Wij nodigen U uit te reageren op onze inbreng en de replieken van het college.
BESCHOUWINGEN PROGRAMMABEGROTING 2013
onze vragen en reacties voor u op een rij gezet.
Andere opmerkelijke
zaken zijn ook vermeld!
te reageren op de site, per email naar de raadsleden, persoonlijk of telefonisch.
Graafse gemeenteraad,
Bijgaand treft u de replieken aan op de door u als politieke
partij ingediende algemene beschouwingen op de begroting 2013.
De gezamenlijk conclusie van u als politieke partijen is dat
we in een financieel ongewisse tijd verkeren die de gemeente noopt om bij het
sluitend maken van de begroting pijnlijke
keuzes te maken. De financiële positie van de gemeente Grave staat onder druk. Hierbij is ook nog
geen rekening gehouden met de maatregelen die zullen volgen als het nieuwe
kabinet aantreedt. De programmabegroting 2013 wordt in zijn algemeenheid als
kort, duidelijk, inzichtelijk en gemakkelijk leesbaar ervaren. Verder heeft het
bestuursakkoord 2010 – 2014 een centrale plaats ingenomen in de
programmabegroting 2013. De tendens
die in de algemene beschouwingen doorklinkt is de noodzakelijke ambtelijke en bestuurlijke samenwerking binnen het Land
van Cuijk. Verder wordt in de algemene beschouwingen ingegaan op de
omvangrijke bezuinigingen als gevolg van de economische crisis, waardoor de
overheid flink bezuinigt op de lagere overheden. Hierbij worden we
geconfronteerd met Rijks beleid dat steeds meer taken decentraliseert naar de gemeenten met de nodige efficiency
kortingen.
Het wordt duidelijk dat het steeds moeilijker wordt om het voorzieningenniveau voor onze burgers te
handhaven of te verbeteren. De budgettaire positie staat onder druk waardoor de
ruimte voor nieuwe zaken dan wel intensivering van bestaand beleid steeds
verder afneemt. U bent in het algemeen
tevreden over de verwerking van het amendement bij de kadernota 2013 in
de begroting 2013.
begroting indringend gekeken naar alle ingrediënten die benodigd waren om te
komen tot de begroting 2013 zoals deze u eerder is aangereikt. Dit betreffen
ingrediënten zoals de door u als raad bij de vaststelling van de geamendeerde
kadernota 2013 aangegeven richtlijnen en indicaties van beleidsterreinen, waar
wel of niet een bezuiniging te realiseren zou kunnen zijn. In dit kader ook de
ontwikkelingen op het gebied van het gemeentefonds, decentralisatie van taken,
bestuursakkoord 2010-2014 etc. Dit heeft geleid tot de voorliggende begroting
2013 inclusief bezuinigingsvoorstellen met een structurele doorwerking in het
financieel meerjarenperspectief. Het
College van B&W heeft hierbij nadrukkelijk ingezet op bijstellen van het
ambitieniveau, bezuinigingen en inkomstenverhoging.
keuzes voorliggen waar u politiek gezien uw mening over heeft gevormd in uw
beschouwingen. Wij waarderen uw inbreng
in deze ten zeerste. In onderliggend document zijn per programma de
concrete vragen beantwoord zoals wij deze hebben kunnen opmaken uit uw algemene
beschouwingen.
maatschappelijke verantwoordelijkheid om het voorzieningenniveau binnen onze
gemeente in stand te houden. Een verantwoordelijkheid zowel voor de gemeente
als haar bewoners. Het is in de ogen van het College van B&W billijk de
bewoners een extra bijdrage te vragen om het niveau in deze zware tijden zo
veel mogelijk te consolideren. Daarom is in de begroting 2013 geopteerd voor
een structureel ruimere verhoging van de OZB dan de trendmatige verhoging van
1,5%.
dat het College van B&W er naar streeft gezamenlijk met de raad op 6
november 2012 de juiste gewogen besluiten te nemen over de begroting 2013 en
het gepresenteerde meerjarenperspectief.
wijsheid toe bij uw voorbereidingen.
per programma
en handhaving
CDA
voorgaande jaren blijft het CDA van mening dat de firma Litjens, na de positieve
houding van de gemeenteraad in 2012,??? webmaster… ??? werk
moet maken van de verkeersonveilige
situatie aan de Graafschedijk.
komen er zichtbare maatregelen m.b.t. deze verkeersonveilige situatie?
Antwoord college:
De Graafschedijk is een aantal jaar geleden ingericht als 60km zone conform het
vastgesteld categoriseringsplan. De Graafschedijk voldoet aan de eisen van
duurzaam veilig en er worden geen extra zichtbare maatregelen genomen.
toezicht en handhaven
Keerpunt 2010; 1.
De
De achterstand toezicht en handhaving Ruimte en Wonen wegwerken gaat € 68.000,-
kosten. Vreemd is dat er nog steeds geen
finale inventarisering is van oude handhavingzaken.
Hoe heeft het zover kunnen komen?
Wat zijn de kosten voor het wegwerken van oude
handhavingszaken?
In het raadsbesluit van 13 maart 2012 hebt u als gemeenteraad een bedrag van €
35.000,- gevoteerd voor het wegwerken van oude handhavingzaken. Dit bedrag was
een startbedrag en het college heeft aan u aangegeven dat dit bedrag een begin
was. Mocht dit niet voldoende zijn dan zou het College bij uw raad terugkomen
voor meer financiële middelen. In het
raadsvoorstel voor de raadsvergadering van 13 november 2012 wordt aan u
gevraagd in te stemmen met het ter beschikking stellen van een bedrag van €
81.360,- ( voor 2012: € 15.356,- en voor 2013: € 66.004,-). Ter toelichting op
het raadsvoorstel van 13 november 2012 wordt de stand van zaken op hoofdlijnen
in de afwikkeling oude handhavingzaken
beschikbaar gesteld. De achterstand is ontstaan door meerdere oorzaken. Voor
het jaar 2010 kon de gemeente Grave geen integraal handhavingprogramma en uitvoeringsprogramma
overleggen. Het provinciebestuur heeft de gemeente verplicht om orde op zaken
te stellen. Om daaraan tegemoet te komen werd een kadernota integrale handhaving 2010-2014 en jaarlijkse
uitvoeringprogramma’s integrale handhaving vastgesteld. Het provinciebestuur is
van oordeel dat de gemeente Grave daarmee een constructieve start heeft
gemaakt. In 2010 beschikte de gemeente nog niet over een coördinator integrale
handhaving en was de ambtelijke aansturing onvoldoende geborgd. De ontwikkeling
van de keten vergunningverlening, toezicht en juridische handhaving fungeerde
niet optimaal. Ook is gebleken dat voor
juridische handhaving onvoldoende uren beschikbaar waren.
dat voor het jaar 2013 nog een bedrag van € 66.004,- nodig is. Hiervoor is een
dekking gevonden in de begroting 2013.
aangenomen. Geen provisorische oplossing, maar een duurzame oplossing van het
onderhoud van de de Graafsedijk. Uit de stukken lezen we dat er een proefvak
wordt aangebracht van circa 600 meter grasbeton-tegels.
meter?
gehele weg van grasbetontegels
voorzien?
prioriteit te geven aan herstel van de bermen van de Graafschedijk. Nu lezen we
dat er €30.000 wordt uitgetrokken voor het realiseren van een proefvak. We
weten waar we het over hebben, we kennen de remedie, een proefvak is dan niet
voldoende. Wij willen een toezegging van het college dat de Graafschedijk
volledig en afdoende onder handen wordt genomen in 2013.
dat een proefvak wordt aangebracht en dit te evalueren, waarbij de financiële
consequenties worden betrokken. We kiezen bewust voor een proefvak met
evaluatie, want dat is beter dan een maatregel die achteraf niet duurzaam
blijkt te zijn. Na een jaar kan namelijk bepaald worden of de fundering van
menggranulaat onder de grasbetontegels voldoende is gekozen en er geen
verzakkingen zijn opgetreden.
is het voorstel om een proefvak aan te brengen tussen de Fazantenweg en de
Torenstraat. Deze afstand bedraagt circa 600m1 en is naar onze mening van
voldoende lengte voor het uitvoeren van een proef.
waarbij rekening wordt gehouden met de volgende onderdelen: zagen
asfaltverharding inclusief afvoer vrijkomend materiaal, ontgraven grond/puin en
afvoeren, leveren en aanbrengen fundering menggranulaat en
grasbetonmaatregelen, repareren randschade asfaltverharding en het toepassen
van verkeersmaatregelen. Daarnaast wordt er gerekend met een standaard
percentage van uitvoeringskosten, algemene kosten en winst en risico. Wanneer
het werk wordt uitgevoerd wordt deze conform het aanbestedingsbeleid meervoudig
onderhands aanbesteedt. Het eventuele aanbestedingsvoordeel vloeit terug naar
de algemene middelen.
oplossing is moet budget gevoteerd worden en kunnen wat ons betreft voor de
gehele Graafschedijk (daar waar nodig) grasbetontegels worden aangelegd.
college ook nog eens naar de Hoogveldseweg-Pastoriestraat in Velp kijken
Wanneer is die weg volgens het Beheerplan Wegen aan onderhoud toe?
beheerplanperiode t/m 2014 niet in aanmerking voor groot onderhoud. Op basis
van ervaring verwachten we dat deze weg de volgende beheerplanperiode ook niet
in aanmerking komt. Dit is echter wel afhankelijk van de intensiteit van de
hoofdrijbaan en de weersomstandigheden.
tot een herinrichting van het Julianaplein. Natuurlijk moet hier en daar nog
geschaafd worden aan dit plan. Dankzij het amendement van de coalitie zijn de
middelen (investering van € 400.000) in de begroting 2013 opgenomen.
is en plan van aanpak, inclusief tijdspad?
van de Gasselse inwoners het te investeren bedrag fors omlaag kan.
de insteek van het college?
kan het bedrag van € 400.000,– daardoor omlaag?
voorbereid inclusief plan van aanpak en wordt er een opstartoverleg ingepland
met de dorpsraad Gassel.
kosten zo laag mogelijk gehouden moeten worden. In nauw overleg met de
dorpsraad Gassel wordt het ontwerp uitgewerkt tot een definitieve versie en op
basis hiervan kan bezien worden hoe de middelen worden ingezet.
besteed. We vinden dat zwaar onvoldoende. Meermalen is ons toegezegd dat er een
uitvoerige rapportage inclusief financiën naar de gemeenteraad komt. Ons geduld
is op!
afzonderlijk raadsvoorstel in voorbereiding. Behandeling daarvan staat in
beginsel gepland voor de raadsvergadering van 18 december 2012.
monumentale St.Elisabeth kerk en het Historisch
Stadhuis. Voor een historisch stadje met toeristische aspiraties is dit
een goede investering. Beide gebouwen
zijn jarenlang prachtig aangestraald geweest. Boven op het voormalig
horecapand aan de Markt/Achter de Kerk stond
dure apparatuur. Aan het werkstadhuis hingen ook armaturen tot op de dag
van de sloop.
deze armaturen niet meer gebruikt worden? Of zijn ze er niet meer?
Deze armaturen zijn inmiddels afgeschreven en daarbij erg
energie-onzuinig.
dit geraamde bedrag € 100.000,– zo hoog? Structureel kost het € 6.500,– per
jaar.
onderhoud en energiekosten zijn beduidend goedkoper, ook de levensduur van
led-verlichting is langer.
wordt er naast het beheerplan groen een groenstructuurplan opgesteld? Door wie?
Wat kost het?
Antwoord college:
verkrijgen over de jaarlijkse afschrijvingen voor groenvoorzieningen (en
speelvoorzieningen) binnen en buiten de bebouwde kom op basis van een actueel
beeld van de omvang van de arealen van de verschillende
beheergroepen. Het gaat concreet over een meerjarenplan voor de renovatie van
de groenvoorzieningen voor een periode van 4 jaar (2011-2014). Het zou de uitwerking moeten zijn van het beleid zoals zou moeten zijn
verwoord in het groenstructuurplan. Het op te stellen groenbeleids- en structuurplan
vormt het ontbrekende beleidskader van het openbaar groen, het groen wordt
bijvoorbeeld ontleed in groenstructuren en groenfuncties. Daarnaast worden
visies geformuleerd voor het te voeren groenbeleid (waaronder de renovaties en
de omvormingen) in de diverse bebouwingskernen. Het beleidsplan moet dienst
doen als realistisch kompas voor de gewenste groenstructuren, groeninrichtingen
en groenbeheer.
opdracht als afstudeeropdracht te laten verzorgen door studenten van de
hogeschool ‘Larenstein’. Voor een defintieve opzet komen wij met een
afzonderlijk voorstel waarin ook de kosten zijn opgenomen.
Keerpunt 2010; 8.
voorwaarden van het Visioterrein gebruik gemaakt kan worden voor de opvang van
parkeren.’ in de tekst is opgenomen.
vraag: We hebben
in het verleden vaak hier op aangedrongen. Wordt er nu serieus naar gekeken?
Het college is in overleg met Visio waarbij ook serieus naar
de mogelijkheden van parkeren wordt gekeken.
zit het met de bijdrage vanuit het Hart van Grave voor de aanleg van
parkeervoorzieningen. Dit bedrag van 480 K dient te worden betaald voor de
oplevering van het project. Is het bedrag al voldaan en zo nee, heeft het
college zicht op het moment waarop de betaling te verwachten is?
parkeerplaatsen aangelegd t.b.v. Hart van Grave. De gemeente financiert er 48,
de ontwikkelaar 70. Het bedrag van 480.000 is gereserveerd in het
Mobiliteitsfonds voor het gemeentelijk aandeel t.b.v. de aanleg van de
parkeerplaatsen. Definitieve bedrag zal voortkomen uit de aanbesteding. De
ontwikkelaar financiert zijn eigen aandeel.
provincie om zo snel mogelijk deze weg, waarop diverse ernstige ongelukken
gebeurd zijn, op te knappen. We willen na de behandeling in de Provinciale
Staten op 16 november uitsluitsel hoe het verder gaat. Grave mag niet afhaken
omdat de geldmiddelen ontbreken.
raming van de te verwachten Graafse financiële bijdrage?
planstudie opgesteld, waarbij de gemeente Grave en Landerd betrokken worden.
Globale tijdsindicatie is dat de studie uiterlijk begin april 2013 gereed is.
Op dat moment is er ook meer duidelijkheid over de kosten en de te verwachten
bijdragen van de gemeentes voor het project.
plaats vinden.
afspraken zijn er met wie gemaakt in het verleden?
van de klokkentoren ligt bij de ontwikkelaar. Naar verwachting kan de raad
begin 2013 een voorstel worden aangeboden hoe invulling kan worden gegeven aan
het toekomstig gebruik van de klokkentoren met bijbehorende (financiële)
middelen.
blijkt dat de Wijkraden over de volle breedte nog onvoldoende functioneren. Wat
denkt het college hieraan te kunnen doen?
wijkraden verschillen van elkaar. Niet alleen voor wat betreft de bemensing
(aantal leden) van het bestuur, maar ook in de wijze waarop men invulling geeft
aan het vertegenwoordigen van de wijkbewoners. Een versterking van de rol,
positie en functie van de wijkraad is een groeiproces. Naar onze mening zijn
hierin medio 2012 de eerste stappen gezet middels de beleidsnotitie wijk- en
dorpsbeheer gemeente Grave. Ook hebben de raden een cruciale rol gespeeld bij
het opstellen van de iDOP’s. Deze worden momenteel uitgerold. Dit geeft de
wijkraden de gelegenheid te groeien in hun rol/taak als vertegenwoordigers van
de wijk.
Voorzieningen en sociale samenhang
CDA
zeker uit de grond! Dit schreven we met de Algemene Beschouwingen 2012. Een
jaar later staat er een gebouw, waar Grave nu al trots op moet zijn.
in voorzien en hoe is de stand van zaken m.b.t. de plannen?
aan ons voorgelegd. Dit voorontwerp wordt met GBB besproken, GBB is namelijk
medegrondeigenaar/contractpartner en dient het ontwerp ook goed te keuren.
Daarna zal het ontwerp omgezet worden in een bestek inclusief kostenraming. De
kosten voor de inrichting van het voorterrein komen voor rekening van
BrabantWonen/Zorg. De kosten voor de overige inrichting komen op de
gezamenlijke grondexploitatie (GBB/Gemeente) Wisseveld. Tussentijds zal een
informatiemiddag/avond worden gehouden waar bewoners, omwonenden en betrokkenen
inzage kunnen krijgen in de plannen. De aanleg zal i.v.m. hoogwaterseizoen na 1
april 2013 starten.
het ontbreken in het kopje van de Brede School Grave West. We zijn benieuwd
naar de herbestemming van Hartenaas en de Wegwijzer.
gebeurt er als deze gebouwen leeg blijven staan?
bezien. Voorlopig gaan wij er van uit dat deze lokalen nog tot 2015 in gebruik
blijven.
behalve een financieel probleem ook een beheerprobleem?
te worden bezien. De uitkomst zal mede bepalend zijn voor de beantwoording van
deze vraag.
is het gebruik van het Centrum voor Jeugd en Gezin door ouders en opvoeders?
Hoeveel betalen wij en wat krijgen we ervoor terug?
registratie nu aan het optimaliseren. De vragen komen binnen via de telefoon en
de website. De sites worden goed bezocht, de jongerensite tussen de 2500 en
6000 bezoeken per maand de ‘volwassenen’ 800, wat ook hoog is. Het aantal
vragen dat nu bij het CJG binnen komt moet groeien. Om die reden hebben wij nu
extra ingestoken op PR en zijn wij nu outreachend gaan werken, om het bereik
van het CJG te vergroten. Alle vragen rond opvoeden en opgroeien moeten, ook in
het kader van de transitie jeugdzorg, in de nabije toekomst bij het CJG binnen
komen.
levert Grave voor betreffend jaar een bijdrage ad € 3.518,-
verliest de huidige functie? Klopt dat?
primaire locatie voor de huisvesting van zowel de wijkgebonden voorzieningen
als het jongerencentrum.
intentieverklaring wordt hier bedoeld?
buurt” van het ministerie van VWS.
loopt de eerste buurtsportcoach in Grave rond?
een inspanningsverplichting om mogelijk 2 fte te realiseren. Deze 2 fte moeten
uiterlijk in 2016 zijn ingevuld. De eerste buurtsportcoach zal voorlopig nog
niet rondlopen, omdat eerst nader onderzocht wordt hoe de buurtsportcoach het
beste kan worden ingevuld en of het financieel haalbaar is.
de rol van vrijwilligers?
buurtsportcoaches. Afhankelijk van hoe en of de fte’s van buurtsportcoach
worden ingevuld kan pas worden bezien of inzet van vrijwilligers daarbij nodig
is.
stijl
initiatieven genomen om de Kunst van het
Samenleven in te voeren?
maanden aan dit onderwerp gewerkt. Bij de kadernota 2014 zullen de resultaten
hiervan meer inzichtelijk zijn.
moeten we ons realiseren dat behoud van Esterade voor de genoemde functies
vraagt om een investering die al gauw enkele tonnen bedraagt. Realiseert het
college zich dat en zien wij die kosten terug in de financiële opzet van het
project zoals wij die binnenkort ongetwijfeld krijgen voorgelegd. In dit
verband zijn wij erg benieuwd naar de stand van zaken over de onderhandelingen
met Brabant Wonen betreffende het MFC. In het beleidsprogramma lijkt er van te
worden uitgegaan dat daarover overeenstemming bestaat.
worden gemaakt. De onderhandelingen over het beheer van het MFC zijn
vergevorderd, maar nog niet volledig afgerond.
zien de Kunstzinnige Vorming nergens meer terugkomen. Bent u bezig met afbouwen
of heeft u nota genomen van het gevoelen van een groot deel van de Raad
gedurende de laatste jaren en ziet u verder af van het korten op de
Kunstzinnige Vorming?
dit moment wordt niet voorzien in kortingen op de vergoeding voor de
kunstzinnige vorming voor scholen. Het budget in de begroting wordt wel
gefaseerd verlaagd maar dit wordt gecompenseerd door lagere
leerlingenaantallen. Hierdoor kan het bedrag per leerling vooralsnog
gehandhaafd blijft op € 20,-.
Kritisch kijken naar het nut en noodzaak van het jongerencentrum. Wat levert
het op en wat kost het? Wij hebben hierop nog steeds geen antwoord gekregen.
Graag ontvangen wij deze gegevens in de replieken.
tijdelijke Jongerencentrum niet het beoogde rendement behaalt dan zijn wij van
mening dat dit budget anders moet worden ingezet ten faveure van nieuwe
initiatieven voor en door de jeugd. Dit is door ons al eerder aan u
gemeld. Vraag: Is hiernaar gekeken?
Rente als gevolg van Voorbereidingskrediet brede scholen. Jongerencentrum.
jongeren hiervoor? Is er door de gemeente (niet Radius) geëvalueerd (huidige
jongerencentrum)?
een brede school te realiseren in Grave Oost inclusief een jongerencentrum. Bij
de concrete uitwerking opteren wij nu voor handhaving van Esterade en hierin
het jongerencentrum onder te brengen. Wij gaan er van uit dat er bouwkundige
aanpassingen verricht moeten worden. Hiervoor wordt nu een
voorbereidingskrediet gevraagd. De behoefte aan een jongerencentrum is niet
door de gemeente geëvalueerd.
Economische aangelegenheden, toerisme en recreatie
bestemming bedrijfslocaties
terugdringen van de regeldruk?
overbodige regelgeving. Indien wettelijk mogelijk zullen we de regels of
belemmerende vergunningen aanpassen en/of veranderen. Dit is een continu
proces, waar ook in 2013 aandacht voor blijft.
regionale samenwerking
het met de studie naar de aanleg van een glasvezelnetwerk?
kunnen we het model van Wijchen kopiëren?
met Reggefiber m.b.t. aanleg glasvezelnetwerk. We zijn niet ingegaan op het
voorstel van Reggefiber, omdat dit in onze ogen niet reëel was. Aansluitend hebben
we contact gehad met de gemeente Boekel, alwaar in de gehele gemeente glasvezel
wordt aangelegd. Dit betreft een open netwerk. In het POHO ruimte land van
Cuijk heeft in september een presentatie plaatsgevonden door de gemeente
Boekel. In het volgende ambtelijke overleg binnen land van Cuijk worden
vervolgstappen besproken.
Noordelijke maasvallei
status van het Platform Noordelijke Maasvallei?
actiepunten geformuleerd op het gebied van Onderwijs/Arbeidsmarkt,
Zorg/Leefbaarheid en Toerisme& Recreatie. De planning voor 2013 is nog niet
bekend. Een punt van aandacht is dat er aansluiting komt tussen bestaande
projecten en de projecten die voortkomen uit de benoemde actiepunten van het
Platform Noordelijke Maasvallei. Burgemeester Haasjes heeft zitting in het
Platform Noordelijke Maasvallei.
hier aan bij?
inbreng vanuit de burgemeester in het platform en financieel leveren wij een
bijdrage van € 0,28 per inwoner aan het Regiomagazine “Prat op” vanuit de beleidsvelden Toerisme en Recreatie,
Welzijn en Zorg, Communicatie en Economische Zaken.
economische bestemming arsenaal
ook wel eens sneller opgeknapt worden. Twee bankjes en een hek is niet genoeg.
Gelukkig heeft de eigenaar het nodige onderhoud gepleegd. Grave zit te smachten
op activiteiten in en rond dit prachtige complex.
stappen heeft het college gezet om tot een nieuwe invulling te komen?
bij de eigenaar van het complex. De taak van de gemeente is hierin te
faciliteren als een initiatief zich aandient en ontwikkelingen om het complex
een goede toekomst te geven te stimuleren daar waar mogelijk.
culturele en historische evenementen
er het slachtoffer van deze koerswijziging?
accenten. Het beschikbare budget voor
toerisme & recreatie willen wij,met inachtneming van de bezuinigingen, zo
doelgericht mogelijk inzetten ten aanzien van meerdere toeristische thema’s. De
komende jaren zal er ook voldoende budget nodig zijn om nieuwe plannen en
initiatieven uit te voeren zoals de realisatie van een camperplaats (zie elders voor de inhoudelijke
beantwoording) en initiatieven op regionaal niveau (zoals de realisatie van de
Maasfietsroute tussen Frankrijk naar Nederland). Tegelijkertijd dient er ook
voldoende financiële ruimte te zijn om de kapitaalslasten van eerder gedane
investeringen te borgen Wij zullen op
korte termijn met de betrokken evenementen in overleg gaan op welke wijze
afbouw van de subsidie aan bestaande evenementen kan worden gerealiseerd en op
welke wijze betrokken evenementen deze afbouw kunnen opvangen.
nieuwe initiatieven liggen er op de plank?
initiatief van derden.
pas in 2013/2014! We praten hier al veel te lang over.
plaats heeft het college op het oog?
blijft met name de uitvoering van de onder toerisme opgenomen camperplaatsen.??
een structurele camperplaats. In 2013 zal een voorstel aan de Raad worden
voorgelegd waarbij wordt ingegaan op locatie, inrichting, exploitatie, financiering en termijn van realisatie. In de
beschikbare financiële middelen voor toerisme & recreatie wordt rekening
gehouden met deze realisatie.
promotie
benieuwd wanneer het uitvoeringsplan Communicatie en – promotie economie Grave
verschijnt? Wie stelt dit op?
ontwikkeling in samenwerking met Graveon, Industriële Kring, ZLTO, KvK oftewel
het Economisch Platform Grave. Zoals afgesproken zou dit jaar een plan de
campagne worden opgezet ter promotie van Grave. De opstart heeft ook
plaatsgevonden en is niet doorgezet. Bij de opzet van Centrummanagement Grave
is ook afgesproken dat er een werkgroep Communicatie/marketing van start gaat.
Vanuit deze werkgroep worden ook verbindingen gemaakt met de andere
belangenverenigingen en zal een plan de campagne worden opgestart. Dit zal in
2013 verder worden uitgebouwd.
college iets vertellen over ToeRen?
Maasduinen een onderzoek verricht naar
de toeristische kracht van de regio. In het voorjaar van 2011 is besloten een
Toeristisch Recreatief Netwerk (afgekort Toeren) Land van Cuijk & Kop van
Limburg op te richten. Belangrijk startpunt is samenwerking door en tussen
ondernemers op het gebied van uitwisseling kennis, vormgeven van (gezamenlijke)
promotie en het. Momenteel wordt gewerkt aan de opzet van de organisatie op
regionaal en lokaal niveau. Onlangs is het Toeristisch en Recreatief Platform
Land van Cuijk opgericht. In november 2012 zal afstemming plaatsvinden tussen
de gemeenten (waaronder dus Grave) en dit Platform, o.a. over de invulling van
de lokale organisatiestructuur toerisme van de betrokken gemeenten in relatie
tot het platform.
toerisme
blz. 26 stelt u dat in 2012 verschillende projecten worden opgestart om het uitvoeringsplan
uit de Economische Nota te realiseren. Welke projecten?
Blz. 26 – eerste aandachtspunt: meldt uw college dat er in 2012 verschillende
projecten zijn opgestart ter realisatie van het uitvoeringsplan Economische
nota. Kunt u aangeven welke projecten?
2012 de volgende projecten opgestart: Centrummanagement Grave (actiepunt 1),
Versterken organisatie- en samenwerkingsgraad bedrijfsleven (actiepunt 2), door
gezamenlijk werken aan draagvlak, samenwerking aanjagen/versterken, Integraal
Horecabeleid (actiepunt 3), versterken positie weekmarkt door opstarten project
Markt van de toekomst i.s.m. Graveon, marktkooplieden, CVaH (actiepunt 4), Versterken
Maatschappelijke acceptatie Agrarische Sector, project ZLTO (actiepunt 6),
Kwaliteitsimpuls Lokale Werklocaties en ontwikkeling Parkmanagement,
pilotproject gestart met alle werklocaties in Grave (actiepunt 7 en 9),
Ontwikkeling Economische Barometer Grave (actiepunt 11). Daarnaast is er een
definitieve oplossing gekomen voor de feestverlichting in de binnenstad in
samenwerking met Graveon.
de werkgroep als opvolger van de Stichting Bezoekersmanagement al operationeel?
neen, de Stichting is eind 2011 opgehouden te bestaan, waarom duurt het zo lang voordat de activiteiten t.b.v.
toerisme en recreatie worden opgepakt?
nieuwe lokale organisatie op het gebied van toerisme & recreatie. In de
afweging nemen wij ook mee dat ondertussen op lokaal en regionaal niveau nieuwe samenwerkingsverbanden zijn
ontstaan die raakvlakken hebben met toerisme & recreatie: Centrum Management Grave en het nieuwe
Platform Toerisme & Recreatie Land van Cuijk. Bovendien willen ook in de
overweging meenemen de behoefte die via de IDOP’s is geuit ten aanzien van een
duidelijker aandeel van Velp, Escharen en Gassel in de toeristische
ontwikkeling. Activiteiten die de
SBG voorheen heeft uitgevoerd zijn, door
praktische oplossingen te kiezen, in 2012 weer uitgevoerd. Wij noemen hier het
Waterfestival Grave 2012, de doorkomst van de Nijmeegse Wandelvierdaagse en het
continueren van toeristische website www.toerismegrave.nl. Daarnaast zijn in
2012 meerdere nieuwe intiatieven opgepakt zoals: De verdere verbreding van de Open Monumentendag
Grave uitgevoerd door het in 2012 opgerichte comité Open Monumentendag . Op en
rondom het Kazemattenmuseum zijn verschillende andere activiteiten in 2012
uitgevoerd het. Sinds het voorjaar van
2012 maakt Grave deel uit van de Liberationroute Brabant door ingebruikname van
de Luisterkei bij de het KazemattenMuseum. Ook zijn in 2012 parkeerfaciliteiten bij het KazemattenMuseum
verbeterd, werd bij de Kazemat-Zuid een wandelpad en trap aangelegd. Ook het waterschap Aa en Maas (gemaal van
Sasse) wordt steeds meer bij de toeristische ontwikkeling betrokken
(openstelling voor publiek en ontwikkeling “waterwandelroute”). In
het voorjaar werd de nieuwe rijhal van Stichting Hippisch Festijn + nieuw
ruiterroutenetwerk gebruik genomen, kwam
er een nieuwe kaart van het fietsknooppuntennetwerk + aanpassing deel van de
bewegwijzering. Direct na de zomer is
het project wandelroutenetwerk Land van Cuijk (+Veghel en Boekel) van start
gegaan. In de werkgroep die dit najaar het concept-trace gaat beoordelen zullen
o.a. vertegenwoordigers van de dorpsraden van Gassel, Velp en Escharen
vertegenwoordigd zijn. Nieuwe ideen voor routes worden zoveel mogelijk
meegenomen (zoals meer gebruik maken van de Raam als rivier om langs te
wandelen). Op de Floriade 2012 hebben de gezamenlijke gemeenten Land van Cuijk
zich gepresenteerd en werden Graafse arrangementen aangeboden. De VVV Grave is
actief om het bezoeken van groepen (groepsarrangementen) te bevorderen. Arrangementen. In november 2012 zal
afstemming plaats vinden tussen het nieuwe Centrummanagement Grave en de
gemeente met betrekking tot activiteiten in 2013.
het niet lukken om een gedegen beleid te ontwikkelen voor economische
aangelegenheden, toerisme en recreatie als we niet grondig ingrijpen in de personele
bezetting van het apparaat. Elke cent die we eraan besteden is weggegooid geld
als het ontbreekt aan medewerkers die het beleid kunnen ontwikkelen en ook nog
eens uitvoeren.
betreuren het dat de VPG-fractie het nodig oordeelt om zich in deze zin uit te
laten over de kwaliteit van onze medewerkers. Wij zijn als college
verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze organisatie, onze medewerkers
kunnen zich ten overstaan van de raad noch verantwoorden, noch verdedigen.
Toerisme & Recreatie (2009) vastgesteld. Vanuit deze nota’s zijn
verschillende zaken al uitgevoerd of in uitvoering zoals aan u als Raad
gerapporteerd via de jaarrekeningen, kadernota en burap’s en aan de burgers via
de burgerjaarverslagen . Zie hiervoor ook de antwoorden op andere vragen.
afgelopen jaar genomen, op diverse genoemde onderdelen, voor het aantrekken van
bedrijvigheid en het stimuleren van toerisme, anders dan programma’s opstellen?
de uitvoering van de Economische Nota 2011 door u vastgesteld, is er in de te
ontwikkelen Bestemmingsplannen (Binnenstad en Buitengebied) meer ruimte gekomen
(flexibel bestemmen) voor vestigingsmogelijkheden van bedrijvigheid en
toeristische ontwikkelingen. Er zijn ruimere mogelijkheden voor beroepen aan
huis.
Suggestie: Combineer aspecten van water,
cultuurhistorie, fietstoerisme en stadsbezoek door bijvoorbeeld het aantrekken
en faciliteren van een voetveer bij de Maaspoort.
zijn meerdere zaken in uitgevoerd of in uitvoering: het verbreden van de
mogelijkheden voor toerisme & recreatie in het komende herziening
bestemmingsplan buitengebied, meerdere initiatieven op het gebied van
toeristische bedrijvigheid waaronder de herstructurering van camping
Bruinsbergen, ingebruikname enkele nieuwe Bed en Breakfast’s en de nieuwbouw
van het clubhuis van watersport De Stuw. zie verder de antwoorden zoals
hierboven. In 2013 zullen we op de
Loswal een informatiepaneel gaan plaatsen. De tijdelijke camperplaats
aan de Pater van den Elzenstraat zal zo spoedig mogelijk vervangen worden door
een structurele locatie. Er zijn een aantal mogelijke locaties in beeld en waar
mogelijk zal dit gecombineerd worden met de realisatie van een
parkeervoorziening. Met betrekking tot het combineren van verschillende
elementen: hiervoor zijn in 2012 nieuwe initiatieven ontplooid die in 2013 een
vervolg zullen krijgen en verder worden uitgebreid, o.a. in samenwerking tussen
VVV en tussen het nieuwe Centrummanagement Grave. Een voorbeeld van een nieuw
initiatief is dat van de Stichting Graeft Voort: tentoonstelling
“Boerenbedoeningen”in het Graafs Museum in combinatie met een
fietsroute door het buitengebied. De suggestie voor een voetveer bij de
Maaspoort zou een interessante
extra toevoeging kunnen zijn.
zijn nog ver weg; door ondernemers te realiseren parkeerplaatsen zijn niet
gerealiseerd en komen er mogelijk ook niet door gebrek aan baten. Intussen
worden winkeliers niet alleen getroffen door de economische crisis, maar ook
door het wegblijven van bezoekers a.gWat is hierop de reactie van het college?
aantal parkeerplaatsen in de binnenstad en aan de rand daarvan wordt
uitgebreid. Dit gebeurt stapsgewijs aan de hand van jaarschijven als uitvoering
van het door de gemeenteraad vastgestelde Parkeerbeleidsplan 2010-2015.
parkeerplaatsen (118 stuks) is afgerond en in procedure gebracht. Voorts is een
voorstel aan de raad in voorbereiding voor de 2e tranche parkeerplaatsen
waarbij de mogelijkheden van parkeren in de bestaande openbare ruimte in de
binnenstad geoptimaliseerd wordt.
zal in 2013 voorts leiden tot een herschikking van het parkeerregiem in de
binnenstad. Een groter deel van de binnenstad zal voor het kort parkeren
aangewezen worden. Deze vorm van parkeren is met name van belang voor het winkelend
publiek.
ruimtelijke ontwikkeling
in de gemeenteraad om zodoende verantwoording
af te leggen aan de gemeenschap. Dit zal moeten gebeuren nog voordat het
tussentijds verlies van ruim 8,2 miljoen voor het plan Wisseveld wordt
afgeboekt en voordat er weer een krediet van ruim 1,2 miljoen beschikbaar wordt
gesteld. De teller zal voor nieuwe ontwikkelingen weer opnieuw starten. Deze
wijze, zoals thans wordt voorgesteld, gaat wel erg kort door de bocht. Wij willen eerst een discussie over het
Wisseveld. Bovendien ontbreekt het
aan een prognose voor het uiteindelijke eindresultaat bij een nieuwe opstart
voor het plan Wisseveld.
we nog verwachten in de toekomst aan kosten en risico’s?.
inhoudelijke behandeling in de raad van het rapport van de RKC. Het krediet van
1,2 miljoen euro bestaat uit kosten die gemaakt moeten worden t.b.v. de
inrichting openbare ruimte Maaszicht (Catharinahof), ambtelijke- en externe
uren en exploitatielasten gronden en gebouwen. Het deelproject Catharinahof
moet worden afgewerkt conform de met partijen gesloten overeenkomsten. In het
kader van de doorstart van de SOK zijn werkafspraken met GBB gemaakt over het
opstellen van een gezamenlijke grondexploitatie en de inbrengwaarde/boekwaarde.
Op deze wijze moet inzicht ontstaan in het uiteindelijke eindresultaat en
bijbehorende risico’s. Ondertussen worden met GBB afspraken gemaakt over de
verdere planontwikkeling: o.a.
Oranjebastion, Emab locatie en ‘achter
Maaszicht’.
verwachtingen dat men er uit zou komen –
niet heeft waar gemaakt. Tot een beëindiging van de overeenkomst met GBB
is het niet gekomen. De bevolking is hiervan nooit op de hoogte gesteld. Ook
over de gevolgen van het afketsen van de maandenlange onderhandelingen is
weinig gecommuniceerd.
wordt er wat gebouwd op het Wisseveld?
Wisseveld. Verder moeten wij overeenstemming bereiken met GBB over de invulling
van o.a. het Oranjebastion, het gebied achter Maaszicht en de Emab-locatie
wordt er verantwoording afgelegd voor de verdwenen miljoenen?
gegeven aan de wijze waarop de onderhandelingen om te komen tot beëindiging van
de SOK plaats hebben gevonden en wat de breekpunten waren waarom gemeente en
GBB niet tot overeenstemming zijn gekomen. Tevens is aan u uitgelegd wat de
financiële consequenties hiervan waren. De financiële verantwoording zit in de
Nota Grondexploitatie (behorende bij de begroting) welke op 23 oktober in de
commissie Ruimte en op 6 november in de Raad aan de orde zal komen.
kinderbouwweek
de Esterade gaat niet door. Wel wordt het terrein verkocht waar jaarlijks de
kinderbouwweek wordt gehouden.
besloten na overleg met het bestuur van de Wijkraad?
2009) zijn we in gesprek geweest met de wijkraad Estersveld en is gesproken de
gevolgen die het MFC zou hebben voor Esterade. Destijds is door de wijkraad
bijzondere aandacht gevraagd voor behoud van de wijkgebonden activiteiten in de
wijk. Daarnaast is specifiek de Kinderbouwweek ter sprake gekomen en in overleg
met de wijkraad gezocht naar alternatieve locaties.
woningbezit
komt de nieuwe strategie naar buiten?
hiervan verwerkt in het koersdocument voor de structuurvisie. De structuurvisie
wordt vastgesteld in 2013.
het met de tweede fase Dorpshart Velp?
gesloten waarin onder andere afspraken worden gemaakt over de kosten, het
programma en de termijnen. Het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan worden
aangepast en in 2013 in procedure gebracht.
bouwplannen
komt de regionale woonvisie?
raadsvergadering van 5 februari 2012 aan de gemeenteraad voorgelegd.
van Grave.
draait daarvoor op?
Dit plan behoeft nog nadere bespreking alvorens het kan worden vastgesteld door
het college. De plangrenzen zijn vastgelegd in de exploitatieovereenkomst, de
ontwikkelaar draagt de kosten voor de aanleg binnen het plangebied.
nieuw onderzoek naar herbestemming Historisch Stadhuis?
investering, maar een bestaande in verband met de restauratie van het
historisch stadhuis. Gezien deze kosten van restauratie en exploitatie zijn wij
ons aan het heroriënteren op de bestemming van het stadhuis.
bedoeld. Het plan van Dorpshart Velp is niet opgenomen in het rijtje omdat het
plan in een afrondende fase verkeert.
2010 vraagt aandacht voor een nieuwe bestemming van het klooster van de
Redemptoristinnen in Velp. Zijn daar ontwikkelingen?
te verkennen.
verlening
daling van het verstrekken van omgevingsvergunningen met vermindering inkomsten
aan leges ook gevolgen voor het aantal
fte’s bij Ruimte en Wonen?
van 1 ft op “RO” dient plaats te vinden in 2014. Deze ombuiging wordt
gerelateerd aan het feit dat de aanvragen om vergunningen afnemen en daarmee
minder legesinkomsten worden gegenereerd. Bij het zoeken naar concrete
maatregelen om deze ombuiging te realiseren komen alle werkzaamheden in het
gehele proces van vergunningverlening in aanmerking, van ontvangst aanvraag tot
en met archivering. Uit onderzoek zal moeten blijken of deze ombuiging volledig
financieel gehaald zal kunnen worden. Het daadwerkelijk realiseren van de
potentiële besparing heeft directe invloed op de gemeentelijke dienstverlening.
zijn de resultaten bekend van het onderzoek naar de hoogte van de leges voor
bouw- en grafrechten?
een conceptrapportage aangeleverd. De kostendekkendheid van de Titels 1 en 3
van de tarieventabel is voldoende betrouwbaar aangetoond om hiermee rekening te
houden bij de tarieven voor 2013. Wij komen hierop terug in het raadsvoorstel
voor het vaststellen van de belastingverordeningen 2013. Voor wat betreft de
omgevingsvergunningen (Titel 2) is nog nader onderzoek noodzakelijk. Wij
verwachten in het voorjaar hierop terug te komen, zo nodig met een aanpassing
van de Legesverordening.
blijft halsstarrig vasthouden aan het restrictieve beleid ten aanzien van
woningbouwinitiatieven die de gemeente geen cent kosten en geld in het laatje
brengen. Dit onder de noemer van “geen contingent “.
2013 komen wij met een voorstel hoe om te gaan met de diverse
woningbouwinitiatieven.
op de slakkengang van de planontwikkeling bij de plannen die behoren tot de
zogenaamde harde plancapaciteit, niet langer te accepteren dat het college zich
zo als horige van de provincie opstelt. De wetgever heeft beoogt de gemeentes
zelf initiatieven te laten nemen, de aannemerij gaat kopje onder, in sommige
segmenten is een groot tekort ontstaan, en wat doet Grave? Niets!
gemaakte opmerkingen wekken de suggestie dat de gemeente vrij is in haar doen
en laten op het gebied van woningbouw, met name ten aanzien van de
woningbouwaantallen. Ook in 2012 e.v. is er nog steeds sprake van een vorm van
woningbouwcontingentering, immers de Verordening Ruimte van de provincie stelt
het maken van regionale woningbouwafspraken via het Regionaal Ruimtelijk
Overleg verplicht. Aan plannen die niet onder dit afsprakenkader geschaard
kunnen worden, kan geen uitvoering gegeven worden.
kennis gesteld van het plan van aanpak dat moet leiden tot besluitvorming in
het eerste kwartaal van 2013 in de vorm van een geheel nieuw woningbouwprogramma.
dienstverlening en communicatie
een van de meest fragiele onderwerpen. Communicatie rond deze zaken moet meer
zijn dan de van rechtswege noodzakelijke aanzeggingen en publicaties. Wij
missen inleving en context. Ook de communicatie vooraf over veranderende
regelgeving kan veel onbegrip en misverstanden voorkomen. Bijvoorbeeld de
veranderingen in het vergunningen traject voor bouwkundige projecten vallen de
vaak slecht geïnformeerde burger nogal rauw op z`n dak en leidt tot veel frustratie.
Een andere manier van communiceren is in onze ogen dringend noodzakelijk.
mening van het college hierover?
meest fragiele onderwerpen is. Ook veranderingen in regelgeving kunnen bij de
burger tot verwarring leiden. Actieve informatievoorziening via bijvoorbeeld de
Graafsche Courant zoals gebeurd is rond handhaving, kan bijdragen aan het
begrip door de burger. Voor handhaving is ook de folder ‘Zo handhaven wij in
Grave’ gemaakt. Die folder wordt in iedere handhaving verstrekt. Ook zet het
college in op helderheid en eenduidigheid op dit gebied.
met een goede commuincatie kunnen niet zonder elkaar. Het college zal hierop
blijven inzetten.
wordt de website van de gemeente klantvriendelijker en eigentijdser gemaakt?
Daarmee zal de website voldoen aan de wettelijke eisen op dit terrein en wordt
de klantvriendelijkheid vergroot. Voor het overige verwijzen wij naar het
antwoord op de vraag van TROTS hieronder (3 vragen verder).
die zijn gesteld m.b.t. de voortgang van de uitvoering van de motie is 18 juni
2012 als startdatum genoemd en is de toezegging gedaan dat de website bij
aanvang van het vergaderseizoen zou zijn gerealiseerd.
reden van de vertraging en kan het college een vooruitzicht geven voor de
opleverdatum?
aanpassing van de website aan de wettelijke webrichtlijnen langer dan gedacht.
De eerder genoemde termijn kon tot twee keer toe niet gehaald worden. Dat heeft
te maken met het feit dat zowel de website als het Intranet als het nieuwe Extranet
bediend worden vanuit één Content Management Systeem. Daarmee moet alles
tegelijk opgeleverd worden en dat is lastiger dan aanvankelijk verondersteld.
Daarbij komt dat onze webleverancier, SIM in Rotterdam, momenteel overstelpt
wordt met verzoeken tot aanpassingen van websites aan de webrichtlijnen. SIM,
marktleider en in meer dan 200 gemeenten actief kan de vraag blijkbaar niet
aan. Desalniettemin zitten we in de afrondende fase en hopen we het Extranet
snel aan u te kunnen aanbieden en de webrichtlijnen snel te implementeren.
Financiële kaderstelling en bedrijfsvoering
hamvraag die Keerpunt 2010 voor college en coalitie heeft is: kunt u ons de
politieke koers aangeven waarbij zonder te herindelen of fuseren of
democratisch handelingbevoegdheid van raad en college en binnen de normen van
een acceptabele bestuurskracht een zelfstandige gemeente kan blijven?
Grave er voor gekozen een gemeenschappelijke ambtelijke organisatie in te
richten. Daarmee willen we bereiken dat de gemeente Grave bestuurlijk
zelfstandig kan blijven opereren en die krachtig kan samenwerken, onder meer in
het verband van het Land van Cuijk en in de regio Noordoost Brabant. Of daarmee
voldaan wordt aan de normen van een acceptabele bestuurskracht kunnen wij niet
beoordelen omdat die normen ons niet bekend zijn.
Wordt er bij het opstellen van een gezamenlijk beleidsplan ICT
Bijvoorbeeld onze website, ons intranet en het GIS (geografisch informatie
system). Bij het opstellen van het gezamenlijk beleidsplan zal de hoofdzaak
zijn de transformatie van de huidige systemen en applicaties naar één geheel.
Uitgangspunt is om aan te sluiten bij de applicatie die bij de 3 gemeenten het
meest in gebruik is. Dit geeft een besparing qua tijd en qua kosten. Als er een
keuze gemaakt moet worden voor een nieuwe applicatie zal ook outsourcing als
optie meegenomen worden.
ruimte binnen het budget ICT om de gemeentelijk informatie via
publieksvriendelijke weergave in beeldtaal uit te voeren?
kunnen dan beter geïnformeerd worden.
benoemd. Dit betekent dat er een uitruil met en ander projectbudget moet
plaatsvinden, als en project weergaven in beeldtaal uitgevoerd moet worden.
wij noodzakelijk omdat het verlichtingsniveau slecht of onvoldoende is. Deze
bezuiniging is onacceptabel en ook niet aan onze inwoners uit te leggen.
Inmiddels hebben wij besloten het aanbestedingsvoordeel circa € 81.000,– uit
de jaarschijven 2010 en 2011 van de openbare verlichting in te zetten om deze
ombuiging te verlagen.
financiering
een gigantisch gat ontstaat. Het tekort loopt op van 3 miljoen tot 9 miljoen in
2016!!!!
scholen.
heffingen
zijn tarieven voor rijbewijs en uittreksel GBA zo hoog? Gemiddeld kosten ze €
42,72 en € 6,26. In Grave echter € 53,30 en € 10,45.
tarieven met de trend te verhogen. Voor de rijbewijzen komt er een wettelijk
maximum tarief. De geplande invoeringsdatum is 1 juli 2013. We lopen op de
tariefsverlaging vooruit door al enkele jaren de rijbewijstarieven niet te
verhogen, ook niet met de trend. Voor het uittreksel GBA gebruiken we het
zogenaamde resttarief dat we ook voor de niet nader omschreven beschikkingen
gebruiken. Het tarief van € 10,45 wijkt inderdaad af van het gemiddelde, maar
is niet hoog ten opzichte van het hoogste landelijke tarief van € 16,75
(prijspeil 2012).
het college toezeggen te streven naar lastendruk op gemiddeld niveau?
is geen doel op zich. Voor wat betreft de woonlasten blijkt uit de Atlas lokale
heffingen dat Grave in 2012 op de 287e plaats staat (1e plaats = laagste
woonlasten). De rioolheffing is hoger dan gemiddeld. Het is vastgesteld beleid
om hier te streven naar 100% kostendekkendheid (vGRP). Overigens is de mate
waarin het reëel is om de lasten verder te drukken ook afhankelijk van de
financiële situatie van de gemeente.
1 juli 2012. Graag uitleg van het college.
college aangeven waardoor deze sterke afwijking is veroorzaakt en wat hieraan
gedaan gaat worden?
6,05%. In het tweede kwartaal is dit verzuim gezakt naar 3,46%, over het derde
kwartaal bedroeg het 3,79%. Het gemiddelde verzuimcijfer t/m september 2012
bedraagt 4,44%. Oorzaak van de stijging is toe te schrijven aan de toename van
het aantal langdurige ziektegevallen, deels werkgerelateerd.
Besluitvorming zal begin 2013 plaatsvinden.
partijen
Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel
concreet is het beleidsvoornemen voor 2013 voor ondergrondse inzameling
restafval?
Antwoord college:
inzameling als mogelijkheid wordt toegestaan binnen het systeem van inzameling
van huishoudelijk afval.
vervangen. Op dit moment vindt de uitwerking van deze mogelijkheid plaats,
zoals de financiële en technische voorwaarden.
Weerstandsvermogen
ratio matig of onvoldoende? Het cijfer 1 kun je op meerdere manieren
interpreteren.
gelijk aan het beschikbare weerstandsvermogen (de reserve weerstandsvermogen).
Wij zijn van mening dat bij een gemeente van de schaalgrootte van Grave de
ratio tussen 1,0 en 1,4 dient te liggen. Dit hebben wij ook als uitgangspunt
opgenomen in de nota weerstandsvermogen en risicomanagement 2013.
koopbelangstelling voor Katrien en de Westhoek?
beiden objecten, dit heeft tot nu toe nog niet geleid tot een verkoop. Voor de
Westhoek geldt dat momenteel wordt onderzocht of een functiewijziging mogelijk
is waardoor het object rendabeler wordt.
werkgelegenheid in op 50 % en de impact
op € 375.000,-. Graag een verduidelijking van dit risico.
zicht. Periodiek wordt Nederland geconfronteerd met oplopende
werkloosheidscijfers en faillissementen in diverse marktsectoren. De effecten
in onze regio ijlen na op die in bijvoorbeeld het westen van het land. Tot op
heden vallen de klappen hier mee. Toch houden wij er rekening mee dat de
werkgelegenheid in Grave zal afnemen en dat daardoor het aantal aanvragen van
inkomensvoorzieningen zal toenemen en dat de gemeentelijke inkomsten zullen
dalen.
fractie wil graag geïnformeerd worden wat de budgettaire consequenties van de
oude gemeenschapsaccommodaties zijn als de oorspronkelijk geprognosticeerde verkoop tot een realistisch
niveau wordt terug gebracht?
de geprognosticeerde opbrengsten lager dan in het raadsvoorstel van 14 juli
2012 geraamd, komt de financiering van het MFC onder druk te staan. Bij het
nieuwe raadsvoorstel met betrekking tot het beheer MFC, komen wij hier op
terug.
weerstandsvermogen zullen danig worden aangetast door de bijdrage aan de
grondexploitatie om de risico’s en de te korten op te vangen. Er is sprake van
een ‘boekhoudkundige berekening’ die ons in de toekomst zou kunnen opbreken.
berekening” dat de voorziening voor verliesgevende complexen even groot is
als de hoogte van de (negatieve) boekwaarden. Dit is een vereiste op grond van
het Besluit Begroten en Verantwoorden. Manco in met name het complex Wisseveld
is dat geen gezamenlijk opgestelde en geaccordeerde grondexploitatie
beschikbaar is. In de met GBB gemaakte afspraken bij de doorstart van de
samenwerkingsovereenkomst is het vaststellen van de grondexploitatie één van de
speerpunten. Inmiddels vindt een screening plaats van de door beide partijen
opgevoerde kosten met als doelstelling de inbreng van een reële boekwaarde
waardoor het negatieve eindresultaat zoveel als mogelijk kan worden
geminimaliseerd.
kosten zijn er gemaakt op het project Dorpshart Velp in 2012?
De kosten voor Dorpshart Velp in 2012 bestaan uit rente (12.000 euro) en
ambtelijke uren (4.900 euro).
prognose van Dorpshart Velp blijkt dat
er een nadelig saldo van afgerond € 579.000,- ontstaat. De VVD fractie vraagt
zich af door een wijziging van de uitwerking van het Dorpshart Velp niet
gekomen kan worden tot een positief resultaat.
wijzigingen kunnen worden aangebracht waardoor het negatieve resultaat van
afgerond € 579.000,- naar een positief resultaat omgebogen kan worden?
bedrag van € 579.000,- is niet correct, de geprognosticeerde eindwaarde is
nu € 427.774,-. Dit is ruim € 45.000
positiever als de vorige keer. In 2012 is in overleg met de ontwikkelaar
bekeken op welke manier er meer opbrengsten gerealiseerd kunnen worden. In dat
geval zou moeten worden afgeweken van de realisatieovereenkomst en zal de
ontwikkelaar verlies moeten nemen op een ontwikkeling. Dit is niet haalbaar
gebleken, wel zijn afspraken gemaakt (worden vastgelegd in aanvullende
realisatieovereenkomst) met de ontwikkelaar voor de toekomstige kosten.
Uitgangspunt is dat de gemeente geen extra kosten meer maakt om een nieuwe
ontwikkeling mogelijk te maken.
zou aangepakt worden – is ons beloofd.
verbeteringen? Het aanzicht van de entree van Grave is nog steeds een
aanfluiting bij het binnenkomen per auto of openbaar vervoer.
verboden parkeren voor fietsers. Daarnaast wordt er steekproefsgewijs in de
vroege ochtend gecontroleerd door de Boa’s. Het kunnen bekeuren van fietsers
die fout parkeren dient op heterdaad plaats te vinden. Het verwijderen van
fietsen doormiddel van bestuursdwang is door jurisprudentie hoge raad zeer
beperkt c.q. onmogelijk geworden. Het foutief plaatsen is geen reden voor
verwijdering en mag derhalve ook niet meer toegepast worden door gemeenten. De
oplossing voor het probleem kan eventueel gevonden worden in infrastructurele
aanpassingen van het busstation.
binnen Grave, het Land van Cuijk, een rolstoelpool worden opgestart? De WMO
middelen worden schaarser en het aantal gebruikers stijgt.
gemeente Grave 2012, zoals deze op 13 december 2011 door uw Raad is
vastgesteld, betreft het onderzoek doen naar de mogelijke vorming van een rolstoelpool
in de gemeente Grave. Inmiddels is dit onderzoek opgestart. Wij verwachten in
de loop van 2013, na overleg met de desbetreffende klanten, de zorginstelling(en) en de
leverancier (s) van rolstoelen duidelijkheid te hebben over de haalbaarheid van
een rolstoelpool in Grave.
capaciteit op economie en toerisme gaat van 1,75 fte naar 1 fte. Hoe wordt dit
belangrijke speerpunt van de coalitie dan verder uitgevoerd?
De ombuiging kan worden bereikt door een bijstelling van de ambitie en
uitvoeringsniveau. In de uitvoering zal de nadruk komen te liggen op de
zelfredzaamheid van de ondernemers, verenigingen, instanties en stichtingen. De
activiteiten van de gemeente zullen zich meer richten op een faciliterende en
toetsende rol.
al een forse besparing opleveren. Algemene informatie kan dan door drie
gemeenten betaald worden.
de gemeentepagina er na de bezuinigingen uit te zien? Kan alles digitaal
gepubliceerd worden?
grootste gedeelte opgaat aan de gemeentepagina is inmiddels al teruggebracht
van ruwweg 55.000 naar 41.000 euro per jaar. De gemeentepagina is er niet
anders uit komen zien maar wel worden er minder foto’s geplaatst en minder vaak
artikelen herhaald. Bovendien worden
steeds meer zaken op de website geplaatst i.p.v. de gemeentepagina. Dit alles
heeft het volume (= kosten) gereduceerd. Zodra CGM een feit is, wordt bekeken
of er nog meer voordeel te behalen valt door bijvoorbeeld met drie gemeenten
gezamenlijk in één krant te publiceren of bij één uitgeverij. Daarnaast wachten
we de ontwikkelingen af die het wettelijk mogelijk maken om nog meer
publicaties te verplaatsen van de krant naar internet. Ook daardoor denken we
op termijn een kostenreductie te kunnen bereiken.