Ik steun dit voorstel.

Voor mij is dit een goede aanpak.

Uiteraard moet dit verder worden uitgewerkt in overleg met de partners. Maar het is een helder begin.

Keerpunt 2010 heeft hierover vragen gesteld, die nog niet volledig zijn beantwoord.

De wethouder zal wel zo wijs zijn om het antwoord op de vragen tijdig te bespreken met de raadscommissie en met de gemeenteraad.

 

Agendapunt 20: Wensen en bedenkingen voorgenomen besluit OBDN aansluiting BIZOB

Ik steun dit voorstel.

Voor € 73.000,- wordt dit inkoopproces geheel verzorgd voor alle deelnemers.

Voor de inkoop van zorg wordt in regionaal verband meer dan € 1.000.000,- uitgegeven.

Kan dat laatste ook geen € 73.000,- worden?

Ìk roep wethouder Henisch nogmaals om alles te doen om de kosten voor inkoop zorg met 50% te verminderen. Met € 500.000,- inkoopkosten ben ik voor het komende jaar al tevreden.

Voor het merendeel van de inkoop is de prijs bekend en dat is hetzelfde met een kleine plus.

 

Even naar het Wisseveld om een handje te helpen.
Precisiewerk met een kraan op de wagen.

Agendapunt 21: Correctie geamendeerd raadsbesluit Uitvoeringsagenda visie op de vestingstad

Ik stem tegen dit voorstel.

Ik wil topprioriteit geven aan de bepaling van het tracé van de provinciale weg N 321 door Grave.

Eerst dus een akkoord op het verbeterde tracé van de N 321. Waar en hoe komt deze weg te liggen.

Daarna kan naar de invulling van het Visioterrein worden gekeken.

Nu wordt weer bijna € 400.000,- uitgegeven. Ik vind het een vorm van geldverspilling.

In de vorige bijeenkomst was ik tegen het voorstel van een grondexploitatie. Terecht naar nu blijkt.

Schamen jullie je niet hiervoor?

Als een project in het begin al verkeerd van start gaat dan blijft het daarna doormodderen. De Wet van Murphy en de les van Wisseveld.

Ik adviseer u dringend mijn advies over te nemen.

 

Betreft Agendapunt 22: Aangehouden motie Sportnota raad 12/19 februari 2019

Voor mij geldt, dat de wethouder heeft toegezegd met alle sportverenigingen in gesprek te gaan.

Hij inventariseert hun wensen en werkt in samenspraak met de sportverenigingen en het college toe naar een standpunt.

Vervolgens treedt het college met de gemeenteraad in overleg.

Deze motie bevat goede elementen maar heeft ook een min of meer dwingend karakter.

Ik wil de sportverenigingen en de wethouder niet in een keurslijf dwingen.

Ik heb geen behoefte aan deze motie.

Escharen, 26 maart 2019

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *