Grave Lokaal

River Cloud; gebouwd in Grave: Het kan nog veel beter met de cruisevaart

Nijmegen wordt steeds aan­trekkelijker als ligplaats voor luxe cruiseschepen. Vooral nu, in het voorjaar, willen de buitenlanders naar de Floriade.


D
e Nijmeegse haven­meesters hebben hun handen vol aan de crui­sevaart. Vooral nu, in het voorjaar, wemelt het van de schepen die allemaal een plekje willen aan de NijmeegseWaalka­de. „Ik schat dat we er zeker een stuk of 60 à 70 per week hebben”, zegt havenmeesterWillem den Breejen. Hij en zijn collega Gerard Hendriks hebben voor weinig an­dere zaken tijd. „We zijn al een heel eind volgeboekt, tot en met mei”, zegt Hendriks.

De schepen langs de kade voeren illustere namen als Rembrandt van Rijn, River Queen, Valletta en Amadolce. Ze liggen, soms drie rijen dik, langs deWaalkade. Veel­al bejaarde passagiers helpen el­kaar bij het overstappen. De sfeer is goedgemutst.

Vrijwel permanent staan er passa­giersbussen op de kade om cruise­passagiers af en aan te voeren. „Mo­menteel rijden we veel naar de Floriade, dat is de grote trekpleis­ter voor Nijmegen”, zegt touring­carchauffeur Ad de Smid van Bes­seling uit Amersfoort. „Ik schat dat wij permanent zo’n dertig bussen hebben alleen al voor de cruise­vaart.”

De Amerikanen zijn dol op bloe­men. „We noemen deze tijd de Tulpenfahrt”, zegt havenmeester Hendriks. „ Als de bloemen gaan bloeien kunnen we de schepen bijna niet aan.”

„ De Keukenhof en de Floriade zijn attracties van formaat”, erkent ka­pitein Harold Ripson van de River Cloud II.

Hij ligt deze dinsdagmiddag aange­meerd aan de Viking- steiger, naast partyboot Quirin’s. De River Cloud is eigendom van een Duitse rederij en vervoert voornamelijk Amerikanen en Duitsers.

Ripson houdt van zijn vak en zijn passagiers. „ Amerikanen zijn pret­tige gasten. Ze zeuren niet, zijn be­reid de portemonnee te trekken”, zegt hij.

En als er aan het eind van de week dan toch nog een ontvreden passa­gier is, nodigt Harold hem uit bij hem aan de captain’s table. „Flesje wijn erin, veel ja en nee zeggen en meneer is weer tevreden”, zegt de 63-jarige schipper.

Zijn schip is het neusje van de zalm: chique eetzaal, comfortabele kamers met badkamer, alles teak­hout, glanzend gepoetst koper en veel pluche. Het kost een paar cen­ten maar dan heb je ook wat. Een tweepersoons kamer kost 1.250 eu­ro per persoon; wil je uitzicht op de rivier, dan kost het 3.100 euro, wel all inclusive en inclusief het im­mer goede humeur van kapitien Harold en zijn 34 mensen tellende crew.

De River Cloud is om midder­nacht van maandag op dinsdag ge­arriveerd op deWaalkade. Dins­dag overdag zijn de meeste opva­renden, zo’n 60 in aantal, naar de Floriade; een enkeling gaat de stad in. Het zijn meestal buitenlanders die aannemeren op deWaalkade: Eu­ropeanen, maar ook Australiërs, Amerikanen en Canadezen.

Ze vormen een groeimarkt. Het aantal reizigers zal toenemen, ver­wacht de gemeente Nijmegen die meer faciliteiten wil voor de boot­passagiers. Kapitein Ripson weet dat er bij Nederlandse rederijen dit jaar 15 cruiseschepen gebouwd worden.

„ De vraag stijgt nog steeds”, zegt hij. „Daar kan Nijmegen zijn voor­deel mee doen.”Volgens gids Ed Smits die Ameri­kaanse pasaggiers begeleidt op het vasteland, is de Floriade inderdaad de grootste atractie van dit mo­ment. „Maar Amerikanen zijn ook zeer geïnteresseerd in alles wat met de oorlog te maken heeft. En ze vinden Nijmegen prachtig.”

Dat mag zo zijn, toch lopen soms hele groepen cruisepassagiers wat verdwaasd rond in de stad. De gid­sen doen hun best interessante dingen te vertellen over de stad maar het slaat niet echt aan.

„ Dat kan veel beter” zegt Jurriaan de Mol van het Regionaal bureau toerisme Arnhem en Nijmegen.

„We denken dat we veel beter ge­bruik kunnen maken van hun aan­wezigheid in de stad.”

Hij heeft van het Ondernemers­fonds Nijmegen 80.000 euro gekre­gen om een toeristisch plan te ont­wikkelen voor de cruisevaart. Nij­megen kan in zijn ogen meer zijn dan een tussenstation. „We gaan Nijmegen nadrukkelijk verkopen aan de touroperators. Nijmegen moet het einddoel van zo’n vaart worden.”

Bron: de Gelderlander

2 gedachten over “River Cloud; gebouwd in Grave: Het kan nog veel beter met de cruisevaart

  • Matje Nuijen

    Jacques, ik heb nog meer dan 1300 handtekeningen, vooral uit het centrum van Grave. Deze zijn door enkele medewerkers van de werf verkregen na een dagje markt en deur aan deur.Deze mensen zijn allemaal voor het voortbestaan van de Scheepswerf! Er zijn er nog meer en we zijn na aandringen van de bond gestopt. Zij wilde nog wat akties achter de hand houden. Je kunt ze zo bij mij ophalen, misschien kan dit het B&W nog over de streep trekken.

    Beantwoorden
  • Wel grappig en triest tegelijk. Ben op vakantie in Carcassone, Frankrijk. Wanneer je een landgenoot spreekt en verteld dat je uit Grave komt: Hoe is het nu met jullie scheepswerf ??? Het leeft bij de mensen en het is inderdaad "onze" scheepswerf. spijtig dat niet iedereen (zelfs enkele Gravenaren) dit zo blijkbaar niet zo ervaren. Mvg Jeroen van Druten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *