Carnavalsmis op zondag in Pothuusburg.
GraverMaat: Een van de hoogtepunten tijdens het Pothuusburgse carnaval is voor velen ongetwijfeld de drukbezochte carnavalsmis in de Dom van Grave; de Sint Elisabeth.
Naar de preek van pastoor Aarden werd al weken halsreikend naar uitgekeken en de preek was weer schot in de roos.
Zo’n preek verdiend het om terug gelezen te worden.
Omdat de kerk televisie niet aanstond hieronder beelden en tekst uit deze mis.
Pothuusburgermispreek
Een referendum. Een volksraadpleging. De raadpleging van het volk. De raad van het volk. En ge wit;unne goeie raad is duur.. En unne slechte raad kost meer….
We hoeven er ginne datum voor vast te stellen; we doen het nou efkes; hier en nu. Zonder campagne, zonder flyers; gewoon hier en nu.
Ge wit, ge het ‘t vast gelezen of gebeurd; op een basisschool in Zevenaar willen ze de term carnaval veranderen in “verkleedfeest”.
Laten we nu hier eens peilen wat de inhoud van ons kerk daarvan vindt. Op mijn vraag is slechts 1 antwoord mogelijk. 1 antwoord. Ja of nee.
Ik stel nu de vraag en gij buldert Ja of Nee.
Komt ie:
Pothuusburgers Bent U voor of tegen de term “verkleedfeest”. Ja of Nee????
Moet de naam carnaval blijven? Ja of Nee?
Dat is dan voor eeuwig duidelijk!
En misschien zit er hier in de kerk een feestende Zandkruier, of unne Pieperknaller,, of unne Ezel?
Dieje school in Zevenaar verdient met hun “verkleedfeestje” ook unne skonne naam meej de carnaval: “de Zevernarren”.
Beste hoogheden, bruidspaar en wij allemaol:
Waor kunde dizze carnavlaszondagmerrege het best meej beginnen as ge as pestoor wit dat ge het hoogste volluk van Pothuusburg binnen het: de dorstlustige hoogheid prins Tita XL en prinses Maaike en prinses Pieta, en het boerenbruidspaar Martien en Mien… en natuurlijk onze burgervader; deez drie daag werkeloos omdat de sleutels van deez stad in andere handen zijn gevallen; ‘t is maar de vraag of dat hij ze terugkrijgt…
Meej di hoog volluk hier vanmorgen kunde als herder nie anders dan te wijzen en te spreken over psalm 122.
Het vers van dees psalm luidt:
Hoe blij was ik, toen men mij riep: Wij trekken naar Gods huis!
Nu mag mijn voet, Jerusalem, uw poorten binnen treden.
En dan het refrein:
Jerusalem, ommuurde stad, zo dicht opeen gebouwd. Naar u trekken de stammen op, de stammen van Gods volk.
Ge zoud dit refrein vrij kunnen vertalen in:
Grave, ommuurde Stad, zo dicht opeen gebouwd. Naar u kijkt de omgeving op, 32 dorpen in totaal.
Het blijkt da Cuijk deez psalm ok kent: nog even terug naar het vers:
Nu mag mijn voet, Jerusalem, uw poorten binnentreden.
Helaas interpreteert Cuijk dit vers verkeerd; want wellicht heeft u het ook gehoord; Cuijk wil de Hampoort naar Cuijk verplaatsen omdat ze daar weinig oude gebouwen van historische betekenis hebben….
En dan lees je in de krant: Hoe komen er scheuren in de Hampoort?
Het zware verkeer dat door de Sint Elisabethstraat rijdt krijgt de schuld van de scheuren in de Hampoort. Maar wij, wij Gravenaren, wij weten de werkelijke oorzaak:
De werkelijke oorzaak is; dat toen de Hampoort vernam dat hij naar Cuijk zou verplaatst worden; zich heeft bescheurd van het lachen….
En ‘t is nie de urste historische fout die Cuijk maakt: In 1138 bouwde Herman van Cuijk zijn kasteel hier in Grave! Hoorde da?: Herman van Cuijk bouwde hier in de Graaf, in 1138 zijn kasteel. En waarom? Omdat ie in Cuijk was weggejaagd! Waarom zou je dan terug willen???
Het is het beste om maar d’n andere kant op te kijken; naor Wijchen. Maar ja, da’s Gelderland, een brug te ver. Grave bij Wijchen zou mar een kort leven beschoren zijn….oorzaak: Wijchendood.
Of wa dachte van Uje? Goei volluk meej een gemeenteraad die staat als een huis. Een schot in de roos. De nieuwe gemeente Maashorst. Grave, “Sluit aan, sluit aan”. Ge kunt van alles; een prachtig theater Markant, de natuurbegraafplaats in Schaijk, de vliegbasis Volkel, Recreatiepark Hemelrijk. Een schitterend winkelcentrum; Dus Grave : “Sluit aan! Sluit aan!”
Natuurlijk zal Uje ook bekijken wa ze d’r bij krijge: een Wisseveld; een Werf, een gevangenis, een AZC.. Gassel…en ze zulle roepe: “Blijf weg! Blijf weg!”
Trouwens, nu we toch efkes in Uje zijn beland, iets serieus. Waar gebeurd. Pastoor Spierings, zo rond 1890, was pastoor van de Petruskerk in Uje. En veur de verfraaiing van zijn kerk zou ie van een oud boerke een flinke som geld krijgen. Mar um een of andere reden kwam het boerke meej z’n geld niet over de brug en sindsdien was er een wrijving tussen die twee. Mar toch bleef het boerke zijn geloof trouw en kwam elleken zondag trouw naar de mis. En ge wit; eertijds ontving men de communie op de tong. En het gebeurde op ‘n keer dat het boerke weer naar de mis kwam. Op Aswoensdag. En pastoor Spierings reikte het askruisje uit. In gedachten verzonken ging het boerke naor de communiebank en staak z’n tong uit in de veronderstelling dat ie de communie kreeg. De pastoor keek um aan en zeej: “Ge kunt ‘m krijge waor ge wilt”.
Dus let komende woensdag goed op!!
Het is allemaol een hil gedoe meej die her-indeling….
Over efkes mogen we het zelf zeggen en rood inkleuren:
”Bent u voor behoud van de gemeente Grave? Jo of Nee”.
Ge kunt ok niks doen en het aloude liedje zingen:
”Ge kent het: Nie kieze, nie kleuren…des….”
Stedelingen! Ge weet wat “Cum Annexis” afgekort c.a., betekent: “wat erbij hoort, met toebehoren of iets dergelijks”.
Welnu, op deez carnavaleske zondagmorgen in Pothuusburg, waar niks is as het lijkt, zouden we voor eens en voor al onze stadsmuren in gedachten weer moeten optrekken. en de nieuwe naam voor de gemeente laten luiden: De Stad Grave c.a.
De stad Grave cum annexis
De Stad Grave (cuijk, ach…)
Want: het is beter in ‘t klein wa problemen te maken dan ze in ‘t groot nie opgelost krijge.
Pothuusburg” ik skei d’r uit. Ik wens u unnen zalige carnaval en denkt eraan; ik hou van de Graaf!!!