Politiek jaaroverzicht.
Alle berichten kunt U op drie manieren terugzoeken:
- Linksboven in een wit blokje op dit weblog een zoekwoord intypen.
- In het blogarchief een datum en jaar intypen.
- In het blokje labels op je gezocht item klikken.
De uitgekozen items op een rij:
- Raadsconferentie Strategische Visie
- Prinses Margriet “strijkt de vlag”.
- Keerpunt 2010 motie over financiële verantwoording Wisseveld aangenomen.
- Geen raadsenquêté Prinses Margriet.
- Afscheidsreceptie waarnemend burgemeester Sjoukje Haasjes.
- Benoeming en installatie nieuwe burgemeester Lex Roolvink.
- Geen parkeerterrein aan de Stadhouderslaan.
- Keerpunt 2010 maakt zich grote zorgen op de mega operatie die op ons afkomt. (Tijdens de behandeling van de kadernota)
- Elsevier: hoe een overheid een scheepswerf kapot maakte. Weggepest uit Grave.
- Voortgang Hart van Grave loopt flinke stagnatie op en gaat veel extra geld kosten voor de gemeente Grave.
- Frank Stoffer stopt bij VPGrave en wil raads- of commissielid worden bij Keerpunt 2010. Hester Kruizinga kiest ook voor Keerpunt 2010.
- Dankzij een stemverhouding van 8:7 kan de bouw van twee Brede Scholen beginnen.
- Onze gastcolumnist Ben Bongaards schrijft zijn honderdste column.
- “Het is geen vijf voor twaalf voor Grave maar tien over twaalf.”: onze inbreng bij de begrotingsbehandelingen.
Graveon schrijft: GEMEENTELIJKE HERINDELING IN HET LAND VAN CUIJK MOET VEEL SNELLER!
- Fractievoorzitter Keerpunt 2010: te(leurs)gesteld ja .. nee, opgelucht, blij en optimistisch.
- Natuurlijk mogen de particuliere projecten Hart van Grave en Catharinahof niet ontbreken in dit jaaroverzicht. Jammer is natuurlijk dat er een extra bijdrage naar dit Hart moest. Ook is het contract over het Multifunctioneel Centrum nog niet getekend. En de rechtszaak over de bouwleges blijft natuurlijk als een donkere wolk hangen.
- De zaak Scheepswerf Grave/Gemeente Grave (91)
- Samen op weg naar 2020 in het Land van Cuijk (70)
- Besluitend Grave (68)
- Gastcolumn Ben Bongaards (100)
- AZC (63)
- Cultureel Grave (49)
- Jeannette (49)
- Vragen aan het college (49)
- Hart van Grave (45)
- Bouwend Grave (43)
- Dossier Wisseveld (42)
- Speerpunten 2010 (40)
- Sociaal Maatschappelijk Grave (33)
- Ondernemend Grave (30)
- Dossier samenwerking Land van Cuijk (29)
- De Zaak Litjens/Grave (23)
- Prinses Margriet (17)
- Vertrouwelijkheid (15)
- Wil Baaijens (14)
JANUARI JANUARI JANUARI JANUARI JANUARI
Raadsconferentie Strategische visie:
Veel raadsleden uit het Land van Cuijk op deze bijeenkomst. |
Het document. |
Keerpunt 2010 fractielid Nel Schuts was ook hier aanwezig. |
FEBRUARI FEBRUARI FEBRUARI FEBRUARI
1988-2013
en leden van de gemeenteraad,
TROP-Grave is het plan van de rivierpleisterplaats ark ‘Prinses Margriet’ ontstaan
en voorgelegd aan uw raad, waarover in 1990 al positief is besloten.
Overleg met broer/advocaat |
telkens ingehaald door ander beleid. Ook ambtelijke en bestuurlijke omissies hebben elkaar opgevolgd
en zijn aantoonbare hindernissen gebleken voor de inpassing in het
bestemmingsplan. Bij het recente bestuurlijke optreden heeft het college er geen blijk van
gegeven uw besluiten tot legalisatie loyaal uit te zullen voeren. Het college
heeft het helaas bij woorden gelaten.
diensten) onevenredig veel ruimte gekregen voor hoofdzakelijk formele
argumenten in verhouding tot haar directe persoonlijke belang als
belanghebbende.
ons gezin en familie diep geraakt. Op dit niveau van kwaadaardige bejegening en
bedenkelijke wijze van handelen en procederen, voelen wij ons niet thuis.
onnodig vergroot en de haalbaarheid met twijfels omgeven. Uw raad heeft
meerdere malen in formele raadsbesluiten en in aansporingen kenbaar gemaakt belang te zien in het project ‘Rivierpleisterplaats
ark ‘Prinses Margriet’.
en bestuurlijke integriteit en slagvaardigheid.
adviseurs en familie moeten besluiten tot het ‘strijken van de vlag’.
beoordeling van ons plan, maar ook voor de betrokkenheid die wij van de meerderheid
hebben ervaren. Voor de toekomst wensen
u de
politieke moed en alertheid toe om andere projecten die positief worden beoordeeld
wel tot uitvoering te laten brengen.
of college een oplossing vinden voor de afwikkeling van zaken binnen redelijke
termijn.
groet,
J. van Steen
MAART MAART MAART MAART MAART MAART
Keerpunt 2010 motie financiële verantwoording Wisseveld met 10 stemmen voor en 4 tegen aangenomen.
Drie van de vele wethouders die hun tanden stuk hebben gebeten op dit dossier. |
Raadsvergadering
|
19 maart 2013
|
|
|
Agendapunt
|
14
|
Rekenkamercommissie over het project Wisseveld
van zwaarwegend belang is om op de hoogte te worden gesteld van het reilen en
zeilen, van de ontwikkelingen die hebben geleid tot het megaverlies van € 10
miljoen op het project Wisseveld.
verantwoording.
Onze motie werd gesteund door:
de coalitiepartijen LPG en CDA
en van de oppositie: Suzanne de Zoeten, Frank Stoffer, Theo Reijnen.
Tegen stemden de hele VVD fractie en de fractievoorzitter van VPGrave Jacques van Geest.
Verderop
kunt U onze hele bijdrage lezen. We zijn blij dat twee dagen hard
werken door de fractie en achterban zo’n resultaat heeft.
Maak het rapport “Wisseveld” van de Rekenkamercommissie ook inzichtelijk voor de burger.
gaat er van uit dat de doelstellingen van de Graafse
rekenkamercommissie voor eenieder helder zijn. Het rapport wil,
weliswaar beperkt, zichtbaar maken of en in hoeverre het openbaar
bestuur (raad, college en ambtelijk apparaat) gefaald heeft.
- raad en college zijn bestuurlijk tekortgeschoten,
- het rapport slaagt er niet in duidelijkheid te scheppen over de vraag in welke bodemloze put miljoenen van ons belastinggeld zijn verdwenen,
- de oorzaak ligt volgens Keerpunt in de beperktheid van het onderzoek.
Zo is er bij de bestuurlijke, de ambtelijke en de politieke
eindverantwoordelijken geen hoor en wederhoor toegepast en is er
eigenlijk alleen sprake, zoals door de commissie wordt bevestigd, van
een chronologische reconstructie uit dossiers, - keerpunt 2010
vraagt zich af dan ook af of door te kiezen voor deze werkwijze er
essentiële informatie voor waarheidsvinding en/of advisering ontbreekt.
Uit het rapport blijkt namelijk dat een substantieel aantal zaken niet
vastgelegd, duidelijk omschreven, of naar politieke en bestuurlijke
betrokkenen doorgestuurd zijn. Met andere woorden; de dossiers waren niet compleet. (Zie onderzoeksrapport, blz. 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12), - de
commissie geeft niet aan welke oorzaken hieraan ten grondslag liggen.
Jammer, omdat bij het veelvuldig werken met interims, consultants en
adviesbureaus een goede archivering van dossiers, memo’s, e-mails van
groot belang is voor de kwaliteit en continuïteit van het gemeentelijk
bestuur en controle achteraf door de raad. Bij het ontbreken van een
juist archief- of dossierbeheer wordt de kat op het spek gebonden met
alle consequenties van dien. Politiek is dat laakbaar, - de commissie heeft de door de raad geformuleerde opdracht goed uitgevoerd. Echter de beperktheid van de gegeven opdracht is debet aan het onvolledig informeren van de burgers,
- toenmalige colleges wisten al in een vroeg stadium dat het een debacle zou worden. In het kader van de actieve en passieve informatieplicht hadden de colleges de raad moeten informeren. Een reden voor de VVD om een motie van afkeuring in te dienen. Deze motie is aangenomen,
- oud VVD-wethouder Bos is in een periode van acht jaar verantwoordelijk wethouder financiën geweest. Hij heeft nooit aan de bel getrokken binnen het college en bij de raad. Dit is alleen maar een constatering,
huidige college legt de bal ten onrechte bij de raad. De toenmalige
colleges hebben verzuimd de raad kaders te laten stellen en heeft
daarbij ook continu verzuimd om de actieve en passieve informatieplicht
uit te voeren.
sterk bezig. Raad en college zouden er dan ook alles aan moeten doen om
de achterban/burger, aan de hand van het rapport van de
Rekenkamercommissie volledig in te lichten wat er allemaal mis is gegaan
met het bestuurlijke en politieke debacle “Wisseveld”. Het stilzwijgen
en geheimhouding hierover is niet alleen onbehoorlijk maar heeft ook, in
negatieve zin, te maken met het begrip “bestuurlijke integriteit” en voedt het wantrouwen van de Gravenaren jegens haar politieke en bestuurlijke vertegenwoordigers.
dat het college slechts een beperkte reactie wilt geven op het rapport
van de rekenkamercommissie,vrezen wij dat de Wisseveldwaarheid in
nevelen gehuld zal blijven. De politieke en bestuurlijke
verantwoordelijken zijn merendeels al gevlogen, dan wel zullen op het
bekende spreekwoordelijke kerkhof eeuwig zwijgen. Over gemeentelijk
transparant bestuur gesproken.
gegeven van continuïteit van bestuur impliceert dat het college
verantwoording heeft en moet afleggen over de hele bestuurlijke en
politiek gang van zaken. Ze kunnen zich niet verschuilen achter: wij
waren er niet bij.
- burgers hebben recht op duidelijke informatie zoals dat is vastgelegd in de Wet Openbaar Bestuur,
- Keerpunt
2010 heeft op diverse officiële raadsvragen inzake het
Wisselvelddossier tot op de dag van vandaag geen antwoorden ontvangen, - Keerpunt 2010 wil een diepgaand nader onderzoek naar openbare waarheidsvinding.
- Keerpunt
2010 wil samen met de collega raadsleden het college opdracht geven om
voor de burgers inzichtelijk te maken hoe het verlies tot nu toe van
minimaal € 10.000.000,- is ontstaan. De inwoners van Gassel, Grave, Velp en Escharen betalen per persoon ca € 770,- aan dit debacle. Een gezin, bestaande uit man, vrouw en een kind betalen dus € 2.310,-.
Om daar geen duidelijke verantwoording over af te leggen vinden wij
politiek en bestuurlijk verwerpelijk. Geheimhouding kan geen reden zijn
om deze verantwoording niet af te leggen.
Prima Jacques, dat nu, met de motie van Keerpunt 2010, eindelijk
de financiële verantwoording van het verlies op het Wisseveld, waar ik
al zo vaak tevergeefs om heb gevraagd, zijn beslag zal krijgen.
Mijn complimenten!
Het is overigens zeer veelzeggend dat beide oud-wethouders
die nauw betrokken waren bij het enorme verlies op dit project, t.w.
Hans Bos en Jacques van Geest, nog steeds tegen openbaarmaking van de uiteindelijke financiële verantwoording zijn, alsook het VVD-fractielid Harrie de Greeff.
Dat zegt eigenlijk al (bijna) genoeg! Misschien kunnen ze beter maar meteen opstappen …..
Hopelijk worden alle kosten resp. uitgaven (naar aard en
omvang) met toevoeging van de data waarop en waarvoor deze zijn gemaakt
nu geheel duidelijk.
Mag ik tezijnertijd deze specificatie van je inzien, voordat de Raad er (weer) over vergadert ?
Als je wilt, mag je deze reactie gerust in je blog opnemen.
Met een vriendelijke groet,
Louis Sparidans
APRIL APRIL APRIL APRIL APRIL APRIL
Geen raadsenquête scheepswerf, wel onderzoek Rekenkamer
gemeenteraad van Grave boog zich over het voorstel van
VPGrave om over de kwestie faillissement Scheepswerf een raadsenquête
te houden. Fractievoorzitter Jacques van Geest motiveerde zijn plan door
te verwijzen naar de grote onduidelijkheid die er bij het faillissement
is geweest. Hierdoor ontstond er volgens hem grote onrust in de Graafse
gemeenschap. Ook vergroting van het aantal werklozen was hier een
gevolg van. Tenslotte merkte de partij op dat er een industriecomplex
staat te verkommeren. Door dit alles vindt VPGrave het van belang dat er
duidelijkheid komt over ieders rol in dit gebeuren.
Nel Schuts (Keerpunt 2010) sprak
haar afkeuring uit over de hele gang van zaken en de gevolgen hiervan.
Anja Henisch (LPG) vond een raadsenquête een duur middel. Ze twijfelde
niet aan het gelijk van de raad. “Bovendien is er geen schadeclaim
ingediend”, stelt ze. Zij gaf de voorkeur aan een onafhankelijk
onderzoek door de Rekenkamercommissie. Haar voorstel kreeg steun.
Allereerst van het CDA. “Ik vind dat de onderste steen boven moet
komen”,
‘Stemmingmakerij’
Nel Schuts
wees op het feit dat de Rekenkamer op dit moment een slapende functie
heeft. Harrie de Greeff (VVD) ging ook mee in het verhaal van de
Rekenkamercommissie. Hij vond wel dat de opdracht nauwkeurig
geformuleerd moest worden. En ja, de Rekenkamercommissie moest opnieuw
wakker gemaakt. Nadat Jacques van Geest merkte dat hij voldoende steun
had voor een onderzoek, trok hij zijn verzoek voor een raadsenquête in.
MEI MEI MEI MEI MEI MEI MEI MEI MEI
Afscheidsreceptie burgemeester Haasjes
Statiefoto met ambtsketen |
Raadsuitstapje naar Kampen (eigen foto met Jeannette op de voorgrond) |
Sjoukje Haasjes van den Berg afscheid als waarnemend burgemeester van de
gemeente Grave.
Ruim twee en een half jaar is zij zeer betrokken
geweest bij de dagelijkse gang van zaken in onze gemeente.
gemeentebestuur willen wij u in de gelegenheid stellen om haar de hand
te schudden. Daarom wordt haar op dinsdag 21 mei een informele
bijeenkomst aangeboden van 18.15 uur tot 19.30 uur in het stadhuis van
Grave.
Wij nodigen u van harte uit hierbij aanwezig te zijn.
Het gemeentebestuur
Lex Roolvink onze nieuwe burgemeester.
Geen parkeerterrein aan de Stadhouderslaan.
VPGrave
Keerpunt 2010
|
Onderwerp:
Parkeerterrein Stadhouderslaan
|
|
De raad van de
gemeente Grave in vergadering bijeen in de vergadering van 11 juni 2013 |
Gehoord de
beraadslaging. |
Overwegende dat:
Van mening zijnde dat
–
het besluit van de gemeenteraad om te komen tot een parkeerterrein aan de Stadhouderslaan dient te worden opgeschort totdat alle alternatieven volledig zijn benut. |
Voorstel
–
het besluit om een parkeerterrein aan te leggen aan de Stadhouderslaan dient pas te worden uitgevoerd totdat alle alternatieven ( w.o. Visioterrein) volledig zijn benut en helderheid is over de gevolgen van het zogezegde Poet-beleid. |
Toelichting
Op 26 maart 2013
heeft de meerderheid van de gemeenteraad het besluit genomen om een parkeerterrein aan te leggen op een grasveld nabij de Stadhouderslaan. Dit besluit is genomen zonder dit van tevoren besproken te hebben met de bewoners uit de wijk De Mars. De bewoners van de wijk De Mars zijn dan ook massaal in verzet gekomen tegen het besluit van de gemeenteraad. Het besluit van de meerderheid van de raad is gebaseerd op het Parkeerbeleidsplan 2010-2015. Dit plan is gebaseerd op een aantal aannames. Echter als gevolg van de economische malaise zijn deze aannames (nog) niet gerealiseerd. Zo is er nog geen goede invulling gegeven aan het Arsenaal. Daarnaast is het Wisseveld nog steeds een bouwlocatie in ontwikkeling en is de scheepswerf gesloten. Verder komt in het centrum op korte termijn de opstallen van het “oude” Maaszicht leeg. Ook op het terrein van Viso zijn ontwikkelen gaande. Ook is er nieuw beleid waar het gaat om parkeren op eigen terrein. Er zijn derhalve meer dan voldoende alternatieven voor de parkeerproblematiek in het centrum van de gemeente Grave.
Daarnaast is gezien
de nabijheid van twee basisscholen uit een oogpunt van verkeersveiligheid de realisatie van een parkeerterrein aan de Stadhouderslaan volstrekt ongewenst. Bovendien wordt voor de scholen het buiten spel- en sportonderwijs onmogelijk gemaakt. Daarnaast is er ook sprake van een aantasting van het woongenot. Verder is er door het aanleggen van een parkeerterrein op deze locatie sprake van een aantasting van natuur- en andere maatschappelijke waarden. |
En gaat/gaan over
tot de orde van de dag. |
Indiener(s)
S. de Zoeten, J. van Geest, F. Stoffer, N.Schuts,
J.Leurs |
Besluit raad (in te vullen door de griffier)
0 motie ingetrokken
Jos Roelofs
griffier
|
Dinsdag willen we deze motie indienen. Een meerderheid van de raad hopen we kan zich dan uitspreken om het plan in te trekken!
En ook: kadernota en jaarrekening.
De belangrijkste bijdrage:
wmo en de uitvoering van de participaties gaan voor veel onzekerheid zorgen
voor degenen die ondersteuning nodig hebben. De bovenkant van de samenleving
kan het fiancieel zelf regelen maar de onderkant niet. De solidariteit krijgt
te maken met een geweldige uitdaging.
overlegstructuren aan te leggen heeft bijna niemand er meer zicht op. En de
klant van de gemeente ?
afkomt en een grote claim legt op mantelzorgers, buurtbewoners en familieleden.
Hier moet de gemeentelijke ambtenaar via keukentafel- gesprekken de regie gaan
voeren.
komt met aanvullende eisen.
de problematiek van zaken die over de schutting gegooid worden voorbereid en
communiceert optimaal met haar inwoners.
JULI JULI JULI JULI JULJULI JULI JULI JULI JULI
ELSEVIER: Grave: hoe de overheid een scheepswerf kapotmaakte. Weggepest uit Grave.
Diverse citaten
-
Arendo Joustra, hoofdredacteur:
de Tweede Kamer tonen weinig besef voor het gegeven dat geld eerst moet
worden verdiend voordat het (door de overheid)kan worden uitgegeven.
Ook op lokaal niveau speelt dit. In dit zomernummer staat een
huiveringwekkende reconstructie van hoe een bloeiende scheepswerf in
Grave (Noord-Brabant), waar zo’n zestig gezinnen van leefden, de nek
werd omgedraaid. Niet door een concurrent, maar door lokale politici en
ambtenaren. En waarom? De werf wilde schepen bouwen die 25 meter langer
waren dan de vergunning toestond. Tja, en een vergunning is heilig. Weg
werf, weg banen, weg geld.
- Rob van Kessel, oud-eigenaar en oud-directeur van de Graafse scheepswerf: In
2007 kregen we een milieuinspecteur van de provincie op bezoek. “Dat
kan niet: in de aanvraag voor de milieuvergunning staat dat je hier
schepen bouwt tot 110 meter.” Hij wijst naar een model in zijn kantoor.
“We waren toen dat schip van 135 meter aan het bouwen”. “Hier mee is de
ellende begonnen”. …. “De wethouder had van een zinnetje in de
aanvraag een harde eis van de gemeente gemaakt.” ” Bij de gemeente is
het altijd nee, tenzij en nooit ja, mits”.
- Jacques Leurs, gemeenteraadslid van Keerpunt 2010: “Bepaalde
krachten in de gemeente wilde de werf weg hebben”. “Het gemeentebestuur
had de droom om van de Maaskade een mooie boulevard te maken. De
scheepswerf hoorde daar niet thuis.” ” Het faillissement heeft ook
andere bedrijven in de stad geraakt”. “Ook Leurs wil een onderzoek naar
de toedracht van het faillissement”.
-
Wethouder Eric Daandels: “Als er geen duidelijk voorstel ligt, kan de raad het niet behandelen”.
-
Derk Jan Meijer, beleidsecretaris Koninklijk Metaalunie: “Gemeenten
hebben een eigen belang: geld verdienen met grondverkoop, bijvoorbeeld
door nieuwe woonwijken uit de grond te stampen”. Als vlak bij die wijk
een industrieterrein ligt – en dat gebeurt snel in Nederland – probeert
de gemeente de bewegingsvrijheid daar van de bedrijven in te perken.”
-
Kasper Buiting, beleidsadviseur FME-CWM: “Vaak willen Nederlandse gemeenten liever een woon- en leefgemeente zijn”.
-
Chris de Kok, beleidsadviseur Kamer van Koophandel Brabant: “Op het gemeentehuis zijn volgens hem weinig drijvende krachten om ondernemers te helpen”.
-
Alexander Brenninkmeijer, nationale ombudsman: “Gemeenten
werken over het algemeen niet mee met ondernemers, vooral niet met
aanvragen voor vergunningen”. “De gemeente denkt dan niet mee, maar zegt
gewoon dat het niet kan”.
-
Centraal Bureau voor de Statistiek: Het aantal toeristen in de regio is sinds het hoogtepunt 2009 met 9 procent in de regio afgenomen.
-
Werkgelegenheidsregister LISA: Het aantal banen daalt van 4020 in 2009 naar 3730 in 2012. Het aantal mensen in de bijstand is met bijna 30 procent gestegen
- De curator: overweegt
een vordering in te dienen tegen de gemeente: die zou met het weigeren
van de vergunning een onrechtmatige daad hebben gepleegd.
Hart van Grave in zwaar weer.
Uit het MIJN archief Hart van Grave: Nieuwe kosten Hart van Grave.
- Zijn voorgangers onderhandelden niet zakelijk genoeg met ontwikkelaar Van der Horst, zegt wethouder Daandels.
- Hoeveel dat Grave nog gaat kosten, zegt hij niet: “Maar met een euro of 10.000 zijn we er niet”.
door Frank Houtappels / de Gelderlander / zaterdag 17 juli 2010
Bij onderhandelingen over binnenstadproject Hart van Grave is de gemeente niet zakelijk genoeg geweest. En dat gaat nu geld kosten. Dat zegt huidig wethouder Eric Daandels (CDA).
Grave moet nog een exploitatieovereenkomst sluiten met ontwikkelaar Van der Horst in Cuijk. Van der Horst bouwt Hart van Grave. Daarin maakt het oude gemeentekantoor plaats voor woningen en winkels.
Volgens Daandels moeten de laatste puntjes op de “i” gezet worden, maar worden het wel dure puntjes.
“Wat het ons gaat kosten, is nog niet duidelijk. Het gaat om redelijke
bedragen. Waar je aan moet denken, zeg ik niet. Dat gaat een eigen leven
leiden. Maar met een eurootje of 10.000 zijn we er niet”, zegt
Daandels.
Vorig jaar kochten Van der Horst en Hema het oude gemeentekantoor van de
gemeente Grave. Daarmee verlosten ze Grave ook van een al jaren
moeizaam lopend project.
De puntjes die nu nog op de “i” moeten worden gezet, hebben volgens Daandels te maken met onder meer het aantal parkeerplaatsen en de vraag of de weekmarkt moet wijken voor de bouw van het project.
“Mijn voorgangers hebben onderhandeld over wie welke kosten op zich
neemt: de gemeente of de ontwikkelaar. Natuurlijk, ik respecteer die
afspraken. Maar ik heb het gevoel dat er wel wel heel veel
verantwoordelijkheden bij de gemeente zijn neergelegd. Het is voor een
ontwikkelaar wel makkelijk om zo min mogelijk risico te lopen. je kunt ook zeggen: goed onderhandeld. Het is geen verwijt, dat is een constatering.”
Nu: Daandels verwacht over een paar weken duidelijkheid.
Nu: Toenmalig wethouder Hans Bos (VVD) was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.
Nu: P.S. KEERPUNT 2010 wil daarom ook de verplaatsing van de weekmarkt op de agenda zetten!!!
Commentaar Leo de Vreede:
Duidelijkheid over Bijl/Hofplein ?
Er is weer discussie over de overeenkomst die de gemeente heeft
afgesloten met vd.Horst over de ontwikkeling van Bijl/Hofplein. Dit
project heet tegenwoordig “Hart van Grave”. De nieuwe wethouder heeft
geconstateerd dat de gemeente flink wat risico loopt en dat het wel eens
veel geld zou gaan kosten. Reden voor Keerpunt 2010 te
proberen dit onderwerp in de besluitvormende raadsvergadering van
dinsdag a.s. aan de orde te stellen. Dat gebeurt op basis van vragen
over de verplaatsing van de markt naar de Lunette. Die verplaatsing is
via de “straatradio” naar buiten gekomen. Dat betekent
dat het net zo goed niet meer dan een idee kan zijn als een genomen
besluit. Wat er met de markt gebeurt is op zich wel een belangrijk punt,
maar in het geheel van het project een detail.
zie verder: weblog mevrouw de voorzitter:
http://leodevreede.blogspot.com/2010/07/duidelijkheid-over-bijlhofplein.html
SEPTEMBER SEPTEMBER SEPTEMBER
Hester Kruizinga kiest ook voor Keerpunt 2010.
Lees over haar keuze:–>
raads- en commissievergaderingen bezoeken heb ik mijn keuze gemaakt. Maar de
liefde kan niet van een kant komen en de partij van mijn keuze had nog wel
wat vragen aan mij voordat we besloten met elkaar in zee te gaan. Een
paar vragen die ik op mijn bordje kreeg, wil ik wel publiek bespreken. Dan
weet u ook weer iets meer over wat mij beweegt, wat ik belangrijk vind.
interview met Keerpunt 2010;
goed gevolgd tijdens vrijwel alle commissie- en raadsvergaderingende laatste 2
jaar. Niet alleen op momenten dat het enorm spannend was, zoals rond de
sluiting van de scheepswerf, het parkeren op Mariakapel, Stadhouderslaan en
Lovendaalsingel, de belachelijk slepende kwestie rond de ark Margriet, maar
dagelijks.
grote partijen in Nederland, Keerpunt 2010 staat overduidelijk heel dicht
bij de bewoners en ondernemers van Grave, of je het met ze eens bent of niet,
dat is duidelijk zichtbaar. Met de grote en kleine kwesties die aan de orde
zijn geweest in de raad de laatste jaren is Keerpunt goed omgegaan.
heel goed geluisterd naar de burger en men is in staat heel snel en adequaat te
handelen. In tegenstelling tot andere partijen die in wollige taal om de hete
brei heen draaien, het als doel op zich lijken te hebben verheven om
politieke machtsspelletjes te spelen.
neerbuigende en respectloze uitlatingen van sommige raads- en collegeleden in
privé situaties (lees; op straat en in de kroeg en dus midden in onze
samenleving) over de gewone burger en de kleine ondernemer, dan rijzen je de
haren te berge, laat ik geen voorbeelden noemen hier.
partijen staan ook veel te ver van onze Graafse samenleving, het interesseert
ze niet, laat staan dat ze überhaupt weten waar Grave eigenlijk ligt op de
kaart en waar het hier over gaat. Keerpunt is integer en ik voel dat daar het
Hart van Grave op de juiste plaats zit en
klopt.
OKTOBER OKTOBER OKTOBER OKTOBER
Bouw twee volwaardige Brede Scholen kan
starten.
Ons standpunt.
2010 wil de beste beslissing voor onze jeugd en de woonwijken. We
hebben heel goed geluisterd naar alle argumenten. De uitleg van de twee
schoolbesturen was doorslaggevend voor onze fractie.
“brede” scholen. Een in West en een in Oost. Als we nu besluiten om te
gaan bouwen op het “Maisveld” of in het “Populierenbos” dan zullen alle
kinderen en veel ouders uit het Estersveld, Stoof en Escharen de raad
daarmee complimenteren.
tijdelijke huisvesting, veilige routes naar de Echte Brede School. Geen
leegloop bij Hartenaas en de Ester en dreigende sluiting. Veiligheid
rond de Jumbo wordt beter….enz. enz. enz.
de geschiedenisboeken komt dan te staan: “Die raad was zo gek nog
niet|” “Naast een AZC besluit ook een Twee Brede Scholenbesluit
bevochten in de
collegebesluiten”.
renoveren, verbouwen of nieuwbouw plegen.
NOVEMBER NOVEMBER NOVEMBER NOVEMBER
Repliek Algemene Beschouwingen 5 november 2013 KEERPUNT 2010
Extra service: onze inbreng bij de begrotingsbehandelingen kunt U hier al lezen,
transities op het terrein van WMO/AWBZ Jeugdzorg en Participatie, die
op de gemeenten afkomen, kunnen niet door de huidige afzonderlijke
gemeenten en bestuurders succesvol worden uitgevoerd.
vooruitzicht dat alle Gravenaren, Escharenaren, Velpenaren en
Gasselnaren in een tweede handsauto moeten gaan rijden. In plaats van
biefstuk dagelijks erwtensoep moeten gaan eten en ook nog eens allemaal
rolluiken moeten nemen in plaats van gordijnen met gouddraad is al te
gemakkelijk gezegd om de zorgelijke situatie te verbloemen en ook de greep uit de spaarpot – onze reserves – te verdedigen.
met alleen de trend te verhogen wreekt zich nu en gaat ten koste van
het voorzieningenniveau: fors snijden in de WMO bestanddelen; de
jeugdledensubsidie, bezuinigingen op beheer en onderhoud zijn enkele in
het oog vallende zaken.
het logo van de nieuw partij Trots Liberaal is Grave al vervangen door
het Land van Cuijk. Zo ver voor de muziek uitlopen doet Keerpunt 2010
niet.
schept wel duidelijkheid over de ambitie van deze nieuwe Graafse
partij. Omdat de partij niet de naam Democratisch Politiek Keerpunt
2012 overneemt scheelt ons weer een gang naar de Raad van State.
optimisme van TROTS betreffende het succesvol worden van de transities
WMO/AWBZ en Jeugdzorg delen we niet. De daarbij behorende bezuiniging
van rijkswege zal nog meer gaan knellen.
doet het CDA grote deugd te constateren dat ook de uitingen in de pers
over de gemeente Grave een positieve trend laten zien. Mogen wij
misschien weten welke krant het CDA leest, behalve de Esterse Minipers?
de Visie voor de toekomst schetst het CDA dat bestuurlijke
zelfstandigheid niet realistisch is. Kan het CDA onderschrijven dat
herindeling in de nabije toekomst onvermijdelijk is?
CDA spreekt over de eventueel aan te leggen nieuwe ontsluitingsweg
tussen Escharen en Grave. Gelooft u weer in sprookjes? Onze voorkeur
ligt bij een snelle, deugdelijke reconstructie van de N 321 vanaf Velp
tot de Maasbrug en het reduceren van de maximum snelheid tot 50 km.
de kiezer nu reeds gunstig te stemmen wil het CDA eerst in 2017 en
volgende jaren de OZB extra verhogen. Lezen wij het correct, dat het CDA
wel accoord gaat met de nu voorgestelde OZB verhoging? De terug te
draaien bezuinigingsvoorstellen worden vervolgens gedekt door een nog
grotere greep uit de reserves. Hoelang houden we dit vol?
bij de LPG ontbreekt een visie op de toekomst. Komt u rond de
verkiezingen met meer duidelijkheid? Ook is de LPG tegen een hogere OZB.
U slaat ook weer een gat in de begroting. Hoe wordt dat gerepareerd?
betrekking tot recreatie en toerisme ondersteunen wij de mening, dat
door vrijwilligers georganiseerde evenementen niet zwaarder financieel
moeten worden belast . Ook de veiligheidseisen moeten niet ongebreideld
worden opgeschroefd.
betrekking tot Bouwen en Wonen – starterswoningen doet het Keerpunt
2010 deugd dat het standpunt van de LPG is gewijzigd; in het verleden
onthield men steun aan onze motie om aan de Hengel in de Stoof
starterswoningen te bouwen.
toekomstvisie van de Verenigd Progressief Grave is glashelder en ook de
onze – in aanmerking nemend dat wij een stapje verder gaan: wij
pleiten voor 1 gemeente Land van Cuijk bestaande uit 1 stad en 36
dorpen.
VPG gaan wij nog steeds voor een eenvoudige analyse van de politieke en
financiële voor- en nadelen van herindeling binnen het Land van Cuijk.
suggestie om de dorps-en wijkraden meer budget te geven voor het
aanwenden van zelfwerkzaamheid van burgers bij het onderhoud van hun
woonomgeving c.q. de openbare ruimte – juichen wij toe.
zijn het helemaal met VPG eens: niet snijden in de recent beloofde
IDOPS-gelden; geen dramatische verlaging van de WMO-gelden; geen minder
geld voor de wijk-en dorpsraden; geen verlaging van het subsidie voor
verenigingen, organisaties en de bibliotheek in Gassel.
dekkingsvoorstel van VPG hiervoor spreekt ons aan: het veel lagere
activiteitenniveau van de gemeente rechtvaardigt een forse reductie op
de personele lasten.
het citaat van de fractievoorzitter aan het eind van zijn zwanenzang op
een eigen interpretatie van een uitspraak van de Commissaris van de
Koning, Wim van der Donk: Beste raadsleden van de gemeente Grave, laten
we toch het voorbeeld van Ravenstein volgen, want het samenvoegen van
gemeenten kan goed uitpakken – kunnen wij uiteraard instemmen.
de fractie tevreden over het antwoord van het college, dat er in het
afgelopen jaar voldoende zorg is geïnvesteerd in goede en betaalbare en
passende huur- of koopwoningen voor de lagere en laagste inkomens?
Gastcolumn Ben Bongaards 100!
Loopgravenoorlog tegen Litjens ten einde?
Zo’n besluit van de raad moet vervolgens uitgewerkt worden en voor wie bekend is met de mores in het Graafse, kan het geen verrassing zijn dat daarbij weer een ‘foutje’ (‘bedankt!’) gemaakt is. Het perceel in kwestie werd te groot getekend. Je kunt nauwelijks anders concluderen dan dat daarmee een reactie van de provincie moest worden uitgelokt. Die reageerde prompt met een reactieve aanwijzing waarmee de wijzigingsbevoegdheid weer ontkracht werd en er feitelijk weer een streep getrokken werd door de verplaatsing van het gewraakte noordelijke deel van het perceel.
Het lijkt er op dat de Raad van State en de provincie het spel van de gemeente Grave nu echt doorgrond hebben. De provincie heeft aan de Raad van State geschreven dat de gegeven reactieve aanwijzing op basis van nadere inzichten sterk wordt ingeperkt. Daardoor ontstaat er ruimte voor een beëindiging van de loopgravenoorlog in Esteren. De Raad van State heeft namelijk een dikke streep gehaald door de reactieve aanwijzing van de provincie.
De Raad van State heeft nog geen eerste uitspraak gedaan over het beroep van Litjens tegen het bestemmingsplan Buitengebied waarmee ambtelijk Grave hem weer een oor had willen aannaaien. Die echte uitspraken moeten nog komen maar door de boven beschreven besluiten en de schriftelijke informatie van de provincie aan de Raad van State is het pleit op hoofdzaken al beslecht. De enige factor die nu nog een rol speelt, is dat de gemeente haar zaakjes niet op orde heeft en dus aan het eind een combinatie van de spreekwoordelijke Graafse lulligheid en ambtelijke geniep nog roet in het eten kan gooien.
Een overtuigend voorbeeld van die achterbakse lulligheid is bijvoorbeeld dat de gemeente (lees: ambtenaren) in het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied allerlei stukjes grond die al veertig jaren door het bedrijf worden gebruikt, opeens als ‘agrarisch’ heeft bestempeld. Chicaneren en nog eens chicaneren, terwijl onze politici knikkebollend ‘ja’ zeiden tegen een plan dat ze niet eens gelezen (konden) hebben. De Graafse versie van een bestuur dat de teugels in handen houdt. Het is maar te hopen dat het uiteindelijk Grave haar eer te na is om zich nog een keer voor joker te laten zetten maar het blijft geboden alert te zijn; alerter dan onze gemeenteraad, liefst. Onze Raad van ‘oogjes dicht en snaveltjes toe…’
Graveon schrijft: GEMEENTELIJKE HERINDELING IN HET LAND VAN CUIJK MOET VEEL SNELLER!
is geen vraag meer of gemeentelijke herindeling gewenst is, dit besluit
is door de gemeenteraden in het Land van Cuijk genomen. *1
- Graveon
is zeer tevreden over de huidige samenwerking met de gemeente Grave en
wil deze samenwerking continueren. Maar nu 1 januari 2014 het ambtelijk
apparaat wordt samengevoegd voor het gehele Land van Cuijk*2, is Graveon van mening dat Strategie, Beleidsontwikkeling én Uitvoering als één geheel moet worden aangestuurd.
- Ondernemers in het Land van Cuijk
hebben elkaar steeds meer nodig om het economische klimaat in de regio
te versterken, zeker in deze economisch moeilijke tijden. Graveon
realiseert zich dat een bundeling van krachten van ondernemers zelf ook
nodig is. Graveon wordt een MKB-vereniging. Samenwerking met andere ondernemersverenigingen in het Land van Cuijk is gewenst. Een gezamenlijk MKB-platform Land van Cuijk kan daarvoor een vorm zijn.
Fractievoorzitter Keerpunt 2010: te(leurs)gesteld ja .. nee, opgelucht, blij en optimistisch.
gesprekken plaats hebben kunnen vinden met de belangrijkste critici. Op
uitnodigingen van het bestuur om in een persoonlijke ontmoeting met
elkaar in gesprek te gaan ging men niet in. Er is veel discussie
ontstaan na het opstappen van enkele leden als lid. Op de laatste Algemene Ledenvergadering liet men ook, zonder afmelding, verstek gaan. Er was totaal geen vertrouwen meer in bestuur en fractie concludeerden zowel bestuur, kopgroep en leden.
- Er heeft een bestuursverkiezing
plaatsgevonden. De voorzitter, de heer Ton van Elk de Freese, heeft
zich bereid verklaard nog een jaar te blijven, en de vergadering heeft
daarmee ingestemd. Er was een groot vertrouwen om met hem als voorzitter door te gaan. - Op de kieslijst treft U geen namen meer aan van “buitenleden”. Dus op de kieslijst alleen maar Graafse, Esterse, Gasselse of Velpse kandidaten.
- De inbreng van de heer Hans Satter en mevrouw Hester Kruizinga wordt herschreven op verzoek van de ALV, nu zij geen lid meer zijn is hun bijdrage ook niet meer gewenst en daarmee is verdere discussie over auteursrechten niet meer aan de orde.
- Ben Bongaards kan doorgaan met zijn gastcolumns op mijn weblog. Hij kan er ook voor kiezen om zijn bijdragen via de nieuwe website Grave kiest te publiceren. De ALV vond dat de weblog open moet blijven staan voor afwijkende standpunten.
- De buitenleden voelen zich absoluut geen “klapvee” en hebben terdege een positieve inbreng en zij wensen deze inbreng voort te zetten.
- De kopgroep, de zes gekozen kandidaten, vormen nu het campagneteam.
1. Jacques Leurs (Grave; de Mars
2. Nel Schuts Velp
3. Ben Litjens Escharen
4. Hennie Bongers (Grave; de Zittert
5. Theo Jaspers (Gassel)
6. Frank Stoffer (Grave; Estersveld)
De fractie heeft zich weer direct op de lopende zaken
gestort. Onze burgemeester pakte gisteren het signaal meteen op dat de
raadsleden, voorzitters van de tennisverenigingen, inspreekster namens
Horeca Nederland en horeca Grave afgaven dat er dringend nader overleg moet zijn. Terplekke maakte hij zijn agenda schoon en werden afspraken gemaakt met alle betrokkenen. Zo kan het dus ook!
over de voortzetting van de VVV in Grave. Keerpunt 2010 gaat vanavond
in de agendacommissie bepleiten om dit heikele punt dat veel deining
veroorzaakt in het hele Land van Cuijk a.s. dinsdag op de raadsagenda te
zetten. Er is grote onduidelijkheid hoe het verder moet. Ook een intern stuk van de nieuwe toeristische organisatie roept veel vragen op. We gaan dit stuk dat we nu pas in handen hebben aandachtig bestuderen.
positieve reacties “links en rechts” steunen bestuur, fractie en leden
om de ingeslagen koers, die we al meer dan 4 jaar volgen, vol te houden.
“We gaan beslist op jullie stemmen. Er moet een Keerpunt in Escharen,
Gassel.