Grave Lokaal

Graafs Labyrint dat Scheepswerf heet.

Door Freddy Klooté.

35-Jarige strijd rond Scheepswerf in finale fase. 

Decennia lang duurt inmiddels het gekrakeel over de Graafse scheepswerf. 

In het imposante dossier dateren de eerste discussies over verplaatsing van de werf uit 1976. De argumenten zijn in 2012 nog steeds hetzelfde. 

Overlast en uitbreiding versus kwaliteit en werkgelegenheid.

Ook het kernwoord is onveranderd gebleven. Communicatie. Of beter gezegd, het ontbreken daarvan. 

De ruim 35-jarige strijd is in een finale fase beland. Misschien wel in de verlengingen. De strafschoppen worden voor- bereid. 

Hoewel de meest gehoorde opmerking momenteel “ik snap er niets meer van” is, staan voor- en tegenstanders onwrikbaar tegenover elkaar. De strijd wordt gevoed door allerlei geruchten, veronderstellingen en beschuldigingen. 

Er zijn twee koppen van Jut: wethouder Daandels en werfdirecteur Van Kessel. 

Als het hameren daarop betaald zou moeten worden, waren in vele klappen zowel de gemeente als de werf meteen uit de financiële zorgen. 

Over naar de meest recente feiten. 

De Graafse raad vergadert tweemaal over deze zaak. Ondanks meningsverschillen en harde woorden, vallen er unaniem genomen besluiten: 

van gedogen tot toestemming om schepen van 135 meter te bouwen. 

Onder voorwaarden, die voor Van Kessel niet acceptabel zijn. Pikant: enkele uren vóór de tweede extra raadsvergadering (8 mei) wordt het faillissement van de werf aangevraagd. 

De waarnemend curator blijft hoop op een doorstart houden, omdat er ook al een derde te bouwen
Voor- en tegenstanders staan onwrikbaar tegenover elkaar.  De dag daarna komt een website in beeld. Hierop staat te lezen dat er zeer recent (rond 26 april) een nieuwe B.V. is gesticht (3D Ship Engineering B.V.) als doorstart van de Scheepswerf B.V. 

Dat is 12 dagen vóór het faillissement. Een dag later wordt op de site een verandering aangebracht, waaruit blijkt dat het gaat om de tekenkamer van de scheepswerf. 

Zes personen werken daar. 

Een kijkje van de andere kant.

30 November 2011: Rob van Kessel mailt de burgemeester een brief met de vraag om het bouwen van schepen tot 135 meter via een gedoogconstructie. 

Hij wil dit graag met haar bespreken, maar ontvangt slechts een ontvangstbevestiging. 

In een fax van de advocaat van de scheepswerf aan het college wordt gewag gemaakt van planologische fouten en vertragingsschade door het weigeren een definitief besluit te nemen. 

In april 2012 schrijft dezelfde advocaat aan het college, dat “schepen met een 135 meter binnen de grenzen van de werf kunnen worden gebouwd”. 

Er volgt op 17 april surseance van betaling. 

Een lawine van brieven, rapporten en uiteindelijk dus de extra vergadering van de raad op 8 mei volgt. 

Omdat er in het rapport van BRO uit Boxtel duidelijk staat dat er gerust schepen van 135 meter kunnen worden gebouwd, zonder dat dit afbreuk doet aan het ontwerpbestemmingsplan, gaat de raad unaniem akkoord met de uitbreiding naar die 135 meter. 

Enkele bijkomende voorwaarden over een haalbaarheidsstudie naar verplaatsing van de werf en het ophalen van vergunningen worden eveneens aangenomen. 

Van Kessel is hier absoluut niet blij mee. Of er nog ontsnapping uit dit labyrinth mogelijk is, zullen de 54 ontslagen werknemers en de Graafse bevolking later te weten komen. 

Bron: de Graafsche Courant/online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *