Grave Lokaal

“Gat van Grave” 8. De Gelderlander schrijft over de STAVAZA Graafse Scheepsramp.

Het IJveer 54 ligt nog wel even in Grave

HERMAN WISSINK

NA ZES JAAR KEREN TWEE VAN DE TWINTIG NOODPOMPEN VAN HET RIJK WEER TERUG IN HEUMEN.
Normaal gesproken vaart het pontje over het Amsterdamse IJ van en naar het station. Maar nu ligt het IJveer 54 voor onderhoud in de grote hal van de scheepswerf in Grave. En dat gaat nog wel even duren.
Hoelang? Eigenlijk weet niemand het. Onderzoek van Rijkswaterstaat zal het moeten uitwijzen. Het veer ligt in de hal. Buiten ligt de ark Prinses Margriet. Van eigenaar Frans van Steen mag het nog wel even duren voordat het water in de Maas weer gaat stijgen. Hij pijnigt zijn hersenen om een manier te bedenken waarmee hij het einde van de ark, die voorheen aan de oever van de Maas lag, kan voorkomen. “Het schip ligt met zijn neus op de grond. Als het water gaat stijgen, loopt daar aan de voorkant het water binnen. Dat is niet goed”, zegt hij.
Het zakken van het water als gevolg van het rammen van de stuw bij Grave komt op een vervelend moment. Van Steen is net in onderhandeling met de mensen die van de oude betoncentrale in Boxmeer een nautisch centrum willen maken. “We zijn het schip aan het opknappen. Als het schip beschadigd raakt, houdt het op.”
Het zit Van Steen niet mee. Tot vorig jaar had hij plannen om de Ark om te bouwen tot bed & breakfast, maar dat idee werd getorpedeerd, omdat hij het schip niet aan de oevers van de Maas mocht laten liggen.
Van Steen zag, voor zover dat door de mist mogelijk was, hoe het donderdagavond misging. “Ik was op dat moment op een sleepbootje op het water. Eerst zag ik een lampje voorbijkomen en niet veel later het volgende lampje. Het ging in een noodvaart op de stuw af. Onbegrijpelijk die botsing. Met de moderne radarapparatuur kan je met de gordijnen dicht nog door de sluis. Ze hebben aan boord het knappen van de bollenlijn niet eens gehoord. Dat was al een harde knal.” Daarna ging het snel. “Toen ik was bijgekomen van de schrik, was het waterpeil al een meter lager.”
In de jachthaven van Grave zijn de gevolgen van het dalen van het Maaswater goed te zien. Diverse boten liggen op het droge. In de kantine van jachthaven De Stuw heerst vooral berusting. Havenmeester Gerard Peters zet op zijn gemak nog eens kopje koffie voor mensen van de watersportvereniging die een kijkje komen nemen. Sjef Reffeltrath heeft zijn zeilboot in de haven liggen. Er wordt niet verwacht dat de schade aan de boten groot is. Ook Reffeltrath is niet bang. “De kiel zit bijna anderhalve meter in de modder. Maar die kan het wel hebben. Als het water weer gaat stijgen, komt de boot wel weer omhoog.”
Er wordt druk gespeculeerd over hoe lang het gaat duren. “Een maand”, denkt de een. “Twee maanden zegt een ander. “Als het voor 1 april maar is opgelost. Dan begint het seizoen weer en moeten we de eerste gasten weer in het haventje kunnen ontvangen”, vindt Frans Mol, lid van de havencommissie van De Stuw.
Volgens havenmeester Peters is het vooral oppassen wanneer het water weer gaat stijgen. “We krijgen dan een seintje van Rijkswaterstaat. Dan is het belangrijk om de boten goed te begeleiden om te zorgen dat ze niet onder de steigers vast komen te zitten.”
Als het voor 1 april maar is opgelost. Dan begint het seizoen weer
Frans Mol, havencommissaris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *