Poll Impuls Grave Vesting. Varianten wegomlegging N321
Ondergaande zon op het Visioterrein De problematiek van de Sint Elisabethstraat |
Het bestuur van de wijkraad Binnenstad geeft in een brief aan hoe het beste de problematiek van de Sint Elisabethstraat het beste kan worden aangepakt. Kort en goed komt dit er op neer de weg veilig te maken, het ontnemen van de functie van de N 321 als sluipweg voor vrachtverkeer en voorkomen dat het zoeken naar een oplossing voor de N321 een bron wordt van onderling gekissebis binnen de gemeente.
Het bestuur hecht eraan dat hun inbreng betrokken wordt in de discussies over de weg, het VISIO-terrein en de ontwikkeling van Historisch Grave. Ze schrijven: “Wees pragmatisch. Een nieuwe weg zal er voorlopig niet liggen. Ondertussen id de N321 wel een acuut veiligheidsprobleem dat opgelost moet worden. Kijk wat er kan en sla de handen ineen, in plaats van energie te
verliezen aan het opkomen voor een deelbelang.”
“Concreet: maak de weg zoals die er nu ligt veilig. Twee dingen zijn hiervoor in ieder geval belangrijk. In de eerste plaats moet de snelheid naar beneden. Vanaf de splitsing met de Estersveldlaan tot aan de N324: 30 kilometer per uur. Dit kan door maimumsnelheidsborden, maar aanvullend zal een andere aankleding van de weg wonderen doen: bomen, plantenbakken, groen etc. Kosten? Minimaal. In de tweede plaats moeten fietsers van het gemotoriseerd verkeer worden gescheiden. Dit is eenvoudig op te lossen met een fietspad over het voormalig VISIO-terrein.”
Klik op een van de onderstaande mogelijkheden en breng uw stem uit!!
Zojuist is dit artikel op de Arena website geplaatst.
Grave
INGEZONDEN
N321, de Elisabethstraat in Grave
19-2-2017 om 09:42 Door Jeroen van der Eerden van Wijkraad Binnenstad Grave
De acties in Escharen; begrijpelijk? Zeker, maar constructief, nee niet echt.
De Wijkraad Binnenstad kiest een andere insteek; pragmatisch en opbouwend.
Een nieuwe weg zal er voorlopig niet liggen. Ondertussen is er wel een acuut veiligheidsprobleem dat opgelost moet worden. Dus: kijk wat er kan, sla de handen ineen in plaats van energie te verliezen aan het opkomen voor een deelbelang. Concreet: maak nu de weg zoals die er ligt veilig. Twee dingen zijn hiervoor in ieder geval belangrijk. In de eerste plaats moet de snelheid naar beneden. Vanaf de splitsing met de Esterveldlaan tot aan de N324: 30 kilometer per uur. Dit kan door maximumsnelheidsborden, maar aanvullend is een herinrichting van de weg noodzakelijk: bomen, plantenbakken, groen etc. Kosten? Minimaal. In de tweede plaats moeten fietsers van het gemotoriseerde verkeer worden gescheiden. Dit is eenvoudig op te lossen met een fietspad over het voormalige Visioterrein.
Met deze twee maatregelen zijn we al een eind op streek, maar we zijn er nog niet. Om de schade aan huizen te beperken wordt de N321 afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3 ton. Tenslotte wordt Rijkswaterstaat gevraagd bij de afslag Cuijk met borden duidelijk te maken dat de route naar knooppunt Paalgraven en verder naar Den Bosch via Dukenburg toch heus sneller is dan via Grave. Wie een routeplanner gebruikt ziet dat dit nu al het geval is. Met de voorgestelde maatregelen en de herinrichting van de N321 zal de tijdsbesparing nog veel groter worden.
Onze oproep aan de gemeente
Kies voor safety first; veiligheid voor weggebruikers en veiligheid voor gebouwen. Laten we samen naar de Provincie en Rijkswaterstaat gaan en onze plannen voorleggen. En onze oproep aan Escharen: trek die bordjes uit de grond en ga voor het gemeenschappelijk belang.
Jeroen van der Eerden,
Voorzitter wijkraad binnenstad