Gelukkig hebben we de “VAR” nog! Analyse EGS project.
Nu het “stof” is neergedaald dat opdwarrelde tijdens de besluitvorming over de fusie en bouw van de prachtige sportaccommodatie op de Kranenhof is het moment daar om onze eigen “VAR” in te zetten en een chronologische analyse (op afstand) te maken.
Deze analyse maak ik om hier lessen uit te trekken voor de toekomst. Ik heb veel waardering voor het vele werk dat door vrijwilligers, ambtenaren en bestuurders is verricht. De inzet van velen verdient een spoedige realisatie van deze uniek sportaccommodatie.
Bij zo’n groot project waarbij velen zijn betrokken is een goede communicatie zeer belangrijk. Een betere communicatie had veel ergernis, boosheid en vragen over vermeende integriteitszaken kunnen voorkomen!! Nu was het slikken of stikken. Er was geen plan B of C.
Ik wil onderzoeken of er momenten waren waarop de raadsleden betrokken hadden kunnen en/of moeten worden in het lopende proces. Het grootste deel van de raad had een forse informatie achterstand over de voortgang van het proces omdat ze niet actief of informeel werden geïnformeerd.
Gelukkig vergaderde het CDA duaal, zoals het hoort, en diende met 3 andere partijen een prima amendement in. Een meerderheid van de raad stemde voor de motie. CDA, VPGrave, D’66 en LLVC stemde voor. LPG, VVD en Keerpunt 2010 stemden tegen. Stemverhouding: 7:6.
Daardoor kon daarna het gewijzigde voorstel aangenomen worden. Het voorstel werd geamendeerd op vier zaken:
- Een meerderheid van de raad (CDA, VPGrave, D66 en Liberaal LvC) wil dat de fusie eerst zekerheid is.
- Ook moet er meer zekerheid komen over de aangevraagde rijkssubsidie van ongeveer een miljoen euro. Met die subsidie hoeft de gemeente nog maar ruim 4 miljoen euro bij te dragen.
- Tevens wordt gevraagd aan te tonen dat de nieuwe voetbalclub straks in staat is de lasten te dragen die een nieuwe accommodatie straks met zich meebrengt. Voor de komende jaren wordt er weliswaar een groei van de Graafse bevolking en waarschijnlijk ook van de voetbalvereniging verwacht, maar op langere termijn is in de gemeente Grave krimp te verwachten.
- Meer duidelijkheid wordt gevraagd over de verkeerssituatie van het nieuwe sportpark Kranenhof, waar nu Estria en SCV’58 al gebruik van maken. Er moet een uitgebreid verkeerskundig onderzoek komen en een begroting voor de kosten die moeten worden gemaakt om de toegangsweg naar Kranenhof en de parkeergelegenheid te verbeteren.
Analyse: aan de hand van allerlei berichten op onze website, documenten, verkiezingsprogramma’s, B&W besluiten, publicaties en krantenartikelen probeer ik een analyse te maken. Deze analyse begint met de start van het project en het eerste contact van de initiatiefnemers met de gemeente. Deze analyse eindigt met de tekst van het geamendeerde raadsbesluit en nog enkele openstaande brandende vragen.
De start van het project.
Binnen de gemeente Grave hebben drie voetbalverenigingen een aantal jaren geleden de handen ineen geslagen om elkaar te versterken. De verenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV ’58 hebben die samenwerking al vorm gegeven in het samenvoegen van alle jeugdteams, de damesafdeling én het gezamenlijk aanpakken van de jeugdopleiding.
De kracht van samenwerken heeft geleid tot positieve ervaringen. Vanuit die overtuiging hebben de drie verenigingen besloten om te gaan voor één vitale fusievereniging, vooralsnog onder de naam EGS. Daarbij is men zich er van bewust geworden dat de samenwerking het beste tot zijn recht komt wanneer er vanuit één locatie wordt gewerkt, daarbij is gekozen voor sportpark Kranenhof.
De ontwikkeling van een nieuwe sportaccommodatie is van cruciaal belang om het project te doen slagen.
4 april 2017: Communicatie en participatie
Op 4 april 2017 hebben de voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV ’58, een intentieovereenkomst gesloten met als doelstelling te komen tot een fusieplan.
Sindsdien heeft er intensief overleg plaatsgevonden tussen de stuurgroep accommodatie EGS en de gemeente Grave.
Met respect voor elkaars standpunten is hierbij gezamenlijk opgetrokken met als doelstelling een voor alle partijen aanvaardbaar plan op te stellen. Een plan wat niet alleen politiek/financieel haalbaar is, maar waarbij is nagedacht over optimalisatiemogelijkheden, waar de sportverenigingen voor langere tijd adequaat mee vooruit kunnen en – last but not least – waar vele inwoners van Grave regelmatig gebruik van zullen maken. Via een nog op te stellen uitvoering/exploitatie overeenkomst zullen alle afspraken worden vastgelegd. De leden van deze stuurgroep hebben de afgelopen tijd uitzonderlijk veel werk verzet in het onderzoek- en voorbereidingsproces, daarmee aantonend hoe belangrijk dit project is voor sportminnend Grave. Daarbij heeft EGS zich laten adviseren door Sport Service Noord Brabant.
Reactie Keerpunt 2010:
In het jaar 2017 was er een kcoalitie van LPG, VVD en CDA aan het bewind. De wethouders Anja Henisch (LPG), Jeroen Joon (VVD) en Daandels/Diepenbeek (CDA) zullen beslist piketpaaltjes geslagen hebben voor de onderhandelingen door de betrokken ambtenaren. Ook zal er waarschijnlijk feedback met hun fracties/partijen geweest zijn. Joeri Nuijen was vrijwilliger bij GVV’57. De voorzitter van GVV’57, Huub Linders, vervult deze functie ook bij de VVD. Dus informeel zal er wel informatie uitgewisseld zijn met de VVD fractie. Heel begrijpelijk en menselijk. De CDA fractie zal ook wel regelmatig bijgepraat zijn door hun wethouders.
Medio 2017: Programma van Eisen.
Als eerste stap in het onderzoek naar de realisatie van een nieuwe sportaccommodatie heeft EGS medio 2017 een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Dit document bevat de kaders en wensen van opdrachtgever EGS, dient als leidraad voor de selectie van ontwerpende partijen en vormt het toetsingskader tijdens het ontwerpproces. Zaken die in het PvE aan de orde komen zijn: doelstelling en randvoorwaarden EGS, functionele voorzieningen en technische eisen gebouw, functionele voorzieningen en civieltechnische eisen terrein. De in het PvE opgenomen voorzieningen, zoals het klimaatinstallatiesysteem, de water – en afvoer installatie, de centrale elektrotechnische voorzieningen en LED verlichting, maken het nieuwe clubgebouw bijzonder duurzaam. EGS heeft hierbij ondersteuning gekregen vanuit de KNVB en gebruikt gemaakt van haar handleiding voor de realisatie van een nieuw sportcomplex.
Reactie Keerpunt 2010:
Voor de snelle realisatie van dit PvE is waarschijnlijk ook inhoudelijk afstemming met de gemeente geweest.
Maart 2018: Gemeenteraadsverkiezingen
Enkele citaten uit diverse verkiezingsprogramma ‘s en reacties op de betrokkenheid van diverse coalitiepartijen.
LPG:
Schreef tijdens de verkiezingscampagne in haar verkiezingsprogramma:
“We zullen proactief meewerken aan de voorgenomen fusie tussen SV Estria, GVV’57 en SCV’58.”
Reactie Keerpunt 2010:
De LPG haalde een monsteroverwinning waardoor 6 LPG raadsleden hun intrede in de raad konden doen. Vervolgens claimde deze partij met succes 2 wethouders.
Saillant detail: de van oorsprong Graafse Stadspartij plaatste voor het eerst prima kandidaten van “buiten de poorten en wallen” op een prominente plek van hun kieslijst. In het kerkdorp Escharen sloeg men een “Grote Vis” aan de haak: Edwin van Kraaij.
Op diverse terreinen was Edwin van Kraaij enorm actief. Hij is ook een van de Esterse kartrekkers in de Stuurgroep accommodatie EGS. Hij had ook een grote rol gespeeld bij de privatisering van het Dorpshuus. Waarschijnlijk overlegde hij toen regelmatig met wethouder Anja Henisch en klikte het met de LPG-mensen.
Ook het raadslid Joeri Nuijen steekt veel van zijn vrije tijd in zijn GVV’57. Hij is zelfs shirtsponsor. Veel waardering ook voor hem.
En zo zien we later het proactief meewerken aan fusieprocessen van verenigingen terug in het verkiezingsprogramma van de LPG en later in het bestuursprogramma van de coalitie van LPG/CDA.
Keerpunt 2010:
“Wij stimuleren de (sport)verenigingen die samenwerken, bijvoorbeeld met een renteloze lening voor een nieuw kantinegebouw of aanleg van sportvelden.”
VPGrave:
“Grave investeert nadrukkelijk in duurzaamheid, bestuurlijk van bovenaf en vanuit bewonersinitiatieven van onderop.”
CDA:
“Daar waar mogelijk en wenselijk moeten plaatselijke voorzieningen met elkaar worden verbonden en de gemeente moet daarbij een sterkere faciliterende rol spelen. Het “wij” van het CDA is dat wij willen hooghouden en versterken: wij geloven in het “wij” van de verenigingen. Kortom wij geloven in samen!”
Reactie Keerpunt 2010: Rol van de wethouders van Daandels, Diepenbeek en Peters in het hele proces is niet duidelijk. De huidige fractie treedt duaal op. De fractieleden houden hun rug recht en rijden hun eigen koers.
VVD:
We kunnen op de VVD website niets vinden over sportbeleid of fusie van verenigingen.
Reactie Keerpunt 2010: De rol van Jeroen Joon? Welke stappen Joon gezet heeft in dit fusie proces is ons niet bekend. Het lijkt ons aannemelijk dat de voorzitter van GVV”57 / VVD, Huub Linders, zijn fractie op de hoogte hield.
LLVC:
“Wij stimuleren de (sport)verenigingen die samenwerken, bijvoorbeeld met een renteloze lening voor een nieuw kantinegebouw of aanleg van sportvelden.”
D’66:
“Daarnaast moeten er voldoende mogelijkheden zijn om je te ontplooien door sport, spel en cultuur. D66 zet zich in voor sportclubs, muziekverenigingen etc van een goed niveau die voor iedereen toegankelijk zijn, zo nodig met hulp van de gemeente.”
Najaar 2018: Bestuursprogramma gereed.
Het bestuursprogramma ‘Met energie en vertrouwen’ heeft ten aanzien van sport de navolgende passage opgenomen:
Sport is een manier om lichamelijk en geestelijk gezond te worden en te blijven. Het verenigingsleven heeft een grote sociale component. Daarom hoort sport een integraal onderdeel te zijn in onze inclusieve samenleving. De gemeente werkt proactief mee aan eventuele samenwerkings– en fusieprocessen van (sport)verenigingen als dit bijdraagt aan een inclusieve samenleving.
15 januari 2019: Collegebesluit.
Het college stemt in met het raadsvoorstel met daarbij de afspraak dat het contract in juni 2019 voor wensen en bedenkingen aan de raad wordt voorgelegd alsmede dat de 5,1 miljoen het taakstellende budget is voor EGS.
Een collegelid vindt het in deze fase van het proces te vroeg om de raad om een uitspraak te vragen, omdat eerst de tekst van het contract beschikbaar moet zijn, gelet op de forse financiële risico’s.
18 januari 2019: Raadsvoorstel Fusie voetbalverenigingen GVV’57, SCV’58 en Estria.
Samenvattend ambtelijk advies:
De voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ‘57 en SCV ’58 hebben besloten de jaren geleden ingezette samenwerking te laten uitmonden in een fusie, vooralsnog onder de naam voetbalvereniging EGS.
Adviesbureau Kragten heeft begin 2018 de rapportage ‘ accommodatieonderzoek fusievereniging EGS’ opgesteld. Op basis van dit rapport én diverse besprekingen tussen
de ‘stuurgroep accommodatie EGS’ en de gemeente Grave is het rapport ‘Financiële onderbouwing accommodatie EGS’ tot stand gekomen.
In aansluiting hierop wordt in dit voorstel het accommodatieplan van EGS toegelicht, met de financiële consequenties voor zowelEGS als de gemeente Grave.
19 januari: Verontruste Estria leden trokken aan de bel.
Ons raadslid Ben Litjens werd door Henk Wijdeven, prominente Escharenaar, op de hoogte gebracht van het bestaan van die brief. Meer op onze website.
4 februari 2019: De antwoorden op 72 vragen van de raad over het fusieplan/nieuwe sportaccommodatie zijn openbaar.
In het kader van de voorbereiding voor de behandeling in de commissievergadering Inwoners en Bestuur dienden vele fracties 72 vragen in. Het college beantwoordde de schriftelijk gestelde vragen. In een ingelaste besloten bijeenkomst gaf wethouder Rick Joosten ‘s avonds een toelichting op de vele antwoorden enz. De vragen en antwoorden zijn ook terug te lezen op onze website.
5 februari 2019: Behandeling van het voorstel in de commissievergadering Inwoners en Bestuur.
Van deze vergadering zijn opnames gemaakt.
U kunt die via de gemeentelijke website terugluisteren.
Inspraakreactie van dhr. Brussaard.
J.L.: Omdat deze reactie een mooi beeld schept van de door vele vrijwilligers verrichtte werkzaamheden en hun gedrevenheid plaats ik deze reactie in zijn geheel.
De afgelopen 6,5 jaar is er in de gemeente Grave een unieke samenwerking ontstaan.
En wel op sportgebied hebben wij, ook tot onze eigen verbazing, breed de aandacht weten te trekken op het vrijwillig samenwerken van 3 voetbalverengingen.
We zijn met elkaar in gesprek geraakt met als startpunt: “hoe kunnen we onze jeugd het beste beiden door samenwerking”. Pril, zonder te veel ambitie, maar wel één gecreëerd vanuit een visie dat samenwerking speel en sportplezier op zou leveren.
Wat begonnen is met voorzichtig wat informatie delen, is uitgemond in een volledige samenwerking van de 3 jeugdverenigingen.
3 verenigingen die hun eigen culturen hadden, bleken ook veel overeenkomsten te hebben. De overeenkomsten werden gebruikt om de stappen te zetten naar verdere samenwerking. De culturen van de 3 zijn gebruikt om de nieuwe club uniek te maken.
Het proces er naar toe was echter niet gemakkelijk. Er is gekozen om in de jaren soms een pas op de plaats te maken en daarna voorzichtig de volgende stap te zetten.
We moeten ons realiseren dat dit nog steeds met grote zorgvuldigheid gebeurd.
De tot zover succesvolle resultaten zijn dus niet gebaseerd op toeval. In dit traject zijn we gaandeweg steeds meer gaan erkennen dat een samenwerking alleen succesvol kan zijn als we één zijn in sporten.
De slogan: Samenwerken doe je door elkaar te zien, te spreken en samen te sporten, is daarom niet uit de lucht gegrepen. De gezamenlijke accommodatie is daarmee onlosmakelijk verbonden aan een succesvolle samenwerking.
Deze constatering, door ons diverse jaren geleden gedaan, heeft ons voor het blok gezet. Doorgaan of de samenwerking afbreken? Doordat op dat moment de juiste vrijwilligers opstonden werd het traject voortgezet. Hiermee werd namelijk een mogelijke toekomst gecreëerd waardoor de samenwerking succesvol kan zijn. Het samenwerkingverband heeft toen besloten om het voorlopig te continueren, maar houdt zich het recht voor om de samenwerking, hoe moeilijk dit ook lijkt, alsnog op te heffen. Zo precair is het nog steeds. De eerste interne gesprekken van de accommodatiegroep leverde de eerste ideeën op.
Het werd snel duidelijk dat de gemeente een wezenlijk onderdeel van dit proces is, en we ze hier in wilde betrekken, om zo ook aan hun programma van eisen te voldoen.
Wij zochten naar een neutrale locatie/ accommodatie, niet gekleurd door één van de clubs. Waar de leden zich verder verbonden voelden door een nieuwe start en een nieuwe accommodatie op een neutraal terrein.
Tijdens de gesprekken met de gemeente, gesteund door het rapport van Kragten, werd ons duidelijk dat een herontwikkeling van de terreinen van Estria en SCV’58 (De Kranenhof) de enige optie was.
We hebben overwogen om een tweede alternatief plan te maken. Gezien we met alleen vrijwilligers te maken hebben, die er ook nog een baan op na houden, is hier uiteindelijk van afgezien. Daarna is er veel werk verzet. Door veel leden te mobiliseren in werkgroepen wisten ze een professionele programma van eisen op te stellen.
Door het grote netwerk van deze vrijwilligers wisten wij externe kennis aan ons te koppelen die ons verder op weg hielpen.
De gesprekken met de gemeente werden geïntensiveerd om ook het financiele deel van het plan gedegen te onderbouwen. Hierbij hebben we weer veel interne en externe kennis gebruikt om ons zelf te overtuigen dat deze sportaccommodatie gerealiseerd kan worden.
Het resultaat van al dit werk is nu diverse malen gepresenteerd aan leden, belangstellende en afgelopen 22e januari voor de tweede keer aan de gemeenteraad.
Een accommodatie die 40 jaar lang, duurzaam en tegen lage operationele kosten gebruikt kan gaan worden.
Een accommodatie waar de verenigingen en de gemeente de aankomende 40 jaar trots op kunnen zijn.
Na één van de presentaties zei één van de toehoorders; “dit kan helemaal niet in Grave…dit kan alleen in Oss of in Uden”
Laten we de bewoners van de gemeente Grave zien dat initiatieven, mits goed onderbouwd, mogelijkzijn. Juist in de gemeente Grave…..
Het is aan de gemeenteraad om het unieke initiatief te ondersteunen en de leden het laatste woord te geven om moed te tonen en er voor onze jeugd en sport te gaan.
Wij danken u voor uw aandacht en dragen graag bij aan de discussie om tot een, hopelijk, positief oordeel te komen.
De samenwerkende verenigingen.
12 februari 2019: Behandeling Raadsvoorstel in de gemeenteraad.
Samenvatting voorstel
De voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ‘57 en SCV ’58 hebben besloten de jaren geleden ingezette samenwerking te laten uitmonden in een fusie, vooralsnog onder de naam voetbalvereniging EGS.
Adviesbureau Kragten heeft begin 2018 de rapportage ‘ accommodatieonderzoek fusievereniging EGS’ opgesteld.
Op basis van dit rapport én diverse besprekingen tussen de ‘stuurgroep accommodatie EGS’ en de gemeente Grave is het rapport ‘Financiële onderbouwing accommodatie EGS’ tot stand gekomen.
In aansluiting hierop wordt in dit voorstel het accommodatieplan van EGS toegelicht, met de financiële consequenties voor zowel EGS als de gemeente Grave.
Voorstel besluit
Dat de gemeente Grave gezamenlijk met de voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV 58 het fusieproces ingaat om te komen tot een gefuseerde vereniging EGS met een gezamenlijk sportpaviljoen;
In te stemmen met het verzoek om sportpark Kranenhof aan te wijzen als Sportlocatie voor de gefuseerde sportvereniging EGS;
In te stemmen met de uitgangspunten als opgenomen in het rapport ‘Financiële Onderbouwing accommodatie EGS’ (blz. 2 en 3), waarbij de kostenraming van de investeringen voor de gemeente Grave, € 5.137.372,02 incl. BTW, taakstellend is;
In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 5.137.372,02 ten behoeve van de herinrichting van sportpark Kranenhof, inclusief de realisatie van een nieuw sportpaviljoen, onder voorwaarde dat alle financiële risico’s boven dit bedrag voor rekening en risico van de gezamenlijkevoetbalverenigingen SV Estria, GVV ’57 en SCV ’58 komen, en dat dit vastgelegd wordt in het nog te sluiten contract.
Een egalisatie reserve in te stellen van € 1.200.000 ten laste van de algemene reserve en de exploitatiebijdrage jaarlijks te storten in de egalisatiereserve. Na volledige afschrijving van de investering valt de egalisatiereserve vrij ten gunste van de algemene reserve.
In te stemmen met tijdelijke extra personele capaciteit voor projectbegeleiding en financiële bewaking. Voor 2019 € 60.000 en voor 2020 € 30.000 beschikbaar te stellen ten laste van de algemene reserve.
Garant te staan voor kosten vanwege aspecten van het accommodatie plan uit oogpunt van verkeersveiligheid en verbetering parkeervoorziening buiten het sportpark.
12 februari 2019: Inbreng Ben Litjens bij agendapunt Fusie voetbal-verenigingen. Ben sprak “zonder last of ruggespraak” zoals de wet voorschrijft.
Ben: “Dit punt staat geagendeerd als Fusie Voetbalverenigingen. Hierover gaat de gemeenteraad niet. Een fusie is een kwestie van de betreffende verenigingen. En de gemeente wil deze fusie ondersteunen. Dat wil Keerpunt 2010 ook maar niet op basis van het huidige voorstel. Keerpunt 2010 heeft in de Commissievergadering van 5 februari 2019 duidelijk zijn standpunt bepaald.
De ontwikkelingen daarna hebben het standpunt van Keerpunt 2010 bevestigd.”
Het standpunt 2010 van Keerpunt 2010 luidt in het kort gezegd als volgt:
- Sport verdient ondersteuning van de gemeente.
- Een fusie van verenigingen met als doel deze sport mogelijk te blijven houden verdient ook onze ondersteuning. De kosten, die gepaard gaan met deze fusieprocessen dienen draagbaar te zijn voor de fuserende verenigingen en behoren te steunen op een deugdelijke rapportage.
- De kosten, die gepaard gaan met deze fusieprocessen, behoren ook steun te vinden bij andere sportverenigingen en in balans te blijven en te zijn met het gehele sportbeleid.
- De leden van de fuserende gemeenten moeten zich hebben kunnen uitspreken over de financiële effecten en andere belangrijke zaken, voordat er definitieve beslissingen worden genomen door de gemeenteraad.
- Bovenmatige uitgaven c.q. investeringen behoren in de sport onderdeel te zijn van een transparant besluitvormingsproces, waarbij de beginselen van kernendemocratie worden toegepast.
- Uitgaven zonder onontkoombare noodzaak, die de schuldpositie van de gemeente met honderden euro’s per inwoner vergroten, behoren onderworpen te worden aan een referendum.
- Geen vernietiging van goede kapitaalgoederen.
- De besteding van de gemeentelijke uitgaven moeten doelmatig en verantwoord zijn.
Als ik de huidige situatie rondom de fusie van 3 voetbalverenigingen toets aan het standpunt van Keerpunt 2010 dan kom ik tot de conclusie, dat wij het huidige voorstel niet kunnen steunen.
De volgende argumenten zijn daarbij bepalend:
- Het Bureau Kragten, dat de rapportage en de plannen heeft opgesteld, achten wij niet onafhankelijk. Onze ervaringen met dit bureau met de verkeerssituatie rondom de Brede School Oost zijn treffend. Onafhankelijkheid van een Adviesbureau is van groot belang omdat diverse raadsleden zeer nauw betrokken zijn bij de betreffende voetbalclubs. Bedrijfsblindheid ligt op de loer.
- De leden van de verenigingen hebben zich niet uitgesproken. Zij weten niet wat hun boven het hoofd hangt.
- De andere sportverenigingen zijn bij dit geheel niet betrokken. De balans met andere sportverenigingen wordt zwaar beschadigd. Er ontstaat tweedracht binnen de sportverenigingen.
- De inwoners van Grave zijn nergens bij betrokken terwijl Kernendemocratie is toegezegd. Keerpunt 2010 ziet een referendum in de huidige fase van het proces als een goed middel.
- Er is geen geloofwaardige financiële onderbouwing. Grote risico’s bij leden neerleggen, die nog niets een gehoord zijn, verdient geen ondersteuning. Zelfwerkzaamheid zal eerder afnemen dan toenemen. Het aantal leden zal dalen in plaats van stijgen. Bij Agendapunt 10 wordt gesproken over 16% teruggang van de geboorten in de laatste 5 jaar.”
Naschrift GraverMaat/webmaster/voorzitter Keerpunt 2010/“VAR” bediener:
Op onze website kunt u veel teruglezen over de behandeling in de commissie-vergadering en de raadsvergadering. Ook de brief van de 10 sportverenigingen is geplaatst. Ook de problemen waar tennisvereniging THOS mee te maken heeft hebben onze aandacht. Ben Litjens stelde er vragen over. Tijdens de behandeling van dit onderwerp in de raadzaal zat ik op de overvolle raadstribune en schoot ik diverse foto’s die ik bij diverse artikelen plaatste.
Tenslotte:
WELKE VRAGEN BLIJVEN NOG ONBEANTWOORD:
- Hoe ziet de dekking eruit van de 80.000 euro die de verenigingen gezamenlijk kregen om na de privatisering het onderhoud in eigen beheer te doen? In de toekomst krijgen ze deze gelden niet meer. Omdat die middelen ingezet worden om het nieuwe sportpark te financieren.
- Is het collegelid dat bedenkingen had bij dit voorstel, en dat in de notulen van het collegebesluit liet vastleggen, nu wel overtuigd van de financiële onderbouwing? Wacht hij ook de uitkomsten van de toegezegde verdere onderbouwing af? Waarom wordt er geen openheid van zaken gegeven over de indentiteit van het collegelid dat zijn bedenkingen had?
- Welke stappen worden er wanneer en door wie gezet nu het voorstel zo geamendeerd is?
- Welke momenten tijdens de lange duur van dit hele traject waren geschikt om de raad; misschien vertrouwelijk bij te praten over dit voor Grave belangrijke besluit.?