Grave Lokaal

“Gat van Grave” 36. Rijkswaterstaat blunderde bij aanvaring stuw Grave schrijft de Volkskrant.

Blunder na botsing stuw Grave: sluis te laat gesloten

Na de aanvaring van de stuw bij Grave werd de sluis bij Heumen veel te laat gesloten. Een fout die tot gevolg had dat het waterpeil zo ver daalde dat de scheepvaart op het belangrijke Maas-Waalkanaal momenteel onmogelijk is

Blijf op de hoogte

De schade door de stuwaanvaring in Grave is onnodig groot, omdat de sluis bij Heumen veel te laat is gesloten. ‘Daar is iets fout gegaan’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Daardoor zakte niet alleen het waterpeil in de Maas, maar ook dat in het Maas-Waalkanaal. De scheepvaart in dat belangrijke verbindingskanaal is nog steeds gestremd.


De beschadigde stuw bij Grave, in de Maas, regelt ook het waterpeil van het Maas-Waalkanaal. Door de sluis bij Heumen, die de Maas met het Maas-Waalkanaal verbindt, tijdig te sluiten, zou het waterpeil in het kanaal op niveau zijn gebleven. Die opdracht is vorige week donderdagavond, nadat de stuw rond 19.30 uur was aangevaren, ook door de sluismeester en de watercoördinator gegeven Maar de sluis werd pas die nacht om 2.30 uur dichtgezet.

Inspecteurs van Rijkswaterstaat controleren het gebied van het Maas-Waalkanaal. Het waterpeil in de rivier is extreem gezakt nadat een Duits binnenvaartschip dwars door een stuw van de John S. Thompsonbrug bij Grave is gevaren.

Dalend waterpeil

Als gevolg daarvan daalde in het Maas-Waalkanaal het waterpeil naar 5,14 meter, waar dat minstens 7,9 meter moet zijn. Met grote pompen probeert Rijkswaterstaat nu het waterpeil omhoog te krijgen, zodat de commerciële scheepvaart weer op gang kan komen. Tot dusver moet de grote scheepvaart (klasse III en hoger) omvaren via Rotterdam en Antwerpen. Ladingen lopen daardoor grote vertraging op. Rijkswaterstaat denkt dat het scheepvaartverkeer begin volgende week langzaam kan worden hervat.

De sluis bij Heumen bestaat uit een schut- en een keersluis. De keersluis is op afstand bedienbaar, maar werd pas rond middernacht, 4,5 uur na de aanvaring met de stuw, gesloten. De schutsluis, die met de hand wordt bediend, werd pas om 2.30 uur ’s nachts dicht gezet.
Wij weten niet waarom de sluizen pas zo laat zijn gesloten, en zoeken nu uit hoe dat kan
De woordvoerder van Rijkswaterstaat: ‘Wij weten niet waarom de sluizen pas zo laat zijn gesloten, en zoeken nu uit hoe dat kan.’ Ook onderzoekt Rijkswaterstaat hoe laat precies de opdracht om de sluizen dicht te zetten, is gegeven.

De sluis bij Heumen wordt bijna nooit gebruikt en staat in principe altijd open. Zij wordt alleen dichtgezet bij onderhoud, ijsgang, om te voorkomen dat drijvend ijs het Maas-Waalkanaal op gaat en bij calamiteiten. Dat laatste is nu dus veel later gebeurd.

Oorzaak

De verantwoordelijke voor het dichtzetten van de sluis is een aannemer van Rijkswaterstaat, die in het betreffende watergebied verantwoordelijk is voor ‘sluisaangelegenheden’, aldus de woordvoerder. Hij wil vooralsnog niet zeggen wie die aannemer is ‘zolang wij zelf onderzoek doen naar de precieze oorzaak’.

Eerder zei een woordvoerster van Rijkswaterstaat dat gedupeerden hun schade moeten verhalen op de eigenaar van de benzeentanker die de stuw bij Grave ramde.
 Nu blijkt dat Rijkswaterstaat zelf mogelijk ook debet is aan de onnodig grote schade voor de scheepvaart.

Herstel van de zwaarbeschadigde stuw gaat nog lang duren, meldde Rijkswaterstaat donderdag. De instantie overweegt een mobiele dijk te plaatsen om het water tegen te houden. Voorwaarde voor de maatregel is dat de afsluiting snel te verwijderen valt als het hoogwater wordt. Dan moet het rivierwater vrij kunnen doorstromen. De Maas tussen Sambeek en Grave blijft nog geruime tijd afgesloten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *