De Graafse Bestuurscrisis no. 11: Het gebrek aan tegenspraak. Ben Tiggelaar in de NRC.
Wie dit soort problemen wil voorkomen, moet zijn tegenspraak zorgvuldig en serieus organiseren.
Allereerst moeten managers, bestuurders en medewerkers weten waarom ze eigenlijk tegenspraak willen regelen. Ze moeten echt gemotiveerd zijn, omdat ze beseffen wat de gevolgen zijn van een gebrek aan tegenspraak. Daarna zijn er spelregels nodig. Daar houden veel mensen niet van, maar zonder duidelijke vorm en tijd komt tegenspraak niet van de grond. Men moet weten wanneer en hoe ze zorgen of kritiek kunnen uiten. Ook is het belangrijk om tegenspraakbijeenkomsten positief te “framen”: bijvoorbeeld door ze verbetersessies of feedbackvergaderingen te noemen. Tegenspraak moet niet gezien worden als gezeur uit de achterhoede, dan waagt niemand zich eraan.
Goede processen op het gebied van tegenspraak kunnen weleens even belangrijk worden – als vooruit – goede software voor een auto. Navigatiesoftware die bestuurders op het rechte pad houdt. Een heldere duidelijke stem moet bestuurders op het rechte pad houden. Hen uit de droom helpen en blijven herhalen: “Keer om alstublieft”.