Grave LokaalKeerpunt 2010Laatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

De Bibliotheek op school. Diverse brieven.

GraverMaat: De griffier schreef vandaag haar wekelijkse griffiebericht. Bij de ingekomen stukken diverse brieven. Lees hieronder: 

Brief 1. Van de Raamsdonk.

Geachte Burgemeester, Wethouders, Raadslieden en Griffier,
Graag wil ik Uw aandacht vragen voor het volgende, De Bibliotheek op school
Veel kleuters hebben bij aanvang van de basisschool een taal achterstand, 25% van de schoolverlaters van de basisschool hebben een taalachterstand van ongeveer 2 jaar. 14% van de 15 jarigen is laaggeletterd en in totaal telt Nederland 1,3 miljoen laaggeletterden. Deze cijfers heb ik op internet gevonden en ik schrik er van in deze tijd van zoveel mogelijkheden. Het bestrijden van problemen op het gebied van taal staat hoog op de politieke agenda. Maar noch de gemeente, noch de bibliotheek, noch de kinderopvang, noch de scholen kunnen dit probleem individueel oppakken.

Alleen samen kunnen we zorgen voor een ideale lees- en mediaomgeving: de Bibliotheek op school.

Iedereen die mijn Face Book site bekijkt weet dat ik één van de vrijwilligers ben van de school bieb van Campus-Grave-West. Toen ik drie jaar geleden te horen kreeg via mijn dochter dat er vrijwilligers gevraagd waren voor de schoolbieb voor deze school hoefde ik geen twee keer na te denken.
Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben steeds minder plezier in lezen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die fysieke boeken om zich heen hebben, een grotere kans hebben om te gaan en te blijven lezen. Ook ouders hebben invloed op de schoolprestaties en het leesplezier van hun kinderen. Voor laagtaalvaardige ouders is het echter niet vanzelfsprekend dat ze hun kinderen thuis helpen met taal en lezen, iets wat ik heel logisch vind, soms worden op dit gebied de rollen omgedraaid en zie je vaker dat de kinderen hun ouders helpen met taal en lezen. Een mooie rolverandering, en het bewijs dat als we iets willen bereiken, we elkaar moeten helpen.
De Bibliotheek helpt op basisscholen en middelbare scholen om deze doelen te bereiken, samen met onderwijs en gemeente slaan we de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leerplezier op school en thuis.

De kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar zijn een van de belangrijkste doelgroepen van onze bibliotheek. Voor hen kunnen we namelijk het grootste verschil maken. Wie het plezier in lezen al vroeg ontdekt en genoeg ‘leeskilometers’ maakt, staat er beter voor.
Onze schoolbieb heeft een groot assortiment, we hebben de ‘gewone leesboeken’, informatieve boeken, prentenboeken, kijk- en zoekboeken, stripverhalen, gedichtenbundels, dyslexie boeken, AVI-boeken, samen leesboeken, en we doen ook mee aan Thema-weken, boeken besprekingen, Kinderboekenweek, Nationale voorlees wedstrijden … eigenlijk alles waar een grote Bibliotheek zich voor leent en voor zorgt, dragen wij onze steentje ook bij.
We zijn een zeer gevarieerd samengestelde schoolbibliotheek. Waar de leerlingen van de school vol enthousiasme hun boeken lenen maar ook voor hun broertjes of zussen, die nog niet de leeftijd hebben om naar school te mogen, prentenboeken lenen. De kinderen in de leeftijdsgroepen 0 tot en met 3 jaar. Ook mogen ze in de vakantie tijd boeken lenen zodat ook thuis volop gelezen kan worden.
De schoolbieb moet je zien als een opstap naar de openbare Bibliotheken, ze daar wegwijs in maken en de kinderen er vertrouwd mee laten worden.
Leesbevordering, leesplezier, taalontwikkeling, uitbreiding woordenschat, informatievaardigheden…
Maar waarom dit verhaal? Hoor ik U denken.
Wegens bezuinigingen bestaat de kans dat de schoolbieb, net als schoolzwemmen, tot het verleden gaat horen. Ik .. wij vrijwilligers, onze leerkrachten en vooral onze kinderen, wij kunnen het gewoon niet geloven dat de kans bestaat dat we weg bezuinigd worden.
5 november om 19.30 is er een Raadsvergadering op het gemeentehuis over dit onderwerp.
Help ons voorkomen dat de subsidie wordt ingetrokken.
Onze kinderen zijn de Toekomst. Als belangrijk lid van onze gemeenschap vragen wij u het belang van onze schoolbibliotheek te blijven steunen. Onze, en misschien wel uw kinderen, hebben deze onderwijssteun nodig. Samen vormen we onze maatschappij. Steun ons.
Ik dank U namens alle betrokkenen voor Uw aandacht en hoop dat we samen tot een positief besluit kunnen komen
Ondertekend:
Het team van de Raamdonk

Het team van de wegwijzer
De vrijwilligers van de schoolbieb Evy Boer-de Wit

Brief 2. Biblioplus en scholen.

College en geachte Gemeenteraad,
Met grote zorg hebben scholen en Bibliotheek vernomen dat uw College de Gemeenteraad in haar ombuigingsvoorstellen positief adviseert over het stopzetten van de subsidie op de Bibliotheek op School (BoS).

Uiteraard is er begrip voor de financiële zoektocht van de gemeente Grave naar besparingen, maar een keuze om de BoS stop te zetten gaat kinderen hard raken.

De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om via het BoS-programma kinderen in de volle breedte aan het lezen te krijgen. Dit gebeurt, in nauwe samenwerking met de leerkrachten, via de collectie en via diverse projecten en activiteiten in de klas.

Ook het BoekStart-programma gericht op de jongste kinderen maakt onderdeel uit van de BoS. Hiervoor werken de Lees-media consulenten van BiblioPlus samen met de Kinderopvanglocaties in Grave. Via het leesonderwijs op scholen en de BoS krijgen kinderen een stevige basis mee in hun leesvaardigheid, tekstbegrip en vooral ook in het plezier van lezen.

Het effect hiervan is dat kinderen “een volwaardig burger worden, een betrokken deelnemer aan onze samenleving, beter bewapend tegen nepnieuws en extreme ideeën en ideologieën”, zoals vandaag nog een keer wordt bepleit in de Volkskrant als aftrap van de publiekscampagne ‘Nederland Leest!’.

We hebben afgelopen maart in uw raad de resultaten van o.a. de BoS mogen presenteren. Via de factsheet in de bijlage geven we u graag een actueel inzicht in de cijfers.

Mijn oproep aan u is om op 5 november een afweging te maken in het belang van de kinderen. Mocht u naar aanleiding van de factsheet vragen hebben of behoefte hebben aan een nadere toelichting, neemt u dan gerust contact met mij op.
Met vriendelijke groet,
Cyril Crutz
Directeur-bestuurder
T: (0485) 58 35 00 c.crutz@biblioplus.nl
I: www.biblioplus.nl

Brief  3.

Gemeenteraad en College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Grave

Betreft: Bezuiniging Bibliotheek op School (BoS)

Grave, 29 oktober 2019
Geacht College en Gemeenteraad,
Recent hebben wij vernomen dat de Gemeente Grave voornemens is te bezuinigen op de subsidie voor BoS. Met dit schrijven willen wij, in het belang van de kinderen uit Grave, onze ernstige zorgen uitspreken omtrent het voornemen wederom te bezuinigen op de uitgaven voor de bibliotheek.

Onderzoek1, 2 wijst uit dat succeservaringen bij onder andere leesonderwijs een positief effect heeft op de sociaal emotionele ontwikkeling. Het leesplezier neemt echter vanaf groep 5 steeds meer af, met name bij de minder goede lezers. Negatieve condities in de omgeving (bijvoorbeeld de thuissituatie) of leesproblemen (dyslexie of anderszins) kunnen leiden tot een teruglopende leesvaardigheid en leesmotivatie. Omgevingsfactoren die positief beïnvloeden, als bijvoorbeeld een aantrekkelijke BoS, zijn belangrijk voor het behoud van leesmotivatie en heeft een positief effect op de leesontwikkeling.

Om de leesontwikkeling mede te stimuleren heeft de BoS in de gemeente Grave een actueel en aantrekkelijk boekenaanbod dat met enige regelmaat wisselt en indien gevraagd, aansluit bij de thema’s op school. Daarnaast maken de scholen gebruik van de aangeboden projecten als de ‘Rode Draad’. De scholen in Grave werken veelal met vrijwilligers die op de BoS enthousiast aanwezig zijn als de kinderen boeken komen lenen en zorgen voor een aantrekkelijke ruimte. Het is voor de scholen een groot gemis en voor de kinderen een grote aderlating als de BoS verdwijnt uit de scholen!

De bezuiniging op de BoS komt daarnaast ook onverwacht. Zo’n twee jaar geleden heeft de gemeente Grave een bijeenkomst over laaggeletterdheid georganiseerd waar het belang van goed leesonderwijs en leesaanbod onderstreept werd. Ook in huidige beleidsstukken als bijvoorbeeld de beleidsnota 2019 – 2022 ‘Voor alle peuters: Peuteraanbod voor vroeg- en voorschoolse educatie’ waarin ook een link wordt gelegd met zoveel mogelijk voorkomen van laaggeletterdheid en het gebruik van de BoS.

Bezuinigingen blijken onvermijdelijk, maar wij verzoeken u met klem om bij uw keuze rekening te houden met de toekomst en kansengelijkheid van de kinderen in Grave.

Met vriendelijke groet,
William van den Berg, directeur Hartenaas Marja Brinkhoff, directeur De Bongerd
Ton Hovens, directeur De Wegwijzer
Piet de Jongh, directeur St Jozef
Michel van der Kraan, directeur de Raamdonk Rianda School, directeur De Sprankel Leontine Weijers, directeur De Ester

1. Nielen, J. & Bus, A.G. (2016). Onwillige lezers, onderzoek van redenen en oplossingen. Stichting Lezen Reeks 26. Eburon: Delft
2. Gubbels, J., Netten, A. & Verhoeven, L. (2017). 15 Jaar leesprestaties in Nederland. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *