Grave Lokaal

Inspraak rond de plannen voor de Brede School Oost op het VISIO terrein.

SPREEKRECHT Brede School Visio-Oost,

A.Klomp 

Raadscommissievergadering Inwoners en Bestuur, 5 april 2016.

Namens een aantal betrokken en bezorgde bewoners van de Van 
Steenhuijslaan, het Jan Hondongpark en de Estersveldlaan wil ik graag 
inspreken over de Brede School Grave Oost. 

Als buurtbewoners zijn wij zeer verrast en verontrust over uw voornemen om 
de Brede School Grave Oost op het Visio terrein te realiseren. Het bevreemdt ons dat er in een krimpende scholenmarkt  een extra locatie gecreëerd wordt die ruimtelijk gezien grenst aan een bestaand gezamenlijk scholenterrein van Hartenaas  en Merlet college  waarbij voor beide scholen de benodigde infrastructuur reeds aanwezig is. 

Voor de hand liggend zou zijn geweest om op juist dit terrein de Brede school 
te realiseren.  

Door het voor ons onverwachte aankoop besluit van 3 juni 2015 met als doel 
van bouwen van de Brede School op het Visio terrein worden we als 
buurtbewoners  geconfronteerd met een grote verandering van de woon 
omstandigheden in onze buurt. 

Denk daarbij vooral veiligheid en aan overlast  voor en van het verkeer, 
parkeersituaties alsook geluidsoverlast. Als de Brede School op het terrein van Visio Oost gerealiseerd wordt zal de nu rustige aanliggende wijk een ander karakter krijgen. Naast de vele mogelijk onveilige situaties en overlast  zal er een sterk waarde verminderend effect op onze woningen te verwachten zijn. 

Onze bezwaren en zorgen vallen weg als de Brede School op het terrein bij het Merlet komt.

Wanneer de Brede School hoe dan ook op het Visio-Oost terrein komt willen 
wij het volgende dringend  bij u onder de aandacht brengen en  dit is inmiddels 
ook digitaal aan u aangeboden: 

Op 3 juni 2015 heeft de raad besloten over te gaan tot de aankoop van het 
Visio terrein ten doel de Brede School Grave Oost te realiseren. 
Wat is de reden van dit besluit geweest?  
Is deze beslissing democratisch tot stand gekomen? 
Wie zijn bij deze beslissing betrokken geweest? 

Op de openbare informatie-avond van afgelopen 10 december zijn er door 
bewoners veel vragen gesteld. Wij hebben echter niets meer gehoord en 
maken bij deze de volgende vragen en bezwaren kenbaar: 
Ten eerste : Wat zijn de uitgangspunten geweest voor de multifunctionaliteit 
van de Brede School; komen er naast de beide scholen, de voor,- en naschoolseopvang en de GGD nog meer functies ? Komen er bijvoorbeeld ’s avonds activiteiten? En komt er een sporthal? 

Ten tweede  Hoe komt men aan circa 2900 m2   bruto vloeroppervlak? In het 
licht van krimpende scholen lijkt ons dit naar de toekomst toe erg veel.  
Ten derde:  wij hebben op 10 december gehoord dat er speelplaatsen achter 
de school komen. Daar is  op de tekeningen echter niets van terug te zien.  
Komen de speelplaatsen daar inderdaad dan functioneert de school in ieder 
geval als buffer. Daarnaast zijn algemene preventieve maatregelen  nodig om 
geluidsoverlast te voorkomen. 

Ten vierde: in de raadsinformatiebrief van 3 november 2015 staat dat het 
college veel waarde hecht aan het zo goed mogelijk organiseren van het 
verkeer van en naar de Brede School ivm  piekbelastingen en men wil hier in 
het voortraject veel aandacht aan besteden om de infra voor het totale gebied 
Visio Oost zo goed mogelijk in te richten. 

– Wat is de huidige status van de organisatie van het verkeer en hoe wordt de 
verkeersveiligheid gewaarborgd?   Uit het raadsvoorstel van 8 maart van 
wethouder Joon wordt van een begroting van € 580.000,- uitgegaan voor de 

totale infrastructuur. Dan zal daar een onderbouwing aan ten grondslag liggen ,ofwel  de infrastructuur zal bekend zijn.  Welke infrastructuur is dat, willen wij 

graag weten. 

– In hetzelfde raadsvoorstel  wordt aangegeven dat er een (intern) onderzoek 
wordt uitgevoerd naar de thuis-school routes door de wijk naar school. Wat is 
de status hiervan? 

–  Wij hebben vervolgens  bezwaar tegen de afwikkeling van het langzaam 
verkeer via met name de Jan Luijkenstraat en de van Steenhuijslaan  
– met name ’s ochtends kunnen er verkeersonveilige situaties ontstaan doordat bewoners per auto vertrekken en fietsers juist de wijk in komen. Er staan ‘s 
ochtends en vanaf het einde van de middag veel auto’s aan beide zijden van de straten geparkeerd. 

– daarnaast bestaat er een reële kans dat ouders hun kinderen met de auto tot 
aan het begin van de langzaam verkeer route willen brengen en ze daar 
afzetten of met ze meelopen naar school.   
Dat geeft opstoppingen en verkeersonveilige situaties in de wijk.  
Ook hebben wij bezwaar tegen de afwikkeling van het autoverkeer via de 
ingang van Visio aan de Estersveldlaan. 

– De Brede School zal met Hartenaas en de Sprankel rond de 400 leerlingen 
herbergen plus de  voor,- en naschoolse opvang en de GGD.  Een (groot) deel 
hiervan zal met de auto komen en in ieder geval ’s ochtends rond hetzelfde 
tijdstip en van de Estersveldlaan en de Jan van Cuijkdijk.  Verder begint de 
reeds gevestigde school van Visio  ’s ochtends op hetzelfde tijdstip als de 
Sprankel en Hartenaas en deze kinderen worden met taxibusjes/taxi’s   
gebracht, via dezelfde inrit. 
Wij verwachten hierdoor opstoppingen op beide wegen, het ontstaan van 
sluiproutes door onze wijk met verkeersonveilige situaties en extra drukte tot 
gevolg.  Ook  voor het (overstekende) fietsverkeer en voetgangersverkeer dat  
gebruik maakt  van deze ingang ontstaan zo onveilige situaties. 

-Er wordt ook gesproken over een openbare parkeerplaats bij de school.  Dat 
heeft ook invloed op de verkeersafwikkeling via de Estersveldlaan.

Alternatief voorstel: 
Wij stellen derhalve een alternatieve route voor vanaf de locatie achter het 
Merlet en Hartenaas: maak daar een grote Kiss & Ride en een grote 
parkeerplaats en zorg van daaraf voor een langzaam verkeer route naar de 
Brede School, via een brug over de Raam. Er is ruimte genoeg.

Voordelen
– Je maakt gebruik van een al bestaande infrastructuur  naar een school, met 
bestaande bewegwijzering en snelheidsbeperkingen voor het verkeer.  
– Je beperkt het autoverkeer dat via de Estersveldlaan komt want men kan 
achter het Merlet  parkeren voor Kiss& Ride en al het personeel kan gedurende de dag parkeren. 
– Je voorkomt overlast en opstoppingen die de toegangsroute via de wijk op 
gaan roepen 
– en tenslotte kan  de grote parkeerplaats eveneens als openbare parkeerplaats dienen.  
Wij horen graag uw reactie hierop, en horen ook graag in hoeverre wij alsnog 
inspraak hebben. 

Ik dank u wel. 

Namens een aantal bewoners van de van Steenhuijslaan, het Jan Hondongparken Estersveldlaan, 
Anita Klomp   Geert-Henk Zweers 
Van Steenhuijslaan 5 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *