Grave Lokaal

Uit ons programma: Gemeentelijke Herindeling.

GEMEENTELIJKE HERINDELING

In de trend van bestuurlijke schaalvergroting die door de landelijke overheid is ingezet, moet Grave haar weg vinden. Zover is de gemeente Grave nog niet. Er zijn bij de burgers en de plaatselijke overheid weerstanden tegen schaalvergroting, tevens zoektochten naar samenwerking in de dagelijkse praktijk van de plaatselijke politiek. Er is ruimte voor actief meepraten en meewerken.
Keerpunt 2010 wil zich actief inzetten voor een breedgedragen herindeling. Zij zal zich inzetten voor een goede informatievoorziening naar de burgers in het fusieproces en voor een luisterend oor om ideeën van burgers of groepen van burgers in de beleidsvorming aan te dragen.  
Aandachtspunten:
  • Er dient in 2014 een besluit genomen te worden over een gemeentelijke fusie waarbij naast Mill en Cuijk ook Boxmeer en Sint Anthonis moeten worden betrokken.
  • Daarnaast de dorps- en wijkraden steviger neerzetten met een hoger eigen budget. De wijk- en dorpsraden dienen meer betrokken te worden bij de beleidsvorming en uitvoering rondom leefbaarheid.
  • De Graafse burgers kunnen bij de gemeenteraadsverkiezingen hun voorkeur uitspreken. Keerpunt 2010 wil na de verkiezingen het traject van herindeling van onderop in overleg met alle partijen en inwoners ingaan samen met de provincie en het rijk. Keerpunt 2010 heeft twee keer geprobeerd om een referendum te organiseren om over herindeling te beslissen. Een grote meerderheid van de gemeenteraad was tegen. Van de kant van de gemeente is het absoluut noodzakelijk dat zij de burgers helder uitlegt waarom een fusie gewenst is.
BESTUUR
Behoorlijk bestuur
Er is te vaak sprake van onbehoorlijk bestuur (bron: “Mijn onbegrijpelijke Overheid”, Ombudsman, 2012). Keerpunt 2010 stelt dat hiervan ook sprake is in de gemeente Grave.
Enerzijds speelt bureaucratie een grote rol, anderzijds is gebrek aan inlevingsvermogen te zien waardoor de belangen van burgers of groepen van burgers te weinig gekend, onderschreven en behartigd worden.
De gemeente Grave dient bij de uitvoering van haar taken in de toekomst beter om te gaan met de belangen van haar inwoners. Keerpunt 2010 maakt het tot speerpunt om de dienstbaarheid van de gemeente Grave aan de inwoners te herstellen.
Hiervoor zal het college en zullen ambtenaren moeten werken aan het vertrouwen van de burger in de plaatselijke politiek. De belangen van burgers en groepen burgers moeten in hun handelen centraal staan. Hiervoor zullen zij zich beter in moeten leven en duidelijk moeten communiceren.
Aandachtspunten voor open en respectvol omgaan met de burgers zijn:
  • Informatieverstrekking is tijdig. In de informatie is aandacht voor duidelijke redenen van handelen en duidelijke redenen van eventuele geheimhouding.
  • Alle media moeten gebruikt worden: een gebruikersvriendelijke internetsite van de gemeente, maar ook wekelijkse gemeenteberichten in de huis-aan-huis bladen.
  • Handel interactief. Betrek burgers (pro) actief. Nodig burgers uit actief deel te nemen aan overleg in kwesties die hen aangaan. Wees naar de toekomst ook duidelijk wat dit overleg oplevert, door dit vast te leggen in openbare verslagen. Handel ook interactief bij problemen met individuele burgers en probeer hierin maatwerk te leveren.
“Het stadhuis is net als een bedrijf: met de bewoners van de gemeente Grave als eigenaar en klant!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *