“Gat van Grave” 119: NU.nl meldt:
De Duitse rederij Gefo wil de maximale schade inperken die bij het bedrijf kan worden geclaimd na de aanvaring van de stuw in Grave.
Het bedrijf vraagt daarvoor in maart aan de Maritieme Kamer van de rechtbank in Rotterdam om een zogenoemd fonds beperkte aansprakelijkheid te mogen instellen. Dat hebben de Rotterdamse rechtbank en het ministerie van Infrastructuur woensdag gezegd.
Een binnenvaarttanker geladen met benzeen ramde op 29 december de stuw in Grave. Door de aanvaring met de benzeentanker raakten drie van de vijf jukken van de stuw onherstelbaar beschadigd. Daardoor zakte het waterpeil in de Maas en het Maas-Waalkanaal onmiddellijk.
Schade
Schepen moesten een maand omvaren, terwijl bedrijven langs het water niet bevoorraad konden worden. De schade loopt minimaal in de tientallen miljoenen euro’s, maar minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) stelt geen noodfonds in, zo heeft zij aan de Tweede Kamer laten weten.
Door Rijkswaterstaat werden zelf ook fouten gemaakt na de aanvaring. Sluizen bij Heumen werden te laat gesloten waardoor het waterpeil na de aanvaring onnodig ver zakte.