Inbreng Ben Litjens: commissie Ruimte.
GraverMaat: Boven dit bericht ziet u een impressie van het bouwplan Velp.
De raadscommissie Ruimte vergaderde over diverse onderwerpen.
Hieronder de bijdrage van Ben Litjens.
Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de raadscommissie Ruimte op 26 november 2019
agendapunt 6: Busverbinding Grave-Wijchen
Het is een goede zaak om in de praktijk te constateren of een busverbinding Grave-Wijchen een levensvatbare idee is.
Keerpunt 2010 ondersteunt dit voorstel van harte.
A-stuk
agendapunt 7: toepassen coördinatieregeling planlocatie “Waterlinie Grave- Wonen aan de vesting”
Een snorkende titel. Maar een tekening heb ik niet gezien. Kunt u bouwtekeningen en een situatietekeningen vanavond aan de Raadscommissie overhandigen?
Bij piep kleine plannen moet een hele waslijst aan onderzoeken en gegevens worden aangeleverd. Ook zie ik niet dat er vooraf een archeologisch onderzoek is geweest.
In de voorbije jaren heeft de gemeenteraad geen informatie ontvangen over de ontwikkeling van Wisseveld behoudens het deelplan Oranjebastion.
En nu ja zeggen tegen iets wat de gemeenteraad en de inwoners niet tijdig en uitgebreid is voorgehouden ga ik niet doen.
Waarom zijn deze gegevens vanavond niet beschikbaar gesteld aan de raadscommissie Ruimte?
De verwijzing naar de Watervisie is voor mij geen bepalend element, omdat het toen om een visie ging maar nu gaat het om een concreet voorstel.
Kunt u dit bevestigen?
Ik wil eerst de plannen op tafel met een gedegen toelichting. Enkel een inloopavond voor de inwoners, die georganiseerd wordt door de projectontwikkelaar vind ik een onacceptabele benadering van de belangen van onze inwoners en aan onze maatschappelijke verbanden.
Waarom neemt uw College de inwoners niet serieus?
Ook wil ik dat er getoetst is aan het plan van West 8. Kunt u dat toezeggen?
Bij het plan Oranjebastion is bepaald, dat extra parkeerruimte in dit plan zou worden aangelegd. Gebeurt dat ook in dit plandeel?
Bij het herbestemming van het scheepswerf terrein heeft de gemeente een lange lijst van voorwaarden opgesteld.
En hier zien wij niets en weten wij niets. Hebt u hier een gegronde verklaring voor?
Het enige positieve zie ik in het feit dat er kennelijk weer beweging komt in het plan Wisseveld.
Ik stem tegen de toepassing van de coördinatieregeling voor dit deelplan in de huidige fase van de planvorming.
Eerst voorlichting aan onze inwoners en andere belanghebbenden en aan onze Commissie Ruimte vóórdat wij als gemeenteraad iets gaan besluiten.
Ik wil een serieus voorstel in de Commissie. Dit voorstel lijkt nergens op.
Tegen en ieder geval een B-stuk.
agendapunt 8: toepassen coördinatieregeling planlocatie Dorpshart Velp
Keerpunt 2010 steunt ontwikkeling van het dorpshart Velp alwaar de inwoners van Velp al lang naar hebben uitgekeken.
Bij dit plan zit ook een tekening waaruit blijkt dat de vrije ruimte rondom de woningen wel erg klein is voor bebouwing in een dorp.
Het standpunt van Keerpunt 2010 is dat in een dorp dorps gebouwd wordt en in een stad stedelijk.
Kunt u aangegeven wie de grondeigenaar is?
Wat is de oppervlakte van het plangebied?
Lopen wij hier weer hetzelfde risico als in Gassel?
Waarom 6 woningen op een klein stukje grond. Gaat in het dorpshart kwaliteit van de ruimtelijke beleving niet boven opbrengstbelangen van de eigenaar of projectontwikkelaar?
Ik verzoek een nadere en serieuze uitleg?
Escharen, 26 november 2019