River Cloud; gebouwd in Grave: Het kan nog veel beter met de cruisevaart
Nijmegen wordt steeds aantrekkelijker als ligplaats voor luxe cruiseschepen. Vooral nu, in het voorjaar, willen de buitenlanders naar de Floriade.
De Nijmeegse havenmeesters hebben hun handen vol aan de cruisevaart. Vooral nu, in het voorjaar, wemelt het van de schepen die allemaal een plekje willen aan de NijmeegseWaalkade. „Ik schat dat we er zeker een stuk of 60 à 70 per week hebben”, zegt havenmeesterWillem den Breejen. Hij en zijn collega Gerard Hendriks hebben voor weinig andere zaken tijd. „We zijn al een heel eind volgeboekt, tot en met mei”, zegt Hendriks.
De schepen langs de kade voeren illustere namen als Rembrandt van Rijn, River Queen, Valletta en Amadolce. Ze liggen, soms drie rijen dik, langs deWaalkade. Veelal bejaarde passagiers helpen elkaar bij het overstappen. De sfeer is goedgemutst.
Vrijwel permanent staan er passagiersbussen op de kade om cruisepassagiers af en aan te voeren. „Momenteel rijden we veel naar de Floriade, dat is de grote trekpleister voor Nijmegen”, zegt touringcarchauffeur Ad de Smid van Besseling uit Amersfoort. „Ik schat dat wij permanent zo’n dertig bussen hebben alleen al voor de cruisevaart.”
De Amerikanen zijn dol op bloemen. „We noemen deze tijd de Tulpenfahrt”, zegt havenmeester Hendriks. „ Als de bloemen gaan bloeien kunnen we de schepen bijna niet aan.”
„ De Keukenhof en de Floriade zijn attracties van formaat”, erkent kapitein Harold Ripson van de River Cloud II.
Hij ligt deze dinsdagmiddag aangemeerd aan de Viking- steiger, naast partyboot Quirin’s. De River Cloud is eigendom van een Duitse rederij en vervoert voornamelijk Amerikanen en Duitsers.
Ripson houdt van zijn vak en zijn passagiers. „ Amerikanen zijn prettige gasten. Ze zeuren niet, zijn bereid de portemonnee te trekken”, zegt hij.
En als er aan het eind van de week dan toch nog een ontvreden passagier is, nodigt Harold hem uit bij hem aan de captain’s table. „Flesje wijn erin, veel ja en nee zeggen en meneer is weer tevreden”, zegt de 63-jarige schipper.
Zijn schip is het neusje van de zalm: chique eetzaal, comfortabele kamers met badkamer, alles teakhout, glanzend gepoetst koper en veel pluche. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Een tweepersoons kamer kost 1.250 euro per persoon; wil je uitzicht op de rivier, dan kost het 3.100 euro, wel all inclusive en inclusief het immer goede humeur van kapitien Harold en zijn 34 mensen tellende crew.
De River Cloud is om middernacht van maandag op dinsdag gearriveerd op deWaalkade. Dinsdag overdag zijn de meeste opvarenden, zo’n 60 in aantal, naar de Floriade; een enkeling gaat de stad in. Het zijn meestal buitenlanders die aannemeren op deWaalkade: Europeanen, maar ook Australiërs, Amerikanen en Canadezen.
Ze vormen een groeimarkt. Het aantal reizigers zal toenemen, verwacht de gemeente Nijmegen die meer faciliteiten wil voor de bootpassagiers. Kapitein Ripson weet dat er bij Nederlandse rederijen dit jaar 15 cruiseschepen gebouwd worden.
„ De vraag stijgt nog steeds”, zegt hij. „Daar kan Nijmegen zijn voordeel mee doen.”Volgens gids Ed Smits die Amerikaanse pasaggiers begeleidt op het vasteland, is de Floriade inderdaad de grootste atractie van dit moment. „Maar Amerikanen zijn ook zeer geïnteresseerd in alles wat met de oorlog te maken heeft. En ze vinden Nijmegen prachtig.”
Dat mag zo zijn, toch lopen soms hele groepen cruisepassagiers wat verdwaasd rond in de stad. De gidsen doen hun best interessante dingen te vertellen over de stad maar het slaat niet echt aan.
„ Dat kan veel beter” zegt Jurriaan de Mol van het Regionaal bureau toerisme Arnhem en Nijmegen.
„We denken dat we veel beter gebruik kunnen maken van hun aanwezigheid in de stad.”
Hij heeft van het Ondernemersfonds Nijmegen 80.000 euro gekregen om een toeristisch plan te ontwikkelen voor de cruisevaart. Nijmegen kan in zijn ogen meer zijn dan een tussenstation. „We gaan Nijmegen nadrukkelijk verkopen aan de touroperators. Nijmegen moet het einddoel van zo’n vaart worden.”
Bron: de Gelderlander
Jacques, ik heb nog meer dan 1300 handtekeningen, vooral uit het centrum van Grave. Deze zijn door enkele medewerkers van de werf verkregen na een dagje markt en deur aan deur.Deze mensen zijn allemaal voor het voortbestaan van de Scheepswerf! Er zijn er nog meer en we zijn na aandringen van de bond gestopt. Zij wilde nog wat akties achter de hand houden. Je kunt ze zo bij mij ophalen, misschien kan dit het B&W nog over de streep trekken.
Wel grappig en triest tegelijk. Ben op vakantie in Carcassone, Frankrijk. Wanneer je een landgenoot spreekt en verteld dat je uit Grave komt: Hoe is het nu met jullie scheepswerf ??? Het leeft bij de mensen en het is inderdaad "onze" scheepswerf. spijtig dat niet iedereen (zelfs enkele Gravenaren) dit zo blijkbaar niet zo ervaren. Mvg Jeroen van Druten.