Werk genoeg, maar regels EU nekken werf
De Gelderlander plaatste deze foto op internet. |
Bakker zegt zich voor te kunnen stellen dat de regels waaraan de Graafse werf moet voldoen – er mogen boten van maximaal 110 meter gebouwd worden – gebaseerd zijn op de oude regels. „Dus de directeur van de werf heeft wel een punt.”
Volgens de directeur heeft de Graafse werf op zich goed ingespeeld op de veranderde markt. De scheepsvaartbranche heeft volgens haar over de hele linie bezien wel last van de economische teruggang, ‘maar dat is niet dramatisch’.
Wel heeft de ‘ vrachtmarkt’ het zwaar. „Er is veel overcapaciteit, de binnenvaart heeft het zwaar, heeft momenteel geen geld voor vernieuwing en reparaties. Waar zit de markt dan wel? Door de vergrijzing in Europa zijn de cruisereizen booming. In die zin heeft de werf in Grave de goede keuze gemaakt door zich toe te leggen op passagiersschepen.”
Bakker ziet daar nog een flinke toekomst in voor het bedrijf. Ook is ze optimistisch over de hele scheepsbouwbranche. Er werden wereldwijd nog nooit zoveel schepen gebouwd als in 2010. „ De cijfers over 2011 verschijnen pas in mei en vallen tegen, maar slecht gaat het niet. En als je kijkt naar het perspectief: vervoer over water gaat alleen maar toenemen. En dan is er wel concurrentie van bijvoorbeeld China, maar er blijft genoeg werk over.”