Grave Lokaal

Keerpunt 2010 fractie heeft een spervuur van vragen over Wisseveld 2.0.

                                             Wisseveld

Als eerste de vraag: wat is de
bedoeling van de behandeling van het Wisseveld in deze commissie.


In 2011 moest de raad vóór 31
december instemmen met beëindiging van de Samenwerkingsovereenkomst met de
Grond- en Bouwbureau B.V. en werd de beëindiging uiteindelijk gecanceld.
Nu ligt er een door GBB
getekende Beëindigings- en ontwikkelovereenkomst voor.

De begeleidende brief vermeldt
dat – op straffe van niet-ondertekenen door het college uiterlijk 14 maart 2015
– het aanbod en de eenzijdig getekende overeenkomsten niet rechtsgeldig zijn en
derhalve niet langer kunnen worden gebruikt.


Met andere woorden: 



WAT IS DE SPEELRUIMTE VAN DE RAAD??


Ook wij willen leren van het
verleden: 

  • Is dit een afgetimmerd
    contract? 
  • Een voldongen feit?? Slikken of stikken?
  • Doet de
    raad er nog iets toe?
  • waarom zo’n haast en moet het voorstel 10 maart a.s. in de raad? Wij behouden
    ons het recht voor om het stuk niet door te geleiden en uitstel te vragen op
    grond van een aantal van onze vragen die wij beantwoord – gerealiseerd willen
    zien.  
Vragen:

Raadsvoorstel/raadsbesluit:

  • pag. 1 Samenvatting: Keerpunt 2010 wil de juridische toetsing en
    accoordbevinding van de overeenkomsten inzien.
  • pag. 1….en de bijbehorende brief (ook
    beëindigingovereenkomst pag. 2 punt
    1.3) en de ondertekening daarvan door het
    college (ook genoemd bij de bijlagen: Begeleidende brief aan GBB. Alsnog
    toesturen? niet aangetroffen.
  • pag. 1 + beslispunt 2: zich te kunnen verenigen …..inclusief het
    buitendijksgebied.
  • Dit
    lijkt een blanco cheque; carte blanche aan GBB voor de ontwikkeling van de
    uiterwaarden, zonder dat de raad daar nog iets van kan en mag vinden?? Klopt
    dat?
  • Heeft
    GBB hier ook reeds een globale visie over laten maken?  (haven)
  • pag. 2 punt 3: …op basis van eerder opgestelde taxatie
    getaxeerd op

    1.393.160,00. Is de grondvervuiling hierin verdisconteerd? Wie heeft de grond
    getaxeerd? Keerpunt 2010 wil inzage taxatierapport.
  • pag. 2 onderaan: bijdrage GBB maximaal € 90.000,00 rotonde
    Industriestraat/kruising N 324. Opmerking: gaat dit ten koste van de eerder
    geplande rotonde op de gevaarlijke kruising N 324/Venesteinlaan?
  • pag. 4 Planning en
    waarborgrealisatie. Waar kunnen we een
    planning vinden – totaal en per deelgebied?
  • pag. 5 Conclusie.
    Waarom heeft wethouder Henisch zich onthouden van stemming?

Beëindigings-
en ontwikkelovereenkomst

  • pag. 1 f.: Inschatting wat de
    gevolgen zijn als de rechter de gemeente Grave in het ongelijk had gesteld in
    de twee rechtszaken die nog lopen?
  • pag. 4 – 2.8 gaat over bijl. 3: Wij willen inzicht in de financiële
    consequenties voor de gemeente van deze opdrachten 50-50 verrekening?
  • pag. 4 art. 3.1 ..exploitatie-overeenkomst
    ….is niet getekend??
    pag. 5 – 3.5 Kunnen
    op grond van dit artikel nieuwe ontwikkelingen bij Visio – Prinsenstal –
    voormalige scheepswerf geblokkeerd worden?
  • Kan er
    door  bakkerij Willems en het terrein
    Martens ontwikkeld worden?
  • Het
    probleem is dat er volgens dit artikel de komende 10 jaar (!) door de gemeente
    geen planologische medewerking aan concurrerende projecten mag worden geven.
    Met de overeenkomst wordt in feite de structuurvisie opnieuw vastgesteld. De
    wethouder heefteerder gezegd dat de structuurvisie “niet in beton gegoten is”
    en dat “nieuwe projecten altijd objectief beoordeeld zouden worden”. Met het
    ondertekenen van deze overeenkomst wordt de structuurvisie keihard en kan,
    volgens artikel 3.5 van de overeenkomst, het project op de werf als
    concurrerend (zonder definitie overigens!) beoordeeld worden met het gevolg dat
    er geen planologische medewerking door de gemeente gegeven kan worden.
  • Even
    afgezien of een dergelijke clausule geoorloofd is zou er een uitzonderingspositie
    voor de werf gecreëerd moeten worden. Ook omdat gezien de aanvullende plannen
    op Wisseveld de werf zwaar in de verdrukking komt. Het zal nog moeilijker
    worden om, zonder gevoelsmatige overlast, de zware industriële activiteiten,
    die volgens bestemmingsplan én vergunning mogen worden verrichten, uit te
    voeren.
  • Is er
    lopende dit proces overleg geweest met de heer Robert van Kessel?
  • pag. 5 – 3.10 is vaag en onduidelijk omdat de brief
    genoemd in art. 3.1 er niet is? Wat is de
    betekenis van dit artikel?
  • pag. 6 – art. 3.13 
    Wie bepaalt of gronden zwaarwegend zijn?
  • pag. 6 – art. 3.14……en zoveel meer woningen….Aantal woningen?
  • pag. 6 – art. 3.15 Hierbij zal indien aan de orde
    ook sociale/goedkope woningbouw enz.   Dit is boterzacht; geen poot om op te
    staan als GBB niet wil.
  • pag. 6 art. 3.17 Wat gebeurt er in de komende 10
    jaar met het plangebied m.u.v. Achter Catharinahof; EMAB en Oranje Bastion??
  • pag. 7 art. 4.2 
    Graag aanduiding van Opstalrecht op
    bijl. 6
  • pag. 8 art. 8.3 …zwaarwegende tekortkoming in de
    nakoming van de overeenkomst enz. Wie
    bepaalt, beoordeelt dat – is weinig concreet!
  • pag. 9 – art. 9.1 …aanpassingsovereenkomst.  Wordt
    hierbij instemming van de raad gevraagd?
  • pag. 9 art. 9.2 Indien partijen enz. enz. Wat indien 1 partij tot de conclusie komt
    dat een dergelijke aanvaardbare oplossing niet mogelijk is??
  • pag. 9 art. 11.2 Wijziging/aanvulling op deze
    overeenkomst…..Behoeven die goedkeuring
    van de raad??  Zo ook bij 11.3
  • pag. 10 art. 12.2 
    3e regel…..een
    redelijke termijn. Hoe lang mag die duren??? 10 jaar??
Exploitatie-overeenkomst

  • pag. 4 art. 3 b 2e regel: Beëindiging-
    en ontwikkelovereenkomst (art. 3.5)
    moet art. 3.6 zijn!
  • pag. 7/8 Onvoorziene omstandigheden. Behoeft een aanpassingovereenkomst goedkeuring van de
    raad?

Overige
vragen:

  • Wat na
    10 jaar? Loopt het project – en de voorkeursbehandeling voor GBB – dan
    eindeloos door? Einddatum??
  • De provincie heeft een belangrijke rol op het gebied
    van R.O. – toezichthouder  Heeft de
    provincie het contract gezien en akkoord bevonden?
  • Bijlage 1 Klopt dit overzicht met de getallen?
    Wie heeft het gecontroleerd?
  • Als GBB
    geen 13 miljoen verlies heeft geleden of de waarde van de gemeentegronden zijn
    te laag gewaardeerd – en/of die van GBB te hoog – dan spek je als gemeente de
    kas van GBB extra!
  • pag. 3 art 2.3 Beëindigovereenkomst….een
    gedeeltelijk gebruik van de jachthaven. Is
    dat gratis tot in lengte van jaren?
  • pag. 3 2.7 Waarom moet de gemeente bij
    grondoverdracht 50 % van de overdrachtsbelasting betalen?
  • pag. 5
    3.10 Gaat de gemeente na die 10 jaar
    kosten in rekening brengen bij GBB voor haar faciliterende rol?
  • pag. 7 art. 4.1Wie draagt de kosten van het door
    de gemeente vast te leggen bestemmingsplan op grond van de door Ontwikkelaar
    opgestelde globale visie voor de EMAB-locatie en de jachthaven?
  • pag. 7 art. 4.3 Het uitbaggeren van de haven blijft
    voor rekening van de gemeente. Wie ontvangt de havengelden??
  • Als het raadsvoorstel wordt aangenomen wordt
    dan automatisch het hele dossier voor de openbaarheid vrijgegeven of moet de
    raad daar een apart besluit overnemen?
  • Dit hele lastige,
    moeilijke Wissevelddossier hebben diverse wethouders en interimmers en externen
    hun kop gekost.
  • Keerpunt 2010 wil dat de raad als hoogste orgaan een
    gedetailleerd financieel overzicht krijgt van alle inkomsten en uitgaven die op
    dit dossier drukken zoals ook de juridische bijstand en de kosten verbonden aan
    het vervangen van wethouders en interimmers en andere externen.
  • Keerpunt 2010 wil
    dat er overleg gepleegd wordt met twee partijen die dadelijk te maken krijgen
    met Wiseveld 2.0  Watersportvereniging De
    Stuw en Robert van Kessel met zijn Waterfront project. We willen terugkoppeling
    van het resultaat van die gesprekken.
  • Keerpunt 2010 wil
    een quickscan uit laten voeren door de Regionale RekenkamerCommissie. De
    rekenkamercommissie kan het rapport dat de vorige rekenkamercommissie heeft
    uitgebracht over het Wisseveld en het voorstel naast elkaar leggen en een
    inhoudelijk oordeel geven aan de huidige raad.
  • Wat zijn de
    gevolgen als de raad niet akkoord gaat met alle details?
  • Vallen we dan terug op eerdere besluiten?
  • Wethouder Eric Daandels heeft ooit
    gezegd “Grave had makkelijk eerder van het contract met GBB af kunnen
    zijn”. Kan hij dat ons nog eens helder en in het kort uitleggen?
  • Naar aanleiding van brieven van o.a. Ben Bongaards en Wil Baaijens vraagt Keerpunt om een gesprek te organiseren van het college of de
    wethouder R.O. met briefschrijvers om verduidelijking te geven op alle plannen
    en eventuele vragen te beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Jacques Leurs

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder