Grave Lokaal

De Telegraaf: Bureacratie nekt werf.

Een onheilstijding gisteren voor de zestig medewerkers van Scheespwerf Grave. Zij kregen zo vlak voor Pasen te horen dat voor hen allemaal ontslag dreigt. Volgens de Brabantse werf is gemeentelijke bureaucratie de reden.

Directeur Rob van Kessel zegt dat hij opdrachten kan krijgen voor het bouwen van twee passagiersschepen van 135 meter. Maar volgens zijn gemeentelijhke vergunning mag hij alleen boten bouwen tot 110 meter, en hij zegt dat het college treuzelt met een vergunning voor die 25 meter extra. De werf heeft het moeilijk doordat er minder opdrachten zijn voor bouw en reparatie van schepen. “Het is nu vijf voor twaalf. Als we op korte termijn geen vergunning krijgen, is dit bedrijf echt failliet. Deze order betekent jaren werk voor ons personeel”.
Stoom

Bij Ineke Dezenrje Hamming, voorzitter van werkgeversclub van technologische industrie FME, komt de stoom uit de oren. “De gemeente zou de vlag moeten uitsteken dat een onderneming uit hun plaats zo’n order binnenhaalt.Dit is nou net wat je niet moet doen in economische onzekere tijden, zegt ze”. Dezenje vindt dat Grave “onmiddellijk haar verantwoording moet nemen” en een oplossing moet vinden.
Scheepsbouw Nederland denkt er net zo over. Volgens de branchewvereniging is een lengte van 135 meter bovendien steeds gangbaarder.
Wethouder Daandels (Economische Zaken/Ruimtelijke Ordening) van Grave zegt dat er in de gemeenteraad nog geen besluit is genomen. “Het college zal de zaak in spoedberaad uitwerken en voordragen aan de raad. Het is niet de bedoeling dat 60 mensen op straat komen te staan.”

Tweede Paasdag is deze aanvulling door mij naar de Telegraaf gestuurd:

Afgelopen zaterdag plaatste U op de voorpagina een artikel op de voorpagina over onze Graafse scheepswerf. “Bureacratie nekt werf” kopte U. Wethouder Daandels zei: “Er is in de gemeenteraad nog geen besluit genomen. Het college zal de zaak in spoedberaad uitwerken”. 


De waarheid is toch anders. 

In december stemde bijna de voltallige raad voor een door KEERPUNT 2010, TROTS en VPGrave waarvan ik fractievoorzitter ben, ingediende motie om snel medewerking te verlenen aan het verzoek van de directie van de Graafse Scheepswerf  om twee cruiseschepen van 135 meter te mogen bouwen. Alleen twee leden van een plaatselijke partij, LPG, stemden tegen. Ook zijn eigen coalitiepartners CDA en VVD gaven de steun aan deze motie waarin we een oplossing voor de korte termijn en  de langere termijn vroegen. Veel later kregen we te horen dat het college de motie naast zich neerlegt


De werf loopt zo waarschijnlijk de orders mis en een werf in Rostock krijgt dan de order. 


A.s dinsdag, als het personeel massaal de straat op gaat, zullen we in de gecombineerde commissievergadering voorstellen om een week later een extra agendapunt aan de reguliere raadsvergadering toe te voegen. We willen met onze raadscollega’s en het college in debat. Misschien kunnen we het tij nog keren.

Ter informatie:

Verdere achtergrondinformatie over bijv. de motie enz. en de stand van een poll over de Scheepswerf of Maasboulevard kunt U vinden op: www.jacquesleurs.nl 

De weblog van KEERPUNT 2010 brengt al jarenlang het Graafse nieuws dicht bij de inwoners verluchtigt met vele foto’s.
Typ in het linker wit blokje De Zaak Scheepswerf Grave-Gemeente Grave in en je kunt alle relevante artikelen lezen. 

Enkele jaren geleden was Robert van Kessel nog Ondernemer van het Jaar in het Land van Cuijk. Zie het youtube filmpje op de site!!! Einde bericht!!!

Benieuwd of de Telegraaf deze aanvulling plaatst!!!

P.S. Wethouder Daandels is aan het draaikonten. Hij verschuilt zich steeds achter een ander. 


Dinsdag zullen we nadere uitleg vragen en een week later plaatsen we de problemen rond de werf op de raadsagenda. We willen een debat in de raad. Daar moet het college verantwoording afleggen en moeten we met de raadsleden onderling in discussie gaan over hoe nu verder. KEERPUNT 2010 is uiterst benieuwd naar de mening van de andere fracties over deze kwestie. We zullen de uitslag van de poll ook bekend maken. 


Tegen Omroep Brabant zei hij nog dat de schuld bij de ondernemer lag. Bij Hart voor Nederland sloeg hij al een mildere toon aan. Nu zegt hij dat de raad aan zet is.

KEERPUNT 2010 diende in december 2011 nog  een motie in die, alleen met twee tegenstemmen van de LPG werd aangenomen, om de bouw van deze schepen van 135 meter mogelijk te maken. Het college legde deze motie naast zich neer. Verderop de tekst van de motie.


MOTIE

Keerpunt 2010       TROTS         VPGrave
Onderwerp: Toekomst  Graafse Scheepswerf 
Het betreft een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp.
De raad van de gemeente Grave in vergadering bijeen d.d. 13 december 2011 en 20 december 2011
De ondergetekenden, leden van de raad van de gemeente Grave
Gehoord de beraadslaging,
Sinds 2007 wordt door de raad en het college volop gediscussieerd over de toekomst van de scheepswerf Grave. Tot op heden is er echter geen duidelijk standpunt van de gemeente  Grave waardoor het voor andere partijen       (o.a. de Provincie, Rijkswaterstaat en de scheepswerf zelf) onmogelijk wordt om vergunningstrajecten af te ronden en beslissingen te nemen.
Alleen de toets van de gemeente Grave m.b.t. tot de ruimtelijke ordening, als gevolg van allerlei vertragingen is nog steeds niet afgerond. In de huidige vergunning is 135 meter nog niet toegestaan. Echter in de huidige cruisemarkt is de lengte van 135 meter de standaard maat geworden.
Op korte termijn gedogen:

Voor de scheepswerf is het van belang dat er – gezien de huidige marktomstandigheden – tijdelijk medewerking wordt verleend aan de bouw van cruiseschepen met een lengte van 135 meter i.p.v. een lengte van 110 meter.
Wij willen dat het college meewerkt aan een tijdelijke oplossing c.q. een soort gedoogconstructie totdat helder zal zijn wat er uiteindelijk met de scheepswerf gaat gebeuren.
Er zal door het college hierover snel een besluit moeten worden genomen zodat de bouw van deze cruiseschepen van 135 meter begin volgend jaar kan beginnen.
Op langere termijn helderheid scheppen:
Ook vinden wij dat het college helderheid moet scheppen over de toekomst van de scheepswerf.
Wij verzoeken het college om de verplaatsing van de scheepswerf  verder te onderzoeken en te komen met concrete voorstellen voor 1 januari 2015. Mocht verplaatsing niet haalbaar blijken te zijn dan  verzoeken wij het college om het bestemmingsplan aan te passen.  
 en gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening, naam en datum:
P. C. Schuts- Pennings                 Theo Reijnen
J. A. Leurs                                     Jacques van Geest
D.d. 20 december 2012
De motie is aangenomen in de vergadering van …20 december……..
Afhandeling ( in te vullen door de raadsgriffier)
Stemverhouding:
Voor:…9  Fracties: CDA, VVD, Trots, VPGrave en KEERPUNT 2010 
Tegen:…2 Fracties:…LPG………………….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *