Wijkraad Binnenstad stuurt eerste nieuwsbrief rond.
Inleiding
Vanaf nu kunt u regelmatig een nieuwsbrief als deze tegemoet zien. De brief wordt per
mail gestuurd aan al degenen van wie wij het mailadres hebben. In de Nieuwsbrief
worden samenvattingen geplaatst van publicaties op de website. Gebleken is dat die
website weinig aandacht trekt en dat is wel begrijpelijk. We willen die website laten
uitgroeien tot een platform in de wijk.
Een agenda is ook een vast item. Zelf kunt u ook gebruik maken van de nieuwsbrief en
de website om zaken aan de orde te stellen. Vooralsnog stellen we geen grenzen.
Verder zullen we het wel zien. In ieder geval willen we graag horen of zien wat u er van
vindt.
info@wijkraadbinnenstadgrave.nl is het adres waar u terecht kunt.
Agenda april 2016
2/3 april Historisch spektakel. Ongetwijfeld heeft ue er over gehoord of gelezen. Vanuit
de organisatie is aan de bewoners van de binnenstad gevraagd enige medewerking te
geven. De betreffende brief vindt u op de website van de wijkraad en wel HIER
5 april 19:30 uur Dorpshuus Escharen: Informatieavond collectieve
vrijwilligersverzekering.
6 april stadhuis: gesprek werkgroep zwerfafval met o.a. wethouder Joon. Thema: hoe houden we
onzschoon en veilig.
19 april 19:30 Stadhuis: Openbare raadsvergadering met hier de AGENDA
5 april 19:30 Stadhuis: Openbare vergadering commissie Inwoners en Bestuur.
Opschoondag 19 maart.
deelgenomen. Een verslag met foto’s vindt u op de website van de wijkraad.
Ongetwijfeld herinnert u zich nog de stortbui op de laatste zondag van augustus. Op een
aantal plaatsen in onze gemeente zoals Arnoud van Gelderweg en Hoofschestraat werd
veel last met schade ondervonden. Naar aanleiding daarvan heeft de raad in november
een motie aangenomen waarin het college werd verzocht na te gaan of de rioolstelsels in
de gemeente nog wel voldoende zijn.
is besproken of het niet zinvol zou zijn de wijk- en dorpsraden bij het project te
betrekken. Het gaat niet alleen om de riolering, maar ook om de inrichting van de
openbare ruimte. Ook maatregelen aan huizen kan overlast voorkomen of/en schade
beperken.
samen met wijk- en dorpsraden kunnen worden aangepakt.
In deze brief werd wel aangegeven dat enkele punten werden aangepakt, maar was geen
woord te vinden over een bredere aanpak. In de agendacommissie van 22 maart werd
vastgesteld dat de motie hiermee zou zijn afgedaan. Van de gemeente is inmiddels
vernomen dat de raadsinformatiebrief vooral was bedoeld als informatie over de aanpak
op korte termijn. Het plan van aanpak voor de wateropgave komt binnenkort beschikbaar
en dan worden ook wijk- en dorpsraden er bij betrokken.
anderen. De relatie met het gemeentebestuur is daarbij een belangrijk onderwerp.
ontmoeting tussen wijk en bewoners te organiseren. Wij hebben voorgesteld eerst een
gesprek tussen college en bestuur wijkraad te houden. Raad en college stellen
voortdurend dat wijk- en dorpsraden belangrijk zijn en dat over veel zaken “overleg aan
de voorkant” (=raadplegen voordat een besluit wordt genomen) moet zijn. In de praktijk
blijkt dat nog steeds moeilijk. De werkgroep “volg de gemeente” kan beter “achtervolg
de gemeente” heten en dat is niet wat wij onder samenwerken of burgerparticipatie
verstaan.
tijd achter ons. Het is nu de bedoeling op 2 juni in het Arsenaal een dergelijke
bijeenkomst te houden. Het thema is dan VEILIGHEID met rookmelders en
brandveiligheid als aanleiding, maar veiligheid gaat verder.
afgelopen jaar en een blik in de toekomst komen te staan.
Voor het eerste project Oranjebastion zijn de nodige
gemeentelijke besluiten genomen. Het overleg vooraf heeft niet kunnen voorkomen dat
er een beroep op de Raad van State is gedaan. Of dat tot vertraging leidt moet nog
blijken. Intussen wordt verder gegaan met de rest van het gebied. Nu is het opstellen
van een gebiedsvisie aan de orde. Dat is vooral van belang voor de ontwikkeling van de
winkels in de binnenstad en daarmee ook voor de leefbaarheid voor de bewoners. Een
complicatie is dat niet de gemeente, maar de ontwikkelaar die gebiedsvisie opstelt. De
gemeenteraad moet daarmee dan al of niet instemmen. Met de ontwikkelaar –GBB- is
inmiddels een afspraak gemaakt voor overleg daarover.
opdracht gekregen verder te bezuinigen. Omdat bijna al het werk al door vrijwillgers
wordt gedaan dreigt daardoor de dienstverlening in het gedrang te komen. Inmiddels is
ook bekend dat het archief uit het ZuidOostercomplex zal weggaan. Bij dat archief hoort
een lees- en studiezaal en die wil de gemeenteraad in ieder geval bewaren. Nu is het
idee geopperd die lees- en studiezaal samen te voegen met de bibliotheek. Op zich is
samenwerking en zelfs samengaan geen slecht idee. Wat wel een slecht idee is, is om
dat te doen in het Zuidoostercomplex, waar ook het stadhuis een plaats heeft. Een
bibliotheek is een voorziening die in de stadskern thuis hoort. Ontwikkelen van de
huidige accommodatie tot een informatiecentrum is dan een betere aanpak. Daarmee
wordt ook voorkomen dat er weer een gemeentelijk pand leeg komt te staan.
eerste poging vindt. Het adres daarvoor, info@wijkraadbinnenstadgrave.nl kunt u nu wel
dromen.
laten verschijnen. Ook uw nieuwtjes die voor de bewoners van de binnenstad interessant
kunnen zijn zullen we plaatsen.