Grave Lokaal

DGWDD 28: Laatste belangrijk document van wethouder Adams?

Onderwerp
: Ondernemingsplan Regionaal
Bureau voor     Toerisme LvC
Aard
: Actieve informatie
Portefeuillehouder
: Dhr. G.A.J. Adams
Datum college
: 22 april 2014
Openbaar
: Ja

Aanleiding
In de Strategische Visie voor het  Land van Cuijk is Recreatie en Toerisme een
van de vijf  benoemde thema’s. Dit thema
kent een uitvoeringsprogramma waarbij het rapport uit 2013 over de toeristische
Identiteit van het Land van Cuijk de paraplu vormt. Het rapport  biedt een toeristisch concept op basis van de
slogan ‘Heerlijke Ontmoetingen’. 
Gemeenten en RBT LvC
hebben hun gezamenlijke afspraken bekrachtigd in de in december 2013 getekende
Intentieovereenkomst
. Begin 2014 heeft het Regionaal Bureau voor
Toerisme Land van Cuijk een bedrijfsmatig koersdocument opgesteld, het
Ondernemingsplan.
Inhoud
In het Ondernemingsplan geeft het RBT LvC visie, missie en
doelstellingen van de organisatie weer. Ook komen de exploitatie en het
tijdspad van de te ontwikkelen acties aan bod. Wij hebben besloten dit plan te
onderschrijven. Het vormt samen met de Intentieovereenkomst de basis voor
samenwerking in 2014. De gemeenten gaan bij deze samenwerking steeds meer naar
een faciliterende rol en de uitvoering komt bij het RBT LvC te liggen. Dit met
een gezamenlijk gedragen uitvoeringsprogramma. De portefeuillehouders Recreatie
en Toerisme van de vijf gemeenten overleggen ieder halfjaar met het voltallige
bestuur van het RBT over de gang van zaken en zij fungeren daarmee als Raad van
Commissarissen.
Het RBT LvC is volop bezig om uitvoering te geven aan doelen
in het Ondernemingsplan:
–       
Met Pasen gaan ± 20 Ontmoetingspunten van start.
Dit zijn bedrijven waar toeristen en 
inwoners met vragen over recreatie in het Land van Cuijk terecht kunnen.
–       
Twee groepen Groeters (toeristische
ambassadeurs, zowel gidsen als mensen op locatie) zijn opgeleid met de
Heerlijke Ontmoeting in het Land van Cuijk als thema.
–       
Er is een contract gesloten met VVV NL om het
logo te kunnen gebruiken als herkenbaar beeldmerk  en de ‘content’ van de database van VVV
NL  te benutten bij de nieuwe website.
–       
De nieuwe consumentenwebsite www.heerlijkeontmoetingen.nl
is met Pasen operationeel.
–       
De fondsenwerving richting bedrijfsleven loopt.
–       
Er wordt druk gebouwd aan de eigen organisatie:
Kwartiermaker, coördinator, ambassadeur/fondsenwerver zijn aan de slag;
Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur komen regelmatig bij elkaar.
–       
Er is aandacht voor regelmatige positieve
berichtgeving
in de (lokale)media met als herkenbare slogan de Heerlijke
Ontmoeting
en als beeldmerk het groene ruitje.
Gemeenten en RBT LvC dragen beiden 50% bij aan de
exploitatie om het uitvoeringsprogramma te kunnen realiseren. De vijf gemeenten
betalen voor 2014 € 100.000; de helft hiervan dit voorjaar en de andere helft
rond de zomer. Voorafgaand aan deze tweede betaling zal getoetst worden of de
realisatie van het uitvoeringsprogramma op koers ligt.



Tot slot willen we u nog laten weten dat gewerkt wordt aan
een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten en het RBT LvC. Deze zal naar
verwachting komend najaar met een voorstel aan u worden aangeboden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *