Grave Lokaal

Liveblog “Gat van Grave” 94. De Gelderlander: Schippers krijgen geen extra geld voor extra afstand.

JORIS GERRITSEN

De opdrachtgevers van de binnenvaartschippers weigeren meer te betalen voor de extra afstand die schippers moeten varen door de kapotte stuw bij Grave. Dat zegt Sunniva Fluitsma, voorzitter van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV).
Doordat de Maas tussen Grave en Sambeek niet bevaarbaar is, moeten schepen een grote omweg maken. Kleinere schepen kunnen via de Zuid-Willemsvaart langs Den Bosch en Veghel, grote schepen moeten zelfs helemaal via Antwerpen varen. Een reis van Rotterdam naar het zuiden duurt hierdoor twee keer zo lang.
Fluitsma: “Verladers en bevrachters weigeren extra te betalen. Ze wachten liever of laten de vracht over de weg vervoeren. Je zou denken dat er meer werk is voor ons, maar dat is niet zo. Dit kost ons alleen maar geld.”
Volgens de EVO, de organisatie van verladers, houden de opdrachtgevers van de schippers zich gewoon aan de afgesproken contracten. “Daarin staat dat een schip voor de opdrachtgever van A naar B vaart voor een vast bedrag. Als het water hoog staat, kunnen ze meer in een keer meenemen en hebben ze geluk. Nu hebben ze pech”, zegt een woordvoerder van de EVO.
De bedrijven die aangesloten zijn bij de EVO, hebben zelf ook grote problemen door de stremming op de Maas. “Vorige week hebben we een enquête gehouden onder onze leden. Na twee dagen bleek al dat er 2,5 miljoen euro per week misgelopen wordt. En dan moeten veel bedrijven nog antwoorden.”
Zowel de verladers als de schippers willen de schade verhalen op Rijkswaterstaat of het rijk. “De verzekeraar van de schipper die het ongeluk heeft veroorzaakt, gaat dit echt niet allemaal betalen en het probleem is veel groter dan het had moeten zijn door het slechte optreden van Rijkswaterstaat” , aldus Fluitsma.
Ruim twee weken geleden ramde een Slowaakse schipper met zijn tanker vol benzeen de stuw bij Grave. Hierdoor zakte het water op de Maas en werd scheepvaart onmogelijk. Uit een reconstructie van De Gelderlander bleek dat Rijkswaterstaat en de hulpdiensten niet direct doorhadden hoe groot het probleem was. Hierdoor is er met name uit het Maas- Waalkanaal onnodig veel water weggelopen. Inmiddels is de waterstand van het Maas-Waalkanaal weer op peil en wordt er gewerkt aan een nooddam in de Maas. Het is nog onduidelijk wanneer de scheepvaart op de Maas wordt hervat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *