Grave Lokaal

Liveblog “Omlegging N321” 1. De Gelderlander: “Deze route door Grave is levensgevaarlijk”.

Keerpunt 2010 bepleit al vele jaren om een voetgangers-  en fietsersbrug aan te leggen om zo de Hampoort te ontsluiten en een veilige route naar het Estersveld aan te leggen.
Loek Adriaans en John Broes, bewoners van de Elisabethstraat, zijn op een foto in de krant te zien ingeklemd tussen muur en voorbij denderende vrachtwagen.
Er komt een oplossing voor de N321, maar misschien pas over vijftien jaar
Er moet dringend wat worden gedaan aan de veiligheid op de Sint-Elisabethstraat in Grave. Dat vinden aanwonenden van die weg. Samen met de Wijkraad Binnenstad Grave zijn ze een lobby begonnen om de straat veiliger te maken.
Eigenlijk is het een wonder dat er nog geen grote ongelukken zijn gebeurd, vinden John Broes en Loek Adriaans. Zij zien dagelijks vanuit hun woningen de vrachtwagens voorbij denderen en ze hebben geen zin om te wachten op die ene grote knal. Er moet actie ondernomen worden en wel zo snel mogelijk. Dagelijks komen er zo’n 11.000 voertuigen op nog geen 2 meter van hun voorgevel voorbij. “Soms met hoge snelheid”, weet Adriaans.
Broes vult aan:
“Terwijl door twee bochten de weg erg onoverzichtelijk is.”
Er komt een oplossing, omdat het naastgelegen terrein (waar tot voor kort het blindeninstituut Visio zat) wordt heringericht. Het verleggen van de N321, waar de Elisabethstraat deel van uitmaakt, is daar een onderdeel van. Maar, zo concludeerden burgemeester Lex Roolvink en wethouder Erik Daandels onlangs al, voordat het zover is, zijn we mogelijk vijftien jaar verder.
“En daar kunnen we niet op wachten”, zegt Jeroen van der Eerden, voorzitter van de wijkraad. “Je moet je voorstellen dat een kind
van 3 jaar tot zijn 18de jaar via deze drukke weg naar school moet. Onverantwoord.”
“De weg is niet aangelegd voor het drukke verkeer van dit moment”, weet Adriaans. “Maar na de aanleg van de A73 en het steeds drukker worden op die snelweg, kiest veel verkeer Grave als sluiproute.”
Zoals gisteren, toen de A73 door een ongeluk was afgesloten en de automobilisten die de file op de snelweg probeerden te vermijden, ervoor zorgden dat de Elisabethstraat compleet vast kwam te staan.
Van der Eerden: “Maar het rijden via de A326 tussen Nijmegen en Wijchen en de A50 is sneller. Alle navigatiesystemen geven dat aan. In kilometers is het langer, maar het is sneller en kost minder brandstof. Het is een misvatting dat door Grave rijden sneller is. Maar het wordt wel veel gedaan.”
Er zouden in afwachting van een definitieve oplossing over anderhalf decennia, nu al maatregelen getroffen moeten worden, zeggen de aanwonenden. “De snelheid moet naar beneden. Noem het maar een soort ontmoedigingsbeleid. En dan zou er ook nog een andere route voor fietsers moeten komen. Fietsers en vrachtwagens in de smalle Elisabethstraat, dat is geen veilige combinatie. Het hoeft niet duur te zijn om over het nu lege Visioterrein een fietspad aan te leggen achter de Hampoort langs. De verharding van voormalige wandelpaden ligt er nog”, weet Broes.
Het nemen van maatregelen in de Elisabethstraat moet volgens de actievoerders niet betekenen dat automobilisten vaker de route door de naastgelegen wijk De Stoof gaan nemen. “Want aan die route liggen drie scholen.”
Niet alleen de veiligheid in de straat is in het geding, ook de gebouwen hebben zwaar te lijden onder het verkeer. Scheuren in muren van woningen en de eeuwenoude Hampoort zijn het bewijs. Adriaans wijst de scheuren aan die in de historische Hampoort te zien zijn. Broes heeft de scheuren in de muren van zijn woning zitten.
“Door de drukgolf van langsrijdende vrachtwagens bewegen de muren en gaan ze scheuren. De weg zou eigenlijk helemaal afgesloten moeten worden voor verkeer zwaarder dan 3 ton.”
“Stel je voor dat een kind van 3 jaar tot zijn 18de jaar via deze drukke weg naar school moet”: Jeroen van der Eerden, wijkraad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *