Grave Lokaal

Extra service: onze inbreng bij de begrotingsbehandelingen kunt U hier al lezen,

Repliek Algemene Beschouwingen  5 november 2013 KEERPUNT 2010
‘’Het is geen vijf voor  twaalf maar tien over twaalf voor Grave”
Dit is een citaat van een bekende financiële volger van mijn weblog.
Keerpunt 2010 vindt dat de inwoners van Grave te kort gedaan worden!
We moeten zoveel bezuinigen dat de inwoners het gaan merken;
de dienstverlening wordt teruggeschroefd.
Het is tien jaar geleden dat de laatste starterswoningen werden gebouwd.
Dit college heeft in vier jaar geen stenen gestapeld.
Gelukkig hebben we nog andere partijen gehad die bouwden. Zo kwamen het Noorderblok, Catharinahof en Hart van Grave tot stand.
‘We hangen nog steeds met de nagels aan de dakgoot’ zou Hans Bos plastisch zeggen.
Keerpunt 2010 wil niet wachten dat de dakgoot het met veel kabaal begeeft.
De loodgieters van het samengevoegde ambtenarenapparaat CGM kunnen nog wel noodreparaties doen maar Keerpunt 2010 kiest voor een totaal andere aanpak.
Het Land van Cuijkse Huis van Thorbecke moet een totale renovatie ondergaan!
Samen met Cuijk, Mill, Boxmeer en St. Anthonis moet Grave in het kader van het project Krachtig Bestuur in Brabant met steun van provincie en rijk zo snel mogelijk opgaan in een groter geheel!
De doelstellingen van het Graafs manifest zijn steeds leidend geweest.
Nu is de tijd er rijp voor om een krachtige gemeente te worden in dit deel van Brabant.
De transities op het terrein van WMO/AWBZ Jeugdzorg en Participatie, die op de gemeenten afkomen, kunnen niet door de huidige afzonderlijke gemeenten en bestuurders succesvol worden uitgevoerd.
Keerpunt 2010 wil diepgaand inzicht in de feitelijke financiële situatie van de gemeente Grave.
Het vooruitzicht dat alle Gravenaren, Escharenaren, Velpenaren en Gasselnaren in een tweede handsauto moeten gaan rijden. In plaats van biefstuk dagelijks erwtensoep moeten gaan eten en ook nog eens allemaal rolluiken moeten nemen in plaats van gordijnen met gouddraad is al te gemakkelijk gezegd om de zorgelijke situatie te verbloemen en ook de greep uit de spaarpot – onze reserves – te verdedigen.
Het jarenlange beleid onder vooral VVD regime om de OZB met alleen de trend te verhogen wreekt zich nu en gaat ten koste van het voorzieningenniveau: fors snijden in de  WMO bestanddelen; de jeugdledensubsidie, bezuinigingen op beheer en onderhoud zijn enkele in het oog vallende zaken.
Reacties op de algemene beschouwingen van onze collega fracties:
TROTS
In het logo van de nieuw partij Trots Liberaal is Grave al vervangen door het Land van Cuijk. Zo ver voor de muziek uitlopen doet Keerpunt 2010 niet.
Het schept wel duidelijkheid over de ambitie van deze nieuwe Graafse partij.  Omdat de partij niet de naam Democratisch Politiek Keerpunt 2012 overneemt scheelt ons weer een gang naar de Raad van State.
TROTS en de LPG komen met een motie tot verlaging van de OZB verhoging. De dekking ontbreekt echter. Last van verkiezingskoorts?
Het optimisme van TROTS betreffende het succesvol worden van de transities WMO/AWBZ en Jeugdzorg delen we niet. De daarbij behorende bezuiniging van rijkswege zal nog meer gaan knellen.
VVD
De VVD klopt zich en het college op de borst en telt vele zegeningen, maar vergeet gemakshalve wat er fout ging en gaat.
Wij delen met de VVD de zorg over het Wisseveld.
In de beschouwing van de VVD missen we een visie op de toekomst van Grave. Die horen we nog graag.
CDA
Het streelt ons dat het CDA in hun briefhoofd gebruik maakt van het logo dat in het verleden door mij is ontworpen.
Het doet het CDA grote deugd te constateren dat ook de uitingen in de pers over de gemeente Grave een positieve  trend laten zien. Mogen wij misschien weten welke krant het CDA leest, behalve de Esterse Minipers?
In de Visie voor de toekomst schetst het CDA dat bestuurlijke zelfstandigheid niet realistisch is. Kan het CDA onderschrijven dat herindeling in de nabije toekomst onvermijdelijk is?
Het CDA spreekt over de eventueel aan te leggen nieuwe ontsluitingsweg tussen Escharen en Grave. Gelooft u weer in sprookjes? Onze voorkeur ligt bij een snelle, deugdelijke reconstructie van de N 321 vanaf Velp tot de Maasbrug en het reduceren van de maximum snelheid tot 50 km.
Om de kiezer nu reeds gunstig te stemmen wil het CDA eerst in 2017 en volgende jaren de OZB extra verhogen. Lezen wij het correct, dat het CDA wel accoord gaat met de nu voorgestelde OZB verhoging? De terug te draaien bezuinigingsvoorstellen worden vervolgens gedekt door een nog grotere greep uit de reserves. Hoelang houden we dit vol?
Straks is er geen geld meer voor het repareren van de dakgoot.
Lokale Partij Grave
Ook bij de LPG ontbreekt een visie op de toekomst. Komt u rond de verkiezingen met meer duidelijkheid? Ook is de LPG tegen een hogere OZB. U slaat ook weer een gat in de begroting. Hoe wordt dat gerepareerd?
Met betrekking tot recreatie en toerisme ondersteunen wij de mening, dat door vrijwilligers georganiseerde evenementen niet zwaarder financieel moeten worden belast . Ook de veiligheidseisen moeten niet ongebreideld worden opgeschroefd.
Met betrekking tot Bouwen en Wonen – starterswoningen doet het Keerpunt 2010 deugd dat het standpunt van de LPG is gewijzigd; in het verleden onthield men steun aan onze motie om aan de Hengel in de Stoof starterswoningen te bouwen.
Verenigd Progressief Grave
De toekomstvisie van de Verenigd Progressief Grave is glashelder en ook de onze –  in aanmerking nemend dat wij een stapje verder gaan: wij pleiten voor 1 gemeente Land van Cuijk bestaande uit 1 stad en 36 dorpen.
Met VPG gaan wij nog steeds voor een eenvoudige analyse van de politieke en financiële voor- en nadelen van herindeling binnen het Land van Cuijk.
Kan het college dit alsnog toezeggen? Dus uitbreiden met Boxmeer en Sint Anthonis erbij.
De suggestie om de dorps-en wijkraden meer budget te geven voor het aanwenden van zelfwerkzaamheid van burgers bij het onderhoud van hun woonomgeving c.q. de openbare ruimte – juichen wij toe.
Maatschappelijke zaken
Wij zijn het helemaal met VPG eens: niet snijden in de recent beloofde IDOPS-gelden; geen dramatische verlaging van de WMO-gelden; geen minder geld voor de wijk-en dorpsraden; geen verlaging van het subsidie voor verenigingen, organisaties en de bibliotheek in Gassel.
Het dekkingsvoorstel van VPG hiervoor spreekt ons aan: het veel lagere activiteitenniveau van de gemeente rechtvaardigt een forse reductie op de personele lasten.
Vluchtelingenwerk/Asielzoekerscentrum
Wij delen het standpunt van de VPG en komen met een motie en een amendement.
Fractie Frank Stoffer
Toekomstvisie
Met het citaat van de fractievoorzitter aan het eind van zijn zwanenzang op een eigen interpretatie van een uitspraak van de Commissaris van de Koning, Wim van der Donk: Beste raadsleden van de gemeente Grave, laten we toch het voorbeeld van Ravenstein volgen, want het samenvoegen van gemeenten kan goed uitpakken – kunnen wij uiteraard instemmen.
Woningbouw
Is de fractie tevreden over het antwoord van het college, dat er in het afgelopen jaar voldoende zorg is geïnvesteerd in goede en betaalbare en passende huur- of koopwoningen voor de lagere en laagste inkomens?
Onze bijdrage bij de begrotingsbehandeling.
We zijn tegen het bezuinigen op de Jeugdledensubsidie en diverse andere bezuinigingingsvoorstellen.
We zullen amendementen van andere fracties op hun meritis beoordelen en  wel of niet steunen.
We komen wel met een eigen amendement om de bezuiniging op de jeugdledensubsidie per 2015 te schrappen.
We komen met een motie en een amendement rondom de opvang van asielzoekers.
In de motie vragen we dat Grave een actievere rol gaat spelen bij de problematiek van uitgeprocedeerde  asielzoekers. Europa heeft ons recentelijk op de vingers getikt. Minister Teeven deed er heel laconiek over. Hopenlijk ons college en onze collega’s niet.
In het Amendement vragen we om de al jarenlang ongebruikte gelden voor vervoerskosten asielzoekerscentrum over te sluizen naar de interkerkelijke werkgroep asielzoekers grave. Deze vrijwilligers doen belangeloos heel goed werk voor onze medemensen in nood.
De Repliek van het college gaat niet in op onze kritiek op het lage cijfer dat de gemeente krijgt inzake Burgerparticipatie (blz. 14) en het (niet)streven om hier verbetering te bewerkstelligen.
De opmerking van Keerpunt 2010 dat wij al heel (te)lang wachten op informatie omtrent de (financiële) stand van zaken  over de Reconstructie en het LOG wordt in de repliek slechts beantwoord met info over het LOG.
Hetzelfde antwoord staat  nu bij Vragen van raadsleden op de website, maar ook daar geen informatie over de Reconstructie.
Wanneer bereikt ons die informatie?
Evenals vorig jaar wordt onze vraag over het gebruik van het Centrum voor Jeugd en Gezin door ouders en opvoeders  onvoldoende beantwoord. Vorig jaar was het antwoord: we zijn de registratie nu aan het optimaliseren. En nu: Over het jaar 2012 is er geen jaarverslag beschikbaar. Hoezo niet? We nemen hiermee geen genoegen!
Het is geen amateurclubje?.
Keerpunt 2010 vindt het afbouwen van de subsidie voor de stichting Door & Voor t.b.v. mensen met GGZ- en verslavingsproblematiek een slechte zaak; punt 108.
Wisseveld
In juni j.l. was de laatste info-bijeenkomst over het Wisseveld. Waarom krijgt de raad niet eerder dan nu heel summier informatie over de stand van zaken en de lopende rechtszaken legeskosten Catharinahof en GBB kwestie. Er bestaat nog zoiets als een actieve informatieplicht van het college!
Dienstverlening!
Hoe lastig wordt het na 1 januari 2014 voor de frontoffices in het omgaan met verschillende tarieven voor leges voor diverse uittreksels e.d. en wat valt hieraan te doen??
Gemeentelijke informatiepagina.
We komen met een motie om een lang gekoesterde raadsbrede wens van  Publicatie van het gemeentenieuws in de veelgelezen Arena na 1 januari 2014 te realiseren.
Canonboeken
We willen de grote berg voorradige canonboeken in het Graafs Museum doen slinken. We stellen voor ze gratis beschikbaar te stellen aan nieuwe inwoners en nieuwe ambtenaren die in Grave komen werken per 1 januari. Binnen de post representatie en communicatie moeten daarvoor gelden gevonden worden.
Verbeterde dienstverlening aan ondernemers
Via het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) kunnen we ons nog voor 31 december inschrijven voor het Bewijs van Goede Dienst. Dit instrument heeft tot doel heeft de directe dienstverlening van gemeenten aan hun ondernemers te verbeteren. Het instrument kan bijdragen aan lagere kosten voor gemeenten en hogere klanttevredenheid onder ondernemers.
Het Bewijs van Goede Dienst is een meetinstrument waarmee de gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers in kaart kan worden gebracht. Het instrument meet de prestaties van de gemeente op de dienstverlening aan ondernemers.  Het Bewijs van Goede Dienst werkt op basis van ondernemerswensen en werkt zodoende van ‘buiten naar binnen’. Een deel van het onderzoek is een quickscan naar de prestaties van de gemeente op het gebied van snelheid van dienstverlening, professionaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Een ander deel van het onderzoek omvat onderzoek naar de tevredenheid van ondernemers die te maken hebben gehad met de gemeente. Zij krijgen onder meer vragen naar de menselijke maat van de gemeentelijke dienstverlening.
Na het doen van een metingen krijgt de gemeente een certificaat en kan ze score en de prestaties van de gemeente bespreken met haar lokale ondernemers. Het Bewijs van Goede Dienst is een van de weinige instrumenten waarmee de gemeente een breed beeld krijgt van haar eigen prestaties op het gebied van dienstverlening richting ondernemers en dankzij de concrete verbeteracties in het verbeterplan krijgt de gemeente een handreiking hoe ze direct aan de slag kan.
Voor het Bewijs van Goede Dienst heeft het ministerie van Economische Zaken een voucherregeling in het leven geroepen. Gemeenten kunnen tot eind 2013 financiële ondersteuning aanvragen voor de invoering van het Bewijs van Goede Dienst.
Het Bewijs van Goede Dienst maakt deel uit van het programma Beter en Concreter – goede regels, gerichte service. Dit is een samenwerkingsverband van BZK, EZ en VNG en is gericht op het verminderen van regeldruk.
Tenslotte
Ons standpunt over de ingediende moties en amendementen.
–  Motie Vluchtelingenwerk VPG
 Wij steunen deze sympathieke motie.
–  Motie Bestuurskracht. VPG
– Wij willen een uitbreiding tot het hele Land van Cuijk van deze motie Bestuurskracht en financiën.
Motie beheer wijkaccomodaties. VPG
   Wij steunen deze motie
Amendement WMO-middelen. VPG
   wij steunen dit van harte
Amendement Leespunt Gassel. VPG
  Wij steunen dit amendement
Amendement kunstzinnige vorming. VPG
  Ook dit amendement heeft onze instemming
– Amendement Jeugdledensubsidie. VPG
  Ook accoord
Amendement Groot onderhoud de Viersprong. VPG
  Accoord
Motie TROTS Armoedebeleid
  Vraag: Welke kaders geeft Trots mee? Via langdurigheidstoeslag bijv?
Amendement TROTS  BOA’s
  Tegen dit amendement:BOApool in stand houden om bij grotere evenementen ondersteuning te bieden; BOA”s zijn met en in hun eigen gemeente het beste bekend.
Amendement TROTS en LPG betreffende OZB-verhoging
  Tegen; dit amendement slaat een fors gat in de begroting! Tegenstrijdigheid:
  De  nog te benutte belastingcapaciteit is fors achtergebleven bij de     belastingopbrengsten in het verleden. Dit amendement maakt dit gat alleen maar groter.
–  Amendement TROTS Jeugdsubsidie
   Tegen:verenigingen moeten volgens ons niet nog meer financieel in het nauw komen bij de noodzakelijke en nuttige opvang van de jeugd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *