Een jaar voorbij. Een jaar waarin de ontmaskering van de coalitie verder vorm kreeg. Wat hebben die drie partijen, de coalitie, met elkaar? In ieder geval een volledig gebrek aan zelfkritiek en het gevoel “wij gaan over De Graaf “en niemand anders. De Graafse VVD , met als bijwagens Trots en het conservatieve deel van de LPG, maken in Grave de dienst uit. Nu Trots is opgehouden te bestaan kan de heer Reijnen met “trots “weerkeren in de moederschoot.
Wat nou dualisme. Een wethouder die het durft een eigen geluid te laten horen, een geluid dat afwijkt van het standpunt van de coalitie, die wethouder krijgt het zwaar te verduren. Pure machtspolitiek, die wij vinden passen bij de Graafse VVD, maar minder bij de LPG en nog minder bij het CDA.
Gelukkig, we hebben twee wethouders die het aandurven om koersvast te zijn. Zij laten zich niet omblazen door de rechtsconservatieve retoriek die met regelmaat door de raadszaal klinkt. Hulde daarvoor. Het was niet de keuze van VPGrave om twee wethouders van buiten te halen. Nu, na anderhalf jaar is ons oordeel over het college niet negatief, in tegenstelling tot ons oordeel over de coalitie.
Een absoluut dieptepunt vonden wij de verkiezing van de voorzitters van de beide nieuw ingestelde commissies. Waar VPGrave, door de toevallige omstandigheid dat twee van haar fractieleden specialist zijn op de terreinen RO en Wonen, en gelet op het feit dat VPGrave de grootste partij is die op een haar na 4 zetels haalde, het normaal vond dat de commissie ruimte en wonen technisch geleid zou gaan worden door een fractielid van VPGrave, presteerde de coalitie het de vertegenwoordiger van een eenmansfractie te kiezen. Dit ondanks de argumentatie van de kant van VPGrave. Er restte ons vervolgens niets anders dan niet mee te doen met het commissiewerk. ( wat kost het voorzitterschap van Trots de gemeente extra aan commissiegelden?)
Thans ligt de begroting 2012 voor ons. Een begroting die ons stemt tot droefenis, omdat er zo veel verloren dreigt te gaan. Aan het feit dat er problemen zijn aan de inkomstenkant is niet zo heel veel te doen. De uitgavenkant boeit des te meer. Waar zo ingrijpend gesnoeid moet worden kan het niet anders dan dat er keuzes gemaakt worden.
In deze begroting ontbreekt een visie op de toekomst. In 2008 schreefde LPG bij de begrotingsbehandeling “Grave leeft, maar hoe lang nog “. Zonder geld en met zo’n beleidsarme begroting zal dat vast niet lang meer zijn.
BESCHOUWINGEN VVD FRACTIE BEGROTING 2012
SAMENWERKING MET DE REGIO GEMEENTEN IS DOOR DE CRISIS EN TEN GEVOLGE HIERVAN DE FORSE RIJKS BEZUINIGINGEN NOG NADRUKKELIJKER NOODZAKELIJK!
DE VVD FRRACTIE VINDT EEN EXTRA BELASTING VERHOGING VAN 7,75 % IN 2012 EN 8 % IN 2013 VOOR ONZE BURGERS VEELS TE VEEL!
HOE LANG KAN GRAVE DE KWALITEIT VAN VOORZIENINGEN EN DIENSTVERLENING VOOR ONZE BURGERS NOG IN STAND HOUDEN?
Algemeen
Allereerst wil de fractie VVD de ambtelijke organisatie danken voor het realiseren van deze heldere en goed leesbare begroting
Wel zit er naar ons idee in de beleidssamenvatting een omissie bij het programma 5 Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling.
Wij hebben als coalitie in verband met de beschikbare capaciteit met u een tiental projecten afgesproken om die eerst tot een goed eind te brengen alvorens nieuwe plannen op te starten. Project nr. 11 – De Stoof 2e fase komt alleen aan bod als reserve project en wanneer één van de tien projecten zijn afgewerkt.
De aangekondigde bezuinigingen van het rijk voor de jaren vanaf 2012 en verder raakt onze gemeente hard en heeft onze gemeente genoopt om vanaf de begroting 2011 forse bezuinigingen in te zetten.
Hoe lang kunnen wij de bezuinigingsdrift van het Rijk het hoofd bieden zonder het voorzieningen niveau voor onze burgers naar beneden bij te stellen? De tijd zal het leren.
In deze beschouwingen heeft de VVD fractie gepoogd om de sterke OZB verhoging voor 2012 van
10 % ( 2,25 % inflatie correctie en een extra stijging van 7,75 % ) te beperken tot een extra stijging van 2,75 % om zodoende het voorzieningen niveau toch nog in stand te houden. Daarnaast wordt er in 2012 op verschillende beleidsterreinen nieuw noodzakelijk beleid opgepakt tot een bedrag van afgerond € 375.000,- ( incidenteel: € 217.000,- + € 158.000,- structureel ) .
Financiering
In december 2012 valt er van de € 10,0 mln. uitgezette gelden een bedrag van € 5,0 mln. vrij. De uitgezette € 10,0 mln. was bedoeld voor het genereren van rente inkomsten om daarmee ook de exploitatie af te kunnen dekken.
Uw college heeft in overweging om de vrijgevallen € 5,0 mln. in te zetten als financieringsmiddel. Er kunnen zich dan twee situaties voordoen, te weten:
1. Of de vrijgevallen € 5,0 mln. wordt ingezet als financieringsmiddel, hierdoor zijn er geen rente inkomsten voor de exploitatie beschikbaar;
2. Of uw college zet de vrijgevallen € 5,0 mln. opnieuw uit om rente inkomsten te genereren met een lagere rente voet.
In beide situaties ontstaat er een dekkingstekort voor de exploitatie vanaf 2013.
Vraag: Is met het dekkingstekort in de meerjarenraming 2013-2015 rekening gehouden?
Het baart de VVD fractie zorgen dat ervoor de financiering ook voor 2012 een lening van € 4,0 mln. moet worden aangetrokken. In de begroting 2011 meldde uw college dat er op basis van de begroting 2011 een lening van € 7,0 mln. moest worden aangetrokken. In totaal is er dan voor € 11,0 mln. aan vreemd geld aangetrokken tegen een gemiddelde rente van 2,75 % betekent dit afgerond
€ 300.000,- extra rentelast vanaf 2013 per jaar.
Blz. 98 spreekt echter alleen over schulden met een looptijd van langer dan 1 jaar voor een bedrag van € 6.117.000,- die volledig zijn doorgeleend aan woonmaatschappij Mooiland Maasland?
Omdat de verwachting is dat het rijk in 2012 wederom een korting van € 100 mln. voor gemeenten op het gemeentefonds toepast, vanwege het naar voren halen van geplande investeringen in 2012 naar 2011 en daarmee niet bepalend zijn voor de systematiek “samen de trap op samen de trap af”, geeft de fractie VVD uw college in overweging om geplande investeringen te temporiseren of uit te stellen waardoor minder financiering in 2012 benodigd is.
Enkele vervangings investeringen kunnen wellicht economische zijn afgeschreven doch zijn technisch nog goed te gebruiken. Hierdoor kan er een financierings voordeel ontstaan. De jaarlijkse exploitatie lasten worden doorgaans gedekt uit de betreffende voorzieningen en/of reserves waardoor er geen budgettair effect in de exploitatie ontstaat.
Vraag: Is uw college bereid om de investeringen nogmaals tegen het licht te houden waardoor temporisering wellicht tot de mogelijkheden behoort en daarmee een extra bezuiniging in 2013 voorkomt?
Programma 1 – Veiligheid en Handhaving
De Regionale Uitvoerings Diensten ( RUD ) zullen met ingang van 2013 een feit zijn. In 2012 vinden afwegingen plaats hoe de gemeentelijke taken in samenwerking met de RUD kunnen worden uitgevoerd.
Vragen: Wie financiert de RUD? Betekent dit een verlaging van de gemeentefondsuitkering voor de gemeenten? Betekent dit ook dat personeel van Grave overgeplaatst gaat worden?
Onze fractie is verheugd met de melding dat uw college in 2012 gaat onderzoeken of er meerjarige vergunningen afgegeven kunnen worden. Dit leidt in ieder geval tot besparing van werkzaamheden en onnodige bureaucratie.
Vraag: Kan uw college aangeven wanneer wij de resultaten van dit onderzoek kunnen verwachten?
Uw college meldt dat op het gebied van handhaving meer inzet en expertise gevraagd gaan worden bij het RMB.
Vraag: Wordt deze extra inzet opgevangen binnen reguliere budgetten?
Programma 2 – Woon en leefomgeving
Om de sfeer in onze binnenstad, met name gedurende de vele zomerse activiteiten zoals de wandel 4-daagse, smartlappen optreden, water festival etc., aantrekkelijk te maken voor de vele bezoekers, vindt onze fractie dat de binnenstad voorzien moet zijn met de bloementorens. Uw college geeft aan om de uitgaven te dekken uit het budget voor toerisme en recreatie.
Omdat toerisme en recreatie en economie speerpunten van beleid zijn vinden wij het geen goed idee om het budget voor toerisme en recreatie hiervoor aan te wenden.
De fractie VVD is de mening toegedaan om de dekking van 2012 in eerste instantie te vinden in het budget incidenteel en geeft uw college mee om met de ondernemers aan tafel te gaan zitten om wellicht te komen tot cofinanciering vanuit het bedrijfsleven.
Vragen: Is uw college bereid om het budget incidenteel 2012 aan te wenden voor dekking van de uitgaven groot € 5.400,- voor de bloementorens? Is uw college bereid om met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven te komen tot cofinanciering van de bloementorens vanaf 2013?
Programma 3 – Voorzieningen en sociale samenhang
In het kader van de vele bezuinigingen zal de pijn zo veel mogelijk verdeeld moeten worden. Verenigingen ontvangen doorgaans subsidies die mede gebaseerd zijn op exploitatie te korten. Wij vinden dat de leden van verenigingen een hogere bijdrage zouden moeten leveren om zodoende een sluitende exploitatie te realiseren en hierdoor minder afhankelijk te worden van de gemeente.
Ook naar de aanwezige gemeenschapsaccommodaties zal gekeken moeten worden. Wanneer er meerdere ruimten in een plaats beschikbaar zijn en het gebruik van een gemeenschapsaccommodatie wordt hierdoor minder frequent gebruikt zou een korting op het te verkrijgen subsidie bedrag moeten worden toegepast.
Het is natuurlijk onzin om meerdere ruimten tot je beschikking te hebben om allerlei activiteiten te kunnen verrichten. Het in stand houden van gemeenschapsaccommodaties is op zich al een kostbare zaak.
Wellicht is het aan te bevelen om dan betreffende gemeenschapsaccommodaties af te stoten door verkoop.
Vraag: Kan uw college aangeven welke acties zij gaat nemen om meer te komen tot sluitende exploitaties bij de verenigingen en welke acties worden uitgezet als er meerdere ruimten beschikbaar zijn?
Sportbeleid – alleen schrappen zwem vervoer
Uw college geeft aan geen besparing van in totaal € 26.000,- te kunnen realiseren op het vervoer naar zwembad en gymlocatie in Velp. Uw college stelt voor om alleen te bezuinigen op zwemvervoer.
In totaal bespaart uw college hiermee € 12.360,- i.p.v. € 26.000,-.
De fractie VVD heeft begrip voor uw voorstel, echter wij zullen toch meer creativiteit aan de dag moeten leggen om de forse bezuinigingen het hoofd te kunnen bieden.
Vraag: Heeft uw college onderzocht of er andere mogelijkheden zijn om het vervoer van de kinderen naar de gymlocatie te realiseren is?
Jongerencentrum
Ondanks het feit dat u memoreert aan de discussie tijdens de kadernota 2012 dat het sluiten van het jongeren centrum, bezuiniging € 14.000,-, geen optie is, heeft de fractie VVD haar twijfels over het nut en het verwachtte effect wat met het jongerencentrum beoogd was.
Vraag: Kan uw college aangeven hoeveel jongeren in 2010 en 2011 van het jongeren centrum gebruik hebben gemaakt en hoe dit zich verhoudt tot het totaal aantal jongeren in de betreffende leeftijdscategorie?
Programma 4 – Economische aangelegenheden, toerisme en recreatie
Hoewel Toerisme, recreatie en economie een speerpunt van beleid is, wordt aan dit beleidsterrein slechts 2 % uitgegeven. De door u aangegeven bezuinigingen op dit beleidsveld zullen wij dan ook niet ondersteunen.
Vercommercialisering van evenementen
De fractie VVD is het met de voorgenomen bezuiniging op evenementen met € 5.000,- in 2012 oplopend tot € 20.000,- in 2015 niet eens. Juist waar het gaat om de speerpunten van het beleid, zoals toerisme, recreatie en economie moet daar meer op ingezet worden om de speerpunten ook daadwerkelijk te realiseren.
De dekking voor deze uitgaven kan uw college vinden in de stelpost incidenteel 2012 en 2013. Vanaf 2014 kan opnieuw bezien worden of deze uitgaven uit de reguliere begroting gedekt kunnen worden.
Vraag: Is uw college bereid om bovenvermeld voorstel over te nemen?
Programma 5 – Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling
Met name op dit beleidsterrein hebben wij aangegeven om de bezuinigingen te vinden. Uit de tabel op blz. 17 blijkt dat de geplande uitgaven exclusief apparaatskosten vooral op programma 3 – Voorzieningen en sociale samenhang en programma 5 – Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling te vinden zijn, respectievelijk 41 % en 15 %.
Actualiseren verouderde bestemmingsplannen
Uw college geeft aan dat bij de afronding van het project voor extra werkzaamheden een incidenteel bedrag van € 85.000,- nodig te hebben. Onder meer voor milieukundige onderzoeken en het opstellen paraplubestemmingsplan.
Omdat het RMB eveneens de nodige expertise heeft, acht onze fractie het wenselijk om zoveel mogelijk gebruik te maken dan de deskundigheid van het Regionaal Milieu bedrijf ( RMB ). De fractie VVD neemt aan dat deze partij bij de aanbestedingsprocedure ook zal worden uitgenodigd waardoor mogelijk een lagere prijs wordt verkregen.
Tevens gaat de VVD fractie er vanuit dat voor de te verrichten werkzaamheden geen eigen ambtelijke capaciteit wordt ingezet gelet op de nog te realiseren projecten zoals die door de coalitie zijn aangegeven.
Vraag: Is uw college bereid om het RMB in de aanbesteding te betrekken?
Advieskosten constructieve toetsingen
Om de deskundigheid op het gebeid van constructieve en brandveiligheid in te huren heeft uw college een bedrag van structureel € 20.000,- opgenomen. De dekking vindt plaats door verhoging van de te ontvangen bouwleges. Echter op blz. 125 is de structurele inkomsten bij programma 5 niet opgenomen.
Vraag: Betekent dit nu dat er een structurele meevaller is van € 20.000,-?
In dit programma wordt niet meer gesproken over de pilot “bouwen binnen strakke contouren” wat enkele visiedocumenten heeft opgeleverd. Desondanks zou de VVD fractie meer informatie willen zien in dit programma over de te realiseren aantal woningen voor de diverse groepen zoals starters, senioren, alleenstaanden, etc. in onze samenleving. Een aanbeveling hierbij is om per categorie bij de indicatoren informatie over te bouwen aantallen woningen in de tijd gezien op te nemen.
Vraag: kan het college aangeven hoeveel en voor welke categorie het aantal te realiseren (bedrijfs) woningen in 2012 bedraagt?
Verlagen subsidie op oud papier
Uw college geeft op blz. 56 aan dat de bezuiniging op subsidie voor oud papier niet mogelijk is, omdat de maximale budgettaire ruimte van € 50.000,- bij de begroting 2011 is ingezet.
Het is ons niet duidelijk waarom er vanaf 2012 geen lagere subsidie kan worden verstrekt. Ook in tijden dat het minder gaat zal er door iedereen ingeleverd moeten worden.
Vraag: Kan het college aangeven waarom er in 2012 en verder geen lagere subsidie kan worden verstrekt?
Programma 6 – Publieke dienstverlening en communicatie
Besparing publicatiekosten
Geen vraag aan het college, wel een compliment voor de wijze van meedenken om de noodzakelijke bezuinigingen te realiseren. Het eerder inzetten van de bezuiniging om zodoende in 2014 in plaats van 2015 de beoogde bezuinigingen te realiseren verdient een compliment!
Vervangingskosten management afdeling bedrijfsvoering
Voor het tijdelijk invullen van de functie van afdelingsmanager bedrijfsvoering heeft uw college voor de jaren 2012 en 2013 een bedrag van € 90.000,- opgenomen.
De VVD fractie is van mening dat het wegvallen van deze functie binnen de formatie van de organisatie moet worden opgevangen. Dit mede in het licht van de forse bezuinigingen en de hiermee samenhangende krimp van de organisatie.
De VVD fractie is van mening dat door de kwalitatieve bezetting van de clusters registratuur, ICT, juridische zaken, communicatie en belastingzaken deze onderdelen goed zonder manager bedrijfsvoering kunnen functioneren.
Voor het cluster financiën is de VVD fractie van mening dat mede gelet op het gewicht van dit cluster de huidige fulltime controller voor 0,5 fte ingezet kan worden. De andere 0,5 fte kan dan ingezet worden voor de functie van concerncontroller.
Wij vinden een fulltime concern controller te zwaar op een organisatie van net 90 fte’s.
Het effect van dit voorstel is dat er zowel in 2012 als in 2013 een besparing van € 90.000,- oplevert. Een en ander betekent ook dat dit leidt, uitgaande van het feit dat één procentpunt gelijk is aan
€ 18.000,-, een verlaging van de extra OZB heffing met 5 % in 2012 en 2013.
Vraag: Is het college bereid om bovenstaand voorstel over te nemen?
Paragraaf Bedrijfsvoering
Uw college meldt dat de gebruikskosten van de kavel stadhuis Grave structureel hoger zijn dan de aanvankelijk begroot. Hiervoor stelt u voor om het krediet vanaf 2012 met structureel € 25.000,- te verhogen .
Tevens maakt u melding van het feit dat de VVE ( Vereniging van Eigenaren ) in het najaar van 2012 het technisch onderhoud van het complex gaat aanbesteden, waarbij u aangeeft dat er in 2012 voordeliger onderhoud gepleegd kan worden. ( blz. 101 )
Vraag: Heeft uw college bij het voorstel om het benodigde krediet met structureel
€ 25.000,- te verhogen met deze reductie rekening gehouden?
Financiële Begroting
In tabel 5 – Stelpost nieuw beleid ( blz. 131 ) heeft uw college een bedrag van € 60.000,- structureel vanaf 2012 opgenomen voor de uitkomsten van functiewaarderingen.
Vraag: Gegeven de laatste ontwikkelingen op management niveau en de voorgenomen harmonisatie ten gevolge van de samenwerking in het Land van Cuijk, verwacht uw college dat er in 2012 tot daadwerkelijke reparatie van de betreffende functies gekomen wordt ? Is het niet verstandig om eerst de voorgenomen harmonisatie af te wachten?
Grondexploitatie
De grondexploitatie blijft de VVD fractie zorgen baren.
Van de gepresenteerde 9 projecten ( blz. 5 herziening grondexploitatie Grave 2012 ) valt het op dat er 8 projecten een geprognosticeerd verlies als eindresultaat hebben van afgerond € 9,9 mln. en slechts een 1 project, Bedrijfsterrein De Bons, een winstsaldo heeft van afgerond € 0,6 mln..
Per 01-01-2012 is er een fors bedrag, afgerond € 9,9 mln. uit de algemene reserve ( spaarpot ) bijgedragen aan het grondbedrijf om de verliezen van 8 projecten op te kunnen vangen.
Deze gelden kunnen dan niet meer ingezet worden voor zaken die onze burgers ten goede komen. Bovendien wordt hierdoor onze vermogenspositie ernstig aangetast. Rekening houdend met de reserves weerstand vermogen is er nog een spaarpot van afgerond € 5,0 mln. per eind 2012.
Deze spaarpot is nodig om onvoorziene tegenvallers op te kunnen vangen.
Het project Wisseveld hangt als een molensteen om de nek van Grave. Als de jaarlijkse rente bijschrijving niet spoedig tot een einde komt, dreigt onze spaarpot verder uitgehold te worden wat uiteindelijk kan leiden tot een artikel 12 aanvraag, omdat wij het financieel niet meer rond kunnen krijgen.
Onze fractie wil uw college in overweging meegeven om meer nadruk te leggen op acquisitie voor het bedrijfsterrein De Bons waardoor er sneller bedrijfsterreinen verkocht worden en daarmee de inkomsten naar voren gehaald kunnen worden. Hoe kan het dat omliggende gemeente wel hun bedrijfsterrein vol krijgen en Grave niet?
Vraag: Is uw college bereid om meer inspanning te leveren voor het sneller weg zetten van de nog aanwezig bedrijfsterreinen?
Budgettaire gevolgen van vorenstaande
Budgettaire effecten voorstellen VVD fractie
|
|
|
|
|
Omschrijving
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Budget struct.uitgaven
|
25.000
|
25.000
|
25.000
|
25.000
|
Budget inc.uitgaven blz. 131
|
46.365
|
153.425
|
|
|
Tot.beschikbaar excl/kaplast
|
71.365
|
178.425
|
25.000
|
25.000
|
Programma 2:
|
-5.400
|
|
|
|
Programma 4:
|
-5.000
|
-10.000
|
|
|
Programma 5:
|
20.000
|
20.000
|
20.000
|
20.000
|
programma 6:
|
90.000
|
90.000
|
|
|
Beschikbaar budget:
|
170.965
|
278.425
|
45.000
|
45.000
|
Verlaging OZB 2012 met 5 %
|
-90.000
|
-90.000
|
-90.000
|
-90.000
|
Resteert aan budget:
|
80.965
|
188.425
|
-45.000
|
-45.000
|
|
|
|
|
|
“-” = nadeel
|
|
|
|
|