Grave Lokaal

Onze verkorte bijdrage aan de begrotingsbehandelingen 2014.

Titel van onze bijdrage:
Ambitieloos en drijfzand
.
Fractievoorzitter Keerpunt 2010 Jacques Leurs
Gemeenteraadslid Nel Schuts

De
programmabegroting ontbeert een goede en heldere onderbouwing, toont geen visie
en daarmee onvoldoende ambitie. Er wordt rijkelijk gestrooid met ambtelijk
jargon en afkortingen zonder enige verklaring of toelichting. Het is een stortvloed
aan cijfermateriaal waar geen burger wijs uit wordt.
In
de begroting wordt uitgegaan van één ambtelijke organisatie voor de gemeenten
Grave, Cuijk en Mill per 1 januari 2014. Hoe deze zal zijn ingericht moet voor
een groot deel nog worden uitgevonden. In de toelichting staat (het staat er
echt): “de ambtelijke fusie zal de gestage ontwikkeling van de kwaliteit van de
dienstverlening tijdelijk afvlakken, de ambities zullen daarna snel worden
gerealiseerd”. Het dure ambtelijk apparaat krijgt toestemming een tijdje (?)
minder te presteren. 
Met droge ogen wordt de burgers meegedeeld dat de  loketdiensten op het stadhuis (de burger als
klant) die blijkens een monitor redelijk op orde zijn, voorlopig minder worden.
Dat is een onbegrijpelijke en onaanvaardbare houding van een gemeentebestuur.
Het
oordeel van burgers over de mogelijkheid van deelname aan de beleids-vorming
(hetgeen van wezenlijk belang is voor burgerparticipatie) scoort de gemeente
een dikke onvoldoende (5.4). Het ambitieniveau  dat men in 2017 (!) wil bereiken is 5.8. Men
vindt burgerparticipatie kennelijk niet belangrijk en neemt er genoegen mee dat
dit punt structureel onvoldoende is.
In
de aanbiedingsbrief schrijft het College dat zij streeft naar een duurzaam
sluitende begroting en dat het dus nodig is om fundamentele keuzes te maken.
Welke fundamentele keuzes nu precies worden gemaakt, wordt niet duidelijk. 
Aangekondigd wordt: “we zullen de begroting 2015 baseren op de vastgestelde
toekomstvisie van de gemeente Grave en het nog op te stellen bestuursakkoord”.
In een uitvoerige paragraaf ‘ombuigingen’ zou dan duidelijk moeten worden welke
keuzes gemaakt worden. Een visieloze stofkam wordt door honderden posten
gehaald met uiteindelijk een positief resultaat van € 8000. Dat lijkt mooi,
maar het resultaat zit vol onzekerheden (en zelfs onbeheersbare posten zoals de
vele samenwerkingsverbanden) en vooral verenigingen (minder of geen subsidie)
moeten het ontgelden. 
Wat de consequenties voor het voorzieningen-niveau zijn,
daarover wordt met geen woord gerept. Zo wordt de jeugdledensubsidie afgeschaft
(levert 30.000 euro op), maar dat betekent voor de sportbeoefening van kinderen
en jongeren wordt verzwegen.
Om
er uit te komen, pakt men een beproefd middel: lastenverhogingen voor burgers
en ondernemers en minder subsidies voor verenigingen. Wat in het kader van een
‘duurzaam sluitende begroting’ volledig buiten beeld blijft, zijn de kosten van
het ambtelijk apparaat. De personele lasten van Grave bedragen ruim 5,3 miljoen
euro. Dat ligt ver (20 tot 25 procent) boven gekende normen. Keerpunt wil van
het College weten waarom de personele lasten van de gemeente zo hoog zijn in
vergelijking met andere gemeenten. Bij één ambtelijk apparaat Grave, Mill en
Cuijk moet het streven zijn de personele lasten terug te dringen. Keerpunt
pleit dan ook voor een hard budgetplafond in dezen dat ook geld voor de inhuur
van externe adviesbureaus.
Je
kunt niet komen met maatregelen die burgers dubbel treffen (hogere lasten en
minder dienstverlening) zonder de eigen kosten te reduceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *