De Gelderlander: Bijna hetzelfde logo, Hengelo Promotie niet blij.

Joost Ariaans

Een streep, daaronder de letter H en daar weer onder een accolade.  Vervang de streep door een blokaccolade, haal de H weg en laat de accolade staan. En zie hier, het logo voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk. De eerste, in de kleuren blauw, rood, groen en geel te gebruiken, is vorig jaar eind augustus gelanceerd door Hengelo Promotie. Die andere, in rood-wit of wit-rood, is het onlangs door burgemeester Antoine Walraven en wethouder Bouke de Bruin gepresenteerde logo voor de fusiegemeente Land van Cuijk.

,,Hier kunnen we niet mee akkoord gaan”, zegt Monique Otto, marketing manager van Hengelo Promotie. ,,Dit lijkt wel heel erg op ons logo”, reageert ze wanneer ze het Land van Cuijkse-logo dat ontworpen is door het Cuijkse bureau Di-visie onder ogen krijgt. ,,Wij willen niet dat dit zo blijft”, laat ze resoluut weten. Hengelo Promotie betaalde 25.000 euro voor het ontwerp. Wat het Land van Cuijk heeft gekost het logo te ontwerpen, is niet bekend gemaakt. Otto gaat er vanuit, na contact te hebben gehad met Land van Cuijk, dat ze er ‘in overleg wel uit zullen komen’.

Ook Marloes Weghorst van het bureau Brand Specials uit Hengelo dat het logo voor Hengelo Promotie ontwierp staat perplex. ,,Ja, dit lijkt wel heel veel op het logo dat wij ontworpen hebben. ,,Maar het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Uit ervaring weet ik dat als je bezig bent met een opdracht en je wilt inspiratie opdoen dat je wel kijkt naar wat er al is. Ik weet niet of ze ons logo ook gezien hebben”, zegt Weghorst.

,,Het lettertype dat is gebruikt, is typografisch wel weer heel anders dan de ‘H’ die wij  gebruikten. En het veld in het midden is vrijgelaten. Maar ik vind het wel mooi”, bekijkt Weghorst het Land van Cuijk-logo.

Esther van Boxtel, communicatieadviseur voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk, noemt het ‘een ongelooflijk toeval’. Volgens Van Boxtel is de opdrachtgever, de nieuwe gemeente Land van Cuijk, niet over één nacht ijs gegaan alvorens het te presenteren. ,,We vonden en vinden het een mooi logo. We hebben het nieuwe logo eerst getoetst  bij het merkenbureau. Daar is niets uit naar voren gekomen. We gaan nu uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren”, laat Van Boxtel weten.

Geen commentaar

Communicatiebureau Di-visie wil geen commentaar geven. ,,We hebben samen met de gemeente afspraken gemaakt hoe we hierover communiceren”, zegt Maricken Ligtvoet van Di-visie. ,,Wij doen geen uitspraken zonder dat duidelijk is wat er gaat gebeuren.”

De vraag is hoe het zit met de auteursrechten van logo’s. Volgens Michel Frequin van de Federatie Auteursrechtbelangen zijn logo’s net zo beschermd als bijvoorbeeld teksten. ,,Je ziet vaak dat een logo als een merk wordt gedeponeerd. Maar ook als dat niet zo is, dan is een logo nog steeds auteursrechtelijk beschermd”, legt Frequin uit. ,,Je komt dan uit bij de vraag of het voldoende origineel is. Of het nieuwe ontwerp een inbreuk is op de originele vormgeving.”

Volgens Frequin hoeft iemand die de auteursrechten claimt voor het oorspronkelijke logo niet aan te tonen of het origineel genoeg is. De vraag is vervolgens wat er met die claim gedaan wordt en hoe er op wordt gereageerd. Is dat niet naar wens dan staat de weg naar de rechter vrij.”

In Hengelo was de versnippering van de winkels de reden om een nieuw logo te laten ontwerpen. De accolade staat daar voor verbinding. ,,De manier waarop de stad zich voorheen presenteerde was ‘versnipperd’ en ‘soms verwarrend”, legde Monique Otto vorig jaar tijdens de presentatie uit.

Eerder relletje om Meisje(s) van de slijterij

Het is niet voor het eerst dat Di-visie in Cuijk iets bedenkt die veel weg heeft van een al bestaande creatie. In 2014 ontstond een relletje, toen het bedrijf een campagne bedacht voor Drankenhal Lamers in Haps. De door vrouwen geleide onderneming kon wel een wat frissere naam en uitstraling gebruiken en de naam ‘Meisjes van de slijterij’ werd geboren.

En toen was daar ineens het Meisje van de slijterij, Petra de Boevere uit het Zeeuwse Sluis. Ze kwam verhaal halen, omdat de twee namen wel erg veel op elkaar leken. Sterker nog, het scheelde maar één letter. Goed, haar winkel heet De Vuurtoren. Maar zij presenteerde zichzelf, onder meer op haar website en sociale media, als ‘het meisje van’.

Onenigheid

Di-visie was op de hoogte van haar bestaan, zocht zelfs contact met een advocaat gespecialiseerd in merkenrecht om te vragen of de nieuwe naam voor de Hapse slijterij een probleem zou zijn. Geen probleem, oordeelde die. De onenigheid kwam er toch.

Uiteindelijk werd een regeling getroffen, slechts drie dagen voordat er een kort geding plaats zou vinden. Het pand, dat al een nieuwe kleur had gekregen en waar de naam in grote letters op was geschilderd, moest weer worden aangepakt. Er kwam een nieuwe naam: ‘Drank van de meisjes’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: