ARENAKeerpunt 2010Laatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

“Gewoon omdat we zoveel van Grave houden”.

GraverMaat: In de ARENA trof ik dit artikel aan over het burgerinitiatief om Grave nog meer op de digitale kaart te zetten.

Bovenstaande foto maakte ik, afgelopen zomer, vanaf het terras van Colori

Het is een prachtig idee om Grave te promoten.

Misschien kan er ook een verbinding komen met de Facebookpagina’s “Events in Grave” en “Grave in foto’s”?

Op deze groepspagina’s verschijnen mooie berichten en foto’s.

Deze twee Graafse vrouwen verdienen ondersteuning van de pas opgerichte Stichting Grave Promotie en Historisch Grave.

Ik ben meteen op mijn Instagram account gaan rondkijken.

Chapeau!!

Burgerinitiatief om Grave nog meer op de kaart te zetten

 Freddy Klooté
GRAVE – Er waren eens twee vrouwen, die dol waren op het mooie stadje waarin ze woonden. Ze hadden elkaar leren kennen omdat één van de twee kunstzinnig bezig was met de belettering van een winkelraam in het historisch centrum. En de ander daarvan onder de indruk was. Na een paar keer samen thee drinken en praten over Grave, was de vriendschap een feit. Marita Schouten en Nina Joosten spraken over de mooie dingen van de gemeente. Marita: “En dat ging niet alleen over het historisch centrum, maar ook over de prachtige natuur en cultuur van de kerkdorpen die Grave compleet maken. Ik was net een tijdje bezig met het maken van foto’s. In de hele gemeente. Nina is leraar Nederlands op het Merletcollege in Grave. En zo kwamen we op een combinatie van beeld en tekst. Ik belandde in de wereld van Instagram”.

Marita Schouten (links) en Nina Joosten.

Nina Joosten “zat” al een tijdje op Instagram: “Door de gesprekken met Marita kwamen we op het idee om Grave via Instagram nog meer te promoten. Ik vertelde Marita alles over de mogelijkheden van Instagram en ze was meteen laaiend enthousiast. En wie Marita een beetje kent weet, dat je haar dan met geen honderd paarden meer kan tegenhouden. Nina lacht: “Ik heb haar de mogelijkheden laten zien en we zijn aan de gang gegaan”.

Grave op Instagram
Nina: “Vanuit onze gezamenlijke liefde voor Grave zijn we gaan kijken wat er over Grave op Instagram te zien was. Dat viel eigenlijk best tegen. Dus daar wilden we verandering in aanbrengen. Met als rolverdeling, Marita de foto’s en ik de teksten.

Dus we plaatsten foto’s van Marita en tagden het object. Daarna plaatsten we hashtags over de afbeelding. De naam is grave_brabant en het aantal hashtags is erg groot. We hebben het verdeeld in een aantal kopjes: winkels, onderwijs, Graafse trots, fietsroutes, enz. Omroep Land van Cuijk en de reisjournalist van het AD hebben ons al gevonden”.

Marita: “We zijn natuurlijk hartstikke blij dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Wat we willen zeggen is: “Een dagje Grave is leuk”. We vinden het gewoon gezellig als we op deze manier steeds meer mensen naar Grave kunnen trekken. We worden al gevolgd door ruim 700 personen of instanties. Dat aantal groeit dagelijks. Als ik nu op mijn mobiel kijk zie ik dat we al op 721 staan. Volgende zomer zitten we echt boven de duizend. De begeleidende teksten schrijft Nina”.

#grave_brabant
“Iedereen in Grave, en daarbuiten, kan meedoen. Wie een mooie foto heeft kan die zelf op Instagram plaatsen met de vermelding #grave_brabant. Daar komen dan alle foto’s bij elkaar. Het zou leuk zijn als het een account van de inwoners van de gemeente Grave zou worden. Van ons allemaal. Iedereen komt op mooie plaatsen.

Op Facebook zie ik prachtige foto’s voorbijkomen. Soms vragen we toestemming om die op onze account te mogen plaatsen”, vertelt Marita. Ze weet nog precies hoe ze op het idee kwam: “Onze dochter Kim woont ook in Grave. Zij gebruikt Instagram onder de naam colorful_kimmes. Toen ze me vertelde dat ze inmiddels 75.000 volgers heeft, viel ik haast achterover. Zonder haar was ik niet op het idee gekomen om Instagram te gebruiken voor de promotie van Grave”.

Nina geeft uw verslaggever, die nog Instagramloos was, maar inmiddels wel enthousiast gemaakt is, nog enkele tips: “Door al die hashtags te gebruiken, dat mag tot maximaal 30, leg je links naar alle bijzonderheden van onze gemeente. Simpelweg klikken en je hebt weer nieuwe informatie en vooral, nieuwe foto’s. Zo maak je via die hashtags een visuele rondgang door alles wat met Grave te maken heeft. In onze biografie zitten onder meer nog: vestingstad, Maas, Brabant, historische binnenstad, monumentale panden, smartlappenfestival, lichtjesavond, zuiderwaterlinie en beleef Grave”.

Mooi, een burgerinitiatief met een positieve uitstraling. Weet je wat je meest gebruikte hashtag van 2019 is? #love En die is precies van toepassing op Nina en Marita. Love voor hun stadj

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *