Grave Lokaal

Commissievergadering Ruimte: inbreng Keerpunt 2010.

Na het afluisteren van de opname van de commissievergadering kan ik

de volgende opmerkingen nog plaatsen:

Nel Schuts stelde ook vragen over het Snippergroen en Het Arsenaal.

1. Het Arsenaal.

Moeten er nog wijzigingen in het bestemminsgplan komen voordat Het

Arsenaal in gebruik wordt genomen?


Daandels: het complex heeft veelzijdige bestemmingen en kan zo in gebruik
worden genomen.



2. STAVAZA Snippergroen.

Daandels: geen schokkende dingen. Nel wees op emails van enkele inwoners.
Jacques van Geest viel Nel bij dat de wethouder toch wel erg rooskleurig de
zaak voorstelt.

3. Resultaat van het Bestuurlijk Overleg met Mooiland en Brabant


Wonen?

Daandels: de partijen zijn het niet met elkaar eens geworden. Mooiland

komt met een voorstel om terrein te herontwikkelen. Brabant Wonen

gaat de markt onderzoeken en gaat niet zelf ontwikkelen. 


P.S. De Gelderlander weet recent te melden dat Daandels zegt dat de

Oude Maaszichtflat misschien wordt afgebroken. Jammer dat hij dat

dinsdagavond niet met de raad deelde. Er is waarschijnlijk een

persgesprek geweest!



Opmerkingen van Ben Litjens in de Cie. R.O. op 12 mei 2015
Agendapunt 2 inzake vaststellen agenda.
Ik stel voor agendapunt 9, dat handelt over investeringen met betrekking tot beheerplannen van de huidige agenda af te voeren.
De inhoud van agendapunt 9 is louter van financiële aard en dit stuk behoort eerst in de Auditcommissie behandeld te worden. Ik hecht hier sterk aan.
Dit voorstel heeft alles te maken met de begroting 2016 en de reservepositie.
Het college stelt namelijk voor de potjes openbare verlichting en onderhoud groen en speelvoorzieningen op te heffen. Dat dit alles in de raadscommissie Ruimte aan de orde komt heeft wellicht te maken met het feit, dat het College denkt: “Laten wij de financiële positie van de gemeente Grave  maar de Ruimte insturen”.
Agendapunt 6 inzake Rapport Rekenkamercommissie Land van Cuijk  van 16 april 2015 over het gemeentelijk beleid voor versterking van vestigingsfactoren van bedrijven
Uit dit rapport blijkt duidelijk de hulpeloosheid ten aanzien van een dynamisch werkgelegenheidsbeleid. Er  blijkt nergens uit, dat effectieve stappen zijn gezet op het punt van werkgelegenheid. Een periodieke rapportage aan de gemeenteraad ontbreekt kennelijk omdat er niets te melden valt.

Wat wel te melden viel is een afbraak van werkgelegenheid. De voorbeelden zijn u allen bekend zoals vertrek Visio, sluiting Scheepswerf, vertrek party boat, beëindiging bomenteelt, stilstand Arsenaal, beëindiging documentatiecentrum historisch archief enz.

Nieuwe initiatieven, zoals de bouw van een hotel aan de Maas worden in de kiem gesmoord.

Er wordt een conserverend bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld zonder groeipotentie voor werkgelegenheid. 

Wat ik positief vind, dat eindelijk aandacht is voor het feit dat ambtelijk betrokkenen minder richting “regels”  en meer richting “meedenken en oplossen” moeten werken. Dit probleem verwondert mij niet, omdat het dezelfde ambtenarenzijn, die de regels opstellen en waarom zou je van hen verwachten, dat zij meedenken en oplossen op welke wijze “hun eigen regelteksten” plooibaar zijn.

Ik ben ervan overtuigd, dat dit niet te bereiken valt met een cultuuromslag maar met een ander type ambtenaar namelijk van regelneef naar burgerneef. Ook een bestuurlijke omslag in denken is noodzakelijk. Ook dat vereist mensen, die bereid zijn over zaken te praten in plaats van 8 tegen 7 te stemmen.
En wat stelt het college nu aan de gemeenteraad voor: “het college te verzoeken om de in het rapport van de Rekenkamercommissie geformuleerde aanbevelingen en beschreven acties zoveel als mogelijk is mee te nemen bij de uitvoering van het economische beleid”.

Ja, het staat er echt: “zoveel mogelijk mee te nemen”. Dit betekent in de bestuurlijke wereld: “WIJ DOEN ER NIETS MEE”.

Ik stel voor, dat er een echte commissie komt onder leiding van iemand zoals een oud wethouder of een oud gedeputeerde die een concreet werkgelegenheidsbeleid op touw gaat zetten en die rechtstreeks aan de gemeenteraad gaat rapporten. 

Een aanjager in plaats van het praten om de hete brei heen.
Verder stel ik voor, dat over de rapportage door de Rekenkamercommissie een hoorzitting wordt gehouden, waarbij een ieder op hun rapportage kan reageren.

Met het huidige voorstel kan ik niet instemmen. Daarover wil ik nader overleg binnen de fractie.
Dat Grave een Bastion van Zorg is, daarvan ben ik wel overtuigd.

Betreft agendapunt 7 inzake Duurzaamheid Grave.

Genoemde zaken in het voorstel steun ik maar naar mijn mening behoeft hiervoor geen geld te worden uitgetrokken. De voorgestelde initiatieven kunnen naar mijn mening gemakkelijk selfsupporting zijn. Verder behoeft niet alles “ambtelijk tegen € 60,- per uur te worden gedaan”.

Ook via burgerparticipatie valt veel te bereiken en schakel daarbij ook oudere ervaren mensen uit onze gemeente in. Die willen voor veel minder ook wel een zakcentje verdienen en kunnen ook deze duurzaamheidsprojecten verzorgen.

Betreft agendapunt 8 inzake Planstudie N 324

Dat de provinciale weg van Oss naar Grave een facelift krijgt vind ik een uitstekende zaak. Vooral als daar in het bijzonder oog is voor de veiligheid. Hoeveel mensen hebben op deze weg nabij Grave een ernstig ongeluk gehad? Te veel. 

In het voorstel lees ik dat de provincie een versoberingsslag heeft toegepast. Ik vind dat wij ons als Grave daar niet bij moeten neerleggen. De provincie is wegbeheerder mag naar mijn mening niet versoberen als daarmede de veiligheid van mensen is gemoeid. Dat mag het bedrijfsleven ook niet.
Verder mis ik een visie op de aansluiting van de N 324 naar de Jan van Cuijk dijk.

Aanvulling.

Als ik goed geïnformeerd ben blijft de uitgang bij chauffeurscafé de Elft open. Is er misschien ook een mogelijkheid van uit richting Velp een uitvoegstrook te maken. Dit zal in de toekomst veel overlast voorkomen. Is er kans op dat de N324 niet doorgaat zoals met de ruit van Eindhoven.

De gemeente Grave is veel te ruimharig door € 1,7 miljoen bij te dragen in de reconstructie. 

Ik ben van mening, dat een gemeentelijke bijdrage in de rotonde bij de Generaal Bonsweg redelijk is.
De kosten voor de rotonde bij de Industriestraat zou in mijn ogen ook voor een gedeelte van de GBB behoren te komen. Hiervan is op de inspraakavond wel sprake geweest maar ik zie niets terug in de stukken. Blijven wij de GBB alleen maar in de watten leggen?

Wat mij verder opvalt is, dat de kosten van de kapitaallasten 40 jaar lang uit de algemene middelen moet komen dus portemonnee burger. Zijn de reservepotten nu leeg , omdat bij alle voorstellen wordt gezegd dat de dekking via de algemene middelen verloopt.  Veertig jaar lang geen rente berekenen, wie gelooft daarin? Wat zijn de consequenties van dit beleid: “Armlastigheid en belastingverhogingen”?

Betreft agendapunt 11 presentatie Tweede Nationaal Water Plan.
Dit plan vormt alle aanleiding om te bezien of aan de Graafsche kant meer grond voor de stad beschikbaar kan komen en dat aan de Nederasseltse kant meer ruimte komt voor de Maas
Schriftelijke vragen van Keerpunt 2010.

I.v.m. de geluidsstoornis komen de andere opmerkingen over bijv. 


Rekenkamerrapport enz. later op dit weblog. Ook stelde Keerpunt 2010 


vragen over de nasleep/lessen/evaluatie van de Grote Palazzobrand.

8. Planstudie N324
Raadsvoorstel: 
pagina 2:
– onderhoudsovereenkomst: kosten??
– communicatieparagraaf is vaag en onduidelijk. Geen goede ervaring met de provincie tot nu toe.

..overweegt de provincie om de klankbordgroepen in enige vorm te behouden??…..Hoe zeker is dat en hoe ziet dat eruit?
pagina 3:
Analyse: Een vlotte doorstroming van het (doorgaande) verkeer; 
Wordt dat bereikt met een rotonde bij de Bonsweg waar fietsers voorrang hebben; vervolgens 3 Verkeersregelinstallaties die niet op elkaar staan afgesteld???
pagina 4: ….snelle uitvoering blijven benadrukken… …eerste werkzaamheden in 2017 Opmerking….duurt vooralsnog nog 2 jaar. 
– waaruit wordt het krediet betaald? Stand van zaken Algem. Reserve na (eventuele) aankopen van Visiogrond?
Bijlage 6 Toelichting Raadsvoorstel: 
pagina 1- laatste alinea: Duurzaam Veilig: je kunt je dat afvragen en de tijd zal het leren: ontsluitingen van de aanliggende panden van de Bosschebaan zijn op de hoofdrijbaan en blijft zeer gevaarlijk!
Notitie:
pagina 4 halverwege derde kolom: In de verdere uitwerking zullen vanuit omgevingsmanagement de belangen van burgers worden meegenomen bij de uitwerking tot een definitief ontwerp.
Vereist communicatie en overleg naar en met burgers en klankbordgroep en daar heeft het aan ontbroken bij de provincie. 
pagina 8 halverwege 3 kolommen: Oude aansluiting einde Venesteinlaan: volledig saneren, ook voor bromfietsers. Het eventueel afsluiten voor fietsverkeer van de oude aansluiting wordt nader bekeken – wordt meegenomen bij het verder  uitwerken tot een definitief ontwerp.
Is voor betrokkenen nog vaag en onzeker, vandaar de nadruk op communicatie en overleg met betrokken.
Krijgt de raad het definitief ontwerp?  (dit is principeplan) 
10. Aankoop grond ten behoeve van brede school Oost 

Binnen twee maanden na het besluit tot aankoop van het westelijk grondgebied van Visio – ligt er een raadsvoorstel tot aankoop van het oostelijk terreindeel
ten behoeve van de bouw van een Brede School voor de Sprankel en Hartenaas. 
Wederom wordt de raad voor het blok gezet. 
Vragen/opmerkingen raadsvoorstel:
pagina 1 onderaan: Keerpunt 2010 wil nu een overzicht van de jaarlijkse eigenaarlasten en beheerskosten.
–   pagina 2 – 2e alinea: de gemeente gaat met dit voorstel de van 15 naar 20 en vervolgens opgeplust naar 30 bouwtitels terugkopen van Visio.  
– pagina 2 derde alinea: De aanbestedingsprocedure voor de brede school oost was om reden ‘on hold’ gezet. Moet er – bij doorgaan van deze grondaankoop – een nieuw ontwerp – bouwplan worden gemaakt voor de brede school en wat zijn de extra kosten hiervoor?
– pagina 2 Toelichting 
Kan er een plaatje worden gepresenteerd in combinatie met de aankoop van het vorige deel van Visio en uitleg worden gegeven waarom dit het meest optimale is voor de bouw/aanleg van de brede school. Zijn er mogelijk andere, betere opties om op het eerdere aangekochte westelijk gedeelte Visio waar de bouw van de brede school kan worden gepland.
– pagina 2 onderaan bij 1: Is eventuele extra woningbouw op de locatie van de Sprankel in overeenstemming met het contract met GBB inzake het Wisseveld? Loopt dit risico voor herhaling van procedures?
– pagina 3 bovenaan: budgettair neutrale ontwikkeling. Dat staat nog te bezien,
onder voorbehoud? gelet op de vele locaties waar de komende jaren gebouwd kan/zal worden en gelet op de heersende leegstand. 
De tijd, de markt, vraag en aanbod van woningen zal laten zien of er sprake zal zijn van realisering van een budgettairneutrale ontwikkeling.
– pagina 3 halverwege: graag uitleg over Ook de mogelijk (lange termijn) invulling met drie (brede) scholen kan daar naar ons oordeel een positieve bijdrage aan leveren. Niet alleen ruimtelijk maar ook functioneel.
– pagina 3: Communicatie en participatie
Uitleg/verslag over het resultaat van het overleg met de vertegenwoordiging van de schoolbesturen en met het bestuur van de wijkraad Estersveld?
– pagina 4 bovenaan: Overleg met de inspecteur wel of geen bouwterrein – Vormt dit nog een financieel risico; te verwachten grootte?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Jacques Leurs

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder