GRAVELaatste NieuwsVoorpagina

Quirijn van de Berk: Leraren van de toekomst.

GraverMaat: Op Facebook zag ik dit verhaal van onze Gravenaar Quirijn van de Berk. Op de dag van de schoolstakIngen kan dit verhaal niet vaak genoeg gedeeld worden. Er is meer dan politiek…..

Leraren van de toekomst!

Moeten we niet over ons onderwijs, zeker als we daar jullie als getalenteerde leraren van de toekomst warm voor willen laten draaien, vooral veel vaker vertellen waarom het vak ons past als een jasje? Het is wonderlijk dat het dankbare, positieve en energie gevende aan ons vak de laatste tijd nauwelijks belicht wordt. Dat vergeten wordt waarom duizenden collega’s net als ik aan gaan van onderwijs.

Als er iets is dat we van de daken zouden moeten schreeuwen, dan is het júist de glimlach die het onbevangen gedrag van authentieke leerlingen op je gezicht kan toveren. Het stukje levenswijsheid dat je mag meegeven in een spontaan gesprekje aan het einde van de dag. De liedjes die je zingt met een leerling op een talentenavond. Het is de excursie, de theatervoorstelling, het project of de gastles die de ogen van leerlingen soms pas echt opent. Het is de verantwoordelijkheid die je mág dragen voor de groei, de ontwikkeling en het welzijn van een jong volwassene. Het zijn de zaadjes die je soms in de brugklas plant en in de vierde klas ineens ziet ontkiemen. Het zijn de collega’s, met wie je samen boomt over waarom we doen wat we doen. Maar met wie je ook zo nu en dan uitgiert omdat je juist niet over school praat. Het zijn de kansen die je krijgt voor het je blijven ontwikkelen en professionaliseren. Het zijn de tranen die je voelt opkomen als een leerling na een ontroerend woordje zijn of haar diploma in ontvangst neemt in een overvolle aula. Het zijn de oud-leerlingen die terugkomen op school om te vertellen hoe goed het met ze gaat. Het is de gekke-kersttruiendag, de actie met Valentijnsrozen of het dimdammen over de lastige prijsvraag in de schoolkrant. Maar het zijn ook de acties waarbij samen een vuist gemaakt wordt voor goede doelen, waarvoor ook nog veel geld wordt opgehaald. Het zijn de bestuurders in de dop, die hun verantwoordelijkheid nemen in de leerlingenraad. Of de technologen in de dop, die met een robot dingen doen die je pet te boven gaan. Het is de actualiteit waarvan je eigenhandig kiest om die direct een plek te geven in je lessen. Het zijn de complimenten die je van ouders krijgt voor het feit dat je hun dochter of zoon écht gezien, begrepen en op weg geholpen hebt. Of, nóg mooier, het “dank je wel” dat je daarvoor van haar of hem zelf krijgt. Het is het automatisch jong blijven en het begrijpen van Fortnite, Snapchat en TikTok.

Heel veel uiteenlopende klussen hebben, die inderdaad nooit af zijn, is me niet vreemd. Maar veel werk hebben is niet hetzelfde als werkdruk aan je voelen knagen. Werken met enige druk vind ik lekker, een uitdaging. Het zorgt ook voor efficiëntie, voor de broodnodige stok achter de deur, voor dat je aan staat. En ach, ook wel eens ’s avonds en in het weekend. Het zorgt ervoor dat ik iedere ochtend vol nieuwe energie om 07.30 uur de drempel van de school overstap. Al eenentwintig jaar met een glimlach. Nooit met tegenzin. Omdat ik aan ga van het onderwijs, dat mij en vele collega’s met mij past als een jasje. En natuurlijk is het afschuwelijk dat scholen kampen met te krappe jasjes. En logisch dat er gesmeekt wordt om geld voor ruimere. Maar laten we de focus niet verliezen op voldoende onderwijsharten, die door jasjes warm gehouden moeten worden. Die moeten we opsporen, in het licht zetten, aan laten gaan, laten groeien, levenslustig laten kloppen. Uit liefde voor het mooiste vak dat er is. En laten we ze niet bang maken, door ze voor te spiegelen dat een onderwijshart ineens minder hard gaat kloppen van een klein jasje…

Zo, ik vlieg het gebouw in. Voor een “goedemorgen” bij de deur, de dagelijkse lessen en uitdagingen. Maar ook voor een mooie samenwerking met onze collega’s van Basisschool De Wegwijzer, die aan onze leerlingen komen vertellen over de bijzondere kanten van hun werk in het basisonderwijs en daarmee een net zo positief geluid laten horen! Ook morgen werken we. Ik heb er zin in! We gaan in gesprek met onze directie om te kletsen over hoe we knelpunten om kunnen buigen naar kansen. We lunchen samen, praten veel over wat onze leerlingen nodig hebben. Én… ik geef Lennard, mijn zoon uit groep 8 die ik vanwege de staking op zijn school maar een dagje meeneem, een inkijkje in de wereld van de middelbare. Iets met paplepel en ingieten…

Meedoen aan het verspreiden van een positief geluid? Delen=??! Horen hoe oud-leerlingen ervaren wat onderwijs met een positieve mindset met hen doet? Check https://www.youtube.com/watch?v=xHzOUyzsgIM&t=21s!
Mondial College Leuvensbroek #onderwijs#postiefgeluid #mindset #duurzameoplossinge

  • Jacques Leurs Zo’n verhaal horen we te weinig! Daarom massaal delen a.u.b.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *