“Gat van Grave” 11. De Arena schrijft over de kritische vragen van Keerpunt 2010.
Kritische vragen Keerpunt 2010 over scheepsramp Grave
GRAVE – De fractie Keerpunt 2010 heeft het Graafse college van B en W dinsdag een aantal kritische vragen gesteld over de scheepsramp van donderdag 29 december. Keerpunt wil onder meer weten ‘welke veiligsheidsregio leidend was/is met betrekking tot het ongeluk op de Maas’ en ‘op welk tijdstip burgemeester Lex Roolvink exact is geïnformeerd over het ongeluk en welke maatregelen hij per direct heeft ondernomen’.
“Tussen het tijdstip van het ongeluk en het nemen van grootscheepse actie zat – volgens de media – een tijdsverloop van ongeveer drie uur. Hoe valt dit te verklaren”, vraagt Keerpunt-fractievoorzitter Nel Schuts (foto) zich af. “Het Duitse schip was geladen met 1.500 ton benzeen, een zeer gevaarlijke en ontplofbare vloeistof/gas. Het schip is ongeveer drie meter naar beneden gestort. Bij een mogelijke breuk van het schip was een tweede ramp voor Grave en Heumen niet te overzien geweest. Wij willen weten of deze veronderstelling klopt”, gaat Schuts verder.
Andere vragen die Keerpunt aan burgemeester en wethouders stelt, gaan over het tijdstip waarop duidelijk werd wat de exacte lading van het schip was, of er metingen zijn uitgevoerd en waarom er niet onmiddellijk een Nl-Alert is uitgegaan. Nel Schuts: “Wie had in deze actie moeten ondernemen?”
Verder wil Keerpunt weten of er momenteel een onderzoek naar de scheepsramp wordt en door wie. “Wat wordt er ondernomen om in de toekomst een dergelijk scheepsongeval te voorkomen?”