Grave Lokaal

Collectief ontslag scheepswerfpersoneel.

Als gevolg van de weigering van wethouder Daandels zijn wij genoodzaakt collectief ontslag aan te vragen voor al onze medewerkers.
De Gelderlander schrijft:

SCHEEPSWERF Collectief ontslag zestig werknemers

‘Ontslagen werf Grave dankzij wethouder’


Scheepswerf Grave zegt 60 werknemers ontslag aan.
Bedrijf kan twee grote op­drachten binnenslepen maar voldoet dan niet aan vergun­ning.
Burgemeester en wethouders onwil verweten.

door Eric Reijnen Rutten

GRAVE – De scheepswerf in Grave heeft al het personeel ontslag aan­gezegd. En legt daarvoor de schuld bij burgemeester en wethouders.

Volgens directeur Robert van Kes­sel kan zijn bedrijf, waar zestig mensen werken, twee opdrachten voor 135 meter lange passagiers­schepen binnenhalen, wat tot be­gin 2014 werk oplevert. Maar de huidige vergunning staat slechts de bouw van boten tot maximaal 110 meter toe.

De gemeenteraad droeg het colle­ge van burgemeester en wethou­ders al in december vorig jaar op om ook de bouw van langere sche­pen toe te staan. „En van de pro­vincie mag het ook”, stelt Van Kes­sel. „Maar om de een of andere re­den wil de wethouder er niet aan. Die verschuilt zich achter procedu­res.”

Omdat de opdrachten voor de bouw van schepen en het repare­ren ervan door de economische malaise is teruggelopen, heeft de werf het moeilijk. Als het de twee passagiersschepen niet mag bou­wen, is het ‘een kwestie van we­ken’ eer de werf wordt stilgelegd, stelt Van Kessel.

Het ontslag van het personeel is aangemeld bij uitkeringsinstantie UWV. „We doen dit niet op druk te zetten, maar als we het niet doen gaan we failliet.”

Van Kessel denkt dat het college niet meewerkt aan het toestaan van de langere schepen omdat het aan de Maaskade een Maasboule­vard wil maken, aantrekkelijk voor toeristen. De gemeente zou, als de werf failliet gaat, mooi goedkoop van het bedrijf aan de Maaskade af­komen.

Van Kessel zegt best mee te willen werken aan een verplaatsing van zijn bedrijf. „Maar met het aanne­men van die twee opdrachten zou­den we tijd winnen om dat te rege­len.”

De gemeente Grave verwerpt elke suggestie als zou het er op uit zijn het bedrijf willens en wetens de nek om te draaien.

College van Grave denkt over oplossing


Volgens de woordvoerder van bur­gemeester en wethouders betreurt het college de aantijgingen als zou het het bedrijf bewust niet willen helpen. „ De werf kan binnen de huidige mogelijkheden zijn gang gaan.”

Grave is bezig met een nieuw be­stemmingsplan, maar ook dat voor­ziet niet in de mogelijkheid op de werf grotere schepen te bouwen van van maximaal 110 meter. De gemeenteraad wil dat het bedrijf die toestemming wél krijgt. „We respecteren die mening, maar kie­zen er niet voor. Want het college heeft andere belangen af te wegen, zoals het belang van omwonen­den.”

Die klaagden in het verleden over overlast die het bedrijf veroor­zaakt, zoals lawaai en stof. Volgens Van Kessel is samen met de provin­cie een plan uitgedacht waardoor de overlast drastisch wordt terugge­drongen. Volgens Van Kessel ver­schuilt het college zich nu echter ten onrechte achter regels om niet mee te werken aan het uitbreiden van de mogelijkheden van de werf.

Burgemeester en wethouder stel­len dat van verschuilen geen spra­ke is. „Wettechnisch zijn er weinig mogelijkheden om op korte ter­mijn nog iets te kunnen doen. Maar we willen snel met het be­drijf om tafel om de mogelijkhe­den te bezien.” Het duurt nog maanden eer het bestemmingsplan bij de gemeente­raad op tafel komt. Die kan, in weerwil van het college, in dat plan regelen dat er wél schepen van 135 meter aan de Graafse Maas­kade gebouwd mogen worden. Daarop vooruitlopen kan niet, denkt het college. „ Zoals we er nu tegenaan kijken, hebben we geen mogelijkheden de procedures te omzeilen. Maar we gunnen de scheepswerf een goede toekomst in Grave.”

Van Kessel zegt dat zijn bedrijf nog te redden is als er snel toe­stemming komt. „Dan kunnen we alles nog terugdraaien.”

P.S. KEERPUNT 2010 wil a.s. dinsdag van het college horen wanneer men om de tafel gaat zitten en welke mogelijkheden men ziet om deze catastrofe af te wenden zoals in de bijna raadsbrede motie is bedongen.


7 gedachten over “Collectief ontslag scheepswerfpersoneel.

  • Matje Nuijen

    Vele graafsche gezinnen, maar ook gezinnen uit de naaste omgeving, krijgen nu een onzalige pasen, na de genomen beslissing van 1 wethouder om geen toestemming te verlenen om schepen te bouwen langer als 110 meter. Hoezeer is dit tegenstrijdig met beslissingen om sluiscomplexen duur te verbouwen om langere schepen te kunnen blijven schutten. De zoveelste grote blunder gemaakt door B&W is een feit.

    Matje Nuijen

    Beantwoorden
  • Diane Gosenshuis

    Ben benieuwd hoe de gemeenschap en de middenstand van Grave hierop reageert. De medewerkers van Scheepswerf Grave zullen in ieder geval dinsdag à.s. om 20.30 uur aanwezig zijn tijdens de raadsvergadering in het gemeentehuis van de Gemeente Grave. Bent u er ook?

    Beantwoorden
  • Diane Gosenshuis

    De vergadering dinsdagavond à.s.in om half acht ipv half negen in de avond. Toch wel belangrijk om dit te melden!

    Beantwoorden
  • De gemeente werkt niet mee! Gelukkig heeft 'de scheepswerf' dat de afgelopen jaren wel gedaan!

    Beantwoorden
  • Robert van Kessel

    B&W weet heel goed dat de huidige mogelijkheden, schepen tot 110 meter, onvoldoende zijn om het voortbestaan van de werf mogelijk te maken.

    In het artikel in de gelderlander van vanochtend wordt door B&W verklaart dat ze tegen het besluit van de gemeenteraad zijn ingegaan omdat B&W een andere belangenafweging heeft gemaakt. Het belang van de omwonenden wordt specifiek genoemd.

    Ook hier wordt weer aangetoond dat B&W de raad schoffeert en de bevolking verkeerd voorlicht. Het belang van de omwonenden is bij de bouw van schepen met een lengte van 135 meter niet anders dan van 110 meter. Voor beide lengten geldt dat alle werkzaamheden binnen onze milieuvergunning en binnen onze terreingrenzen worden uitgevoerd. Dit is door de provincie ook bevestigd. De bouw van een langer schip duurt alleen wat langer, verder zijn er geen verschillen.

    Door het ontbreken van steekhoudende argumenten voor de weigering van B&W om medewerking te verlenen is er maar één conclusie mogelijk: de werf moet weg. Bizar, onnodig en zeker in deze economisch moeilijke tijden, heel slecht voor de BV Nederland.

    De gemeente kan de zaak direct oplossen door de provincie een briefje te sturen dat ze medewerking gaan verlenen aan de bouw van 135 meter lange schepen. Die kan vandaag nog de deur uit en dat heeft niets met het omzeilen van procedures te maken. Het is B&W die er willens en wetens voor kiest de langdurige bestemmingsplan procedure te volgen terwijl men weet dat er geen tijd te verliezen is.

    De werknemers zijn nu dus de dupe van prestigieuze waanideeën van wethouder Daandels.

    Robert van Kessel

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *