Grave Lokaal

Klankbordgroep parkeren 2010-2015 wil i.v.m. urgentie spoedige beslissing van het college.

Geacht college,
De klankbordgroep Parkeren Binnenstad 2010 bestaat uit vertegenwoordigers van:

  • Bezoekersmanagement;
  • Graveon;
  • Horecavereniging Grave;
  • Wijkraad Binnenstad Grave;
  • Wijkraad Estersveld,de Stoof;
  • Wijkraad Mars/Blauwe Dorp;
  • Platform voor inwoners met een functiebeperking.

Voorzitter Peter Martinn aan het woord op een vergadering van de Wijkraad Binnenstad.

Daarnaast maken enkele vertegenwoodigers van grotere ondernemers in de binnenstad deel uit van de klankbordgroep. Vertegenwoordigd zijn:

  • C-1000 supermarkt;
  • Scheepswerf;
  • Van der Horst Ontwikkelingsgroep;
  • Exploitant winkels Hart van Grave.

Tijdens de eerste vergadering op 29 maart 2010 bleek dat het werkterrein zou zijn beperkt tot de uitwerking van enkele mogelijke langparkeerterreinen, die eerst op langere termijnen gerealiseerd zouden kunnen worden. De klankbordgoep is echter van mening dat het parkeerbeleid voor de binnenstad van Grave breder is dan uitsluitend de aanleg van enkele langparkeerterreinen buiten de directe binnenstad. Te denken valt onder andere aan het parkeren voor bewoners, ten behoeve van klanten van de winkels en personeel van de in de binnenstad gevestigde bedrijven. Daarnaast is er nog een duidelijke relatie met de verkeersciculatie in de binnenstad, fietsparkeerplaatsen, aan- en afvoer van en naar de winkels en bedrijven. Ook de inrichting van de openbare ruimte heeft een raaklvlak met verkeer en dan met name voor mensen met een functiebeperking.

Ook is ons gebleken dat in het raadsbesluit een aantal opties voor het parkeren al is uitgesloten, terwijl de klankbordgroep van mening is dat heroverweging op zijn minst zinvol is.

Op korte termijn wordt gestart met aanzienlijke bouwwerken in de binnenstad. Dat heeft directe gevolgen voor de parkeercapaciteit. Er zullen daarom op korte termijn maatregelen moeten worden getroffen die grote invloed hebben voor bewoners en ondernemers in de binnenstad. Overlast is praktisch niet te voorkomen. Om draagvlak te krijgen voor die maatregelen is een goed contact met de betrokkenen noodzakelijk. Vooroverleg met onze klankbordgroep levert een bijdrage aan het verwerven van dat draagvlak.

Resumerend komen wij tot het volgende advies:

  • Breid het werkterrein van de klankbordgroep uit tot het volledige parkeerbeleid op korte en lange termijn, inclusief de raakvlakken met andere beldisterreinen.
  • Laat de klankbordgroep ook de aan het raadsbesluit van 3-11-2009 ten grondslag liggende rapporten  in de werzaamheden betrekken.
  • Betrek de klankbordgroep ook bij de parkeer- en verkeersmaatregelen ten behoeve van de bouwwerken in en nabij de binnenstad (Hart van Grave en Maaszicht/MFC) 

Gezien de urgentie is een spoedige beslising van uw college noodzakelijk.

Namens de klankbordgroep:

  • Bezoekersmanagement; Joop Ariëns
  • Gravon; Rob Megens
  • Horecavereniging Grave; George van Kuppeveld
  • Wijkraad Binnenstad; Peter Martinn
  • Wijkraad Estersveld/de Stoof; Kees Buijs
  • Wijkraad De Mars/Blauwe Dorp; Jan Gosenshuis
  • Platform voor mensen met een functiebeperking; Jo Peters-Pennings
  • C-1000 supermarkt; Rodney v.d. Burgt
  • Scheepswerf Grave; Robert van Kessel
  • Van der Horst Ontwikkeling; Huub Linders
  • Exploitant winkels Hart van Grave; Nico Schouten

P.S. Heeft het voorgenomen besluit om een gedeelte van de Koninginnedijk jarenlang af te sluiten de goedkeuring van dit Platform gekregen? Vermoedelijk is dit nog niet aan deze groep voorgelegd. Deze ontsluiting naar de Grote Weg moet zo veel mogelijk open blijven hoor ik links en rechts al zeggen. Parkeren voor personeel van Maaszicht 2. kan goed op het voormalig Savelkouls terrein als dat goed wordt ingedeeld.

Raadsleden-Nieuwsbrief : Parkeerbeleid

Doelstelling

We willen een duurzame oplossing voor het tekort aan parkeerplaatsen in de binnenstad. In 2015 mag de
parkeerdruk, met uitzondering van de marktdag, maximaal 85% bedragen.

Voor behandeling in uw raad wordt een besluitstuk voorbereid. Daarin staan voorstellen tot uitbreiding van
de parkeercapaciteit en het beschikbaar stellen van de daarvoor benodigde kredieten. In samenhang
hiermee willen wij u een herijking van het parkeer-/mobiliteitsfonds voorleggen.

Welke kosten gemaakt moeten worden om deze doelstelling te bereiken, is nog niet bekend. Dit wordt betrokken bij de voorbereiding en besluitvorming van de Kadernota 2011 en in vervolg daarop de begroting 2011.

Communicatie

Het parkeervraagstuk raakt de belangen van vele personen, bedrijven en organisaties. Om hen daarbij te betrekken, is een brede klankbordgroep ingesteld. Deze bestaat uit vertegenwoordigers van ondernemers, bewoners en toerisme

Deze klankbordgroep is inmiddels drie keer bijeengeweest. Naast overleg en informatie-uitwisseling in de
klankbordgroep zal ook over de voortgang van het project informatie worden gegeven. Dat gebeurt zodra
de plannen meer concrete vormen aannemen. Voor de communicatie zetten wij de gebruikelijke,
gemeentelijke middelen in zoals de gemeentepagina en de website. Een algemene informatieavond voor
bewoners maakt daar onderdeel vanuit.

Projectmatige aanpak

De omvang en oplossing van het parkeervraagstuk vraagt om een projectmatige aanpak. De werkzaamheden geschieden dan ook fasegewijs. De initiatieffase is met de instelling van de ambtelijke projectgroep afgerond. De projectgroep voert nu haar werkzaamheden uit die behoren tot de definitiefase. De definitiefase is
de meest bepalende fase voor een project. In deze fase wordt immers bepaald wat er ontwikkeld wordt en
welke eisen daaraan worden gesteld.

Daarna volgen de besluitvormings- en uitvoeringsfase.

Verbreding onderzoeksopdracht

In het besluit van 3 november 2009 is vastgelegd dat uitbreiding van de parkeergelegenheid onderzocht moet
worden op de locaties Jan van Cuijkdijk, een deel van het Visioterrein (v/h Sensis), een gedeelte van het Stoofpark en nabij de Elftweg. In de projectgroep is de vraag aan de orde gekomen of naast het kwantitatieve parkeervraagstuk (voldoende parkeergelegenheid), de aan te leggen terreinen ook voldoende inspelen op de parkeervràag.

Dit laatste is aan te duiden als de kwalitatieve vraag:

wordt de aan te leggen parkeergelegenheid in voldoende mate gebruikt, zodat de verwachte verlichting in de parkeerdruk ook daadwerkelijk plaatsvindt?

Het parkeervraagstuk in de binnenstad vraagt om een duurzame oplossing. De vraag naar parkeerruimte neemt toe terwijl het aanbod afneemt. Als er geen maatregelen worden getroffen, slibt de binnenstad dicht. U behandelde op 3 november 2009 het raadsvoorstel ‘Actualisering parkeernota’ en gaf ons opdracht om dit vraagstuk op te lossen. Wij hebben vervolgens een ambtelijke projectgroep ingesteld die voorbereidingen moet treffen zodat een aantal vervolgbesluiten genomen kunnen worden.

Bij de oplossing van het parkeervraagstuk geldt dat deze:

– zowel de kwantitatieve als kwalitatieve vraag ondervangt;
– breed maatschappelijk gedragen wordt;
– te realiseren is tegen redelijke kosten.

Aan de in gang gezette inventarisatie van randvoorwaarden en uitgangspunten wordt verder uitvoering gegeven. Een bestaand rekenmodel wordt uitgebreid, zodat met meer variabelen gerekend kan worden. Dit
leidt tot een ‘knoppenmodel’ dat inzicht biedt in de kwantitatieve vraag en dat aangeeft hoe op de kwalitatieve vraag wordt ingespeeld. Voorts verschaft dit model inzicht in de te ramen kosten
Wij hebben niet de illusie dat toepassing van dit model per definitie leidt tot dé oplossing van het
(totaal)vraagstuk. Wel zijn wij zo in staat om een beter gewogen keuze en voorstel te doen en – zoals de
klankbordgroep ook gevraagd heeft – een duidelijker relatie te leggen tussen oplossingen voor tijdelijke
parkeerproblemen en definitieve oplossingen ultimo 2015.

Planning

Door de gewijzigde aanpak is besluitvorming in het tweede kwartaal van 2010 niet meer mogelijk. Wij
streven er naar u de aanpaste planning tegelijkertijd te doen toekomen met onze schriftelijke reactie op het
(eerste) advies van de klankbordgroep.

Wij weten dat de ruimte in en om de stad beperkt is en dat het meer sturen op de kwalitatieve vraag daarmee in tegenspraak lijkt te zijn. Toch hebben wij op basis van een tussenrapportage van de projectgroep de conclusie getrokken, dat ombouw van de aangegeven terreinen voor parkeerdoeleinden slechts voor een
beperkt deel van de kwalitatieve parkeervraag een oplossing biedt.

Daarbij is het kostenaspect een belangrijk gegeven en vraagt de ruimtelijke haalbaarheid om een bredere afweging. Alle uitbreidingslocaties zijn gelegen in buitenstedelijk gebied en maken deel uit van hoofdstructuren of landschappelijk raamwerk. Daarom stelt de provincie aan het gebruik daarvan voor intensieve doeleinden,
zoals parkeren, strenge eisen. Aan de hand van gedegen onderzoek naar alternatieve locaties, met name die in binnenstedelijk gebied, zal aangetoond moeten worden, dat er geen alternatieven voorhanden zijn dan de
genoemde locaties.

Willen wij u voorstellen voorleggen die een reële oplossingsrichting bieden, dan is een verbreding van de
onderzoeksopdracht nodig. Behalve het scenario van de uitwerking van de genoemde locaties (conform uw
besluit), moeten in de definitiefase ook alternatieven betrokken worden. Er moet meer dan voorheen de relatie worden gelegd tussen de ontwikkelingen op korte èn lange termijn. Behalve het treffen van fysieke maatregelen, moet ook een wijziging van de toepassing van regelgeving niet op voorhand worden uitgesloten.

Advies klankbordgroep

Hoewel de insteek niet geheel dezelfde is, ligt een verbreding van de onderzoeksopdracht in de lijn van het
(eerste) advies van de klankbordgroep zoals dat op 3 mei 2010 is vastgesteld en recentelijk aan ons is aangeboden.

Wij hebben een afschrift van dit advies in uw postvakje gelegd. Zie boven.  De nog door ons op te stellen schriftelijke reactie krijgt u ook in afschrift.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *