Grave Lokaal

Belgische Krant de Morgen en Trouw interviewen Koen.

Klik op artikel voor een grotere weergave.

Meisje met hoofddoek is ook fan van Justin Bieber

Door: Nicole Besselink

Wat doen Marokkaans-Nederlandse scholieren eigenlijk op internet?
Nou, niet gek veel andere dingen dan Nederlandse jongeren. Ze plannen afspraakjes via msn, mengen zich in Hyves-discussies en luisteren via YouTube naar dance en hiphop. Op internet is de integratie geslaagd, concludeert mediawetenschapper Koen Leurts (29). Hij promoveert vandaag aan de Universiteit Utrecht.

Paul Scheffer en Piet-Hein Donner beschouwen de multiculturele samenleving als mislukt. Dat klopt niet?


“Nee, dat standpunt is heel erg van bovenaf beredeneerd. Als je kijkt naar het alledaagse leven van jongeren in de Randstad en daarbuiten, is diversiteit al de normale gang van zaken. Dat zie je goed terug op internet. Een 13-jarig Marokkaans-Nederlands meisje linkt op Hyves naar onverenigbaar geachte groepen als McDonald’s, de Marokkaanse keuken, H&M, skinny jeans, Islam = Peace en I Love Holland. Om dan te zeggen dat identificatie met Marokko integratie tegenhoudt, is niet accuraat. Jongeren kunnen zich goed met Nederland én Marokko identificeren.”

Die loyaliteiten gaan probleemloos samen?


“Ja. In het onderzoek heb ik jongeren gevraagd bij welke groep zij zich thuisvoelen. Jongens voelden zich bijvoorbeeld moslim, maar waren ook fan van hiphopmuziek. Meisjes die een hoofddoek dragen, aangeven streng gelovig te zijn en de moskee bezoeken, waren ook fan van Justin Bieber. Ze schipperen tussen twee culturen. Ze willen zich een plek in Nederland toeëigenen, maar ook hun individualiteit benadrukken met muziek, kleding en hun islamitische achtergrond. Op internet kunnen ze die twee combineren met nicknames en Hyves-groepen.”

Online is de multiculturele samenleving geslaagd, stelt u. Offline ook?

“Ik geloof niet dat wat jongeren op internet doen, los staat van wat ze daarbuiten doen. Internet is een verlengstuk van hun alledaagse leven. Een graadmeter. De kledingmerken die ze op Facebook ‘liken’, dragen ze buiten het internet ook. Diversiteit op internet betekent dat je diversiteit ook tegen komt op straat. Het is een geaccepteerd verschijnsel.”

Toch klagen jongeren in uw onderzoek over discriminatie.



“Ze ervaren wel discriminatie, maar het voert niet de boventoon. Ze proberen de vooroordelen ook bij te stellen. Ze worden op Hyves lid van groepen als ‘Nederland werd mede mogelijk gemaakt door Marokkanen’ of ‘10% dief, 15% arm, 45% illegaal, 10% uitkering, 20% werkloos, dus kortom 100% Marokkaan’. Het zijn stereotypen die volgens hen leven, maar ze gaan er met een knipoog mee om en bekritiseren ze op deze manier. Vaak wordt gezegd dat deze jongeren niet politiek bezig zijn, maar ze zijn juist al op jonge leeftijd bezig om tegen stereotypen te ageren.”

Al met al goed nieuws dus. Wat moeten we nu met die kennis?


“Dit onderzoek bestrijdt dat de integratie mislukt is. Er gaan ook veel dingen goed. Dat lijkt me heel belangrijke informatie voor politici en beleidsmakers. Scholen zouden de online activiteiten van hun leerlingen ook meer kunnen betrekken bij de les. Veel leraren zien internet als onzinnig tijdsverdrijf, maar het kan onderwerpen ook bespreekbaar maken. Waarom heeft de anti-Wilders-hyve bijvoorbeeld zoveel leden? Hoe zetten leerlingen zich op de foto? Hoe profileren ze zich online?”

‘Ze gaan met een knipoog om met de stereotypen die over hen leven’

 Copyrights: http://www.trouw.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *