“Gat van Grave” 125: Maritieme Kamer doet uitspraak. NU.nl
Rederij beperkt aansprakelijk voor schade na aanvaring stuw bij Grave
Foto: ANP
De Duitse rederij Gefo GmbH is slechts beperkt aansprakelijk voor de schade die ontstond nadat een benzeentanker van de rederij op 29 december tegen een stuw bij Grave voer. Dat heeft de Maritieme Kamer van de rechtbank Rotterdam woensdag bepaald.
De rederij verzocht bij de rechtbank om een zogenoemd fonds beperkte aansprakelijkheid, dat werd toegekend. Daarin wordt een bedrag van omgerekend 915.000 euro gestort op een internationale bankrekening. Het geld wordt vervolgens door een zogeheten onafhankelijke vereffenaar verdeeld onder de personen en instanties die zeggen schade te hebben geleden na de aanvaring.
Volgens een woordvoerder van de rechtbank Rotterdam hebben zich inmiddels 98 partijen gemeld, maar dit aantal kan nog oplopen. Onder hen zijn voornamelijk bedrijven, maar ook woonbooteigenaren en Rijkswaterstaat.
Op een later moment wordt bepaald hoeveel geld aan welke partijen wordt toegekend. Waarschijnlijk is echter dat het totale schadebedrag dat wordt geëist hoger uitvalt dan de 915.000 euro die de rederij nu moet vergoeden. Het ministerie van Infrastructuur meldde in februari dat de schade die ontstond nadat de Slowaakse schipper met de binnenvaarttanker van Gefo GmbH tegen de stuw voer, in de tientallen miljoenen loopt.
Bedrag
Het schadebedrag dat door de rechter is toegekend werd berekend aan de hand van het laad- en motorvermogen van de tanker. Er werd daarbij niet gekeken naar de omvang van de schade of de gevolgen van de aanvaring.
Volgens de rechtbank Rotterdam is het gebruikelijk dat in het zeerecht een fonds beperkte aansprakelijkheid wordt toegekend. “Anders zou de schade voor reders kunnen oplopen tot in het oneindige. Geen vervoerder of verzekeraar zou dan nog een risico willen nemen,” aldus een woordvoerder.
Schade
Als gevolg van de aanvaring in december raakte drie van de vijf jukken van de stuw beschadigd, waardoor het waterpeil op de Maas en het Maas-Waalkanaal in korte tijd zakte. Woonboten in het kanaal kwamen scheef te liggen en bewoners moesten hun woningen verlaten.
Ook konden bedrijven langs de Waal niet worden bevoorraad en moest het scheepvaartverkeer omvaren via Antwerpen, omdat de waterweg te ondiep was voor binnenvaartschepen. Brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer schatte de totale schade voor binnenvaartschippers die moesten omvaren op 300.000 euro per dag.
Rijkswaterstaat legde eind januari een tijdelijke dam aan in de Maas om het waterpeil weer te laten stijgen, waardoor het scheepvaartverkeer weer opgang kwam. De reparatie van de stuw duurt nog enkele maanden. Rijkswaterstaat is deze week begonnen met de reparatie van een stuk oever dat werd weggeslagen nadat de nooddam was aangelegd.