Gemeenteraad bespreekt begroting 2019-2022.
Publicatiedatum: Maandag 22 oktober 2018
Wethouder Financiën Rick Joosten: “Ombuigen is noodzakelijk, maar daarbij willen we onze bestaande voorzieningen zo mogelijk in stand houden”.
Onlangs heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave de begroting voor de jaren 2019 tot en met 2022 aangeboden aan de gemeenteraad. De raad bespreekt deze begroting op dinsdag 6 november 2018. Het is de eerste begroting die door de raad in zijn huidige samenstelling moet worden vastgesteld. Om de begroting meerjarig sluitend en structureel op orde te krijgen, zijn ombuigingen noodzakelijk.
Wethouder Financiën Rick Joosten: “Tijdens de behandeling van de Kadernota, in juli 2018, bleek al dat er keuzes gemaakt moeten worden. De gemeenteraad gaf het college daarom de opdracht om een lijst met mogelijke ombuigingsvoorstellen te presenteren, waarin alle wettelijk mogelijke opties zijn weergegeven. Door op basis van deze lijst keuzes te maken, kunnen we ons huishoudboekje voor de komende jaren structureel op orde brengen en blijft onze financiële positie goed”.
Maatregelen
Het is nu zo dat de gemeente Grave in 2019 meer uitgeeft dan dat er inkomsten zijn. Dit leidt tot een begrotingstekort. Wethouder Joosten: “De Begroting 2019, zonder bijsturingsmaatregelen, laat op dit moment een tekort zien van € 1,2 miljoen. Door de ombuigingen zoals wij die aan de raad voorstellen, kunnen we ruim de helft van dat voorziene tekort wegwerken. Als de raad instemt met de door het college geadviseerde ombuigingen, is de begroting meerjarig structureel sluitend en in evenwicht, conform eis van de Provincie, als toezichthouder van de gemeente. Maar natuurlijk kunnen de raadsleden op 6 november andere afwegingen en eigen keuzes maken. De door het college voorgestelde ombuigingen zijn gebaseerd op een totaallijst van mogelijke ombuigingen, die in zijn geheel aan de raad is aangeboden. Deze lijst bestaat in totaal uit € 2 miljoen aan mogelijke ombuigingen. Ons ombuigingsadvies is gebaseerd op twee uitgangspunten: we willen onze bestaande voorzieningen zo mogelijk in stand houden en onze burgers zo min mogelijk raken met de ombuigingen”.
Oorzaken
Waardoor is het tekort op de begroting eigenlijk ontstaan? Wethouder Joosten: “Dat heeft voor een groot deel te maken met autonome, niet-beïnvloedbare ontwikkelingen en met keuzes van de raad. Bijvoorbeeld in het sociaal domein. Het uitgangspunt van de gemeente Grave was en is: ‘Wie zorg nodig heeft, die krijgt zorg’. Omdat we bij de jeugdzorg te maken hebben met een ‘open einde’-regeling, zijn we genoodzaakt een eventueel tekort zelf bij te passen. In 2015 hevelde het Rijk de jeugdzorg over naar de gemeenten. De middelen die we van het Rijk ontvangen om deze taak uit te voeren – inclusief een fiks oplopende korting – bleken al snel te weinig. Daar bovenop kregen de 16 regionaal samenwerkende gemeenten te maken met een extra korting van € 8 miljoen. In de praktijk bleek toen al snel dat er – voor Grave, maar ook voor veel andere gemeenten in Nederland – voor de specialistische jeugdzorg meer geld nodig is dan dat we daarvoor van het Rijk ontvangen. En door de extra gemaakte solidariteitsafspraken in het Land van Cuijk hebben we het afgelopen jaar bijvoorbeeld ook financieel bijgedragen aan de tekorten van de andere gemeenten.
Daarnaast is er ook een nieuwe Cao voor huishoudelijke hulp. Zonder dat we daarop enige invloed kunnen uitoefenen worden we geconfronteerd met aanzienlijke extra kosten.”
Financiële positie
Hoe is het eigenlijk gesteld met de algemene financiële positie van de gemeente Grave? Is onze spaarpot nog goed gevuld? Wethouder Joosten: “Ja, de financiële positie van de gemeente Grave is voldoende tot goed. We beschikken over genoeg spaargeld – ruim € 10 miljoen – in onze algemene vrije reserve. Als je daarbij de bestemmingsreserves optelt – spaargeld dat we voor specifieke zaken hebben gereserveerd – komen we zelfs uit op bijna € 18 miljoen. Maar we kunnen eventuele tekorten natuurlijk niet structureel blijven wegwerken vanuit onze spaarpot”. “Verder is onze weerstandscapaciteit meer dan goed. De weerstandscapaciteit geeft aan in hoeverre we als gemeente eventuele onverwachte tegenvallers en gekwantificeerde risico’s kunnen opvangen. Wanneer we alle mogelijke tegenvallers en risico’s bij elkaar op tellen, dan zijn we als gemeente in staat om deze ruim veertien keer op te vangen”. Hoe kijkt u vooruit naar de raadsbehandeling van de begroting op 6 november? Wordt het spannend? Wethouder Joosten: “Uiteindelijk is het natuurlijk aan onze gemeenteraad. Die beslist of we ombuigen en waar we dat doen. Als gemeente heb je in de kern twee mogelijkheden om je begroting sluitend te maken: meer inkomsten genereren of minder uitgaven te doen. Conform afspraken met de gemeenteraad hebben we hen een lijst met ombuigingsvoorstellen voorgelegd, waarbij de inwoners zo min mogelijk merken van de maatregelen en waarbij onze mooie voorzieningen zo mogelijk in stand blijven. Het is niet zo dat we nu niks meer kunnen en gaan doen in 2019. Ook komend jaar gaan we voor ruim 27 miljoen investeren, werken en zorgen in de gemeente Grave. Vanuit een evenwichtig uitgavenpatroon, dat past bij de inkomsten”.
U vindt hier de lijst met ombuigingsvoorstellen waaruit de gemeenteraad kan kiezen (zie agendapunten 7a en 7b). De ombuigingsvoorstellen gemarkeerd met “ja”, maken onderdeel uit van de het door het college voorgestelde ombuigingen.