Grave schatte verzoek werf verkeerd in.
Foto uit mijn archief: drie cruiseschepen bij de Graafse Scheepswerf. |
Bij de gemeente Grave dachten ze dat het maar een principeverzoek was. Daarom hebben burgemeester en wethouders een verzoek van de (inmiddels failliete) scheepswerf niet aan de gemeenteraad voorgelegd. Dat meldt Grave in een persbericht.
Vrijdag bepaalde de rechtbank in Den Bosch dat Grave fout zat bij het verzoek van de werf. Die diende in 2010 een verzoek in om het bestemmingsplan aan te passen, zodat langere schepen gebouwd zouden kunnen worden.
Grave zag het verzoek vooral als verzoek om rekening mee te houden bij het maken van een nieuw bestemmingsplan.
De directeur van de scheepswerf overweegt een schadeclaim in te dienen.
De werf wilde schepen van 135 meter bouwen, maar stuitte op een maximum van 110 meter.
Bron: de Gelderlander.
De tekst van de raadsledennieuwsbrief.
september 2010 een verzoek
staat: verzoek aanpassing bestemmingsplan. Als bijlage was een ruimtelijke onderbouwing
bijgevoegd. Het ging om een verzoek dat zag op uitbreiding van de werf, plm. 6o
meter richting de Maas op. (Voor de goede orde, het betrof dus een geheel
anderssoortig verzoek dan de recent ontvangen en in uw raad
bestemmingswijze;
dat de Scheepswerf Grave B.V.
wordt gemaakt,
is de vraag hoe dit verzoek van de scheepswerf geduid moet worden. Wordt het
gezien als een verzoek om het bestemmingsplan aan te passen, dan had het aan u
doorgestuurd moeten worden.
artikel 3:8 (bij instemming) dan
ordening, had het verzoek door u behandeld moeten worden.
als een ‘principeverzoek’ dat verdere uitwerking behoeft.
had bij de provincie Noord-Brabant een verzoek ingediend om de
bestaande
milieuvergunning begrenst de bouw van schepen tot een
lengte van 110 meter. De Scheepswerf Grave B.V. wil meer.
bezwaar tegen te hebben, maar zij vroeg de gemeente om te beoordelen
of de bouw van schepen met een lengte tot 135 meter paste binnen
het geldende bestemmingsplan.
beantwoord: de bouw van schepen met een lengte van 135 meter
past niet binnen het bestemmingsplan.
weten in de toekomst niet te willen meewerken aan een eventuele
uitbreiding van de werf.
en ter kennisname ook aan de Scheepswerf Grave B.V. gestuurd.
onze beslissing gezien als een besluit, en wel als een besluit op haar
verzoek van september 2010 om het bestemmingsplan te
Grave B.V. heeft
die hij als een besluit ziet.
eerder gemeld voorgelegd aan de commissie bezwaarschriften, die van
oordeel was dat de scheepswerf niet ontvankelijk was, omdat onze beslissing
geen besluit (in de zin van
is, want het is niet gericht op rechtsgevolg.
niet ontvankelijk verklaard. Hiertegen is namens
de Scheepswerf Grave B.V. een beroepschrift bij de rechtbank ingediend.
onze vertegenwoordigers duidelijk gemaakt dat het verzoek van de Scheepswerf
Grave B.V. van september 2010 is opgevat als een verzoek om bij de vaststelling
van een nieuw bestemmingsplan, rekening te houden met de wensen
was dat het om een verzoek om aanpassing van het bestemmingsplan ging en dat
daarop artikelen 3:8 en 3:9 Wet ruimtelijke ordening van toepassing waren.
voorstelbaar was dat er verwarring kon ontstaan over de status van de
beslissing en onze berichtgeving daarover.
de zitting aangegeven dat dit niet
gesproken over het verzoek van september 2010, en omdat onze mededelingen
daarover op geen enkele manier voldoen aan de eisen bestuursrecht aan een
besluit worden gesteld.
gedaan in deze zaak.
van september 2010 een
passen. Dat verzoek had doorgestuurd moeten worden aan uw raad.
is wel degelijk op te vatten
beslissing op bezwaar en herroept het oorspronkelijke besluit, dus het besluit
van 14 december 2010 en bepaalt dat wij het verzoek om het bestemmingsplan aan
te passen
Algemene wet bestuursrecht, door moeten sturen naar uw raad.
binnen zes weken na de dag van
ingesteld bij de Afdeling
op het recente faillissement van
geleid.
echter los van elkaar gezien worden.
van de Scheepswerf Grave
afwegingen gemaakt en gehandeld en aan u ter beoordeling voorgelegd.
indruk bevestigd, met als laatste voorbeeld uw raadsbesluit van 8 mei jongstleden
waarin u unaniem heft aangegeven dat u de beperking van
110 meter – weliswaar
– wil laten vervallen.
aangetoond dat het bouwen van schepen langer dan 110 meter mogelijk is binnen
het geldende planologische kader.
onderzocht moet worden of de scheepswerf verplaatst kan worden. M.a.w. de uitspraak
van de rechter van 25 mei jl. heeft naar onze mening feitelijk weinig van doen
met de recent onstane situatie bij de Scheepswerf Grave B.V.
het verzoek. Wij zullen het presidium verzoeken dit te agenderen voor uw
volgende vergadering.
A.s. maandag overlegt KEERPUNT 2010 in het openbaar over deze nieuwe informatie. U bent van harte welkom bij dit fractieoverleg in het stadhuis. De volgende raadsvergadering staat de Graafse Scheepswerf weer op de agenda. KEERPUNT 2010 gaat o.a. met ex-werknemers overleggen hoe het met hen gaat. We gaan ook aan het college vragen of zij al met de voormalige directie en/of curator overlegd hebben.
Maar in Nel Schuts heb ik een prima vervanger. Onze voorzitter, mr. van Elk de Freese, zal wellicht zijn juridisch licht over de rechterlijke uitspraak en het verweer van het college laten schijnen.
Jacques Leurs; fractievoorzitter (terug in Grave).