Scheuren in Hampoort onderzocht

Er zitten scheuren in de Hampoort in Grave. Om het verval tegen te gaan komt er een onderzoek naar de oorzaken.

De provincie Noord-Brabant heeft een bureau in de arm genomen om onderzoek te doen naar scheuren in de plafonds en gewelven van De Hampoort. Gekeken wordt of de geconstateerde scheuren groter worden en wat de oorzaak ervan kan zijn.

De Stichting Graeft Voort, exploitant van het Graafs Museum dat in De Hampoort gevestigd is, geeft diverse mogelijkheden aan: ,,Meest voor de hand liggend zijn de vele vrachtwagens die door de St. Elisabethstraat denderen”, zegt een woordvoerster. ,,Het vrachtverkeer is de laatste jaren in intensiteit toegenomen. Maar het kan ook aan de fundering liggen. Een paar jaar geleden zijn alle gebouwen van het blindeninstituut Visio gesloopt. Wellicht heeft dat invloed gehad op bijvoorbeeld de loop van het grondwater. Een andere optie is het verdwijnen van de vestingmuren die in het verleden de voormalige toegangspoort van de stad stutten.”

De Hampoort, ontworpen door architect d’Estangh, dateert van 1688. Hij gold als toegangspoort tot Grave en heette ook wel de Bossche Poort, vanwege de ligging aan de weg naar ‘s Hertogenbosch. Gekeken wordt of met de herbouw van een brug en een fietspad die functie van poort naar de stad weer terug kan keren.

De scheuren zijn in heel het gebouw te zien: in het museum in de oost-vleugel, in de poort zelf en in het in de west-vleugel gevestigde gebouw van het Cloveniers Gilde Grave. Het bureau Sweco heeft apparatuur geplaatst waarmee gekeken kan worden of de scheuren erger worden en wat de invloed van het vrachtverkeer is. Eerder trokken bewoners van de Sint Elisabethstraat al aan de bel, omdat in hun woningen scheuren ontstonden. De Sint Elisabethstraat, N321, is de doorgaande weg vanuit Cuijk. Zeker bij extreme drukte op de snelwegen A73 en A50 is er veel vrachtverkeer.

,,De Hampoort is een oud gebouw en we moeten het niet toelaten dat er iets mee gebeurt”, stelt de woordvoerster van de Stichting Graeft Voort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: