Grave Lokaal

Gastcolumn van Ben Bongaards: De kleren van de Keizer.

De
kleren van de keizer…?


Spiernaakt voor de kiezer…?


Ik herinner me dat ik in de nadagen van
Franco’s dictatuur als student een paar dagen rondtoerde in Spanje. Het moet
rond 1974 geweest zijn. In mijn onnozelheid dacht ik: ‘Wie maakt me wat?
Vakantie is vakantie.’ Het was in de tijd dat je hartelijk welkom was aan de
Costa Brava maar het regime werd nerveus als je nieuwsgierig was naar wat er
verder te koop was in Spanje. Mijn onnozelheid verdween als sneeuw in de zon,
toen ik twee dagen na elkaar door de Guardia Civil met een karabijn in de
aanslag werd staande gehouden. 

De enige reden die ik kon bedenken was mijn
Nederlands nummerbord. Het was een harde kennismaking met het verschil tussen
leven in vrijheid en in een dictatuur. Ik heb toen rechtsomkeert gemaakt naar
Frankrijk. Het werd me nog veel duidelijker toen ik in de buurt van de grens
een tweetal Spaanse medestudenten had opgepikt. Tot de grens bestond de
conversatie enkel uit algemeenheden maar we waren nog geen kilometer in
Frankrijk of de zwijgzame reisgenoten ontpopten zich als kritische jongelui die
me maar wat graag wilden vertellen wat hen bezielde. Vertrouwen; in een
dictatuur wantrouw je standaard iedereen…

Wij leven in een democratie. Een van de
aspecten daarvan is vrijheid van meningsuiting. Die vrijheid is de laatste
jaren meer en meer een absoluut gegeven geworden en lijkt daarmee enigszins
boven de andere grondwettelijke vrijheden uitgestegen te zijn. Soms lijkt het
principe absurde vormen aan te nemen als je hoort en ziet wat er aan onzin,
onbeschoftheid en smeerlapperij verkocht wordt met een beroep op de vrijheid
van meningsuiting. Maar het middel is al snel erger dan de kwaal als je onderscheid
gaat maken. Wie bepaalt wat fatsoenlijk is, wat verstandig is, wat goed is? Doe
ik dat of degene met wie ik het niet eens ben? 

Vrijheid van meningsuiting staat op gespannen voet met macht, zeker als de
macht het niet nodig vindt zich te legitimeren of legitimiteit
(rechtvaardiging) te verdienen. Macht ligt bij machthebbers. In een dictatuur
laat je het wel uit je hoofd om al te vrij met je mening om te gaan… Dictaturen
zijn helder: ‘Je bek houden…’ 

Maar democratie is ook een spel met macht als inzet. Op zich niets mis met
macht. Macht is nodig om zaken geregeld te krijgen. Maar in tegenstelling tot
een dictatuur gaat het altijd in een adem om controle van de macht. Mensen die
macht hebben, hebben die controle nodig. In de eerste plaats omdat ze mensen
zijn, met menselijke motieven die (bewust of onbewust) niet altijd even zuiver
zijn. Om die reden dient het gebruik van macht te worden getoetst.

Macht is een
gevaarlijk goedje in handen van schoften, daar zijn we het gauw over eens. Maar
de geschiedenis heeft ons bij voortduring geleerd dat macht ook gevaarlijk is
in de handen van bange mensen. Macht wakkert angst aan, angst om macht te
verliezen. Goede en verstandige bestuurders organiseren tegenspraak of controle
zelf, omdat ze zich van dit gevaar bewust zijn en over voldoende zelfkennis
beschikken.


Macht is één van de instrumenten
die horen bij het spel van de politiek. Je kunt nog zo mooie plannen hebben;
als je niet genoeg macht kunt organiseren, komt er niets van terecht. Dat spel
vraagt nogal wat van politici. Het is het spel van de democratie, van kiezers
en gekozenen, van bestuurders en mensen die bestuurd worden, van mensen met
allerlei denkrichtingen en stromingen. In theorie van heel de maatschappij. 

Een
ingewikkeld spel met ingewikkelde regels maar het principe is simpel en helder:
in een democratie moeten we er samen uit zien te komen; een gekozene draagt
macht (verantwoording) namens de gemeenschap en wordt geacht ook verantwoording
af te leggen aan diezelfde gemeenschap. Dat hoort het credo te zijn van
politici in een democratisch bestel: namens de kiezers en ten behoeve van hen.

Als je de Graafse politiek gadeslaat, zie je
in een oogopslag dat er wel een en ander valt af te dingen op deze algemene
principes. Je ziet politici aan het werk die lak (lijken te) hebben aan de
kiezer. Verantwoording afleggen? Openheid van zaken geven? Deze vraagtekens
zetten is zo ongeveer de vragen beantwoorden. Het is toch een gotspe dat onze
volksvertegenwoordigers zich hullen in stilzwijgen en geheimhouding over alles
wat er misgaat en gebrekkig geïnformeerde toeschouwers kwalijk nemen dat ze
slecht geïnformeerd zijn en vragen stellen. Lastige vragen, inderdaad, maar wel
terecht. Al was het alleen maar omdat burgers het recht hebben om geïnformeerd
te worden en rekening en verantwoording te krijgen van het bestuurlijke doen en
laten van hun bestuurders.

Wil je als politicus of bestuurder serieus
genomen worden, dan kun je er niet van uit gaan dat dat iets gratuits is. In
democratische politiek en bestuur is er bij uitstek één zaak die je moet
verdienen: vertrouwen, vertrouwen van de kiezers. En daar is weinig
vanzelfsprekends meer aan. In een dictatuur met bange burgers kom je een heel
eind met ‘brood en spelen’; onze democratie van mondige en berekenende burgers legt
de lat veel hoger. 

Gekozen worden is als een afspraak of overeenkomst met je
kiezers. Lever je niet, dan heb je een probleem. Vervelend, maar onontkoombaar.
De enige boosheid of frustratie die de Graafse politiek past, is die over haar
eigen onvermogen om werk van bestuurlijke kwaliteit te leveren. Waarschijnlijk
zijn onze politici zich daar overigens stiekem wel van bewust; als ze proberen
kritiek te ontkrachten, wordt er met losse flodders geschoten en ook nog eens
in de verkeerde richting. Dan ben je als schutter stom bezig. Op z’n gunstigst
schiet je in je eigen voet. 

In het democratisch politiek handwerk is het een
doodzonde om critici en andere burgers te laag in te schatten en die
inschattingsfout werkt automatisch als een boemerang… Angst is een slechte
raadgever en zelfvertrouwen doet mensen stralen, ook politici. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *