Grave LokaalLaatste Nieuwspermanente campagneVoorpagina

Raadsvoorstel fusie Estria, GVV’57 en SCV’58 openbaar!

Raadsvoorstel Fusie voetbalverenigingen Estria, GVV’57 en SCV58

Datum college : 15 januari 2019
Portefeuillehouder: D.B. Joosten
Afdeling: Sociaal Domein
Commissie: Inwoners en Bestuur
Datum commissie: 5 februari 2019
Datum raad: 12 februari 2019

Samenvatting voorstel

De voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ‘57 en SCV ’58 hebben besloten de jaren geleden ingezette
samenwerking te laten uitmonden in een fusie, vooralsnog onder de naam voetbalvereniging EGS.

Adviesbureau Kragten heeft begin 2018 de rapportage ‘ accommodatieonderzoek fusievereniging EGS’
opgesteld. Op basis van dit rapport én diverse besprekingen tussen de ‘stuurgroep accommodatie EGS’ en
de gemeente Grave is het rapport ‘Financiële onderbouwing accommodatie EGS’ tot stand gekomen.
In aansluiting hierop wordt in dit voorstel het accommodatieplan van EGS toegelicht, met de financiële
consequenties voor zowel EGS als de gemeente Grave.

Voorstel besluit

  • Dat de gemeente Grave gezamenlijk met de voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV 58
    het fusieproces ingaat om te komen tot een gefuseerde vereniging EGS met een gezamenlijk
    sportpaviljoen;
  • in te stemmen met het verzoek om sportpark Kranenhof aan te wijzen als sportlocatie voor de
    gefuseerde sportvereniging EGS;
  • in te stemmen met de uitgangspunten als opgenomen in het rapport ‘Financiële Onderbouwing
    accommodatie EGS’ (blz. 2 en 3), waarbij de kostenraming van de investeringen voor de gemeente Grave, € 5.137.372,02 incl. BTW, taakstellend is;
  • in te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 5.137.372,02 ten behoeve van de herinrichting van sportpark Kranenhof, inclusief de realisatie van een nieuw sportpaviljoen, onder
    voorwaarde dat alle financiële risico’s boven dit bedrag voor rekening en risico van de gezamenlijkevoetbalverenigingen SV Estria, GVV ’57 en SCV ’58 komen, en dat dit vastgelegd wordt in het nog
    te sluiten contract.
  • een egalisatie reserve in te stellen van € 1.200.000 ten laste van de algemene reserve en de
    exploitatiebijdrage jaarlijks te storten in de egalisatiereserve. Na volledige afschrijving van de
    investering valt de egalisatiereserve vrij ten gunste van de algemene reserve.
  • in te stemmen met tijdelijke extra personele capaciteit voor projectbegeleiding en financiële
    bewaking.
  • Voor 2019 € 60.000 en voor 2020 € 30.000 beschikbaar te stellen ten laste van de algemen reserve.
  • garant te staan voor kosten vanwege aanpassingen toegangswegen uit oogpunt verkeersveiligheid en verbetering parkeervoorziening buiten sportpark.

Financiële consequenties

In dit voorstel worden alle financiële aspecten van het accommodatieplan beschreven en toegelicht.

Wettelijk kader en beleidskader
In het bestuursprogramma ‘Met energie en vertrouwen’ is ten aanzien van sport navolgende passage
opgenomen:
Sport is een manier om lichamelijk en geestelijk gezond te worden en te blijven. Het verenigingsleven heeft
een grote sociale component. Daarom hoort sport een integraal onderdeel te zijn in onze inclusieve
samenleving. De gemeente werkt proactief mee aan eventuele samenwerkings- en fusieprocessen van
(sport)verenigingen als dit bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

Communicatie en participatie
Op 4 april 2017 hebben de voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV ’58, een intentieovereenkomst gesloten met als doelstelling te komen tot een fusieplan. Sindsdien heeft er intensief overleg
plaatsgevonden tussen de stuurgroep accommodatie EGS en de gemeente Grave.

Met respect voor elkaars standpunten is hierbij gezamenlijk opgetrokken met als doelstelling een voor alle partijen aanvaardbaar plan op te stellen. Een plan wat niet alleen politiek/financieel haalbaar is, maar waarbij is nagedacht over optimalisatiemogelijkheden, waar de sportverenigingen voor langere tijd adequaat mee vooruit kunnen en –
last but not least – waar vele inwoners van Grave regelmatig gebruik van zullen maken.

Via een nog op te stellen uitvoering/exploitatie overeenkomst zullen alle afspraken worden vastgelegd.

De leden van deze stuurgroep hebben de afgelopen tijd uitzonderlijk veel werk verzet in het onderzoek- en
voorbereidingsproces, daarmee aantonend hoe belangrijk dit project is voor sportminnend Grave.
Daarbij heeft EGS zich laten adviseren door Sport Service Noord Brabant.

Duurzaamheid
De nieuwe accommodatie zal, naast de wettelijke eisen, conform het Programma van Eisen op diverse
terreinen duurzaamheid uitstralen. Zowel de uitvoering van het klimaatinstallatiesysteem, de
afvoerinstallatie, de waterinstallatie, de centrale elektrotechnische voorzieningen en de verlichting worden
hierop afgestemd. Doelstelling is energieneutraal te bouwen.

Gemeenschappelijke regeling/samenwerkingsverband
Naam gemeenschappelijke regeling/samenwerkingsverband: n.v.t.
Deelnemende gemeenten: n.v.t.
Adoptiegemeente: n.v.t.

Toelichting op het voorstel

Inleiding
Er zijn diverse ontwikkelingen gaande in de maatschappij waardoor sportverengingen voor nieuwe
uitdagingen komen te staan. Deze uitdagingen zijn steeds vaker te groot voor een vereniging om alleen oe pakken. Hierin ligt dan ook de basis om samenwerkingen met andere sportverenigingen op te zoeken,
waardoor sport duurzaam gefaciliteerd blijft binnen de gemeenschap.

Ook binnen de gemeente Grave spelen deze uitdagingen en hebben drie voetbalverenigingen een aantal
jaren geleden de handen ineen geslagen om elkaar te versterken. De verenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en
SCV ’58 hebben die samenwerking al vorm gegeven in het samenvoegen van alle jeugdteams, de
damesafdeling én het gezamenlijk aanpakken van de jeugdopleiding. De kracht van samenwerken heeft
geleid tot positieve ervaringen. Vanuit die overtuiging hebben de drie verenigingen besloten om te gaan vooréén vitale fusievereniging, vooralsnog onder de naam EGS. Daarbij is men zich er van bewust geworden dat de samenwerking het beste tot zijn recht komt wanneer er vanuit één locatie wordt gewerkt, daarbij is
gekozen voor sportpark Kranenhof. De ontwikkeling van een nieuwe sportaccommodatie is van cruciaal
belang om het project te doen slagen.

Programma van eisen
Als eerste stap in het onderzoek naar de realisatie van een nieuwe sportaccommodatie heeft EGS medio
2017 een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Dit document bevat de kaders en wensen van
opdrachtgever EGS, dient als leidraad voor de selectie van ontwerpende partijen en vormt het
toetsingskader tijdens het ontwerpproces. Zaken die in het PvE aan de orde komen zijn: doelstelling en
randvoorwaarden EGS, functionele voorzieningen en technische eisen gebouw, functionele voorzieningen
en civieltechnische eisen terrein. De in het PvE opgenomen voorzieningen, zoals het klimaat-
installatiesysteem, de water – en afvoer installatie, de centrale elektrotechnische voorzieningen en LED
verlichting, maken het nieuwe clubgebouw bijzonder duurzaam.
EGS heeft hierbij ondersteuning gekregen vanuit de KNVB en gebruikt gemaakt van haar handleiding voor
de realisatie van een nieuw sportcomplex.

Het PvE is als bijlage 1 toegevoegd, de brochure van de KNVB
treft u als bijlage 2 aan.

Accommodatieonderzoek Fusievereniging EGS door adviesbureau Kragten
In het najaar van 2017 heeft adviesbureau Kragten de opdracht gekregen het Programma van Eisen nader
uit te werken. In haar rapport ‘accommodatieonderzoek fusievereniging EGS’, bijlage 3, wordt allereerst een analyse gemaakt van sportpark Kranenhof, qua ligging, ruimtelijke ordening en verkeer. Vervolgens worden
lokale en landelijke ontwikkelingen met betrekking tot sportbeoefening benoemd. In hoofdstuk 4 worden
twee inrichtingsvarianten vergeleken, bij (voorkeurs)variant 2 is ook hockeyvereniging Grave, met een
wedstrijdveld, in het plan opgenomen.

Op basis van dit accommodatieonderzoek heeft bureau Kragten een tweetal indicatieve kostenramingen
opgesteld, waarbij in scenario 1 alleen de voetbalverengingen in het plan zijn opgenomen, terwijl in
(voorkeurs)variant 2 het wedstrijdveld voor hockeyclub Grave is verwerkt. De totale realisatiekosten van
voorkeursvariant 2, inclusief bebouwing en aanleg sportparkvoorzieningen, werden daarbij, begin 2018,
geraamd op € 6.137.234, excl. 21% BTW of te wel € 7.426.053 incl. BTW.

Planoptimalisatie
In ons overleg met EGS hebben wij vervolgens aangegeven dat een eventuele kredietaanvraag van ruim 7 miljoen euro bij uw raad naar verwachting op weinig steun mag rekenen. Oftewel er moest in goed overleg gezocht worden naar planoptimalisties. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het rapport Financiële onderbouwing accommodatie EGS (bijlage 4)

In het rapport ‘financiële onderbouwing accommodatie EGS’ worden, op blz. 2, navolgende 4 optimalisatie
voorstellen benoemd en toegelicht:

1. Voorbereiding en uitvoering van het project geschiedt door een bouwteam organisatie.
Bij deze organisatievorm kan het risicoprofiel, begroot 10 %, worden verlaagd tot 2 %.
Dit betekent een kostenbesparing € 385.210.

2. Zelfwerkzaamheid EGS / sponsoring
Binnen de 4 verenigingen zijn vele vrijwilligers werkzaam die zich zullen inzetten tijdens de
voorbereiding – en realisatiefase. EGS verplicht zich tot een taakstelling welke een kostenbesparing oplevert van € 500.000.

3. Een natuurgrasveld minder
Door aanpassingen van de normen KNVB is er, volgens de kengetallen, een natuurgrasveld minder nodig,
Verificatie bij verenigingen van vergelijkbare omvang bevestigen dit. Deze aanpassing bespaart € 80.000.

4. Verlaging bouwkosten van € 1.470 m2 naar € 1.250 per m2.
De oorspronkelijke investeringsraming van Kragten is gebaseerd op het PvE waarbij is uitgegaan van een
m2 -prijs van € 1.470. Navraag bij een aantal architecten leert dat een m2 prijs van € 1.250 bij projecten van deze omvang haalbaar is. Op basis van een BVO (Bruto Vloer Oppervlakte) van 1.820 m2 betekent een
kostenbesparing van € 400.000.

De totale kostenbesparing op basis van voornoemde 4 planaanpassingen bedraagt €1.365.000, excl. BTW,
dit is € 1.651.904 incl. BTW. Na aftrek van deze kosten van de oorspronkelijke begroting van bureau
Kragten resteert een investeringsvraag van € 5.774.189.04.(incl. BTW).

Financiële bijdrage in investeringskosten door EGS
Zoals uit het overzicht op blz. 3 van dit rapport blijkt is EGS in staat voor een bedrag van € 635.777,02, bij te dragen in deze investering, waarmee de kredietvraag wordt teruggebracht tot € 5.137.372,02, incl. BTW.
De bijdrage van EGS wordt deels gefinancierd uit eigen middelen, daarnaast neemt EGS een geldlening op.

Subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud Sportaccommodaties
In de Staatscourant van 20 juli 2018 is aangekondigd dat het Ministerie van VWS met ingang van 2019
jaarlijks een subsidiebudget beschikbaar stelt van 87 miljoen euro voor sportorganisaties. Deze komen voor een subsidie in aanmerking op het moment dat zij gaan investeren in de accommodatie of werkzaamheden laten verrichten ten behoud van de accommodatie. Zowel sportverenigingen, sportstichtingen als BV’s
zonder winstoogmerk kunnen een beroep doen op deze subsidie.

Amateursportorganisaties kunnen een beroep doen op deze subsidie, welke is gemaximeerd op 20% van deinvestering, vanwege het ontwikkelen en in standhouden van sportaccommodaties. Daarbovenop is 15%
(extra) subsidie mogelijk voor investeringen in energiebesparing/duurzame energieopwekking én voor
investeringen in het toegankelijk maken van sportaccommodaties voor mensen met een beperking. Daar
waar de BTW verrekening eerder was voorbehouden aan (veelal daartoe speciaal opgerichte)
sportstichtingen, staat deze subsidieregeling ook open voor alle sportverenigingen.

Zoals in de subsidieregeling staat aangegeven kan de subsidie aanvraag eerst op 2 januari 2019 worden
ingediend, via een speciaal daartoe vastgesteld formulier. EGS heeft zich hier goed op voorbereid en wordt
daarbij ondersteund door Sport Service Noord Brabant. Het subsidieplafond bedraagt € 2.500.000 per
projectaanvraag en als verdeelregel is gekozen voor het systeem van ‘wie het eerst komt, wie het eerst
maalt’. Het besluit over de subsidieverlening geschiedt in principe binnen 13 weken, gezien bovenstaande
verdeelregel is het niet ondenkbaar dat ten tijde van de raadsvergadering op 12 februari 2019 hierover enige duidelijkheid bestaat. EGS heeft op 2 januari 2019, ’s morgens om 10.30 uur, haar subsidieaanvraag
ingediend.

Bij een positief besluit vanuit het Ministerie op de subsidieaanvraag kan op een subsidie van
bijna € 1,0 miljoen gerekend worden, waarmee de investeringsvraag verder kan worden teruggebracht tot
€ 4.153.508,17.

Exploitatiebegroting EGS
Op blz. 4 van het rapport ‘Financiële onderbouwing accommodatie EGS’ treft u de exploitatiebegroting aan.
Het is EGS gelukt een sluitende begroting te presenteren, waarbij jaarlijks € 87.550 wordt gereserveerd voor alle vervangingsinvesteringen binnen het sportpark. In de eerste jaren kan EGS op deze kostenpost
besparen en zodoende reserves opbouwen waarmee zij een financieel gezonde sportverenging blijft.

Privatiseringsovereenkomsten en exploitatiesubsidie
De gemeente Grave heeft per 1-1-2006 privatiseringsovereenkomsten gesloten met de Graafse
voetbalverenigingen, deze treft u als bijlage 6a, 6b en 6c aan. In deze privatiseringsovereenkomst zijn
afspraken vastgelegd over het onderhoud van de sportvelden, inclusief omliggende grasstroken.
De gemeente Grave verstrekt hiervoor een structurele jaarlijkse bijdrage, in 2018 voor EGS in totaliteit
€ 80.485. Deze exploitatiebijdrage wordt jaarlijks met een vastgesteld prijsindexcijfer geïndiceerd.
Bij accordering van dit raadsvoorstel én realisatie van een nieuw sportpark en sportpaviljoen vervalt de
exploitatiebijdrage, zo zijn EGS en gemeente overeengekomen. Met EGS wordt een nieuwe overeenkomst
gesloten, waarin onder meer is opgenomen dat de eigendomsverhouding ten opzichte van eerdere
afspraken niet wijzigt: de ondergrond blijft eigendom van de gemeente Grave en voor de gebouwelijke
voorzieningen verleent zij een recht van opstal aan EGS. Daarnaast is afgesproken dat wij jaarlijks van EGS financiele  stukken als begroting en jaarrekening ontvangen, waarmee wij onze controlerende taak op de reservering voor vervangingsinvesteringen uitvoeren.

De gemeente Grave en de voetbalverenigingen hebben in het verleden géén afspraken vastgelegd over
onderhoud en of vervanging van de gebouwen op de sportparken, de onderhoudskosten hiervan komen tot
op heden volledig voor rekening van de voetbalverenigingen. De huidige accommodaties van deze drie
voetbalverenigingen zijn niet alleen sterk verouderd maar binnen onze financiële administratie ook volledig
afgeschreven. Landelijk is het gebruikelijk dat gemeenten, zeker daar waar het de vervanging van technisch en economisch afgeschreven sportaccommodaties betreft, investeren in sportaccommodaties.

Indien dit fusieproject – onverhoopt – geen doorgang vindt zullen de besturen van de 3 voetbalverenigingen
een alternatief plan ontwikkelen om hun sportaccommodaties weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen.
Grofmazig lijkt een investering van minimaal € 1.0 miljoen (20 kleedkamers inclusief technische installaties x € 50.000) noodzakelijk om dit te kunnen realiseren. De gerenoveerde accommodaties zullen nooit de
uitstraling krijgen noch de kwaliteit hebben van een nieuw, modern, duurzaam sportpaviljoen. Daarbij is het niet ondenkbaar dat een van de 3 voetbalverenigingen op middellange termijn zich niet kan handhaven,
waardoor kapitaalvernietiging ontstaat.

Kapitaallasten investering
De investeringskosten bedragen, zoals eerder in dit voorstel aangegeven, na toekenning subsidie vanuit het Ministerie, € 4.153.508,17. De daaraan gekoppelde jaarlijkse kapitaallasten bedragen, over een periode van 40 jaar, gemiddeld € 121.141,41. Hierbij is rekening gehouden met een rentepercentage van 1 % en zijn de
afschrijvingstermijnen gebaseerd op de door onze gemeente vastgestelde voorschriften. Vanwege het feit
dat de investeringen in (kunst)grasvelden en technische installaties in 12 tot 15 jaar worden afgeschreven is het verloop van de kapitaallasten van € 196.814 in jaar 1 tot € 64.914 in jaar 40.

Egalisatiereserve
Ter voorkoming van een onevenwichtige druk op onze begroting wordt voorgesteld ten behoeve van de
investering in het nieuwe sportpark een egalisatiereserve, groot € 1.200.000 in te stellen. Deze egalisatie
reserve wordt jaarlijks gevoed met de per 2020 vrijvallende exploitatiebijdrage, de jaarlijkse kapitaallasten
komen daar en tegen ten laste van deze reserve. Na volledige afschrijving van de investering valt de
egalisatiereserve vrij ten gunste van de algemene reserve.

Personele capaciteit
Het fusieproject dient de komende anderhalf jaar ambtelijk begeleid te worden. Door het tijdelijk beschikbaar stellen van extra ondersteuning wordt de voortgang en de financiële bewaking gewaarborgd. Uitgaande van een looptijd van het project van 1,5 jaar en 16 uur per week, is voor 2019 € 60.000 benodigd en voor 2020
€ 30.000. Voorgesteld wordt om deze kosten te dekken uit de algemene reserve.

Er zijn een aantal belangrijke financiële risico’s te benoemen.

  1. Er wordt geen landelijke subsidie toegekend, waardoor een tekort ontstaat van € 1,0 mio. Van belang is de reden van subsidie afwijzing, voldoet het project niet of is er sprake van overinschrijving. Vanwege het feit dat bij niet doorgaan van het project binnen enkele jaren geïnvesteerd moet worden in 3 verouderde accommodaties, wordt geadviseerd deze kosten voor rekening van de gemeente te nemen.
  2. De kosten van alle investeringen zijn, vanwege de economische groei en daarmee samenhangende stijgende aannemersprijzen, sterker gestegen dan de in de begroting geprognotiseerde 3 %. Hier ligt een taakstellende opdracht voor EGS die als bouwheer richting aannemers zal optreden.
  3. Aanpassing toegangswegen sportpark Kranenhof uit oogpunt van verkeersveiligheid. De enkele jaren geleden ingezette samenwerking van de 3 voetbalverenigingen heeft er onder meer toe geleid dat de jeugdafdelingen zijn samengevoegd en hun thuiswedstrijden zoveel mogelijk op sportpark Kranenhof spelen. In het kader van verkeersveiligheid zal in elk geval (!) onderzocht en beoordeeld moeten worden of en zo ja op welke wijze aanpassing van toegangswegen of verkeerskruisingen noodzakelijk
  4. Parkeervoorziening In de kostencalculatie is rekening gehouden met een parkeervoorziening voor maximnaal 150 auto’s. Bij extreme drukte, of bijvoorbeeld bij slecht weer, is dit aantal mogelijk niet altijd toereikend.De parkeervoorziening van de nabijgelegen gemeentewerf kan in voorkomende gevallen benut worden.
  5. Waarde achterblijvende gronden en opstallen voetbalvereniging GVV 57 en hockeyclub Grave. Bij beëindiging van het gebruik van de sportaccommodaties van GVV ’57 en H.C Grave vervallen deze, zoals vastgelegd in de erfpachtovereenkomst, aan de gemeente Grave. De toekomstige waarde van deze gronden wordt bewust niet als dekkingsmiddel ingezet maar is daarom toekomstgericht een positief financieel risico. Eventuele sloopkosten voor de opstallen worden t.z.t. verrekend met grondopbrengsten.
  6. Op basis van opgenomen risico’s in de programmabegroting 2019 en de actuele omvang van de algemene reserve is het weerstandsvermogen nog steeds ruim voldoende.

Voorgestelde beslissing(en) met argumenten en afwegingen

Wij stellen uw Raad voor:

  • Dat de gemeente Grave gezamenlijk met de voetbalverenigingen S.V. Estria, GVV ’57 en SCV 58
    het fusieproces ingaat om te komen tot een gefuseerde vereniging EGS met een gezamenlijk
    sportpaviljoen;
  • in te stemmen met het verzoek om sportpark Kranenhof aan te wijzen als sportlocatie voor de
    gefuseerde sportvereniging EGS;
  • in te stemmen met de uitgangspunten als opgenomen in het rapport ‘Financiële Onderbouwing
    accommodatie EGS’ (blz. 2 en 3), waarbij de kostenraming van de investeringen voor de gemeente Grave, € 5.137.372,02 incl. BTW, taakstellend is;
  • in te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 5.137.372,02 ten behoeve van de herinrichting van sportpark Kranenhof, inclusief de realisatie van een nieuw sportpaviljoen, onder
    voorwaarde dat alle financiële risico’s boven dit bedrag voor rekening en risico van de gezamenlijkevoetbalverenigingen SV Estria, GVV ’57 en SCV ’58 komen, en dat dit vastgelegd wordt in het nog
    te sluiten contract.
  • een egalisatie reserve in te stellen van € 1.200.000 ten laste van de algemene reserve en de
    exploitatiebijdrage jaarlijks te storten in de egalisatiereserve. Na volledige afschrijving van de
    investering valt de egalisatiereserve vrij ten gunste van de algemene reserve.
    in te stemmen met tijdelijke extra personele capaciteit voor projectbegeleiding en financiële
    bewaking. Voor 2019 € 60.000 en voor 2020 € 30.000 beschikbaar te stellen ten laste van de
    algemene reserve.
  • garant te staan voor kosten vanwege aanpassingen toegangswegen uit oogpunt verkeersveiligheid en verbetering parkeervoorziening buiten sportpark.

Uitvoering, risico’s en evaluatie

  • Zoals uit alle stukken blijkt zijn er de afgelopen 2 jaren al veel voorbereidende werkzaamheden verricht,
    zowel door – en of in opdracht van – de stuurgroep EGS, tevens in samenwerking met de gemeente Grave.
    Bij instemming van uw raad met dit voorstel zal de verdere uitvoering direct ter hand worden genomen.
    Fusievereniging EGS is primair belanghebbend bij een snelle realisatie van de nieuwe sportaccommodatie,
    echter we zijn in deze ook afhankelijk van het vergunningentraject evenals diverse externe partijen.
  • Daarnaast moet er in de planning ook rekening mee worden gehouden dat tijdens het bouwproces alle reguliere voetbalwedstrijden gewoon doorgang kunnen vinden. Idealiter zou er in de periode april t/m september zoveel mogelijk gebouwd moeten worden, het is echter, ondanks een ieders goede bedoelingen, niet realistisch te stellen dat het sportcomplex voor medio 2020 gerealiseerd zal zijn.
  • In dit raadsvoorstel hebben we zo volledig mogelijk inzicht gegeven in de financiële consequenties en risico’s voor zowel de fusievereniging EGS alsmede de gemeente Grave. Het gezamenlijk aangaan van een dergelijk traject brengt in de uitvoering risico’s met zich mee die op het moment van schrijven niet allemaal even goed kwantificeerbaar zijn.
  • Op basis van het voortraject alsmede de informatie zoals deze in dit raadsvoorstel worden beschreven zien wij dit traject met vertrouwen tegemoet. Tijdens de uitvoering zullen wij als gemeente de voortgang alsmede mogelijke mee- en/of tegenvallers blijven monitoren en uw raad meenemen in deze voortgang.
  • De vraag die nu voor ligt is of uw Raad instemt dat we gezamenlijk met de fusievereniging EGS, op basis van de nu voorliggende informatie en financiële consequenties het traject aan willen gaan om te komen tot een gezamenlijk sportpaviljoen voor de fusievereniging EGS en de hockeyclub.
  • Indien tijdens het aanbestedingstraject blijkt dat het budget van 5,1 miljoen en/of de uitgangspunten in dit raadsvoorstel niet haalbaar blijken te zijn, komen we bij u terug met een nieuw voorstel.

Overige politiek relevante informatie

Voetbalvereniging Gassel

Voetbalvereniging Gassel is enkele jaren geleden betrokken bij de eerste besprekingen over de mogelijke
fusie van de 4 voetbalverenigingen tot één Graafse voetbalvereniging. Het bestuur van VV Gassel heeft, na
ampel beraad, besloten niet in deze fusievereniging op te willen gaan, als argumentatie is aangegeven:
1. VV Gassel ziet mogelijkheden zich als zelfstandige vereniging te kunnen handhaven,
2. VV Gassel ziet de afstand vanuit Gassel tot sportpark Kranenhof als ‘een brug te ver’, vooral daar
waar het de jeugdige voetballers betreft
3. VV Gassel vreest dat het ophouden van haar zelfstandig bestaan een negatieve uitwerking zal
hebben op de leefbaarheid in het kerkdorp Gassel.

Uiteraard blijven de leden van VV Gassel welkom bij fusievereniging EGS op sportpark Kranenhof.
Mocht VV Gassel er de komende jaren niet in slagen haar jeugdelftallen voltallig te krijgen dan zijn deze
voetballers prima binnen EGS inpasbaar.

Achterblijvende locaties GVV’57 en H.C. Grave
Met de fusie en de wens van de clubs voor nieuwbouw worden de huidige clubgebouwen voor de fusieclub
EGS én hockeyclub Grave overbodig. Zoals in de erfpachtovereenkomsten met GVV ’57 en HC Grave is
opgenomen vervallen deze gronden en opstallen bij beëindiging beoogd gebruik aan de gemeente.

Deze gronden vertegenwoordigen, afhankelijk van toekomstige bestemming, een bepaalde waarde.
Wij hebben er bewust voor gekozen om die waarde niet te kwantificeren en in te zetten als dekkingsmiddel
voor dit project, dit ondanks het feit dat vanuit de voetbalverenigingen hier herhaaldelijk om is verzocht.
Het is echter alleszins redelijk te veronderstellen dat deze gronden, op middellange termijn en afhankelijk
van toekomstige bestemming, wel enige waarde zullen krijgen.

Conclusie
Een vitale fusieclub heeft een maatschappelijke waarde!

De Graafse voetbalclubs ervaren dat zij in hun voortbestaan worden bedreigd. Zij hebben de laatste jaren
steeds meer te maken met dalende ledenaantallen, vermindering van clubbinding door leden, problemen bij
invulling teams, minder inzet van vrijwilligers en verslechtering reguliere exploitatie. Door een gezamenlijke
fusie en een nieuwe sportaccommodatie verwachten zij het voetbal in Grave vitaler te kunnen maken.
Vitale verenigingen zijn van maatschappelijke waarde.

Sport en bewegen wordt steeds belangrijker in het gemeentelijk beleid. Dat je door sport en bewegen gezonder wordt is wel bekend. Sportverenigingen kunnen en kind of gezin (zoals armoede, gebrek aan ouderlijke regie of sociale problematiek) signaleren en een doorverwijzende functie vervullen naar gemeente of hulpverlenende instanties. Om die brede sociale functies op te kunnen pakken zijn vitale verenigingen nodig.

Vitale verenigingen dragen ook lokaal bij aan maatschappelijke waarden als participatie, leefbaarheid en sociale samenhang. En specifiek voor voetbal: aan mogelijkheden tot (uitbreiding van) vrouwenvoetbal,
walking-voetbal en een start te maken met G-voetbal in Grave.

Wij stellen u daarom voor het fusieproces te ondersteunen. Het college ziet het proces van deze fusie als een stap om sport in Grave vitaal en toekomstbestendig te houden.

Bijlagen

Samenwerkingsverband EGS,

Programma van Eisen, 2e concept KNVB,

Brochure handleiding voor de realisatie van een nieuw sportcomplex

Kragten, accommodatieonderzoek fusievereniging EGS

Samenwerkingsverband EGS, financiële onderbouwing accommodatie EGS’

Staatscourant 20 juli 2018, subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud

Overeenkomsten privatisering GVV’57, S.V. Estria en SCV ’58.

Erfpachtovereenkomsten GVV ’57, S.V. Estria, en SCV ‘58

Raadsplanning (bestuurlijke planning)

 

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Grave,

drs. J.J.L. Heerkens
Secretaris

A.M.H. Roolvink MSc
Burgemeester

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *