De Gelderlander: Werkgroep “Historisch Grave” stapt op.

Werkgroep ‘Historisch Grave’ stapt op.

 

Er is in Grave een hevige strijd ontstaan over de manier waarop toeristen naar het historische stadje aan de Maas gelokt moeten worden. Inmiddels heeft het geleid tot het opstappen van de leden van het ‘Platform Historisch Grave, Ja Natuurlijk.’

Aanleiding was de oprichting van een nieuwe werkgroep die zich met de promotie van Grave gaat bezig houden. Het platform en de werkgroep zitten niet op één lijn. Het feit dat de nieuwe werkgroep wordt gesteund door wethouder Rick Joosten schoot bij de leden van het platform in het verkeerde keelgat. Joosten zou gisteravond tijdens een commissievergadering over de ontstane onenigheid praten, maar daar kwam het door ziekte van de wethouder niet van.

Het ‘Platform Historisch Grave, Ja Natuurlijk’ is vier jaar geleden opgericht, mede door toedoen van de toenmalige wethouder Jeroen Joon. Dergelijke platforms waren er al in vier andere gemeenten in het Land van Cuijk. De voorzitters van de vijf platformen vormen samen het bestuur Regionaal Bureau voor Toerisme. ,,Onze opdracht was het versterken van toerisme en recreatie in Grave. Dat levert meer inkomsten op en zorgt ervoor dat de leefbaarheid in Grave wordt vergroot”, legt Jenneke van Dongen van het platform uit.

Volgens Van Dongen wil de nieuwe werkgroep Grave vooral promoten om winkelend publiek naar het centrum te trekken. ,,Maar zo werkt dat niet. Mensen komen niet speciaal naar Grave om te winkelen. Ze bezoeken het Land van Cuijk fietsend of wandelend en komen daarbij ook in het centrum van Grave.”

Nico Schouten, voormalig centrummanager in Grave, wil niet spreken over een nieuwe werkgroep. ,,Het is een storm in een glas water. Er is helemaal geen nieuwe werkgroep”, zegt Schouten.

In een conceptvisie die is opgesteld wordt echter wel gesproken over een werkgroep die ‘Grave beter moet vermarkten’, zoals in die visie staat. ‘Een positief imago van Grave uitdragen en het oppakken van alle promotionele activiteiten die daarbij horen. Met als doel: ‘meer bezoekers, meer toeristen en meer bestedingen.’

Volgens Schouten moet de promotie van Grave professioneler worden aangepakt. ‘Dat moet niet aan goedwillende vrijwilligers worden overgelaten zoals tot nu toe’, staat ook in de visie van de werkgroep. Net als ‘Dit roept vragen op of het RBT hiervoor de juiste organisatie is’

Erik Jansen van het Regionaal Bureau Toerisme Land van Cuijk over de kritiek dat de promotie niet goed zou worden uitgevoerd: ,,Nee, ik herken me niet in die kritiek.”

Jansen gaat er vanuit dat er ook straks weer een vertegenwoordiger vanuit Grave in het bestuur van het RBT zit.

Wat er nu in Grave precies gaat gebeuren, wil Nico Schouten nog niet zeggen. ,,We komen deze week bij elkaar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: