Tachtig jarige oorlog: religieus terrorisme. Protestanten contra katholieken.
Bovenstaande afbeelding is recentelijk gemaakt in de tuin van het voormalige Rode Nonnenklooster. “De geschiedenis herhaalt zich; baldadigheid.
Naar aanleiding van de bovenstaande opmerkingen van de samensteller van programma’s als Andere Tijden over de documentaire reeks over de Tachtig Jarige Oorlog bezocht ik de website Tachtig Jaren Oorlog en kwam ik dit artikel tegen.
Hij vertelde in het zondagmorgenprogramma van WNL dat tot op de dag van vandaag in Brabant en Limburg er een grote aversie is tegen opgelegde maatregelen van de “Overheid” . Dat verklaart misschien wel het verzet in Grave en Mill tegen het verzet van herindeling binnen het Land van Cuijk.
Ook toen al waren er fanatieke gelovigen die bijvoorbeeld deelnamen aan de beeldenstorm die een kaalslag aanrichtte in katholieke kloosters en kerken. Grave lag op de scheidslijn van protestants en katholiek “Nederland”.
Grave 1602
Een kaart van het beleg van Grave in 1602 door Bartholomeus Willemsz Dolendo. Rondom de stad zie je loopgraven en de legerkampen van de belegeraars. (Bron: Bartholomeus Willems. Dolendo, 1602-1610, Rijksmuseum)
Inwoners van een belegerde stad die weken of maanden achtereen van de buitenwereld waren afgesneden, die werden uitgehongerd en voortdurend onder vuur lagen, beleefden de angstigste momenten.
Verschillende kaarten geven de belegering weer die Grave doorstond van 18 juli tot 20 september 1602. Prins Maurits van Nassau (1567-1625) had in de zomer van dat jaar slag willen leveren met de Spaanse troepen in de Zuidelijke Nederlanden. Die ontweken het gevecht echter, dus trok de prins in de richting van de Maas.
Bronnen
Van Oudheusden, J., Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014.
Dit artikel is een bewerking van een tekst uit J. van Oudheusden, Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014, 114.